Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 61 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 1207
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Støtter deg helt på dette. Det er som du påpeker utrolig mye enklere å bare pense fra sang til sang på streamingtjenester(kvantitet). Flyktig og overfladisk syn på musikk kan bli resultatet, hvis det ikke allerede er det. Man kan sammenligne det med bare å knulle damer etter en fuktig kule på fest og å inngå et langvarig kjærlighetsforhold: Man går glipp av utrolig mye med å bare ha tilfeldig sex. Det er overfladisk i lengden og gir ikke de store opplevelsene her i livet vil jeg påstå.

nå tror jeg du har testet ut mange nok sammenligninger ? :-D :-D

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    nå tror jeg du har testet ut mange nok sammenligninger ? :-D :-D

Jepp, skal kvelde nå, hehe.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Det moralske forfallet her er begredelig. Det må være enhvers plikt å høre hele album, ikke samlecd, i sin helhet. Fra begynnelse til slutt, uten så mye som et avvik i volumkontroll. Dette henseende bør være det samme, hva IKT eller EDB angår. Hjernen blir jo helt tullete av dette stadige lydsammensurium som strømmes hist og pist. Det bliver som aa runke med begge hende, galenskap!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hevdet i en annen tråd, for lenge siden, at det er fjernkontrollen som er den største "synderen" til at folk ikke hører hele album.

På godt og vondt er det alt for lett å hoppe til neste spor. I den sammenheng er en god gammeldags platespiller og LP den beste medisinen for å folk tilbake til albumlytting dog med det aberet at man må løfte sin fete ræv for å bytte fra side 1 til side 2. Det klarte vi i 1975 og det bør vi klare i 2011.

Vi går (dessverre) i den retning hvor album som konsept er på vei ut og artister kun vil eller kan utgi enkeltlåter.
    Man kan si at vi er på vei tilbake i single-alderen.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del føler ikke for å kjøpe noe som ikke er håndfast, det gjelder både for film og musikk, å ha ting liggende på en harddisk er ikke det samme.
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fin sitering fra artikkelen jokris, meget fin del du limte inn. Få svineriet frem i lyset sier jeg bare, det kan aldri bli nok jmf denne casen.
    Svineri??
    Sett fra bransjen så er jo dem som fornekter streaming som ikke ser at dette er fremtiden hvis bransje skal overleve. Det er "dere" som er noe svineri - vis at dere er ekte entusiaster så bidra med fremtiden!!

Gilmour, du blander mye her, du debatter "100" ting på én gang. Her må man skille klinten fra veten. Som Hybris er inne på så krever det en del kunnskap skal man forstå dette, og overordnet har denne svensken samme bekymring som deg. Bortsett fra det så prater dere ikke samme språk, og jeg har ikke denne bekymringen i det hele tatt.

Det som må først og fremst avklares er:
    1) - Hva er kvalitet?
    Her er det noe du har missforstått, kvalitet er subjektivt - vi setter ikke lavere krav, vi setter riktig krav!

2) - Kvalitet på musikken har blitt lavere?
    Tja, musikken har endret seg til det moderne, du må kunne mer enn å spille teknisk bra idag - vi setter ikke lavere krav, vi setter riktig krav.

3) - Kvalitet på lyd har blitt lavere?
    Tja, her må man holde tungen rett i munn. Loudness War har i utganspunktet ingenting med format og streaming å gjøre, og denne bidrar til at enkelte grupper får "bedre" lyd!! Altså for dem som hører på musikk via enheter som har dårlig frekvesrespons - og så økes volum for at den skal lettere høres fremfor andre låter, det vil tilsynelatene høres ute som lyden vil bli bedre. Her er det ikke enten eller, men helt klart negativt for dem som hører disse filene på et dyrt stereoanlegg.

Komprimering av lyd som feks Spotify/WIMP/MP3, så er det bevist flere ganger at folk sliter med å høre forskjell. Kvaliten på oppløsningen av signalet er så bra at dem fleste av oss kan tillate å redusere bitraten noe, uten at det går nevneverdig utover lydkvalitene. Vi setter ikke lavere krav - vi setter riktig krav.

4) - Undergraver streamingtjenster bransjen.
    NEI, det er det fysiske medie selv som undergraver bransjen. Det er nettopp pga det fysiske med vi har hatt den uendelig lange debatten om priatkopiering - bransje hadde ikke noe annet valg enn å komme slike tjenester hvis dem i fremtiden vil tjene penger.

5) - Fysiske medie har sjarme og sjel?
    For noe så kan det stemme - men det er bare illusjon hjernen til den enkelte hjerne skaper. Plastikk og papir har ikke sjarme og sjel, men jeg vil påsta at musikk kan ha det. At enkelte "forveksler" sjel med hva dem liker å gjøre så det er helt greit for meg, men det stempler ikke meg som idiot eller kvalitetsløs om jeg ikke liker det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jeg hevdet i en annen tråd, for lenge siden, at det er fjernkontrollen som er den største "synderen" til at folk ikke hører hele album.

På godt og vondt er det alt for lett å hoppe til neste spor. I den sammenheng er en god gammeldags platespiller og LP den beste medisinen for å folk tilbake til albumlytting dog med det aberet at man må løfte sin fete ræv for å bytte fra side 1 til side 2. Det klarte vi i 1975 og det bør vi klare i 2011.

Vi går (dessverre) i den retning hvor album som konsept er på vei ut og artister kun vil eller kan utgi enkeltlåter.
    Man kan si at vi er på vei tilbake i single-alderen.
    Tja, jeg er i grunn litt enig det du skriver.

MEN sett fra en annen vinkel. I 1975 så "tvinges" vi til å høre hele album, vi hadde ikke noe "valg". I dag er det ganske annerledes og vi har frihet. Hvorfor i all verden skal jeg tvinges til å høre hele albumet når jeg heller vil høre på noe annet? Hvorfor skal jeg tvinges til å flytte på ræve når jeg ikke har lyst til det? Dette her blir å undertrykke hva man egentlig har lyst til å gjøre og høre på, og blir ikke tiden og utbytte bortkastet når man sitter å hører noe man egentlig ikke vil høre?

Igjen mener jeg vi kommer inn på det noen kaller sjarme og sjel. Det er rett og slett bare at i gamle dager hadde vi det sånn, "da var alt bedre" - det er det vi var vant til.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Zatz
    Det som gjerne kan skje fremover, er at det kan bli mindre produksjon av album, og at musikerne vil slutte å skrive "fyllmasse" til platene sine.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    ser den, men tror det vil skje annet enn bare software oppdateringer utover , man kan jo i teorien bruke cd spiller fra f.eks 90 tallet enda og ikke minst lp spiller fra 70 tallet :-D

mulig jeg tar feil, men jeg tro nå at det blir slik
    Vil bare ta opp dette innlegget igjen.

Vi hører sikkert ikke på MP3 i år 2100, men at de digitale formatene byttes ofte ville jeg ikke bekymret meg spesielt mye for.

La oss ta et kort, historisk tilbakeblikk.

Dolby Digital 5.1 dukket opp i 1992, og det er FORTSATT (19 år senere) det som brukes mest til film i de tusen hjem. På disse 20 årene har vi fått en signifikant endring av denne standarden én gang, og det var når Dolby Digital HD kom sammen med Blueray / HDDVD. Alle utgivelser med DD HD har såvidt jeg vet fortsatt også et standard DD51 spor, mao bakoverkompatibelt.

MP3 dukket opp i 1993, og det er FORTSATT (18 år senere) lydstandarden som er mest utbredt for digital musikk.

Dagens lossless standard FLAC dukket opp i 2001. Det er 10 år siden, og det er fortsatt standarden for lossless musikk.

For de som er haterz av streaming/digitale tjenester kan også nevnes at FLAC støtter mye høyere lydkvalitet enn CD, så de som bruker lydkvalitet som sitt primære argument bør snarest kaste ut CDene sine og flytte over til en harddiskbasert løsning med FLAC.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tid for et lite hjertesukk

Tid for et lite hjertesukk i denne tråden...

Jeg blir oppriktig trist av å lese mange av innleggene til Gilmour, hvor man uten skrupler fratar andre menneskers musikkglede. Mennesker som baserer sine systemer på digitale tjenester har nemlig hverken evne til å nyte musikken eller et stereoanlegg som har evne til å gjengi musikk med et minimum av lydkvalitet.

Med en usedvanlig innsikt i fremmede menneskers tanker og handlingsmønster, kan Gilmour uten å nøle konkludere med at alle de hodeløse som bruker streaming totalt mangler kvalitetssans, kun er interessert i flest mulig låter, og sjelden eller aldri hører en hel sang, langt mindre et helt ALBUM i gjennom.

*Jeg hører så og si uten unntak KUN på hele album

*Jeg hører så og si uten unntak KUN på kjente og kjære artister som jeg har et langt og godt forhold til.

*Jeg sitter så og si daglig i sofaen og nyter god musikk av høy kvalitet gjennom et anlegg som ikke har cdspiller, eneste tilgjengelige kilde til musikk er en Squeezebox.

Som nevnt tidligere i tråden har jeg hatt Squeezebox i 6-7 år, og jeg har hatt Spotify i snart 3 år. Jeg forstår godt at folk som aldri har vært borti denne type tjenester før blir overveldet av all musikken de har tilgjengelig, og til å begynne med "surfer" endel rundt. Dette er helt flott, de vil oppdage nye artister som de vil bli kjent med og elske like mye som sine gamle og kjære.

Men etterhvert som man blir vant til det, så faller lyttevanene sakte men sikkert tilbake til normalen. Yndlingsartistene er tross alt fortsatt yndlingsartister, og favorittsjangeren er fortsatt favorittsjangeren.

Jeg kan helt fint sitte å høre gjennom et 20 år gammelt Dire Straits album (med Spotify som kilde), helt uavhengig av om Lady Gaga har lansert en ny single eller ikke.

Fordømt bra låter det, også.
    --
    Thorbjørn

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD er foreldet og helt UT

Det meste dreier seg om utvikling å her passer ikke cd inn.
    Samme hvem, hvor, hva ved sammenligning CD v.s stream/filer er det konstant ett ord som betegner CD i 2011 ........Upraktisk

Zats mener fildeling som en årsak til at CD går ned men her er jeg vel litt uenig ------->
    CD ble populær da den kom, den analoge musikk katalogen ble digitalisert å folk kjøpte som gale over mange år både alt gammelt som digitalisert samt nyutgivelser.

At CD nå synker er
    Nå er Katalogen oppbrukt å bare nyinnspillinger/utgivelser bærer cd salg.
    Vår hverdag med stream avspilling , filavspilling (mobil,pc,mediaavspiller osv) er det nye som folk vil ha (å er faktisk mye mere praktisk enn drivverk og svære disc plater som nesten ikke tåler noe)

Hvor stor kvalitetsforskjell / om det er forskjell
    er ikke hovedpoenget for de fleste men brukervennlighet.

Marked styres ikke av mindretall så selv om påvirkning er en mulighet
    Gilmour tror jeg heller jeg ville brukt energien til å finne et fint gravsted og en flott stein til CD samlinga .

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris

For de som er haterz av streaming/digitale tjenester kan også nevnes at FLAC støtter mye høyere lydkvalitet enn CD, så de som bruker lydkvalitet som sitt primære argument bør snarest kaste ut CDene sine og flytte over til en harddiskbasert løsning med FLAC.
    Godt poeng. Denne tråden blander så mange temaer sammen nå, at det er rimelig uoversiktlig.

Hele tråden startet om streaming som distribusjonstjeneste, høre på Spotify som type nettradio i stedet for å kjøpe en fysisk CD. Trådstarter har sin mening om dette, og det er greit. Han trives med et fysisk medie.

Problemet dukker opp når begrepet "kvalitet" kommer på banen. Det startet med at trådstarter har en økt kvalitetsfølelse ved å sitte med en CD, cover i fanget og det å gå til butikken å kjøpe en fysisk plate. Det er også greit, og jeg har ingen problemer med å akseptere dette. Jeg er selv glad i fysiske CDer, både spiller og ripper dem til harddisk.

Når det gjelder kvalitet på selve formatet, så er det ikke noe problem å se at det finnes langt bedre, kvalitetsmessige digitale løsninger enn Redbook-CD. FLAC er nevnt, enda flere finnes. I langt bedre "teknisk stand" enn CD, også SACD. Da faller trådstarters argument med at de som benytter streaming er kvalitetsmessig "underlegne" på sin egen urimelighet. Tvert i mot kan begrepet snus, til at de som tviholder på CD som fysisk medie ikke er opptatt av lydkvalitet, men det nostalgiske og romantiske med CD (som forøvrig mange har til vinyl).

Jeg har sagt det før, og sier det igjen; Ordet streaming har i denne tråden blitt til et skjellsord. Det sammenblandes streaming fra nettradio (Spotify) med streaming fra harddiskbasert materiale. Jeg kjøper fremdeles CDer (10 stk bare å går på nett), men disse rippes til harddisk for både tilgjengelighet og backup. Har flere ganger hatt en 3-åring i huset som har benyttet sølvplater til gulvmopper, godt å ha en digital backup da.

Hvordan kan jeg da får stempelet "uinteressert i lydkvalitet" fordi jeg streamer et eksakt identisk lydspor fra en harddisk i stedet for å legge en plate i skuffen?

Hold gjerne diskusjonen til streaming av Spotify, Gilmour, men ikke hev deg over oss andre som benytter harddiskbasert avspilling ved siden av CD som ignorante, uvitende og uopptatt av kvalitet. Tvert imot kunne det være fristende å sende merkelappen andre veien....

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    CD er foreldet og helt UT

Det meste dreier seg om utvikling å her passer ikke cd inn.
    Samme hvem, hvor, hva ved sammenligning CD v.s stream/filer er det konstant ett ord som betegner CD i 2011 ........Upraktisk

Zats mener fildeling som en årsak til at CD går ned men her er jeg vel litt uenig ------->
    CD ble populær da den kom, den analoge musikk katalogen ble digitalisert å folk kjøpte som gale over mange år både alt gammelt som digitalisert samt nyutgivelser.

At CD nå synker er
    Nå er Katalogen oppbrukt å bare nyinnspillinger/utgivelser bærer cd salg.
    Vår hverdag med stream avspilling , filavspilling (mobil,pc,mediaavspiller osv) er det nye som folk vil ha (å er faktisk mye mere praktisk enn drivverk og svære disc plater som nesten ikke tåler noe)

Hvor stor kvalitetsforskjell / om det er forskjell
    er ikke hovedpoenget for de fleste men brukervennlighet.

Marked styres ikke av mindretall så selv om påvirkning er en mulighet
    Gilmour tror jeg heller jeg ville brukt energien til å finne et fint gravsted og en flott stein til CD samlinga .

Du sier selv her at hovedpoenget for de fleste er brukervennlighet,- og det er jeg helt enig i. Forskjellen er at jeg kaller "brukervennlighet" for hva det egentlig er et utslag av: Kvantitet og tilgjengelighet istedet for kvalitet. Dagens elektroniske musikktjenester(youtube, spotify, wimp osv) er konstruert for å fylle helt andre behov enn økt kvalitet.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er så om å gjøre å redde cd'en, skriv et brev til alle plateselskaper og forhandlere du finner adressen til, send de et brev med følgende budskap:

Gi ut 8-cm CD'er. Tar mindre plass i butikken og gir rom for mer utvalg. Kan også redusere produksjons- og transportkostnader. Vil gjøre det mulig for plateforretninger å føre et langt større utvalg til en lavere pris. Fullt kompatibelt med de fleste (eller alle?) cd-spillere.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier selv her at hovedpoenget for de fleste er brukervennlighet,- og det er jeg helt enig i. Forskjellen er at jeg kaller "brukervennlighet" for hva det egentlig er et utslag av: Kvantitet og tilgjengelighet istedet for kvalitet. Dagens elektroniske musikktjenester(youtube, spotify, wimp osv) er konstruert for å fylle helt andre behov enn økt kvalitet.
    En ting er sikkert. Du er ikke ingeniør. Du er alt for upresis i din omgang med begreper.

To utsagn:
    A: Spotify gir deg tilgang til enorm mengde musikk for din stue, din bil eller ditt bærbare musikkanlegg. Lydkvaliteten er lagt på et nivå som for 99%++ ikke er forskjellig fra CD.

B: Spotify gir deg den beste lydkvaliteten som finnes og er lagd for å slå alt av fysiske formater.

Det er ingen i tråden som argumenterer for at B er riktig. Det virker som du tror at noen mener det.

Som det er sagt mange ganger. Det finnes ikke noe definasjon på kvalitet som gjør at du kan definere den for andre.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hvis det er så om å gjøre å redde cd'en, skriv et brev til alle plateselskaper og forhandlere du finner adressen til, send de et brev med følgende budskap:

Gi ut 8-cm CD'er. Tar mindre plass i butikken og gir rom for mer utvalg. Kan også redusere produksjons- og transportkostnader. Vil gjøre det mulig for plateforretninger å føre et langt større utvalg til en lavere pris. Fullt kompatibelt med de fleste (eller alle?) cd-spillere.

Hvis det du har fått ut av denne tråden er at jeg "vil redde cden" så tar du skammelig feil. Perspektivet er langt større enn som så, og det er derfor flere elementer blir blandet inn i tråden som representerer utviklingen. Komprimering av musikken går blant annet hånd i hånd med Mp3 og streamingtjenester, fordi musikken skal fremstå som bedre på disse formatene.Musikken skrus av musikkteknikerne til å passe inn på disse plattformene, ikke for at de skal låte best mulig på et godt stereoanlegg. Hvis man hadde støttet opp i større grad om det fysiske formatet ville som nevnt kanskje SACD utgivelsene vært langt flere, og utviklingen ville i så måte gått i en mer anstendig vei enn den gjør pr idag. Hvor som nevnt kvantitet og tilgjengelighet er viktigere enn alt annet til tross for at vi har lydutstyr som kan spille inn musikk i sinnsvak kvalitet.

Man skal ikke bagatellisere her slik jeg mener flere gjør i denne tråden, men være klar over at utviklingen flere bekymringsløst omfavner også har sin pris på sikt.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det du har fått ut av denne tråden er at jeg "vil redde cden" så tar du skammelig feil. Perspektivet er langt større enn som så, og det er derfor flere elementer blir blandet inn i tråden som representerer utviklingen. Komprimering av musikken går blant annet hånd i hånd med Mp3 og streamingtjenester, fordi musikken skal fremstå som bedre på disse formatene.Musikken skrus av musikkteknikerne til å passe inn på disse plattformene, ikke for at de skal låte best mulig på et godt stereoanlegg. Hvis man hadde støttet opp i større grad om det fysiske formatet ville som nevnt kanskje SACD utgivelsene vært langt flere, og utviklingen ville i så måte gått i en mer anstendig vei enn den gjør pr idag. Hvor som nevnt kvantitet og tilgjengelighet er viktigere enn alt annet til tross for at vi har lydutstyr som kan spille inn musikk i sinnsvak kvalitet.

Man skal ikke bagatellisere her, men være klar over at utviklingen flere bekymringsløst omfavner også har sin pris på sikt.

Igjen roter du veldig. Leste du artikkelen selv som du linket til eller hevder du at Bin Laden lever og 9.11 iscenesatt av USA.

Loudness War har ingenting med MP3 eller streaming. Det har med å tilpasse lyden til folk som hører på musikk på farten via f.eks en Discman, eller i bilen med 70db bakgrunnstøy osv osv. Det er ikke formatet som hindrer dynamikk. I tilegg er det snakk om musikksmak. Det er forskjell på Rihanna og Kari Bremnes musikkmessig. Det er ikke slik at uten loadness war så hadde de vært like ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det du har fått ut av denne tråden er at jeg "vil redde cden" så tar du skammelig feil. Perspektivet er langt større enn som så, og det er derfor flere elementer blir blandet inn i tråden som representerer utviklingen. Komprimering av musikken går blant annet hånd i hånd med Mp3 og streamingtjenester, fordi musikken skal fremstå som bedre på disse formatene.Musikken skrus av musikkteknikerne til å passe inn på disse plattformene, ikke for at de skal låte best mulig på et godt stereoanlegg.
    Dette er nok en gang direkte faktafeil, og det blir helt håpløst å forholde seg til dine innlegg i debatten når du fortsetter å spre om deg med usannheter, og avfeier alle som påpeker de med at de henger seg opp i bagateller.

For å gjenta meg selv: The Loudness War og økende dynamisk komprimering har null og niks med streaming, spotify eller mp3 å gjøre. De som tror det har misforstått noe helt fundamentalt.

Dynamisk komprimering av musikk er noe platebransjen gjør av rent økonomiske hensyn for at deres egen musikk skal få mest mulig oppmerksomet (de vil at den skal låte høyere enn de andre låtene), primært på radio.

Dynamisk komprimering har ingen fordel på MP3/Spotify vs på en CD. Tvert i mot er det ofte en bakdel, fordi Spotify og lignende har innebygget normalisering av lydnivået. Det vil si at plater som er godt spilt inn med god dynamikk faktisk låter BEDRE enn plater med lav dynamikk.

Musikkteknikerne skrur ofte lyd for at de skal låte best mulig på flest mulig anlegg, men dette har de gjort siden lenge før noen hadde drømt opp internett - og dette har med kvaliteten på lytteutstyret folk bruker, ikke dataformatene. Som nevnt før har både MP3 og spotify en lydkvalitet som langt overgår stereoutstyret 99.9% av befolkningen har hjemme. Hvis de hadde utnyttet maksimal dynamikk i lydformatene når de mikset plater så hadde låtene vært ubrukelige på folks kjøkkenradioer og bilanlegg. Det faller på sin egen urimelighet.

Siden du anbefaler alle andre å lese artikler om ditten og datten, her er litt lektyre til deg:
    Loudness war - Wikipedia, the free encyclopedia
    How Spotify will end the Loudness Wars – Ian Shepherd | RecordProduction.com

Setter pris på om du leser de før du kommer med ytterligere kommentarer rundt emnet dynamisk komprimering knyttet opp mot streamingtjenester og/eller komprimerte lydformater.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komprimering av musikken går blant annet hånd i hånd med Mp3 og streamingtjenester, fordi musikken skal fremstå som bedre på disse formatene.Musikken skrus av musikkteknikerne til å passe inn på disse plattformene, ikke for at de skal låte best mulig på et godt stereoanlegg. Hvis man hadde støttet opp i større grad om det fysiske formatet ville som nevnt kanskje SACD utgivelsene vært langt flere
    Musikken blir ikke komprimert. Den digitale informasjonen blir redusert, men de analoge lydsignalet som kommer ut av det er likt.

Musikken fremstår ikke som bedre med mp3/stream, men like bra.

På SACD er det stort sett klassisk musikk som er utgitt, og DVD-Audio er det ingen i forhandlerbransjen som kjenner til, dermed ingen tilgjengelighet.

Man kan ikke kjøpe noe som ikke er til salgs eller som ikke blir produsert.

Tilbud og etterspørsel går begge veier. Hvis ingen tilbyr, vil ingen etterspørre. Ikke rart bransjen sliter siden de ikke sjønner det mest grunnleggende prinsippet innen markedsøkonomi.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Bin Laden lever og 9.11 iscenesatt av USA.
    Nei, Bin Laden døde for 10 år siden.
    Ja, 9/11 var iscenesatt.

Men vi kan godt la det ligge.....

Side 35 av 61 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •