Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 61 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 ... SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 1207
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Man finder jo noe musikk på BD også, men igjen, dette er for entusiaster. Der kommer sikkert ingen avløser for cd`en, alt blir kjøpt og nedlastet, med liner notes og alt. Cd er utdatert, tungvint, og gammeldags.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Man finder jo noe musikk på BD også, men igjen, dette er for entusiaster. Der kommer sikkert ingen avløser for cd`en, alt blir kjøpt og nedlastet, med liner notes og alt. Cd er utdatert, tungvint, og gammeldags.

antageligvis på sikt, men det gjennstår å faktisk se det først, samme ble sagt om disse ekle gamle vinylgreiene også :-D uansett er sikkert dagens streaming avlegs eller totalt forandret om noen år den også, i ett konsument samfunn kan det ikke lages formater osv som ikke "må " byttes ut, dette har jo bare økt gradvis i hastighet helt siden rør-transistor dagene, vhs-beta osv osv og dette vil jo ikke avta.
    ergo deles man opp i to leire som kanskje egentlig har samme mål, dvs best mulig lyd, men den ene parten "dveler" kanskje med formater, får rett og slett ett entusiast forhold til de, andre leieren er kanskje mer opptatt av nytenkning og utprøving av de nye teknologiene, ergo har man fått to parter med samme mål til å være ganske forskjellige allikevel.
    For min egen del håper jeg cd formatet overlever om det så blir ett nisje produkt, vinyl har jo overlevd på tross av formatets tungvindhet, takket være nettopp kvalitet og ikke minst den delen av oss som ikke nødvendigvis må ha alt det nyeste.
    midt imellom har man vel de som bruker litt av vært , ja takk begge deler

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    antageligvis på sikt, men det gjennstår å faktisk se det først, samme ble sagt om disse ekle gamle vinylgreiene også :-D uansett er sikkert dagens streaming avlegs eller totalt forandret om noen år den også, i ett konsument samfunn kan det ikke lages formater osv som ikke "må " byttes ut, dette har jo bare økt gradvis i hastighet helt siden rør-transistor dagene, vhs-beta osv osv og dette vil jo ikke avta.
    Men det fine med digitale systemer er at bærerne av musikken ikke må byttes ut, fordi de kan softwareoppgraderes.

Hvis du hadde hatt en Squeezebox fra 2003, så kunne du faktisk brukt den til å spille av Spotify, selvom tjenesten ikke ble lansert før 2008.
    --
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel innrømme jeg bittert angrer på salg av min Micro Seiki. Hobbyen er for meg også det å spille vinyl, uansett hvor mange svakheter dette medie har er det koseligt "å fikle med".

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men det fine med digitale systemer er at bærerne av musikken ikke må byttes ut, fordi de kan softwareoppgraderes.

Hvis du hadde hatt en Squeezebox fra 2003, så kunne du faktisk brukt den til å spille av Spotify, selvom tjenesten ikke ble lansert før 2008.

ser den, men tror det vil skje annet enn bare software oppdateringer utover , man kan jo i teorien bruke cd spiller fra f.eks 90 tallet enda og ikke minst lp spiller fra 70 tallet :-D

mulig jeg tar feil, men jeg tro nå at det blir slik

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Må vel innrømme jeg bittert angrer på salg av min Micro Seiki. Hobbyen er for meg også det å spille vinyl, uansett hvor mange svakheter dette medie har er det koseligt "å fikle med".
    ikke sant :-D er jo ikke bare musikken det gjelder :-D mangfold er gunstig og skaper gode produkter over ett vidt spekter, som igjen fanger flere mennesker

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Suveren artikkel i Lyd og bildes Mai utgave!

Jeg har i hele dag sittet ute i solen og blant annet lest siste nr av lyd og bilde hvor godeste Geir Nordby har skrevet en flott artikkel om kvalitetstapet i musikkbransjen, om dynamikk, komprimering og om hvordan kvaliteten på musikken blir stadig dårligere. Anbefales for samtlige i denne tråden og de som har det minste interesse av temaet. Jeg ser det som meget positivt at tidsskrifter som lyd og bilde retter kritisk søkelys mot utviklingen som vi er vitne til.

Og her påpekes det også glassklart: Det er vi forbrukere og musikkinteresserte som har makten i våre hender for hvordan fremtiden vil bli.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående forskjellen mellom SACD og vanlig cd plater og påstandene om at forskjellene er minimal så må man naturligvis se dette i et større bilde. I den svenske artikkelen påpekes det korrekt at faktum er at man idag har det ypperste lydutstyr tilgjengelig til å spille inn musikk i absolutt suveren kvalitet,- men til tross for dette er utviklingen mot labrere kvalitet gjennom nedlasting/streaming av komprimert og stadig dårligere lydkvalitet et like stort faktum. Dette er skandaløst og dypt tragisk for meg, da jeg ikke får det til å stemme.Hvorfor i all verden ønsker vi helt frivillig å få mer og mer komprimert lyd med dårligere dynamikk? Hadde folk støttet oppom fysiske formater i større grad, ville utviklingen antagelig gått motsatt vei og hvem vet når et enda grommere lydformat enn SACD ville vært et faktum?

Men når markedet forteller at man nærmest driter i kvalitet bare man får kvantitet for en slikk og ingenting, så forteller dette mye om hvor vi er på vei.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Angående forskjellen mellom SACD og vanlig cd plater og påstandene om at forskjellene er minimal så må man naturligvis se dette i et større bilde. I den svenske artikkelen påpekes det korrekt at faktum er at man idag har det ypperste lydutstyr tilgjengelig til å spille inn musikk i absolutt suveren kvalitet,- men til tross for dette er utviklingen mot labrere kvalitet gjennom nedlasting/streaming av komprimert og stadig dårligere lydkvalitet et like stort faktum. Dette er skandaløst og dypt tragisk for meg, da jeg ikke får det til å stemme. Hadde folk støttet oppom fysiske formater i større grad, ville utviklingen antagelig gått motsatt vei og hvem vet når et enda grommere lydformat enn SACD ville vært et faktum?

Men når markedet forteller at man nærmest driter i kvalitet bare man får kvantitet for en slikk og ingenting, så forteller dette mye om hvor vi er på vei.
    Det finnes allerede 24bit/96khz formater som inneholder langt bedre lydkvalitet, frekvensområde og dynamikk enn ørene dine kan håndtere. Så da kan du kanskje fortelle oss hva du ønsker å oppnå med bedre lydformat enn dette?

EDIT: Det gikk tydeligvis ikke inn når jeg fortalte det til deg sist, så jeg får kanskje gjenta det en gang til: Komprimert lyd har ikke dårligere dynamikk.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes allerede 24bit/96khz formater som inneholder langt bedre lydkvalitet, frekvensområde og dynamikk enn ørene dine kan håndtere. Så da kan du kanskje fortelle oss hva du ønsker å oppnå med bedre lydformat enn dette?

EDIT: Det gikk tydeligvis ikke inn når jeg fortalte det til deg sist, så jeg får kanskje gjenta det en gang til: Komprimert lyd har ikke dårligere dynamikk.

Du kan maile bagatelliseringen din til forfatterne av artiklene på den svenske nettsiden og lyd og bilde. Det er langt flere enn meg og med langt viktigere mediaposisjonering enn meg som er kritiske, og selvsagt ikke uten grunn. Utover det har jeg ingen hensikt å repetere for deg, kveruleringen din og bagatelliseringen din av all informasjon som ikke gagner din iver etter elektroniske musikktjenester preller av som vann på gåsa.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i hele dag sittet ute i solen og blant annet lest siste nr av lyd og bilde hvor godeste Geir Nordby har skrevet en flott artikkel om kvalitetstapet i musikkbransjen, om dynamikk, komprimering og om hvordan kvaliteten på musikken blir stadig dårligere. Anbefales for samtlige i denne tråden og de som har det minste interesse av temaet. Jeg ser det som meget positivt at tidsskrifter som lyd og bilde retter kritisk søkelys mot utviklingen som vi er vitne til.

Og her påpekes det også glassklart: Det er vi forbrukere og musikkinteresserte som har makten i våre hender for hvordan fremtiden vil bli.
    Samme blad stod bak hodetelefontesten i siste TV2 hjelper deg og bedømte kandidatene med iPhone som kilde.
    Vil du si at bladet da er på din side i denne debatten?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan maile bagatelliseringen din til forfatterne av artiklene på den svenske nettsiden og lyd og bilde. Det er langt flere enn meg og med langt viktigere mediaposisjonering enn meg som er kritiske, og selvsagt ikke uten grunn. Utover det har jeg ingen hensikt å repetere for deg, kveruleringen din og bagatelliseringen din av all informasjon som ikke gagner din iver etter elektroniske musikktjenester preller av som vann på gåsa.
    Hva har dette med noen som helst å gjøre? Kan du ikke svare på det jeg spør om? Hva er det jeg bagatelliserer? Og hva er det du ikke vil repetere?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Samme blad stod bak hodetelefontesten i siste TV2 hjelper deg og bedømte kandidatene med iPhone som kilde.
    Vil du si at bladet da er på din side i denne debatten?

Jeg kan ikke påklistre andre skribenter meninger som jeg ikke aner om de har eller ikke. Det jeg konstaterte er at artikkelen jeg fortalte om har et meget kritisk preg på emnet, og det kan man jo dra noen foreløpige slutninger av.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har dette med noen som helst å gjøre? Kan du ikke svare på det jeg spør om? Hva er det jeg bagatelliserer? Og hva er det du ikke vil repetere?

Min dialog med deg stopper her og nå, jeg er dritlei av å mate deg med teskje i annethvert innlegg.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min dialog med deg stopper her og nå, jeg er dritlei av å mate deg med teskje i annethvert innlegg.
    Av oss to er det altså jeg som har tungt for det. Den er grei du.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Det er vel en drøy påstand? Jeg har selv flere hybridplater og når jeg har skiftet mellom CD og SACD-sporet på bl.a. en Marantz SA-15 så klarer jeg fint å høre forskjell på de forskjellige sporene. Luftighet, størrelsen på lydbildet/et enda større holografisk lydbilde har ofte vært kjennetegn jeg har opplevd.

Jeg hører også forskjell i den samme gaten som du nevner Anfield når jeg har hørt SACD på et kompetent anlegg. En av grunnene til at SACD har floppet i stor grad tror jeg er markedets ekstreme ensporede ønsket om kvantitet og lettest mulig tilgjengelighet fremfor kvalitet. Det har for svært mange vært mye enklere å bare laste ned mp3 filer, se musikkvideoer på youtube eller streame gratisversjonen av spotify. Når mange nok tar dette valget så er fiaskoen for høyoppløselige formater som DVD audio og SACD dessverre et faktum.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Grimvarg: du skriver selv at du lukker øynene og lener deg tilbake for å nyte musikken. Hva skal du da med CD cover?
    Da spiller det vel ingen rolle om musikken kommer fra streaming med høy bitrate eller redbook CD?*

* forutsatt ingen hørbar forskjell

Btw: bra oppsummering du har

Det er her det essensielle kommer inn som jeg har terpet på hele tråden over 40 000 sider: Sjel, sjarme, nærhet og identitet er stikkordene. Musikk elektronisk gjennom en pc er for meg definert som bakgrunnsstøy og noe som bare spilles passivt mens man vasker opp, og det er ikke en slik posisjon jeg ønsker at musikk skal ha for meg.

Edit: Linker til den glimrende svenske artikkelen igjen i tilfelle noen ikke har fått den med seg. Lyd og bilde artikkelen ser det ut til kun er tilgjengelig i deres papirutgave, greide ikke finne den på nettsidene deres iallfall.

Mediamassakern - IDG.se

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er her det essensielle kommer inn som jeg har terpet på hele tråden over 40 000 sider: Sjel, sjarme, nærhet og identitet er stikkordene. Musikk elektronisk gjennom en pc er for meg definert som bakgrunnsstøy og noe som bare spilles passivt mens man vasker opp, og det er ikke en slik posisjon jeg ønsker at musikk skal ha for meg.
    Poenget mitt er at det du føler av sjel, sjarme, nærhet og identitet er noe du føler, det er ikke noe du kan pålegge oss andre. Stalin stilte som krav til all musikk at han selv måtte kunne plystre melodien, ellers var det ikke musikk.
    Om kilden til nullene og ettene er en harddisk, en server langt vekk eller en plastskive med alufolie spiller liten rolle for meg. Vanligvis bruker jeg det mest praktiske. Hva du gjør er din sak, og det er helt greit for meg, men ikke påstå at disse diffuse greiene du føler er noe som skal gjelde for andre. Hvis du klarer å innse det, er vi kommet litt lengre.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Poenget mitt er at det du føler av sjel, sjarme, nærhet og identitet er noe du føler, det er ikke noe du kan pålegge oss andre. Stalin stilte som krav til all musikk at han selv måtte kunne plystre melodien, ellers var det ikke musikk.
    Om kilden til nullene og ettene er en harddisk, en server langt vekk eller en plastskive med alufolie spiller liten rolle for meg. Vanligvis bruker jeg det mest praktiske. Hva du gjør er din sak, og det er helt greit for meg, men ikke påstå at disse diffuse greiene du føler er noe som skal gjelde for andre. Hvis du klarer å innse det, er vi kommet litt lengre.

Jeg kan naturligvis ikke bestemme over andre, det faller på sin egen urimelighet. Det jeg kan gjøre er å kjempe for at mitt budskap når frem til så mange som mulig, uansett om de er i den eller den leiren. Forøvrig var mitt svar her siktet til vedkommende som ikke forsto forskjellen mellom pc filer og en fysisk plate "fordi man alikevel lukket øynene og nøt musikken". Derav min forklaring.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan naturligvis ikke bestemme over andre, det faller på sin egen urimelighet.
    Ut fra ordleggingen din har jeg tolket det slik. Du sier stadig vekk at det ER sjel og sjarme etc. i cd'er kontra filer/straming. Hadde du formulert deg annerledes og gitt uttrykk for at dette er din personlige oppfatning istedet for en faktisk virkelighet så hadde saken vært en annen.

Side 32 av 61 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •