Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 61 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 1207
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Puh - blir dere aldri lei ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Zats mener fildeling som en årsak til at CD går ned men her er jeg vel litt uenig ------->
    Vel, hvis du har fått det inntrykket så har jeg vært upresis, eller du har missforstått meg. At CD går ned er en stor kompleks sak hvor årsakene er mange, og det er ikke unaturlig å tro at én av dem store er streaming/fildeling. Det jeg presiserer er bransjen ikke kan tviholde det fysiske format til fordel for streaming, det er å grave sin egen grav. Altså dem som sier om vi bare hadde fortsatt kjøpt å kjøpe CD så hadde alt vært bra - joda, i en fantasiverden ja... for det gjenspeiler ikke virkelighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    @Zatz
    Det som gjerne kan skje fremover, er at det kan bli mindre produksjon av album, og at musikerne vil slutte å skrive "fyllmasse" til platene sine.
    Joda, jeg ser den... det kan like godt være en fordel, vi får bort album der 90% av låtene er fyllemasse, som ingen er intressert i å høre på. Også får vi fjernet masse fordyrende fyllmasse(papir) og miljø foruresning. Men tro meg hvis det er et marked for det dere vil ha, så får dere det, bare se på vinyl.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Forskjellen er at jeg kaller "brukervennlighet" for hva det egentlig er et utslag av: Kvantitet og tilgjengelighet istedet for kvalitet. Dagens elektroniske musikktjenester(youtube, spotify, wimp osv) er konstruert for å fylle helt andre behov enn økt kvalitet.
    Gilmour, du vet ikke hva kvantitet eller kvalitet er. Kvantitet og tilgjengelighet i denne sammenheng er intet negativt... musikken din blir ikke dårliger om du har tilgjenglig 1000 CDer kontra 8000 CDer i stuen din. Det er ikke samvar mellom kvantitet og kvalitet....

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns Gilmour demonsterer den viktigtste ulempen med fysiske format

Hakk i plata!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette er nok en gang direkte faktafeil, og det blir helt håpløst å forholde seg til dine innlegg i debatten når du fortsetter å spre om deg med usannheter, og avfeier alle som påpeker de med at de henger seg opp i bagateller.

For å gjenta meg selv: The Loudness War og økende dynamisk komprimering har null og niks med streaming, spotify eller mp3 å gjøre. De som tror det har misforstått noe helt fundamentalt.

Dynamisk komprimering av musikk er noe platebransjen gjør av rent økonomiske hensyn for at deres egen musikk skal få mest mulig oppmerksomet (de vil at den skal låte høyere enn de andre låtene), primært på radio.

Dynamisk komprimering har ingen fordel på MP3/Spotify vs på en CD. Tvert i mot er det ofte en bakdel, fordi Spotify og lignende har innebygget normalisering av lydnivået. Det vil si at plater som er godt spilt inn med god dynamikk faktisk låter BEDRE enn plater med lav dynamikk.

Musikkteknikerne skrur ofte lyd for at de skal låte best mulig på flest mulig anlegg, men dette har de gjort siden lenge før noen hadde drømt opp internett - og dette har med kvaliteten på lytteutstyret folk bruker, ikke dataformatene. Som nevnt før har både MP3 og spotify en lydkvalitet som langt overgår stereoutstyret 99.9% av befolkningen har hjemme. Hvis de hadde utnyttet maksimal dynamikk i lydformatene når de mikset plater så hadde låtene vært ubrukelige på folks kjøkkenradioer og bilanlegg. Det faller på sin egen urimelighet.

Siden du anbefaler alle andre å lese artikler om ditten og datten, her er litt lektyre til deg:
    Loudness war - Wikipedia, the free encyclopedia
    How Spotify will end the Loudness Wars – Ian Shepherd | RecordProduction.com

Setter pris på om du leser de før du kommer med ytterligere kommentarer rundt emnet dynamisk komprimering knyttet opp mot streamingtjenester og/eller komprimerte lydformater.

godt skrevet det der, skjønner hva du mener, og neste kommentar er ikke rettet mot deg, men av de som sier at spotify gruser de gamle formater pga lossless, tror virkelig ikke at dere har sammenlignet det lyd messig med en god 180g vinyl utgivelse på en habil rigg, lp plater med dårlig kvalitet er jo ikke noe man går og bruker 199 kr på i 2011, de siste årene har vel kvaliteten på utgivelser på lp formatet tatt seg opp, selv om mange fastholder at de beste var mellom 75-80, håper samme trend om 10 år på det forsatt døende cd formatet er det samme, nettopp av kvalitet på skivene er nødvendig for å selge de, for min egen del har jeg ingen problemer med å bruke sb hvis den oppfyller mine krav, men det blir nok i kombinasjon og ikke utelukkende

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp

Vi går (dessverre) i den retning hvor album som konsept er på vei ut og artister kun vil eller kan utgi enkeltlåter.
    Man kan si at vi er på vei tilbake i single-alderen.
    Med streamingtjenester åpner det seg helt nye muligheter også. Det er faktisk fullt mulig å lage konseptalbum som kan vare i halvannen time. Det er også mulig å lage sære og kortere stykker som man normalt ikke ville gitt ut på CD fordi kostnadene ville bli for store i forhold til forventet inntekt. Å legge ut et lite album med 7 låter på Spotify vil medføre en mye mindre økonomisk risiko enn å trykke opp et visst antall CDer som man kanskje ikke får solgt (med forbehold om at jeg ikke aner hva det koster å legge ut noe på Spotify selvsagt).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Vel, hvis du har fått det inntrykket så har jeg vært upresis, eller du har missforstått meg. At CD går ned er en stor kompleks sak hvor årsakene er mange, og det er ikke unaturlig å tro at én av dem store er streaming/fildeling. Det jeg presiserer er bransjen ikke kan tviholde det fysiske format til fordel for streaming, det er å grave sin egen grav. Altså dem som sier om vi bare hadde fortsatt kjøpt å kjøpe CD så hadde alt vært bra - joda, i en fantasiverden ja... for det gjenspeiler ikke virkelighet.

pirat virksomhet er etter min mening en av pådriverne til at cd utdør + en naturlig teknisk utvikling

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Med streamingtjenester åpner det seg helt nye muligheter også. Det er faktisk fullt mulig å lage konseptalbum som kan vare i halvannen time. Det er også mulig å lage sære og kortere stykker som man normalt ikke ville gitt ut på CD fordi kostnadene ville bli for store i forhold til forventet inntekt. Å legge ut et lite album med 7 låter på Spotify vil medføre en mye mindre økonomisk risiko enn å trykke opp et visst antall CDer som man kanskje ikke får solgt (med forbehold om at jeg ikke aner hva det koster å legge ut noe på Spotify selvsagt).

enig i det der, men det er en trist dag får musikkelskere hvis bare kommersielle sanger skal legges ut, får meg til å tenke på wasp og chainsaw charlie

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    godt skrevet det der, skjønner hva du mener, og neste kommentar er ikke rettet mot deg, men av de som sier at spotify gruser de gamle formater pga lossless, tror virkelig ikke at dere har sammenlignet det lyd messig med en god 180g vinyl utgivelse på en habil rigg, lp plater med dårlig kvalitet er jo ikke noe man går og bruker 199 kr på i 2011, de siste årene har vel kvaliteten på utgivelser på lp formatet tatt seg opp, selv om mange fastholder at de beste var mellom 75-80, håper samme trend om 10 år på det forsatt døende cd formatet er det samme, nettopp av kvalitet på skivene er nødvendig for å selge de, for min egen del har jeg ingen problemer med å bruke sb hvis den oppfyller mine krav, men det blir nok i kombinasjon og ikke utelukkende
    Personlig synes jeg vinyl kan låte kjempebra. Når det gjelder CD og andre digitale formater (CD er tross alt også et digitalt format, det er bare tilfeldigvis lagret på en plastikkskive) så er det kun innspillingen som avgjør kvaliteten, mens på vinyl er det som du sier også kvaliteten på det fysiske mediet som er med på påvirke.

Forhåpentligvis har du rett i at nye utgivelser på CD vil holde høy kvalitet, og disse utgivelsene vil i så fall låte tilsvarende bra om de ligger lagret på andre digitale medier (FLAC, MP3, Spotify/OGG) også.

Angående SB: Viktig at du gjør en fornuftig sammenligning når du skal teste kvalitet da. Hvis du skal gjøre en AB-test så bør du lytte til en FLAC-versjon av samme spor som du lytter til på CDen, og ideelt sett nivåmatche. Den kilden med høyest utgangsnivå vil sannsynligvis subjektivt oppfattes som best. Eventuelt kan du jo bare høre endel på SB uten nødvendigvis å sammenligne direkte (sistnevnte er enklere å gjennomføre). Blir interessant å høre hva du synes.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Zatz
    Det som gjerne kan skje fremover, er at det kan bli mindre produksjon av album, og at musikerne vil slutte å skrive "fyllmasse" til platene sine.

og det er dumt, for mange av de virkelig gode sangene er nettopp fyllmasse, ihvertfall en del

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle maser om at albumet er i ferd med å dø, men samtlige artister gir da fortsatt ut album? Så er litt usikker på hvor denne bekymringen kommer fra? Ja, det er mer fokus på singler - men slik har det vel vært i 20 år nå (eller kanskje 40?), uten at albumet som format har forsvunnet av den grunn.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig i det der, men det er en trist dag får musikkelskere hvis bare kommersielle sanger skal legges ut, får meg til å tenke på wasp og chainsaw charlie
    Kjenner ikke til eksempelet, men la oss si at en artist/låtskriver skriver 3 gode låter og ønsker å gi ut en cd.... 3 låter er for lite, da setter man seg på verandaen og snekrer sammen 5-10 stykker til, for å kunne kalle utgivelsen for en long play.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg vinyl kan låte kjempebra. Når det gjelder CD og andre digitale formater (CD er tross alt også et digitalt format, det er bare tilfeldigvis lagret på en plastikkskive) så er det kun innspillingen som avgjør kvaliteten, mens på vinyl er det som du sier også kvaliteten på det fysiske mediet som er med på påvirke.

Forhåpentligvis har du rett i at nye utgivelser på CD vil holde høy kvalitet, og disse utgivelsene vil i så fall låte tilsvarende bra om de ligger lagret på andre digitale medier (FLAC, MP3, Spotify/OGG) også.

Angående SB: Viktig at du gjør en fornuftig sammenligning når du skal teste kvalitet da. Hvis du skal gjøre en AB-test så bør du lytte til en FLAC-versjon av samme spor som du lytter til på CDen, og ideelt sett nivåmatche. Den kilden med høyest utgangsnivå vil sannsynligvis subjektivt oppfattes som best. Eventuelt kan du jo bare høre endel på SB uten nødvendigvis å sammenligne direkte (sistnevnte er enklere å gjennomføre). Blir interessant å høre hva du synes.

Takk, ja jeg skal selvfølgelig gi den en fair sjanse, er ikke dumt å ha tre avspillingsmuligheter heller skal teste den mot cd spilleren først, deretter cd+ dac , for så og avslutte med begge deler koblet til samme dac
    skal tenke ut noe smart angående nivået, og jeg skal teste samme sanger selvfølgelig

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til eksempelet, men la oss si at en artist/låtskriver skriver 3 gode låter og ønsker å gi ut en cd.... 3 låter er for lite, da setter man seg på verandaen og snekrer sammen 5-10 stykker til, for å kunne kalle utgivelsen for en long play.

yep, men den artisten har jeg ingenting imot at hiver ut de 3, er jo ikke akkurat en stor kilde til stor musikk da, tenkte på mer ukjente artister som kanskje må gå på kompromiss med hva de vil legge ut og hva selskapet mener er kommersiellt nok

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og det er dumt, for mange av de virkelig gode sangene er nettopp fyllmasse, ihvertfall en del
    Jeg vil heller si at det er omvendt. Nå er man jo låst til de 74 minuttene på platen. Med streaming kan man jo faktisk enkelt hive med alt mulige låter man har skrevet og dermed ikke blir tvunget til å velge mellom de låtene man har skrevet.

Jeg oppfatter det slik at artister skriver flere låter enn det som gis ut.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle maser om at albumet er i ferd med å dø
    Der vel lite trolig at konseptet vil dø, men streaming gjør at man lettere kan fravike fra disse bransjebestete konseptene. Man kan selge enkeltlåter, eller gi ut utgivelser på over 78 minutter (ideelt for konsertopptak) uten å måtte dele opp.

Det er vel mer snakk om at mangfoldet øker, enn at noe forsvinner helt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Jeg vil heller si at det er omvendt. Nå er man jo låst til de 74 minuttene på platen. Med streaming kan man jo faktisk enkelt hive med alt mulige låter man har skrevet og dermed ikke blir tvunget til å velge mellom de låtene man har skrevet.

Jeg oppfatter det slik at artister skriver flere låter enn det som gis ut.

det er i tilfellet positivt, min kommentar var hvis utviklingen på sikt viser seg å gå motsatt, blir spennende å se hva prisnivået blir på å laste ned sanger etterhvert, er det pr dags dato billigere enn å kjøpe en fysisk cd ? allså i mitt tilfelle 50-99 kr for ett fullt album , la oss si 15 sanger ?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er i tilfellet positivt, min kommentar var hvis utviklingen på sikt viser seg å gå motsatt, blir spennende å se hva prisnivået blir på å laste ned sanger etterhvert, er det pr dags dato billigere enn å kjøpe en fysisk cd ? allså i mitt tilfelle 50-99 kr for ett fullt album , la oss si 15 sanger ?
    Via eksempelvis spotify kan du kjøpe "pakker" på inntil 100 låter. Kjøper du en pakke på 100 låter så koster det 5,99 per låt.

Du har 30 dager på deg til å fylle kvoten, du behøver altså ikke tenke ut alle låtene/albumene umiddelbart.

På platekompaniet.no koster vel de billigste MP3albumene 59kr.

Lydkvaliteten på musikk kjøpt hos Spotify er 320kbps MP3, hos platekompaniet er det 256kbps MP3.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Via eksempelvis spotify kan du kjøpe "pakker" på inntil 100 låter. Kjøper du en pakke på 100 låter så koster det 5,99 per låt.

Du har 30 dager på deg til å fylle kvoten, du behøver altså ikke tenke ut alle låtene/albumene umiddelbart.

På platekompaniet.no koster vel de billigste MP3albumene 59kr.

Lydkvaliteten på musikk kjøpt hos Spotify er 320kbps MP3, hos platekompaniet er det 256kbps MP3.

omtrent samme pris da , foreløpig.

Side 36 av 61 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •