Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 44

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 44 av 61 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 ... SisteSiste
Viser resultater 861 til 880 av 1207
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    mitt spørsmål var vel egentlig om man ikke fjerner noe av opplevelsen av innspillingen hvis man fjerner stillheten i filen ?
    Poenget mitt (opprinnelig) var at du ikke trenger å beskrive (digitalt) at hvert millisekund er stille. For å trekke en paralell, hvis du vil beskrive utseende til et hvitt A4-ark er det bare å si at alt innenfor det rektangulære området er hvitt, trenger ikke å dele det opp i en million punkter å si at hvert punkt er hvitt. Altså kan du forenkle informasjonen. Det er vel ikke helt slikt det foregår, men prinsippet er at informasjon kan forenkles uten at noe går tapt.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var på manges lepper for 10-15 år siden.
    Nei. Selv i dag er det ikke slik. Gå ut på gata og ta deg en reality check. Verden er større enn AV-forum.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Vel, om det kan høres forskjell på komprimerte musikkfiler og CD plater med "optimal" kvalitet strides vel de lærde om. Snakker vi blindtest nr 3 her mon tro De som eventuelt har utstyr og ressurser til å gjennomføre tilfredsstillende tester vil få nok å gjøre i sommer!
    Losslessfiler og MP3 kan man lett blindteste selv med eksempelvis foobar2000. Det er en mediaplayer med innebygget støtte for ABX-testing mellom filer.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Nei.

jo faktisk, les deg opp så finner du ut av det

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var på manges lepper for 10-15 år siden.

Den påstanden fra jokris kan jeg si meg meget enig i, vil faktisk si så langt som 15-20år tilbake. Så ble DAC litt "borte" fra markedet pga. DVD ble meget hett. Så har den kommet mere og mere fram fra glemselen de siste årene. At en god DAC/lydkort til PCen kan hjelpe på å gi en bedre lyd er det ingen som helst tvil om. Problemet er at man kan ikke få gull av gråstein, så man trenger et godt kilde materiale.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Poenget mitt (opprinnelig) var at du ikke trenger å beskrive (digitalt) at hvert millisekund er stille. For å trekke en paralell, hvis du vil beskrive utseende til et hvitt A4-ark er det bare å si at alt innenfor det rektangulære området er hvitt, trenger ikke å dele det opp i en million punkter å si at hvert punkt er hvitt. Altså kan du forenkle informasjonen. Det er vel ikke helt slikt det foregår, men prinsippet er at informasjon kan forenkles uten at noe går tapt.

oki, men jeg synser nå på at romfølelsen kan bli skade lidende av det, men påstår ingenting pga manglende kunnskap

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo faktisk, les deg opp så finner du ut av det
    Trenger ikke å lese en bokstav for å vite at folk flest ikke snakket om DAC for 15 år siden. De gjør det heller ikke i dag.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Den påstanden fra jokris kan jeg si meg meget enig i, vil faktisk si så langt som 15-20år tilbake. Så ble DAC litt "borte" fra markedet pga. DVD ble meget hett. Så har den kommet mere og mere fram fra glemselen de siste årene.
    Ja jøss. Folk snakket knapt om annet enn DAC i 1990. Det fantes knapt et stereoanlegg uten DAC i de tusen hjem på den tiden.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hufff, det var dagens blemme har du noe svar på min kommentar angående ditt innlegg om teoretisk kunne fjerne stillheten uten å gå på kompreomiss med kvalitet
    Stillhet er stillhet, og kan fint fjernes. Gjengklang og utklinging som du nevner, er ikke stillhet, og skal ikke fjernes.

FLAC komprimerer ca 50% uten å faktisk fjerne data, det er jo en fornuftig start. Fungerer omtrent på samme måte som zip.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke å lese en bokstav for å vite at folk flest ikke snakket om DAC for 15 år siden. De gjør det heller ikke i dag.

nå er vi på ett avforum , jeg snakker ikke om alle og enhver, det blir jo for dumt

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Stillhet er stillhet, og kan fint fjernes. Gjengklang og utklinging som du nevner, er ikke stillhet, og skal ikke fjernes.

FLAC komprimerer ca 50% uten å faktisk fjerne data, det er jo en fornuftig start. Fungerer omtrent på samme måte som zip.
    så det vil ikke bli en noe steril stillhet ved å fjerne den opprinnelige ?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC er ikke en ny oppfinnelse, men den er først i det siste at det har kommet på alles lepper. Grunnen til det er DACs evne til å forvandle dårlig pc-lyd, primært fra streamingtjenester, til god lyd ut av høyttalerne.
    Bare sånn at vi er enige, så er det faktisk en DAC på alle lydkort, i alle streamingmoduler ala squeezebox og sonos, og i alle surroundreceivere.

Jeg kjørte med separat DAC en stund, men p.t vil jeg hevde at DACen i receiveren er svært god, og den innebyggede DACen i Squeezeboxen er også god.

Det er faktisk en hel masse lydkort der ute med gode DACer også.

Spotify kan med andre ord låte helt fint uten en separat DAC. De som er mest mot Spotify kvalitetsmessig har antageligvis hørt det gjennom et dårlig lydkort med støy og/eller spilt av gjennom et pcanlegg. Det blir naturligvis ikke sammenlignbart med å spille det av via Squeezebox eller lignende og gjennom stueanlegget.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Den påstanden fra jokris kan jeg si meg meget enig i, vil faktisk si så langt som 15-20år tilbake. Så ble DAC litt "borte" fra markedet pga. DVD ble meget hett. Så har den kommet mere og mere fram fra glemselen de siste årene. At en god DAC/lydkort til PCen kan hjelpe på å gi en bedre lyd er det ingen som helst tvil om. Problemet er at man kan ikke få gull av gråstein, så man trenger et godt kilde materiale.

Det er en av mine kjepphester generelt sett også: Man kan ikke gjøre gull av gråstein.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sittet å mp3isert Vamp - Godmorgen, søster, i 3 forskjellige varianter. Lame 128, Lame 256 og Fraunhofer 320.
    På 128-varianten kan jeg høre at noe gitarklimpring får en sjelven og unaturlig klang, og på 256 og 320 høres det riktig ut. Store forskjellen er det ikke, og det kommer veldig an på hva slags musikk det er.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er vi på ett avforum , jeg snakker ikke om alle og enhver, det blir jo for dumt
    Det var vanlige folk jeg snakket om, da det er de som gjerne kommer med hjernedøde påstander om at Spotify har dårlig lyd når det egentlig er deres utstyr som er problemet. Poenget er at det blir håpløst å debattere med folk som er kunnskapsløse kombinert med sta og påståelige.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det vil ikke bli en noe steril stillhet ved å fjerne den opprinnelige ?
    Igjen må vi jo da definere stillhet. Jeg tror hvem det nå var som nevnte at selv stillhet tok plass, mente absolutt stillhet. Det vil naturligvis ikke ha noe å si å fjerne.

Hvis opptaket inneholder betydelig bakgrunnsstøy og kanskje romklang, blir jo det noe annet - og ikke noe man uten videre kan fjerne.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vanlige folk jeg snakket om, da det er de som gjerne kommer med hjernedøde påstander om at Spotify har dårlig lyd når det egentlig er deres utstyr som er problemet. Poenget er at det blir håpløst å debattere med folk som er kunnskapsløse kombinert med sta og påståelige.
    Er det noe sånn feil fot ut av sengen eller menstruelle problemer på gang i dag? Foreslår at du leser dine 5-10 siste innlegg i denne tråden en gang til, og revurderer tonen din ganske sterkt.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Bare sånn at vi er enige, så er det faktisk en DAC på alle lydkort, i alle streamingmoduler ala squeezebox og sonos, og i alle surroundreceivere.
    Jeg snakket her selvsagt om DAC av en kvalitet som er istand til å yte filene fra Spotify rettferdighet ut av høyttalerne. Det skal ikke så mye til, men svært mange mangler det likevel.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hvorfor snakke om ikke av intereserte folk ? de klager vel lite på dårlig lyd, ellers må jeg vel si at du straks fortjener en pause hvis du ikke klarer å holde deg saklig istedenfor å kalle meg personlige ting

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Det er en av mine kjepphester generelt sett også: Man kan ikke gjøre gull av gråstein.
    Hvilken gråstein snakker du om? Spotify-filer?

Side 44 av 61 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •