Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 37 av 61 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 1207
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    det er i tilfellet positivt, min kommentar var hvis utviklingen på sikt viser seg å gå motsatt, blir spennende å se hva prisnivået blir på å laste ned sanger etterhvert, er det pr dags dato billigere enn å kjøpe en fysisk cd ? allså i mitt tilfelle 50-99 kr for ett fullt album , la oss si 15 sanger ?
    At prisen er laver for en nedlasting CD kontra en kjøpt over disk er jo at du har mye mindre kostnader og færre led som skal ha fortjeneste.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vi se en sammensying av radio og streaming etterhvert?
    Tenk om man kunne valgt en sjanger eller spilleliste i stedet for radiokanalens egen musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    At prisen er laver for en nedlasting CD kontra en kjøpt over disk er jo at du har mye mindre kostnader og færre led som skal ha fortjeneste.

bør være sånn ja men jeg kjøper stort sett cd fra utlandet og de koster fra 29 til 99 ferdig levert og det er ikke galt synes jeg
    nå var det slik med cd mediet at mye av de beste innspillingene kom mens mediet var ferskt, håper ikke at det i fremtiden blir slik med streaming at man komprimerer lyden og kaller den lossless pga hensyn til at de store massene har dårlig utstyr som ikke tåler full dynamisk ukomprimert lyd.
    forøvrig er vi vel inne nå på det tråden egentlig gjelder for engangs skyld i en rolig tone

en positiv mulighet bør jo være at man kan legge ut entusiast innspillinger til en noe høyere pris, her kan jo vi som forbrukere være pådrivere i den grad det går

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...vil det si at hvis jeg lytter til en spesifikk artist, så vil vedkommende få så mange prosent som jeg lytter til musikken? feks.. Hvis jeg lytter 400 minutter av totalt 1000 til bla. Elbow, så vil de få 40% av det som tilfaller artistene/plateselskapene?

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En klargjøring.

Etter x antall sider hvor diskusjonen og tidvis kranglingen har rast i denne tråden føler jeg for å komme med en pressisering rundt mine personlige oppfatninger av personer som bruker elektroniske musikktjenester. Jeg innrømmer gladelig at engasjementet har vært stort fra min side og at det tidvis har kokt godt under topplokket. Musikk som tema som vi alle er opptatt av generer sterke følelser som bidrar til at kokenivået blir høyt, tidvis _for_ høyt. Det er flere i denne tråden som har ytret at de mener jeg har vært for drøy i endel av innleggene mine, hvilket jeg tar selvkritikk på. Jeg vil her og nå slå fast en gang for alle at jeg ikke mener folk som bruker spotify er berme eller mindreverdige musikklyttere på noen måte,- har noen følt seg tråkket på av mine innlegg så beklager jeg det sterkt.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Vil vi se en sammensying av radio og streaming etterhvert?
    Tenk om man kunne valgt en sjanger eller spilleliste i stedet for radiokanalens egen musikk.
    Den typen tjenester eksisterer allerede. Pandora, Spotify(spotify sin variant er dessverre ikke spesielt bra enda), last.fm, mange flere.

Så ja, det vil nok skje
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    håper ikke at det i fremtiden blir slik med streaming at man komprimerer lyden og kaller den lossless pga hensyn til at de store massene har dårlig utstyr som ikke tåler full dynamisk ukomprimert lyd.
    Slik har det jo vært i større eller mindre grad i "alle år". Det er i utgangspunktet positivt at det er en viss edruelighet rundt dette med dynamikk. Hvis man maksimerer utnyttelsen av dynamikken vil musikken bli umulig å høre på ved normalt lyttenivå, man må spille svært høyt for å få med seg de laveste partiene.

Det finnes en mellomting som fungerer bra.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg vil her og nå slå fast en gang for alle at jeg ikke mener folk som bruker spotify er berme eller mindreverdige musikklyttere på noen måte,- har noen følt seg tråkket på av mine innlegg så beklager jeg det sterkt.
    Takk.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Takk.

Forøvrig så må jeg si at det hadde vært interessant med en blindtest med blant annet oss to i panelet både jmf Spotify vs CD, men ikke minst stereoforsterker vs Surroundreceiver. Hvis det er interesse for å arrangere noe slikt i fremtiden så skal jeg gjøre alt jeg kan for å stille. Om ikke annet hadde det vært interessante eksperiment.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig så må jeg si at det hadde vært interessant med en blindtest med blant annet oss to i panelet både jmf Spotify vs CD, men ikke minst stereoforsterker vs Surroundreceiver. Hvis det er interesse for å arrangere noe slikt i fremtiden så skal jeg gjøre alt jeg kan for å stille. Om ikke annet hadde det vært interessante eksperiment.
    Det er alltid masse utfordringer rundt utforming av denne type tester, men hvis noen får det til så er jeg gjerne med. Det er jo to forskjellige som jobber med å få til blindtest på kabler her på forumet nå, blir interessant å se om de blir gjennomført.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Kjenner ikke til eksempelet, men la oss si at en artist/låtskriver skriver 3 gode låter og ønsker å gi ut en cd.... 3 låter er for lite, da setter man seg på verandaen og snekrer sammen 5-10 stykker til, for å kunne kalle utgivelsen for en long play.
    Derfor er det lett å trykke på fjernkontrollen til neste bra låt av de tre.
    Alle har sine favoritter men de må vel ha en eller flere låt som man ikke har noe "tilknytting til" eller ikke liker.. Lurer da på om man tvinger seg selv til å høre seg gjennom låten fordi man er en ordentlig entusiast?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil her og nå slå fast en gang for alle at jeg ikke mener folk som bruker spotify er berme eller mindreverdige musikklyttere på noen måte,- har noen følt seg tråkket på av mine innlegg så beklager jeg det sterkt.
    Som hybris, takk. Du er tilgitt.. Beklager jeg også dersom jeg har tråkket på dine tær og medført overkokt under topplokket ditt. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det slår meg at..på noen måter så har Spotify og Wimp overtatt noe av den funksjonen den lokale platebutikken hadde før.
    Der slang man jo gjerne innom og hørte på nye skiver, ble kjent med andre som var glad i musikk og fikk noen anbefalinger. Registrerer at lokale platebutikker er i ferd med å bli en mangelvare, og i en by som Harstad med 23 tusen innbyggere er det pr. dags dato null.

Således har man jo litt av samme muligheten med Spotify, og jeg innrømmer at å høre på musikk der har gjort at jeg har kjøpt plater jeg aldri ville tenkt på før, eller hørt om tidligere.

Men, jeg vil gjenta mitt utsagn at for min del så gir det å eie musikken fysisk en nærhet til artisten og produktet som jeg ikke får ved å streame musikk. Men, selvfølgelig så er det min oppfatning og jeg har et nært og personlig forhold til muskk så mitt syn på saken er nok godt farget av det.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Som hybris, takk. Du er tilgitt.. Beklager jeg også dersom jeg har tråkket på dine tær og medført overkokt under topplokket ditt. :-D

Takk for det, vi har vel alle gjort våre feil i denne tråden,- og flere har gått over streken. Det er fornuftig å stoppe opp med en dose selvkritikk i ny og ne Det forteller jo også noe om hvor viktig disse temaene er for oss at stemningen blir så opphetet, da musikk/anlegg betyr godt over gjennomsnittet for oss aktive her inne vil jeg tro.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik har det jo vært i større eller mindre grad i "alle år". Det er i utgangspunktet positivt at det er en viss edruelighet rundt dette med dynamikk. Hvis man maksimerer utnyttelsen av dynamikken vil musikken bli umulig å høre på ved normalt lyttenivå, man må spille svært høyt for å få med seg de laveste partiene.

Det finnes en mellomting som fungerer bra.

helt enig, men er skremmende den artikkelen som gilmour linket til, samme dynamikk i 1910 som idag det er drøyt og kan ikke kalles fremgang
    og det er jo bare slik at så lenge vi som forbrukere godtar dette forsetter det jo bare, mellomting er bra , jeg har 102db på mine ht og hadde ikke tålt en full symfoni orkester forestilling i full dynamikk, helt klart da hadde jeg sittet med to horn i vært øre og 2 15 tommere i trynet

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt enig, men er skremmende den artikkelen som gilmour linket til, samme dynamikk i 1910 som idag det er drøyt og kan ikke kalles fremgang
    og det er jo bare slik at så lenge vi som forbrukere godtar dette forsetter det jo bare, mellomting er bra , jeg har 102db på mine ht og hadde ikke tålt en full symfoni orkester forestilling i full dynamikk, helt klart da hadde jeg sittet med to horn i vært øre og 2 15 tommere i trynet
    Ja.. Vi får håpe forfatteren av denne artikkelen som jeg linket til tidligere har rett i sine antagelser.

How Spotify will end the Loudness Wars – Ian Shepherd | RecordProduction.com
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Komprimering av lyd som feks Spotify/WIMP/MP3, så er det bevist flere ganger at folk sliter med å høre forskjell. Kvaliten på oppløsningen av signalet er så bra at dem fleste av oss kan tillate å redusere bitraten noe, uten at det går nevneverdig utover lydkvalitene. Vi setter ikke lavere krav - vi setter riktig krav.
    Dessuten er det bare et spørsmål om (ganske kort) tid før streamingtjenestene tilbyr losslessformat. Det blir spennende å se hva streamingmotstanderne finner på å klage over da.

Selv hører jeg ikke forskjell på cd og streaming på mitt anlegg til 70 000 kroner. Jeg bruker da selvsagt DAC, som jeg registrerer at enkelte av dem som klager over lydkvaliteten via streaming ikke engang har forstått hva er...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, vi har vel alle gjort våre feil i denne tråden,- og flere har gått over streken. Det er fornuftig å stoppe opp med en dose selvkritikk i ny og ne Det forteller jo også noe om hvor viktig disse temaene er for oss at stemningen blir så opphetet, da musikk/anlegg betyr godt over gjennomsnittet for oss aktive her inne vil jeg tro.

veldig bra gilmour , og veldig bra at det tilgis over en lav sko også
    ikke lenge siden jeg tok litt av i en diskusjon eller to heller, men jeg håper jeg lærte noe av det

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grimvarg
    Det slår meg at..på noen måter så har Spotify og Wimp overtatt noe av den funksjonen den lokale platebutikken hadde før.
    Der slang man jo gjerne innom og hørte på nye skiver, ble kjent med andre som var glad i musikk og fikk noen anbefalinger. Registrerer at lokale platebutikker er i ferd med å bli en mangelvare, og i en by som Harstad med 23 tusen innbyggere er det pr. dags dato null.

Således har man jo litt av samme muligheten med Spotify, og jeg innrømmer at å høre på musikk der har gjort at jeg har kjøpt plater jeg aldri ville tenkt på før, eller hørt om tidligere.

Men, jeg vil gjenta mitt utsagn at for min del så gir det å eie musikken fysisk en nærhet til artisten og produktet som jeg ikke får ved å streame musikk. Men, selvfølgelig så er det min oppfatning og jeg har et nært og personlig forhold til muskk så mitt syn på saken er nok godt farget av det.
    Ble svært overrasket av dette. Så 1 points til Gilmour her. For ikke alle og det er mange som ikke klarer å følge med utviklingen fordi det går så fort.
    Så i Harstad så taper musikkbransjen noe da mulighet til CD er null.
    Man såklart bestille på nett, men igjen svært mange skeptiske til å legge igjen kreditkort nummeret. Med 23K innbyggere så syns jeg det er rart at tilbudet ikke er tilstede.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.. Vi får håpe forfatteren av denne artikkelen som jeg linket til tidligere har rett i sine antagelser.

How Spotify will end the Loudness Wars – Ian Shepherd | RecordProduction.com

ja helt klart, men av erfaring frykter jeg det verste

Side 37 av 61 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •