Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 61 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 1207
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av grimvarg
    Dette er selvfølgelig rent subjektivt, men jeg håper det fysiske medium og streaming kan eksistere om side med hverandre. Og, skulle et alternativ forsvinne så faller mitt valg på streaming.
    100% enig

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er bruker av både Spotify og Wimp, og skal gi begge Kudos for flere ting.

* Det gjør mye musikk svært tilgjengelig
    * Lett tilgang til musikk man ikke har hørt før
    * Fleksibelt med tanke på PC/Steroanelegg i heimen
    * Prisen er høyst akseptabel

Men, for min del så stortrives jeg med det fysiske medium som LP og CD. Nå er jeg svært glad i musikk, men det å holde et cover, se på bildene, lese teksten etc gir meg en viss nærhet til artisten. Jeg setter stor pris på å sette meg ned med en ny CD/LP og bare lukke øyenene mens jeg nyter musikken.

Så rent personlig, så gir ikke det å høre på musikk via Spotify ol det samme. Det blir liksom noe som mangler. Musikken jeg streamer blir liksom bare noe som har "kommet ut". For meg blir avstanden til artisten stor og det personlige i musikken forsvinner.

Dette er selvfølgelig rent subjektivt, men jeg håper det fysiske medium og streaming kan eksistere om side med hverandre. Og, skulle et alternativ forsvinne så faller mitt valg på streaming.

Men igjen, dette er min mening
    +1
    Plutselig kom det en nykommer og konkluderte hele tråden !!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris

Når det gjelder CD vs SACD så er det ingen som hører forskjell såfremt det er samme versjon av innspillingen som ligger på begge.
    Det er vel en drøy påstand? Jeg har selv flere hybridplater og når jeg har skiftet mellom CD og SACD-sporet på bl.a. en Marantz SA-15 så klarer jeg fint å høre forskjell på de forskjellige sporene. Luftighet, størrelsen på lydbildet/et enda større holografisk lydbilde har ofte vært kjennetegn jeg har opplevd.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er bruker av både Spotify og Wimp, og skal gi begge Kudos for flere ting.

* Det gjør mye musikk svært tilgjengelig
    * Lett tilgang til musikk man ikke har hørt før
    * Fleksibelt med tanke på PC/Steroanelegg i heimen
    * Prisen er høyst akseptabel

Men, for min del så stortrives jeg med det fysiske medium som LP og CD. Nå er jeg svært glad i musikk, men det å holde et cover, se på bildene, lese teksten etc gir meg en viss nærhet til artisten. Jeg setter stor pris på å sette meg ned med en ny CD/LP og bare lukke øyenene mens jeg nyter musikken.

Så rent personlig, så gir ikke det å høre på musikk via Spotify ol det samme. Det blir liksom noe som mangler. Musikken jeg streamer blir liksom bare noe som har "kommet ut". For meg blir avstanden til artisten stor og det personlige i musikken forsvinner.

Men igjen, dette er min mening

jeg føler også ekstra kos med fysisk medium men skal teste sb ut for å danne meg en mening ihvertfall
    godt innlegg forøvrig:-D

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Det er vel en drøy påstand? Jeg har selv flere hybridplater og når jeg har skiftet mellom CD og SACD-sporet på bl.a. en Marantz SA-15 så klarer jeg fint å høre forskjell på de forskjellige sporene.
    Det var dette med dokumentasjon igjen da. De fleste SACDer har en annen miks enn CD-utgivelsen av samme sporene, derfor låter det naturlig nok ikke likt.

Meg bekjent er det ingen som har dokumentert at de klarer å høre forskjell på CD og SACD.

In the audiophile community, the sound from the SACD format is thought to be significantly better compared to older format Red Book CD recordings.[36] However, In September 2007, the Audio Engineering Society published the results of a year-long trial in which a range of subjects including professional recording engineers were asked to discern the difference between SACD and compact disc audio (44.1 kHz/16 bit) under double blind test conditions. Out of 554 trials, there were 276 correct answers, a 49.8% success rate corresponding almost exactly to the 50% that would have been expected by chance guessing alone.[37] The authors suggested that different mixes for the two formats might be causing perceived differences, and commented:

Now, it is very difficult to use negative results to prove the inaudibility of any given phenomenon or process. There is always the remote possibility that a different system or more finely attuned pair of ears would reveal a difference. But we have gathered enough data, using sufficiently varied and capable systems and listeners, to state that the burden of proof has now shifted. Further claims that careful 16/44.1 encoding audibly degrades high resolution signals must be supported by properly controlled double-blind tests.[38][39]

This conclusion is contentious among a large segment of audio engineers who work with high resolution material and many within the audiophile community.[40] Some have questioned the basic methodology and the equipment used in the AES study.[41]

Double-blind listening tests in 2004 between DSD and 24-bit, 176.4 kHz PCM recordings reported that among test subjects no significant differences could be heard.[42] DSD advocates and equipment manufacturers continue to assert an improvement in sound quality above PCM 24-bit 176.4 kHz.[43] Despite both formats' extended frequency responses, it has been shown people cannot distinguish audio with information above 21 kHz from audio without such high-frequency content.[44]
    --
    Thorbjørn

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, for min del holde det at jeg hører forskjell på de to lagene. Om de er like? Kanskje ikke, men det har jeg ikke sjekket ut eller forsket på. Og nei, jeg kan ikke dokumentere det, eller tenker å gjøre det. Men det er ofte en opplevd forskjell, og som oftest foretrekker jeg SACD-versjonen (eller mixen om du vil).

Men du skrev at ingen hører forskjell på CD og SACD, og det måtte jeg kommentere... ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Men du skrev at ingen hører forskjell på CD og SACD, og det måtte jeg kommentere... ;-)
    At man kan høre forskjell på to forskjellige mikser av samme opptak har jeg ingen planer om å bestride. Kvaliteten på innspillingen er faktisk en av de største kildene til opplevd lydkvalitet.
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grimvarg: du skriver selv at du lukker øynene og lener deg tilbake for å nyte musikken. Hva skal du da med CD cover?
    Da spiller det vel ingen rolle om musikken kommer fra streaming med høy bitrate eller redbook CD?*

* forutsatt ingen hørbar forskjell

Btw: bra oppsummering du har

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Selvfølgelig kan man nærme seg den samme lyden på digitale medier som man har på LP. I grunn er det bare å legge på et filter som tar ned dynamikken og legger på litt støy/forvrengninger (såkalt "varmere" lyd). Spørsmålet er om noen er interessert i det.
    Ja, så klart, hvis man spiller inn LP-lyden på CD så får man LP-lyden der også, men som du sier er det noen som vil det? Dem får i såfall kjøpe seg platerspiller og vinyl-plater...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har oppgradert til Spotify Premium og må si meg mektig imponert over kvaliteten. Direkte fra MBP til dac er det utrolig detaljert og presentasjonen er slik at jeg bare nyter musikken istedet for å "lytte etter feil". Noen ganger falder alt ikke helt på plass, musikken er fin den, men det går ikke opp i en høyere enhet, og det gjør det merkelig nok med Spotify Premium.
    Så ja, var litt skeptisk til Premium men det hadde jeg ikke grunn til.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    En del av poenget mitt er at med dagens gjennomsnittlige linjer inn i heimen er ikke båndbredden flaskhalsen for å få lydkvalitet tilsvarende cd gjennom streamingtjenester. Det må bare tilbys. Da er det ingenting igjen ved selve cd`en som frister meg.
    Du får jo cd-kvalitet gjennom Wimp/Spotify allerede i dag. Blindtester mellom mp3 med høy båndbredde og CD er gjort så mange ganger at det nesten blir kjedelig lesning, konklusjonen er vertfall at det ikke er noen signifikant forskjell i opplevd lydkvalitet. Vet ikke hvordan det er med spotify, men Wimp bruker ikke mp3, men et mer moderne og effektivt format. Hvis det stemmer, som noen hevder, at det ikke er mulig å høre forskjell mellom cd og sacd, gitt samme innspilling, ja så er lydkvaliteten i Wimp/Spotify mer enn bra nok allerede i dag.

For min egen del har jeg sluttet og tro at jeg har gullører, så for min del er det redaksjonelle innholdet, muligheten for å oppdage ny musikk og det og kunne dele spillelister med andre viktigere enn en teoretisk bedre lydkvalitet. Må si at jeg har begynt å lytte på mye mer variert musikk og hører ofte på mer "sære" plater etter at jeg tok i bruk Wimp. Særlig har jeg oppdaget hvor mye bra norsk musikk som finnes. Hvordan noen kan mene at dette er negativt er uforståelig for meg.

Angående Blu Ray er jeg for øvrig helt enig. Kjøper BD-plater, men vil helst ikke. Den gangen vi kan streame i kvalitet som tilsvarer BD så hopper jeg over med en gang (@Hybris: nei, 1080p er ikke nødvendigvis det samme som BD-kvalitet).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får jo cd-kvalitet gjennom Wimp/Spotify allerede i dag. Blindtester mellom mp3 med høy båndbredde og CD er gjort så mange ganger at det nesten blir kjedelig lesning, konklusjonen er vertfall at det ikke er noen signifikant forskjell i opplevd lydkvalitet. Vet ikke hvordan det er med spotify, men Wimp bruker ikke mp3, men et mer moderne og effektivt format. Hvis det stemmer, som noen hevder, at det ikke er mulig å høre forskjell mellom cd og sacd, gitt samme innspilling, ja så er lydkvaliteten i Wimp/Spotify mer enn bra nok allerede i dag.

For min egen del har jeg sluttet og tro at jeg har gullører, så for min del er det redaksjonelle innholdet, muligheten for å oppdage ny musikk og det og kunne dele spillelister med andre viktigere enn en teoretisk bedre lydkvalitet. Må si at jeg har begynt å lytte på mye mer variert musikk og hører ofte på mer "sære" plater etter at jeg tok i bruk Wimp. Særlig har jeg oppdaget hvor mye bra norsk musikk som finnes. Hvordan noen kan mene at dette er negativt er uforståelig for meg.

Angående Blu Ray er jeg for øvrig helt enig. Kjøper BD-plater, men vil helst ikke. Den gangen vi kan streame i kvalitet som tilsvarer BD så hopper jeg over med en gang (@Hybris: nei, 1080p er ikke nødvendigvis det samme som BD-kvalitet).

der er du inne på noe viktig, ingen tvil om at spotify og andre er med på å åpne dører for musikk man ellers ikke ville kjøpt for å høre, det er ett stort pluss , men for meg gjennstår det å se i praksis om sb kan konkurere som avspiller kontra cd driverk og dac , og da tenker jeg kun lydkvalitet, ikke bekvemlighet eller andre ting

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Ja, så klart, hvis man spiller inn LP-lyden på CD så får man LP-lyden der også, men som du sier er det noen som vil det? Dem får i såfall kjøpe seg platerspiller og vinyl-plater...

og det er jo økende salg av det forøvrig, for meg som har hoppet tilbake i tid til vinyl er det gledelig å se at lokale sjapper nå selger vinyl igjen, + at det kommer mange gode 180g utgivelser, lettvinnt?, absolutt ikke, gledelig JA, vinyl er ikke forvrengt lyd som mange skal ha det til

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har oppgradert til Spotify Premium og må si meg mektig imponert over kvaliteten. Direkte fra MBP til dac er det utrolig detaljert og presentasjonen er slik at jeg bare nyter musikken istedet for å "lytte etter feil". Noen ganger falder alt ikke helt på plass, musikken er fin den, men det går ikke opp i en høyere enhet, og det gjør det merkelig nok med Spotify Premium.
    Så ja, var litt skeptisk til Premium men det hadde jeg ikke grunn til.

godt å høre, da har du funnet deg til rette

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify bruker .OGG, som har bedre kvalitet på en gitt bitrate enn MP3, og Premium er 320kbps OGG. Dvs at Spotify Premium har høyere kvalitet enn 320kbps MP3.

(@Hybris: nei, 1080p er ikke nødvendigvis det samme som BD-kvalitet).
    Det er i og for seg korrekt. Men vi kommer nok dit en dag også.
    --
    Thorbjørn

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Et produkt eller en tjeneste med kvalitet, er noe som leveres til rett tid og som tilfredsstiller eller overstiger kundens forventninger og krav til nevnte produkt/tjeneste.

Som musikkmedium er CD for meg et produkt med svært dårlig kvalitet.

-Jeg må flytte meg fysisk for å kjøpe produktet
    -Jeg må flytte meg fysisk for å bruke produktet
    -Det tar opp fysisk plass i hjemmet mitt
    -Jeg kan ikke høre på innholdet flere steder samtidig
    -Det blir slitt når jeg bruker det mye
    -Det inneholder ingen informasjon om hvor jeg kan finne lignende musikk
    -Det har svært begrenset lagringsplass
    -Det er miljøfiendtlig
    -..sikkert mange flere ting.

Eksempelvis Spotify er for meg et produkt med svært god kvalitet. Det løser samtlige problemstillinger som CDen har, og har svært få øvrige mangler basert på mine forventninger til et musikkmedium.
    Grunnen til at jeg ikke vil kalle det "kvalitet" er fordi jeg vil heller kalle det en ulempe. Men det som er en ulempe for meg kan være en fordel for en annen.

For meg er ordet kvalitet forbundet med noe fysisk, hvertfall en faktor som ikke er så lett å forandre til en fordel/ulempe:

CD har lav kvalitet pga:
    - Den går lett i stykker
    - Lett får riper
    - det er miljøfiendtlig

For meg er det en ulempe :
    - fordi jeg må flytte meg fysisk for å kjøpe produktet
    - fordi flytte meg fysisk for å bruke produktet
    - fordi jeg må plassere en fysisk boks i hjemmet mitt
    - fordi jeg kan ikke høre på innholdet flere steder samtidig
    -fordi det blir slitt når jeg bruker det mye
    -fordi det inneholder ingen informasjon om hvor jeg kan finne lignende musikk
    -fordi CD har svært begrenset lagringsplass
    -..sikkert mange flere ting.

Flere av disse punkene kan du jo også ta helt vekk dersom du ripper samlingen og bruker squeezebox eller Sonos

For å gi et kort eksempel på hva jeg mener med kvalitet vs fordeler/ulemper.
    En matbutikk har ikke lav kvalitet på grønnsakene pga de er plassert lengst inne i butikken. De har lav kvalitet på grønnsakene pga de er 3 uker gamle. Men det er en ulempe at grønnsakene ligger helt innerst i butikken. Og det er en stor fordel dersom grønnsakene er helt nye.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dessuten stemmer vel ikke alt heller
    man kan bestille cd på nett og få det levert bla, man kan kopiere over til mp3 spiller og ta med seg, minnebrikker og hd er heller ikke evigvarende og miljøvennlig, de kan ødelegges, ripping tar alt for lang tid osv osv osv
    men ingenting har med kvalitet å gjøre imo heller

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ripping tar alt for lang tid, derfor bør man kjøpe digitalt i utgangspunktet
    --
    Thorbjørn

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Meget interessant tema og tråd dette her. Står litt i begge leire her selv.
    Synes også begge leire har noen gode poenger.
    Er enig i det at cd'er desverre for lett kan få riper og kan ta for mye lagringsplass. En annen ting, er at jeg personlig skulle ønske at iTunes / Spotify / Wimp kunne tilbudt i det minste Lossless matriale når det er snakk om kjøp og nedlasting. På en annen side synes jeg nesten at Spotify blir et hån mot dem som faktisk har valgt å bruke penger på musikken sin, hvorfor skal en eller annen jypling ha rett til "all musikk" bare ved å betale 99,- pr. Mnd?
    Opplever det nesten litt provoserendes, men men, på en annen side er jo det endel posetive ting med disse streaming tjenestene også.
    Synes nesten at ved nedlasting og kjøp burde det være tilbudt Lossless matriale, og ved abonement/leie "ok-bitrate", så kan heller de som virkelig bruker penger på musikk bli premiert på et vis, og man unngår cd'ens snarlige død, noe jeg selv synes ville være trist. Bare noen tanker fra min side.
    Må si at jeg selv faktisk føler litt stolthet over at all musikken jeg har på SONOS, er musikk som er kjøpt og betalt, ikke nedlastede mp3 fra et eller annet jalla sted med tragisk kvalitet. Kommer nok fremdeles til å gå en stund før jeg selv kaster meg på denne bølgen.........

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    De tør antagelig gi seg til kjenne, men de har vel som jeg konstatert at dette er en nærmest håpløs kamp hvis man skal dømme etter den totalt ukritiske fanklubben for elektroniske musikktjenester her inne, og foretrakk meningsutveksling i ro og fred på PM istedet. Noe jeg har svært få problemer med.
    Slår det deg at selv her på avforum, hvor "musikkentusiaster" finnes i mengder, ikke finner klangbunn for argumentene dine, annet enn hva du hypotetisk sett måtte få fortalt over PM selvfølgelig.

Jeg er på ingen måte interessert i å redusere musikk til en massekonsumvare som skal spille flest mulig album som bakgrunnsstøy gjennom en uke,- det er ikke hva musikk som kunstform og totalopplevelse betyr for meg. Men takk for omtanken, hjertelig.
    Demonstrativt trangsyn. Streaming er mer enn spotify, last.fm, jamendo, libre.fm etc.

... At vi har utviklet oss mer og mer mot komprimerte formater som youtube og mp3 filer de siste 5 -10 årene enn i retning SACD og andre høyoppløselige musikkformater med topplyd forteller egentlig alt om kvalitetssansen til markedet. Her er det massekonsum og overfladisk lytting som gjelder, det er det liten tvil om. Et fornuftig ordtak lyder noe slikt som dette: Mot dårskap kjemper selv gudene forgjeves.
    SACD var, er, og forblir en flopp, likeledes som dvd-audio. Dette er analogiens svar på høyoppløselige formater, og de har ingen utbredelse. Det bransjen har, er historisk støtte. Av samme grunn som vi fremdeles har FM-radio. Det du argumenterer for er DAB, nå vi andre bruker internett. Ja, jeg er nok mindre seriøs, siden min musikklytting kvalifiserer som "streaming", dette onde, hvis kvalitet er underlegen, nei, vent. Jeg har jo ingenting under 44.1kHz/16bit i samlingen.

Dette deler oss fint inn i to grupper av "seriøse" brukere. De som sverger til utdaterte metoder for mediaavspilling, og andre. Deler vi disse igjen står vi igjen med to for førstnevnte, der du igjen kommer dårlig ut i et forsøk på å prokrastinere. Det er igjen forskjell på å være ignorant og arrogant, disse kombinerer du fint.

Når selv det ekle spotify får oppslutning blandt massene er det et tegn på hvor håpløst gammeldags distribusjonsmodellen til platebransjen er. At kvalitetshensyn er det som skiller meg fra deg må du lenger ut på landet med. Så er heller ikke forksjellen på CD-lyd og Ogg Vorbis q9 så himmelvid.

Den bastionen som står mellom lyttere og musikere er det du sverger til, dette er et arkaisk system som bare holdes i hevd av et foreldet distribusjonsledd. Ikke mye å skryte av mht. musikk imo.

Side 31 av 61 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •