Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 38

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 38 av 61 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 ... SisteSiste
Viser resultater 741 til 760 av 1207
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Dessuten er det bare et spørsmål om (ganske kort) tid før streamingtjenestene tilbyr losslessformat. Det blir spennende å se hva streamingmotstanderne finner på å klage over da.

Selv hører jeg ikke forskjell på cd og streaming på mitt anlegg til 70 000 kroner. Jeg bruker da selvsagt DAC, som jeg registrerer at enkelte av dem som klager over lydkvaliteten via streaming ikke engang har forstått hva er...
    nå må vi prøve å ikke fyre opp igjen da er enkellte på sb "siden som over en lav sko fremhever at den gruser alt av cd spillere enkellt også
    er ikke der diskusjonen skal gå videre håper jeg, nå er vi endelig i nærheten av en saklig fin tone her inne :-D

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Offtopic, men jeg tar sjansen på å spørre i denne tråden: Finnes det en tråd her på forumet eller andre steder hvor det ramses opp utgivelser med ekstremt god lydkvalitet? Sitter og hører på Gunnar Andreas Berg - The Music Machine fra 1996 (spotify:album:00hGU8sU5CJIj25CgpkLq1) via premium og det slår meg hvor bra det høres ut i forhold til det meste jeg har på listene mine - selv på mitt svært beskjedne anlegg.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Gilmour tror jeg heller jeg ville brukt energien til å finne et fint gravsted og en flott stein til CD samlinga .
    Jeg er ikke helt enig med deg. Jeg er helt enig i at cd er upraktisk i forhold til streaming, men personlig er jeg interessert i mye musikk som ikke ligger på Spotify. Da er cd fortsatt det eneste alternativ. Å betale cd-pris for et album på iTunes er for meg helt uaktuelt.

Jeg fortsetter inntil videre å kjøpe de albumene jeg virkelig liker på cd. Jeg bruker Spotify mye til å lytte og sjekke ut nye ting, men jeg synes det er kult å ha en samling av fysiske skiver. At ikke alle ser noe poeng i dette kan jeg forstå. Det har mer med identitet, personlige følelser og nostalgi å gjøre enn "rasjonelle" argumenter. Jeg vurderer dog fortløpende om jeg skal slutte med å samle på cd-er. Det hadde vært gunstig for meg økonomisk, men det er en stor avgjørelse å ta. Jeg elsker tross alt cd-samlingen min.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Jeg er ikke helt enig med deg. Jeg er helt enig i at cd er upraktisk i forhold til streaming, men personlig er jeg interessert i mye musikk som ikke ligger på Sprotify. Da er cd fortsatt det eneste alternativ. Å betale cd-pris for et album på iTunes er for meg helt uaktuelt.

Jeg fortsetter inntil videre å kjøpe de albumene jeg virkelig liker på cd. Jeg bruker Spotify mye til å lytte og sjekke ut nye ting, men jeg synes det er kult å ha en samling av fysiske skiver. At ikke alle ser noe poeng i dette kan jeg forstå. Det har mer med identitet, personlige følelser og nostalgi å gjøre enn "rasjonelle" argumenter. Jeg vurderer dog fortløpende om jeg skal slutte med å samle på cd-er. Det hadde vært gunstig for meg økonomisk, men det er en stor avgjørelse å ta. Jeg elsker tross alt cd-samlingen min.

+1 jeg kvittet meg med over 500 vinylplater engang i tiden og det er det dummeste jeg har gjort innen denne hobbyen til dags dato, cdene mine blir i hus spotify kan jo være ett kjekt instrument for å finne nye artister før jeg handler cd/vinyl

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra! Alle blir venner!

Til tross for alt det fantastiske med ny teknologi, og de nye mulighetene med streaming, så tror jeg at vi bør ta til ettertanke at det kan gå noe inflasjon i det musikalske utrykk når alle får tilgang til alt. Det er viktig å ha i bakhodet en viss respekt og omtake, og huske å sette pris på godt håndtverk og kunstverk, som musikk delvis er.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    er enkellte på sb "siden som over en lav sko fremhever at den gruser alt av cd spillere enkellt også
    er ikke der diskusjonen skal gå videre håper jeg, nå er vi endelig i nærheten av en saklig fin tone her inne :-D
    Vel, jeg har ikke "hørt" noen som sier SB gruser cd-spilleren, pr i dag så er ikke det mulig da beste kvalitet er "kun" tilgjengelig på CD. MEN derimot kan det bli like bra, og som mange påpeker så er at potensiale er mye større på SB. Men jeg personlig har ikke helt tro på kvalitet utover CD, på et punkt er kvaliteten så bra at forskjellen ikke er hørbar ved å øke bitrate.

Altså hvor bra det blir er helt avhengi hva du mater SB med, og hvor bra DACen din er.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Offtopic, men jeg tar sjansen på å spørre i denne tråden: Finnes det en tråd her på forumet eller andre steder hvor det ramses opp utgivelser med ekstremt god lydkvalitet? Sitter og hører på Gunnar Andreas Berg - The Music Machine fra 1996 (spotify:album:00hGU8sU5CJIj25CgpkLq1) via premium og det slår meg hvor bra det høres ut i forhold til det meste jeg har på listene mine - selv på mitt svært beskjedne anlegg.

Jeg vet ikke om noen spesifikk tråd med slike albumforslag. Men i artikkelen jeg nevnte i siste lyd og bilde, så nevnes det hvor overraskende grom lyd det er på flere gamle rockealbum fra for eks Stones og Pink Floyd grunnet ukomprimerte innspillinger med glimrende dynamikknivå. Et konkret album som også ble nevnt som suveren lyd er "Thriller" med Michael Jackson, den umastrede originalversjonen. Skal selv anskaffe meg den utgivelsen for å sjekke hvor bra den faktisk er lydmessig

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Ja det er jeg ganske sikker på.
    Sjekk trådene i CD/SACD kategorien - samme kategori hvor du finner "hva hører du på nå" og "musikk quiz".

Mener noen også laget et par spilelister til Spotify ut fra alle forslag som kom inn. Bla.en som fikk tittel "gåsehud"

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Loudness War

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ja.. Vi får håpe forfatteren av denne artikkelen som jeg linket til tidligere har rett i sine antagelser.

How Spotify will end the Loudness Wars – Ian Shepherd | RecordProduction.com
    Hei

Bra artikkel og interessant lesing!
    Senest igår fikk jeg selv oppleve dette med Loudness, og ble meget overrasket.
    Har selvfølgelig lest endel om dette, men aldri tenkt så mye over det.
    Er jo tragisk at disse "Remastered" utgavene av cd'er låter så dårlig.
    Etter å ha vært litt uheldig med cd'en All Eyez On Me med 2Pac fra 1996, kjøpte jeg like godt en ny,Remastered utgave fra 2005, søren så skuffet jeg ble. Rippet den som sagt, la den inn på SONOS og skulle ta en liten lytt på verandaen, noen simple Dantax høyttalere tilkoblet en SONOS ZP120, hørte med en gang at det låt dårligere enn orginal utgaven, tok derfor samme låt fra begge platene og sammenlignet, ble mildt sagt meget overrasket over forskjellen, 96 utgaven låt mye bedre, tragisk!

Tilbake til Spotify, musikken som ligger der, er det meste remastered utgaver, eller er det hovedsaklig orginal utgaver?
    Når Spotify/Wimp/iTunes Store ol. kan levere enda litt bedre kvalitet enn de gjør idag, og det ikke er noen mangel på dynamikk så vil dette straks bli ganske mer interresant.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Bra artikkel og interessant lesing!
    Senest igår fikk jeg selv oppleve dette med Loudness, og ble meget overrasket.
    Har selvfølgelig lest endel om dette, men aldri tenkt så mye over det.
    Er jo tragisk at disse "Remastered" utgavene av cd'er låter så dårlig.
    Etter å ha vært litt uheldig med cd'en All Eyez On Me med 2Pac fra 1996, kjøpte jeg like godt en ny,Remastered utgave fra 2005, søren så skuffet jeg ble. Rippet den som sagt, la den inn på SONOS og skulle ta en liten lytt på verandaen, noen simple Dantax høyttalere tilkoblet en SONOS ZP120, hørte med en gang at det låt dårligere enn orginal utgaven, tok derfor samme låt fra begge platene og sammenlignet, ble mildt sagt meget overrasket over forskjellen, 96 utgaven låt mye bedre, tragisk!

Tilbake til Spotify, musikken som ligger der, er det meste remastered utgaver, eller er det hovedsaklig orginal utgaver?
    Når Spotify/Wimp/iTunes Store ol. kan levere enda litt bedre kvalitet enn de gjør idag, og det ikke er noen mangel på dynamikk så vil dette straks bli ganske mer interresant.

Det er tragisk hvor stor forskjellen kan være på original innspilling og mastret utgave som du selv har erfart! Man skulle jo tro at nærmest automatisk så låter remastret utgivelse bedre, men det er som du er inne på ikke alltid tilfelle.I artikkelen om emnet i siste lyd og bilde så viser de en grafisk tegning over hvor store frekvensområder som regelrett blir klippet bort når man gir ut en skive på nytt i mastret utgave, og det var nesten skremmende å se. En oppvekker for noen og enhver!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Mitt inntrykk er at det stort sett er både og. Du finner ofte samlealbum og lignende som ofte er remastrede, men de originale albumene ligger også der.

For de fleste artistene er mitt inntrykk at hele biblioteket er lagt inn på spotify. Du kan altså finne samme album flere ganger hvis de er gitt ut flere ganger.

For de som er glad i det, så kan man også glede seg over at det for mange artister finnes ganske mange spesialutgivelser også i Spotifybiblioteket også.

Men det vil variere litt fra artist til artist, sikkert dels grunnet at ikke alt finnes der enda, og dels grunnet rettigheter - da enkelte artister kan ha byttet plateselskap underveis, og spotify ikke nødvendigvis har avtale med alle.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta eksemplet MEW, som Gilmour er glad i:

På Spotify finner man fem album og fem singler/EPer, man finner en ganske lang biografi, endel bilder og man anbefales å også sjekke ut Røyksopp, Kings of Convenience, Radiohead, Band of Horses, Oasis, Ratatat, Death Cab for Cutie, Crystal Castles, Smashing Pumpkins, Imogen Heap, The Sounds, Tegan And Sara, Phoenix, Kleerup, Mercury Rev, Placebo, Anebrun og Metric.

På denne måten kan man starte med sin favorittartist, og ende opp med å sitte en hel kveld og lytte til og oppdage nye, flotte artister med likhetstrekk fra sitt eget favorittband.

Dette er en svært morsom og spennende måte å oppdage ny musikk på, som etter min mening kan gi en dypere musikkopplevelse, snarere enn en mer overfladisk.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    For å ta eksemplet MEW, som Gilmour er glad i:

På Spotify finner man fem album og fem singler/EPer, man finner en ganske lang biografi, endel bilder og man anbefales å også sjekke ut Røyksopp, Kings of Convenience, Radiohead, Band of Horses, Oasis, Ratatat, Death Cab for Cutie, Crystal Castles, Smashing Pumpkins, Imogen Heap, The Sounds, Tegan And Sara, Phoenix, Kleerup, Mercury Rev, Placebo, Anebrun og Metric.

På denne måten kan man starte med sin favorittartist, og ende opp med å sitte en hel kveld og lytte til og oppdage nye, flotte artister med likhetstrekk fra sitt eget favorittband.

Dette er en svært morsom og spennende måte å oppdage ny musikk på, som etter min mening kan gi en dypere musikkopplevelse, snarere enn en mer overfladisk.
    Hei

Joda, den ser jeg. Gjør jo egentlig noe lignende selv, bare ved bruk av Amazon, CDON, iTunes osv..., både ved å lese andre sine anmeldeser og ved å høre på Preview der den funksjonen finnes og bruk av YouTube ol.
    Men fremdeles ser jeg ingen grunn til å selv betale for bruk av Spotify, da jeg som sagt har så mye musikk selv. Men det er nok kansje bare et tidsspørsmål før jeg også tester det ut. Jeg selv håper som sagt at det vil være plass til både cd'er og streaming baserte løsninger, og at de streamings baserte løsningene med tiden vil tilby enda bedre kvalitet enn dem gjør idag.
    Da er dette "loudness war" greiene enda mer bekymringsfullt!
    Thriller orginal utgivelse fra 83 er herved bestillt!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Thriller orginal utgivelse fra 83 er herved bestillt!
    Hehe, har selv denne utgivelsen, dog kopiert inn fra CD til server, bra lyd på den ja.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Nei, Bin Laden døde for 10 år siden.
    Ja, 9/11 var iscenesatt.

Men vi kan godt la det ligge.....
    Det er fint at slike meninger kommer frem, så man får oppdatert ignoreringslisten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men fremdeles ser jeg ingen grunn til å selv betale for bruk av Spotify, da jeg som sagt har så mye musikk selv. Men det er nok kansje bare et tidsspørsmål før jeg også tester det ut.
    Jepp, både jeg og mange andre har vært i dine sko... det begynner med at "jeg skal bare prøve", og hvis man gir det en reel kjangse så er det fort gjort å henge seg på. Det er ofte slik at man ikke ser poenget før man hør prøvd ut selv, og først da skaper man behovet....

Og ja, Loudness War er en irriterende sak, håper disse nye streamingtjenestene tar livet av dette. Når jeg ser remastered på utgivelser så tenker jeg med en gang at det er dårligere lyd.... men det sikkert ikke alltid tilfelle??

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jepp, både jeg og mange andre har vært i dine sko... det begynner med at "jeg skal bare prøve", og hvis man gir det en reel kjangse så er det fort gjort å henge seg på. Det er ofte slik at man ikke ser poenget før man hør prøvd ut selv, og først da skaper man behovet....

Og ja, Loudness War er en irriterende sak, håper disse nye streamingtjenestene tar livet av dette. Når jeg ser remastered på utgivelser så tenker jeg med en gang at det er dårligere lyd.... men det sikkert ikke alltid tilfelle??

Min erfaring rundt dette er at kvaliteten på remastrede utgivelser er sterkt varierende. På noen utgivelser hører man at mastringen har tatt overhånd, og regelrett kuttet i "lydbildet". Det hele låter flat, hardt og lite engasjerende. Mens på andre utgivelser låter det enormt bra, eventuell susing fra gammel originalinnspilling er borte og spesielt trommer/bass låter herlig. Et eksempel på en meget vellykket remastringsutgivelse er Marillions klassikerskive "Misplaced Childhood". Anbefalt til de som allerede har originalen og vil høre forskjell, eller de som eventuelt bare ønsker høre en remastret skive med etter mitt syn meget god lyd.

Ser at man får den til usle 59 kr på kompaniet Feil med informasjonskapsler

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intressant tråd dette.

Men hvor er alle "lossless" folka?

Vi hadde jo veldig mye diskusjon på forumet tidligere om ripping av cd-samlingen. Det var stor enighet om at å rippe i et komprimert format var utenkelig, uansett kbps - selv om man ikke hører forskjell.

Så det ble diskutert rippeprogram og spesielle avspillingsprogram for flac filer, mange satt jo ukesvis og skrev inn tagger, noen satt vel måneder og år

Alt for å slippe en komprimert fil. Man kunne jo veldig enkelt bare rippet i windows mediaplayer og fått taggene automatisk. Men dette var utenkelig.

Men nå er hele denne problemstillingen borte??? Hva har skjedd??
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Intressant tråd dette.

Vi hadde jo veldig mye diskusjon på forumet tidligere om ripping av cd-samlingen. Det var stor enighet om at å rippe i et komprimert format var utenkelig, uansett kbps - selv om man ikke hører forskjell.

Så det ble diskutert rippeprogram og spesielle avspillingsprogram for flac filer, mange satt jo ukesvis og skrev inn tagger, noen satt vel måneder og år

Alt for å slippe en komprimert fil. Man kunne jo veldig enkelt bare rippet i windows mediaplayer og fått taggene automatisk. Men dette var utenkelig.

La oss skrive den på lista over "umistelige ting"

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Intressant tråd dette.

Og jeg syns dette var et interessant innlegg som kanskje indikerer at kvalitetskravet faktisk _har_ sunket med tiden som en følge av utviklingen vi lever i. Skal bli spennende å se flere kommentere dette innlegget som har lengre fartstid på forumet.

Side 38 av 61 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •