Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 39

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 39 av 61 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 ... SisteSiste
Viser resultater 761 til 780 av 1207
    Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Vel, jeg har ikke "hørt" noen som sier SB gruser cd-spilleren, pr i dag så er ikke det mulig da beste kvalitet er "kun" tilgjengelig på CD. MEN derimot kan det bli like bra, og som mange påpeker så er at potensiale er mye større på SB. Men jeg personlig har ikke helt tro på kvalitet utover CD, på et punkt er kvaliteten så bra at forskjellen ikke er hørbar ved å øke bitrate.

Altså hvor bra det blir er helt avhengi hva du mater SB med, og hvor bra DACen din er.
    Snakker vi om squeezebox her? Da kan man høre CD-lyd, gjerne opprinnelig fra CD (uten kvalitetstap), og ørlite granne til. Ikke er det mye musikk i 48KHz/24bit, men dog.

Dette er jo, som du er inne på et perfekt eksempel på at det betyr fint lite hva slags medium man begynner å lese digitalt fra.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Intressant tråd dette.

Men hvor er alle "lossless" folka?

Vi hadde jo veldig mye diskusjon på forumet tidligere om ripping av cd-samlingen. Det var stor enighet om at å rippe i et komprimert format var utenkelig, uansett kbps - selv om man ikke hører forskjell.

Så det ble diskutert rippeprogram og spesielle avspillingsprogram for flac filer, mange satt jo ukesvis og skrev inn tagger, noen satt vel måneder og år

Alt for å slippe en komprimert fil. Man kunne jo veldig enkelt bare rippet i windows mediaplayer og fått taggene automatisk. Men dette var utenkelig.

Men nå er hele denne problemstillingen borte??? Hva har skjedd??
    Tja, jeg mistenker at det ikke har vært så mye snakk om lossless fordi debatten har sirklet primært rundt nettbaserte streamingtjenester som Spotify. Disse tilbyr jo ikke lossless, dermed blir det ikke et tema.

Utover det tror jeg nok de fleste etterhvert har tatt innover seg at 256 eller i allefall 320kbps OGG/MP3/WMA faktisk ER transparent sammenlignet med CD-lyd, og da er det jo ikke så mye vits å bruke lossless lengre.

Samtidig får du jo kastet harddisker etter deg nå om dagen, så det er ingen gode argumenter MOT å bruke lossless heller, bortsett fra at det er et litt mindre praktisk format med tanke på mobilitet (funker ikke nødvendigvis på telefonen, i bilen, etc). Så forresten at det har kommet FLAC-player til iPhone nå, så nå kan du spille av lossless på den hvis du vil.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar at det ikke fantes software som rippet til flac som tagget automatisk den gangen, mulig det gjør det nå. Formatet som Spotify bruker, OGG var det vel ikke så mange som hadde hørt om i forhold til mp3 selv om det gir et mye bedre forhold mpt lydkvalitet vs båndbredde i forhold til sistnevnte.

Uten at jeg vet det sikkert tror jeg heller at problemstillingen ikke så mye er forsvunnet pga senkede kvalitetskrav som at den faktisk er løst pga. bedre verktøy for ripping og god kvalitet på tjenester som tilbys (streaming). Sammenlign gjerne lydkvaliteten på Spotify premium med søplet av mp3-filer som florerte for 10 år siden. DET var vondt å høre på det.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange av de har skrevet i denne har IKKE hørt Spotify Premium?

Ripping? Jeg har rippet med iTunes, stapp inn cd`en, klikk ok, ta ut cd`en, ferdig. Tags, albumbilde osv er lastet ned og ferdig.
    Squeezeboksen spiller 24/96 men dropper annenhver sample, har noen 24/96 albums, spiller de nesten aldrig, syns hverken musikken eller lyden er noe halleluja produkt.
    Jeg spiller mye Spotify, alt jeg har lyst på er tilgjengelig, til en kvalitet der holder.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt mye tid på å rippe CD-plater til FLAC, og argumentet for det var at jobben med å rippe til FLAC og MP3 er nøyaktig den samme, og siden jeg skulle spille av på SB var det heller ingen gode argumenter for å bruke Win MP. Det var også noen som nevnte at MediaPlayer er et elendig rippeverktøy og at lydkvaliteten skulle være bli mye dårligere enn med f.eks. EAC. Både EAC og Mediamonkey har tagget filene automatisk i mange år, Mediamonkey laster også ned albumbilder.

Dessuten så var den en sånn better safe than sorry-tanke bak det. Med MP3 blir det tross alt komprimert, om enn muligens ikke hørbart, men dog. FLAC er en direkte kopi som har blitt "zippet".

Men jeg bruker faktisk FLAC-biblioteket svært lite. Selv de platene jeg har i FLAC avspilles gjennom Spotify av bekvemmlighetsgrunner, og jeg har ved flere anledninger sammenlignet direkte mellom de to kildene, og har ikke funnet noe forskjell. Om det er anlegget eller ørene som er dårlig er vanskelig å si, men for meg er det uvesentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Snakker vi om squeezebox her? Da kan man høre CD-lyd, gjerne opprinnelig fra CD (uten kvalitetstap), og ørlite granne til. Ikke er det mye musikk i 48KHz/24bit, men dog.

Dette er jo, som du er inne på et perfekt eksempel på at det betyr fint lite hva slags medium man begynner å lese digitalt fra.
    Ja, vi snakker om Sqeezebox (SB).
    Påstanden var jo at SB gruser CD-spilleren, det er jo i praksis ikke mulig. Siden dem ""opprinnelig"" filene kommer i fra CD - det kan kun bli like bra. Som du sier så spiller det fint lite hva slags utstyr man spiller filene på, iallfall så lenge man bruker samme DAC.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor er alle "lossless" folka?

Men nå er hele denne problemstillingen borte??? Hva har skjedd??

Forhåpentligvis har det skjedd at det har gått opp for dem at man ikke kan høre forskjell. Og ikke-hørbare forskjeller kan ikke med rimelighet omtales som noe "kvalitetstap".

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Forhåpentligvis har det skjedd at det har gått opp for dem at man ikke kan høre forskjell. Og ikke-hørbare forskjeller kan ikke med rimelighet omtales som noe "kvalitetstap".
    Vi er der og vi hører forskjell, men jeg orker ikke dra det en gang til. På den annen side ser jeg frem til en lossless Sportify. Hvis lyden blir tilsvarende mine Flac filer vil jeg vurdere abonnement, selv om jeg strengt tatt ikke føler behovet.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør man i en musikkelskende familie? Har man et abb. hver?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett abb. hver ja.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan til en viss grad dele ved å bruke offline mode. Jeg har ett abonnement som brukes av meg selv både hjemme og på jobben, kona bruker det, og vi har det også på begge mobilene våre.

Men man kan ikke streame online flere steder samtidig.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel ha offline playlister på inntil tre enheter, hvis jeg ikke husker feil.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har brukt mye tid på å rippe CD-plater til FLAC, og argumentet for det var at jobben med å rippe til FLAC og MP3 er nøyaktig den samme, og siden jeg skulle spille av på SB var det heller ingen gode argumenter for å bruke Win MP. Det var også noen som nevnte at MediaPlayer er et elendig rippeverktøy og at lydkvaliteten skulle være bli mye dårligere enn med f.eks. EAC. Både EAC og Mediamonkey har tagget filene automatisk i mange år, Mediamonkey laster også ned albumbilder.

Dessuten så var den en sånn better safe than sorry-tanke bak det. Med MP3 blir det tross alt komprimert, om enn muligens ikke hørbart, men dog. FLAC er en direkte kopi som har blitt "zippet".

Men jeg bruker faktisk FLAC-biblioteket svært lite. Selv de platene jeg har i FLAC avspilles gjennom Spotify av bekvemmlighetsgrunner, og jeg har ved flere anledninger sammenlignet direkte mellom de to kildene, og har ikke funnet noe forskjell. Om det er anlegget eller ørene som er dårlig er vanskelig å si, men for meg er det uvesentlig.
    +1. Jeg rippet hele samlingen min til flac (har SB Duet), men jeg bruker kun Wimp pr i dag. Jeg har siden komfen (alt for lenge siden) hatt over snittet anlegg (om jeg får være så freidig, men det har aldri kostet sykt mye) og for meg holder streaming lenge. Jeg har aldri hørt så mye musikk, og heller aldri kjøpt så mye musikk som nå. Get with the program people.

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT
    Ser du holder til i Nordfjord Teddytusen.Sted?

MVH
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    +1. Jeg rippet hele samlingen min til flac (har SB Duet), men jeg bruker kun Wimp pr i dag. Jeg har siden komfen (alt for lenge siden) hatt over snittet anlegg (om jeg får være så freidig, men det har aldri kostet sykt mye) og for meg holder streaming lenge. Jeg har aldri hørt så mye musikk, og heller aldri kjøpt så mye musikk som nå. Get with the program people.

Tja, personlig er jeg så oppdatert på musikk stort sett og hva jeg liker/ønsker sjekke ut at jeg absolutt ikke trenger spotify til dette. Totalt overflødig, ikke minst fordi jeg fra før har ca 1500 skiver, og da er et stort antall dvd og blu-ray konserter ikke medregnet i dette tallet. Så nok å høre på har jeg i bøttevis, og jeg har på ingen måte tenkt å følge etter bjellesauen over spotifyfjellet. Hva som er in og hot spiller ingen rolle på meg. Jeg går mine egne veier og lar ikke en massesuggerende utvikling fortelle meg hvilken retning jeg skal gå i. Så nei: Jeg er ikke med på "the program" på noen måte.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Vil vi se en sammensying av radio og streaming etterhvert?
    Tenk om man kunne valgt en sjanger eller spilleliste i stedet for radiokanalens egen musikk.
    Du bør sjekke ut Last.fm - Listen to internet radio and the largest music catalogue online Det er akkurat hva du nevner!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nemesis
    Litt OT
    Ser du holder til i Nordfjord Teddytusen.Sted?

MVH
    Tar det på PM.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med flere her, selvom jeg har rippet hele samlingen til lossless spiller jeg nesten aldrig muskken jeg har lagret på harddisken, bruker Spotify.
    Før hadde jeg det travelt med å kjøpe/samle musikk, som Gilmour, så kom en periode hvor jeg tenkte på når jeg egentlig skulle få tid til å lytte på all denne musikken, nå er jeg i perioden hvor jeg nesten ser på det som en lagervare jeg aldrig bruker.
    At det ikke spiller noen rolle hvilket utstyr man spiller filene med sålenge det går inn i samme dac er noe jeg erfarer ikke helt stemmer. Jeg får bedre lyd føler jeg med MBP direkte inn i dac enn jeg får med HD/streaming/Squeezebox, grunnen er sannsynligvis større gain inn i systemet.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Enig med flere her, selvom jeg har rippet hele samlingen til lossless spiller jeg nesten aldrig muskken jeg har lagret på harddisken, bruker Spotify.
    Før hadde jeg det travelt med å kjøpe/samle musikk, som Gilmour, så kom en periode hvor jeg tenkte på når jeg egentlig skulle få tid til å lytte på all denne musikken, nå er jeg i perioden hvor jeg nesten ser på det som en lagervare jeg aldrig bruker.
    At det ikke spiller noen rolle hvilket utstyr man spiller filene med sålenge det går inn i samme dac er noe jeg erfarer ikke helt stemmer. Jeg får bedre lyd føler jeg med MBP direkte inn i dac enn jeg får med HD/streaming/Squeezebox, grunnen er sannsynligvis større gain inn i systemet.

Vil bare klargjøre en liten detalj, men dog viktig så ikke folk tror jeg er en manisk musikksamler som nærmest tvangsbestiller 20 skiver i måneden: Jeg har det ikke travelt med å kjøpe ny musikk, og er av dem som heller ofte hører 10 ganger gjennom en skive for å få den godt under huden, enn 10 forskjellige skiver 1 gang hver. Selvom jeg har ca 1500 skiver så kjøper jeg ikke så enorme mengder hver uke/hver måned,- men jeg har samlet jevnt og trutt siden cd platen kom på markedet og det begynner jo bli noen år.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt man føler behovet for å gå over på streaming (og da mener jeg lokalt lagret musikk, ikke Spotify) eller ikke er jo opp til en hver. For min del hadde jeg et ønske om å gjøre musikken mer tilgjengelig. Ved å ha flere spillere og trådløst nett, så har man den samme musikken tilgjengelig over hele huset uten at man trenger å lete etter CD-platene (som vi hadde problemer med å organisere skikkelig) rundt omkring i huset. Kona kunne høre på sine plater på lapperommet sitt via PC, jeg kunne høre på mine plater i stua eller i kinoen.

Side 39 av 61 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •