Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 61 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 1207
    Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg påberoper ingenting som helst, det er da et faktum at å gå i retning av et høyoppløselig format som eksempelvis SACD vile vært et stort sprang kvalitetsmessig mtp lydkvalitet på innspillingen sammenlignet med diverse streaming/nedlastingsprogrammer som kun er utviklet for massekonsum og tilgjengelighet _fremfor_ lydkvalitet. (jeg formulerer meg eksakt presist slik at du ikke finner noe å kverulere på slik du elsker)

Jeg lurer på om du og andre her inne har lest mine tidligere innlegg samt den svenske artikkelen om emnet mtp at dere virker som gigantiske spørsmålstegn ved hver eneste korsvei.
    Men kvaliteten på streaming kan jo fint overgå SACD. Det er jo bare snakk om båndbrede. En SACD er låst og kan ikke bli bedre.

Bare se på andre fysiske formater.
    Jeg hadde Terminatro 2 på VHS
    Jeg hadde Terminator 2 på Laserdisc
    Jeg hadde terminator 2 på DVD
    Jeg har nå Terminator 2 på Blu-Ray.

Hadde jeg abonnert på en streamingtjeneste som oppgraderte kvaliten etterhvert ville jeg kunne sluppet å kjøpt Terminator 2 på nytt hver gang det kommer et fysisk format. Det samme kan sies på LP-MCC-CD-MD

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Men kvaliteten på streaming kan jo fint overgå SACD. Det er jo bare snakk om båndbrede. En SACD er låst og kan ikke bli bedre.

Bare se på andre fysiske formater.
    Jeg hadde Terminatro 2 på VHS
    Jeg hadde Terminator 2 på Laserdisc
    Jeg hadde terminator 2 på DVD
    Jeg har nå Terminator 2 på Blu-Ray.

Hadde jeg abonnert på en streamingtjeneste som oppgraderte kvaliten etterhvert ville jeg kunne sluppet å kjøpt Terminator 2 på nytt hver gang det kommer et fysisk format. Det samme kan sies på LP-MCC-CD-MD

så du tror nå at formatet med streaming er i boks og at produsentene ikke vil gjøre forandringer som fører til utstyrs bytte ?
    og at streaming utklasser lp lyd ?

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    så du tror nå at formatet med streaming er i boks og at produsentene ikke vil gjøre forandringer som fører til utstyrs bytte ?
    Nei. Formatet er ikke i boks og formatet vil forandre seg videre. Spotify fantes ikke når Squeezebox kom i salg, men se, nå støttes det.

Got my point, Shoot down in flames :-)

(prøv å putt en laserdisc inn i BD spilleren)

Jeg har rundt 1500 DVD plater, og driver nå å oppgradere til BD. Hva tror du koster mest. BD spilleren eller å bytte ut alle filmene?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Nei. Formatet er ikke i boks og formatet vil forandre seg videre. Spotify fantes ikke når Squeezebox kom i salg, men se, nå støttes det.

Got my point, Shoot down in flames :-)

(prøv å putt en laserdisc inn i BD spilleren)
    got the point, but did u get mine ?

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt på sidelinjen, men relatert til topic uansett:

Jeg kjøpte aldri noen DVD`er, rett og slett fordi jeg ikke anså bildekvaliteten som god nok. Det ble med å leie filmer. Jeg har hatt en eneste DVD-spiller, og den ble kassert til fordel for HTPC i 2003. En HTPC kan endres softwaremessig til å støtte omtrent alt som måtte komme av diverse filformater, og samtidig slipper jeg å rote i hylla for å finne fram favorittmusikk eller -filmen.

For et lite år siden kjøpte jeg en standalone BD-spiller og begynte å kjøpe favorittfilmene på BD. Selv om det ikke er problemer å spille BD på HTPC`ene eller rippe filmene og spille de fra hd er jeg altså nå i gang med å lage meg en samling på fysisk medie. Det skyldes at jeg gjerne vil eie favorittfilmene mine i en kvalitet jeg anser som god nok, men det er ikke knyttet til mediet i seg selv. 30-50GB pr. film betyr at det må kjøpes til flere harddisker etterhvert om alt skal rippes, og det synes jeg er unødig all den tid at "favoritt-reprisen" skjer bare en sjelden gang. Da er det en overkommelig ulempe å måtte lete fram filmen fra hylla og fysisk stappe den i spilleren, samt å måtte oppbevare alle filmene rent fysisk.

Den dagen filmer kan kjøpes i full BD-kvalitet over nett skal jeg være langt framme i køen. Imidlertid gjør nok begrensningen i båndbredde at det blir langt fram i tid, 1-2 døgn for hente en film man har kjøpt er i drygeste laget.

Denne begrensningen gjelder neppe for musikk i cd-kvalitet -de fleste har i dag båndbredde nok til å streame flac i sanntid. Teknisk er det få hindringer i veien for å rulle ut løsninger som gir full cd-kvalitet på streamingtjenester eller kjøp (nedlasting) av musikk.

Ellers synes jeg at lydkvaliteten som kan oppnås på en cd er god nok til å samle på, men jeg er som tidligere nevnt ikke så glad i selve skiva og coveret.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe særeget med LP som gjør at den er litt spesiell - det er pickupen og det mekaniske rundt gjør lyden attraktiv for den enkelte. Det skal være vanskelig la seg utkonkurrere i den forstand at vi vil aldri nærme oss den samme lyden på digitale kilder. Når det gjelder det digitale alt fra CD til stramming så vil den ha den samme "sounden", og det uavhengi formatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det er noe særeget med LP som gjør at den er litt spesiell - det er pickupen og det mekaniske rundt gjør lyden attraktiv for den enkelte. Det skal være vanskelig la seg utkonkurrere i den forstand at vi vil aldri nærme oss den samme lyden på digitale kilder. Når det gjelder det digitale alt fra CD til stramming så vil den ha den samme "sounden", og det uavhengi formatet.

ja, er det med om det er samme kvalitet som jeg skal sjekke nå, før jeg er bombastisk, men positivt at du er enig i at Lp er noe helt spessiellt lydmessig

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en slik en hadde jo vært artig å få testet oppmot sb og regaen jeg har

Weiss Engineering DAC202 Review | Computer Audiophile

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Den dagen filmer kan kjøpes i full BD-kvalitet over nett skal jeg være langt framme i køen. Imidlertid gjør nok begrensningen i båndbredde at det blir langt fram i tid, 1-2 døgn for hente en film man har kjøpt er i drygeste laget.
    Lurer på hva slags elendige internettlinjer dere sitter med, når man snakker om 2 døgn for å laste ned 25-30 GB. Skulle det komme en tid hvor det er mulig å kjøpe filmer i bd-kvalitet over nett, så spanderer en selvsagt på seg en skikkelig internettforbindelse også.

Ellers må jeg si meg enig med de som mener streaming er mer fleksibelt enn fysiske medier. Akkurat nå kan en hos de kommersielle sidene som spotify og wimp streame i cd-kvalitet, men i fremtiden kan en godt tenke seg at de vil tilby lydkvalitet som langt overgår dette, uten at en verken må bytte ut hele samlingen sin eller kjøpe nytt avspillingsutstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Lurer på hva slags elendige internettlinjer dere sitter med, når man snakker om 2 døgn for å laste ned 25-30 GB. Skulle det komme en tid hvor det er mulig å kjøpe filmer i bd-kvalitet over nett, så spanderer en selvsagt på seg en skikkelig internettforbindelse også.

Ellers må jeg si meg enig med de som mener streaming er mer fleksibelt enn fysiske medier. Akkurat nå kan en hos de kommersielle sidene som spotify og wimp streame i cd-kvalitet, men i fremtiden kan en godt tenke seg at de vil tilby lydkvalitet som langt overgår dette, uten at en verken må bytte ut hele samlingen sin eller kjøpe nytt avspillingsutstyr.

Det er selvfølgelig mulig

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Selvfølgelig kan man nærme seg den samme lyden på digitale medier som man har på LP. I grunn er det bare å legge på et filter som tar ned dynamikken og legger på litt støy/forvrengninger (såkalt "varmere" lyd). Spørsmålet er om noen er interessert i det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig kan man nærme seg den samme lyden på digitale medier som man har på LP. I grunn er det bare å legge på et filter som tar ned dynamikken og legger på litt støy/forvrengninger (såkalt "varmere" lyd). Spørsmålet er om noen er interessert i det.
    ja med teknikk er det meste mulig , det ser vi jo bla på alle de glimrende innspillingene

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Tja, det finnes jo allerede streamingtjenester hvor du kan streame 1080p realtime (f.eks via Zune), så jeg forstår ikke helt problemet.

Har alle bodd under en stein de siste 20 årene? Gilmour snakker om at alle i fremtiden bare vil drive med streaming og huff a meg.

Det er allerede flere år siden så og si alle tradisjonelle platebutikker døde ut.
    De aller fleste lytter kun til digitale kilder allerede i dag. Personlig har jeg ikke tatt i en CD på rundt 7 år. Den første Squeezeboxen kom i 2003, det er snart ti år siden. Følg med!

EDIT: Og Stereophile testet Squeezebox i 2006 (5 år siden) og var storfornøyd med lyden. Slim Devices Squeezebox WiFi D/A processor | Stereophile.com
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Tja, det finnes jo allerede streamingtjenester hvor du kan streame 1080p realtime (f.eks via Zune), så jeg forstår ikke helt problemet.

Har alle bodd under en stein de siste 20 årene? Gilmour snakker om at alle i fremtiden bare vil drive med streaming og huff a meg.

Det er allerede flere år siden så og si alle tradisjonelle platebutikker døde ut.
    De aller fleste lytter kun til digitale kilder allerede i dag. Personlig har jeg ikke tatt i en CD på rundt 7 år. Den første Squeezeboxen kom i 2003, det er snart ti år siden. Følg med!

personlig kjøper jeg musikken stort sett via nett og får den levert er vel nettbutikkene som i stor grad har tatt kverken på mange musikkbutikker

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    personlig kjøper jeg musikken stort sett via nett og får den levert er vel nettbutikkene som i stor grad har tatt kverken på mange musikkbutikker
    Det understøtter uansett at folk vil ha tak i musikken sin på en mer praktisk måte. Eneste argumentet for å holde seg til CDen er at man ønsker å eie et fysisk medium. Det må man jo få lov til. Men hvis man ikke anser dette som et poeng, er jo streaming eller digitale filer langt enklere enn å bestille CDer. Da slipper man vente på postgangen også.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det understøtter uansett at folk vil ha tak i musikken sin på en mer praktisk måte. Eneste argumentet for å holde seg til CDen er at man ønsker å eie et fysisk medium. Det må man jo få lov til. Men hvis man ikke anser dette som et poeng, er jo streaming eller digitale filer langt enklere enn å bestille CDer. Da slipper man vente på postgangen også.
    nja, vi får se om jeg er enig med deg der etter å ha testet sb, ingenting i veien med å eie fysiske medium nei, mange her inne bruker jo tross alt bd spillere til film istedenfor streaming

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

nja, vi får se om jeg er enig med deg der etter å ha testet sb, ingenting i veien med å eie fysiske medium nei, mange her inne bruker jo tross alt bd spillere til film istedenfor streaming
    Ja, det er mye rare folk her i verden.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hva slags elendige internettlinjer dere sitter med, når man snakker om 2 døgn for å laste ned 25-30 GB. .
    De fleste husholdninger jeg vet om har noe som tilsvarer det rimeligste alternativet fra Telenor, og da får man ned 20-30 GB i døgnet. Selv har jeg teoretisk mulighet for å hente nærmere 50GB, men det monner fremdeles dårlig i denne sammenhengen.

En del av poenget mitt er at med dagens gjennomsnittlige linjer inn i heimen er ikke båndbredden flaskhalsen for å få lydkvalitet tilsvarende cd gjennom streamingtjenester. Det må bare tilbys. Da er det ingenting igjen ved selve cd`en som frister meg.

Tilsvarende for film - når linjene er gode nok for bd-kvalitet og slike tjenester tilbys blir det mindre bruk for det fysiske mediet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er mye rare folk her i verden.

sant nok

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er bruker av både Spotify og Wimp, og skal gi begge Kudos for flere ting.

* Det gjør mye musikk svært tilgjengelig
    * Lett tilgang til musikk man ikke har hørt før
    * Fleksibelt med tanke på PC/Steroanelegg i heimen
    * Prisen er høyst akseptabel

Men, for min del så stortrives jeg med det fysiske medium som LP og CD. Nå er jeg svært glad i musikk, men det å holde et cover, se på bildene, lese teksten etc gir meg en viss nærhet til artisten. Jeg setter stor pris på å sette meg ned med en ny CD/LP og bare lukke øyenene mens jeg nyter musikken.

Så rent personlig, så gir ikke det å høre på musikk via Spotify ol det samme. Det blir liksom noe som mangler. Musikken jeg streamer blir liksom bare noe som har "kommet ut". For meg blir avstanden til artisten stor og det personlige i musikken forsvinner.

Dette er selvfølgelig rent subjektivt, men jeg håper det fysiske medium og streaming kan eksistere om side med hverandre. Og, skulle et alternativ forsvinne så faller mitt valg på streaming.

Men igjen, dette er min mening

Side 30 av 61 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •