Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 61 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 1207
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For meg hadde det vært mer interesant med å vite hva som faktisk er best ,
    uavhengig av hva massene eller fåtallet sverger til.
    snakker da kun lydmessig, ikke praktisk bruk osv, gleder meg faktisk til å få kjøtt på beina angående sb nå

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Igjen påberoper du din kvalitetsnorm som den eneste riktige. Det er jo DU og DINE krav til musikklytting som er avvikende, ikke andres. Du er naturligvis i din fulle rett til å synes at dette er trist, det er ikke det som er problemet.

Jeg synes det er trist at ikke alle bilprodusenter lager bare bakhjulsdrevne driftebiler med sinnsyk styling slik at det hadde vært lett å få tak i. Men jeg går da ikke rundt og synes at alle familiefedrene som vil ha en praktisk stasjonsvogn er idioter og mangler kvalitetssans av den grunn. De vil ha kvalitet de også, de er bare opptatt av andre kvaliteter enn meg.

Er det mulig å være så usannsynlig trangsynt?

Jeg påberoper ingenting som helst, det er da et faktum at å gå i retning av et høyoppløselig format som eksempelvis SACD vile vært et stort sprang kvalitetsmessig mtp lydkvalitet på innspillingen sammenlignet med diverse streaming/nedlastingsprogrammer som kun er utviklet for massekonsum og tilgjengelighet _fremfor_ lydkvalitet. (jeg formulerer meg eksakt presist slik at du ikke finner noe å kverulere på slik du elsker)

Jeg lurer på om du og andre her inne har lest mine tidligere innlegg samt den svenske artikkelen om emnet mtp at dere virker som gigantiske spørsmålstegn ved hver eneste korsvei.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    det har jeg også addressert Gilmour :-D

Jepp, så det nå jokris :-D Setter pris på det.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg hadde det vært mer interesant med å vite hva som faktisk er best ,
    uavhengig av hva massene eller fåtallet sverger til.
    snakker da kun lydmessig, ikke praktisk bruk osv, gleder meg faktisk til å få kjøtt på beina angående sb nå

Absolutt, enig med deg i det. Forøvrig syns jeg også det er svært interessant hva som vil være best lydmessig i fremtiden, og hvilken vei vil vi dreie utviklingen på lyden.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et produkt eller en tjeneste med kvalitet, er noe som leveres til rett tid og som tilfredsstiller eller overstiger kundens forventninger og krav til nevnte produkt/tjeneste.

Som musikkmedium er CD for meg et produkt med svært dårlig kvalitet.

-Jeg må flytte meg fysisk for å kjøpe produktet
    -Jeg må flytte meg fysisk for å bruke produktet
    -Det tar opp fysisk plass i hjemmet mitt
    -Jeg kan ikke høre på innholdet flere steder samtidig
    -Det blir slitt når jeg bruker det mye
    -Det inneholder ingen informasjon om hvor jeg kan finne lignende musikk
    -Det har svært begrenset lagringsplass
    -Det er miljøfiendtlig
    -..sikkert mange flere ting.

Eksempelvis Spotify er for meg et produkt med svært god kvalitet. Det løser samtlige problemstillinger som CDen har, og har svært få øvrige mangler basert på mine forventninger til et musikkmedium.
    Blir jo helt feil å bruke ordet kvalitet da. Kvalitet er jo på hvor lett det tar skade og om det er solid. etc.

Men et annet poeng jeg har lyst å skyte inn: Jeg leste en artikkel som onhandlet folks valg i matvarebutikker. OG da viste det seg at enormt mange i Norge velger billig mat over Kvalitetsmat. Det var derfor Rema 1000, coop hyper, Kiwi og Rimi går så bra. Så dette kan sikkert gjennspeiles til resten av samfunnet også!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ingen store erfaringer med sb, derfor har jeg bestillt en, den skal få bryne seg mot en del utstyr utover sommeren, og jeg Håper virkelig at sb gruser motstnaden, for da kan jeg spare mye penger.
    har ingenting imot fremgang og nye formater men jeg kjenner igjen en del fra tiden når cd spilleren kom, kontra lp formatet.
    Ja, det er jo tøft gjort... :-D ...
    Man kan ikke forvente at du for bedre lyd, fysikken taler sitt der. Spørsmålet er om det er det godt nok for deg? Med et nytt bruks mønster og med mange fordommer og myter, så tror jeg det kan være for enkelte vanskelig å gå over til en slike løsninger. Grunnen kan være alt fra placebo til det å finne rette løsningen som passer den enkelte, eller at man er ekstremt nøye på lydkvalitet.

For meg er det kun en ting som er negativt, det er litt redusert lydkvalitet, som jeg har vansklig for å oppfatte forskjellen på. Jeg klarer å legge fra meg at lyden kommer fra en liten plastikkboks og fokusere på musikken, og nyte dem utallig fordelene og lydkvaliteten som den gir meg i forhold til CD. Det som Gilmour og enkelte andre snakker om, er rett og slett ikke tema i mitt tilfelle. Men jeg respekter at dem liker et fysisk medie.

Ja, LP kontra CD i sin tid hadde vel mer eller mindre samme debatten. Og jeg tror som da at når teknologien og markedet er kommet på plass, vi får økt kvalitet (den er bra nå også) da blir slutt på denne debatten og det er ingen vei tilbake...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Blir jo helt feil å bruke ordet kvalitet da. Kvalitet er jo på hvor lett det tar skade og om det er solid. etc.

Men et annet poeng jeg har lyst å skyte inn: Jeg leste en artikkel som onhandlet folks valg i matvarebutikker. OG da viste det seg at enormt mange i Norge velger billig mat over Kvalitetsmat. Det var derfor Rema 1000, coop hyper, Kiwi og Rimi går så bra. Så dette kan sikkert gjennspeiles til resten av samfunnet også!

Godt poeng ostemannen, man ser denne utviklingen gjenspeilet på flere fronter i samfunnet,- ikke bare i musikkverdenen. Hvis ikke jeg husker helt feil så har Rema 1000 og Kiwi enormt store markedsandeler i Norge, fordi folk flest ikke ønsker å betale for mat.

Edit: Det er gått fra å være en viktig del av familien, dagen,- til å være noe man bare massekonsumerer til billigst mulig pris lettest mulig. Med direkte sammenligning til utviklingen i musikkbransjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Ja, det er jo tøft gjort... :-D ...
    Man kan ikke forvente at du for bedre lyd, fysikken taler sitt der. Spørsmålet er om det er det godt nok for deg? Med et nytt bruks mønster og med mange fordommer og myter, så tror jeg det kan være for enkelte vanskelig å gå over til en slike løsninger. Grunnen kan være alt fra placebo til det å finne rette løsningen som passer den enkelte, eller at man er ekstremt nøye på lydkvalitet.

For meg er det kun en ting som er negativt, det er litt redusert lydkvalitet, som jeg har vansklig for å oppfatte forskjellen på. Jeg klarer å legge fra meg at lyden kommer fra en liten plastikkboks og fokusere på musikken, og nyte dem utallig fordelene og lydkvaliteten som den gir meg i forhold til CD. Det som Gilmour og enkelte andre snakker om, er rett og slett ikke tema i mitt tilfelle. Men jeg respekter at dem liker et fysisk medie.

Ja, LP kontra CD i sin tid hadde vel mer eller mindre samme debatten. Og jeg tror som da at når teknologien og markedet er kommet på plass, vi får økt kvalitet (den er bra nå også) da blir slutt på denne debatten og det er ingen vei tilbake...

jeg forventer meg bedre lyd med sb faktisk, for det påstås at det er svært lite å hente på å legge penger i dyrere kilder:-D alt annet vil være en skuffelse faktisk

edit produsenter av massevolums varer er alltid mest opptatt av nettopp salg, ikke nødvendigvis lydkvaliteten

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg sier det samme som i kabeldebattene:
    "Greit at man har problemer med å høre forskjeller på lossless og Mp3, men om det skulle være; så er det iallefall ikke vedkommende som bruker Mp3 som har best lyd"

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg påberoper ingenting som helst, det er da et faktum at å gå i retning av et høyoppløselig format som eksempelvis SACD vile vært et stort sprang kvalitetsmessig mtp lydkvalitet på innspillingen sammenlignet med diverse streaming/nedlastingsprogrammer som kun er utviklet for massekonsum og tilgjengelighet _fremfor_ lydkvalitet.
    Nei det er ikke et faktum. CD er et fysisk format som tar mye tid og ressurser og legge om, mens kvaliteten på en datastrøm enkelt kan legges til akkurat det leverandøren måtte ønske.

Og hva båndbredde angår er den i ferd med å bli god nok i de tusen hjem til at å streame 192kHz Flac er gjennomførbart...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg påberoper ingenting som helst, det er da et faktum at å gå i retning av et høyoppløselig format som eksempelvis SACD vile vært et stort sprang kvalitetsmessig mtp lydkvalitet på innspillingen sammenlignet med diverse streaming/nedlastingsprogrammer som kun er utviklet for massekonsum og tilgjengelighet _fremfor_ lydkvalitet. (jeg formulerer meg eksakt presist slik at du ikke finner noe å kverulere på slik du elsker)

Jeg lurer på om du og andre her inne har lest mine tidligere innlegg samt den svenske artikkelen om emnet mtp at dere virker som gigantiske spørsmålstegn ved hver eneste korsvei.
    Det er bra du formulerer deg eksakt. I innlegget jeg kommenterte så skrev du eksakt at markedet manglet kvalitetssans. Det oppfatter jeg som en svært problematisk uttalelse.

Når det gjelder CD vs SACD så er det ingen som hører forskjell såfremt det er samme versjon av innspillingen som ligger på begge.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Nei det er ikke et faktum. CD er et fysisk format som tar mye tid og ressurser og legge om, mens kvaliteten på en datastrøm enkelt kan legges til akkurat det leverandøren måtte ønske.

Og hva båndbredde angår er den i ferd med å bli god nok i de tusen hjem til at å streame 192kHz Flac er gjennomførbart...

og da kan alle cd spillere og separate dac bare knele? er det du sier automatisk bedre ? seriøst ment :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det er vel andre enn meg som har brutt grensene i denne tråden all den tid både Martin Logan og Zatz har hatt forholdsvis stygge personangrep mot meg, og flere debattanter har også tendert over mot personlig hets i min retning. Zatz sitt innlegg (angrep) har blitt slettet av moderator igår kveld ser jeg.
    Når innleggene mine (de som kan innholde "personangrep") ble skrevet var det skrevet i affeksjon, men også formulert slik at det ikke er ansett som direkte person angrep. Har aldri kalt deg for en berm, uvitenhet av kvalitet, ansvarlig for musikk bransjes nedgang, grådig, sau osv..
    For du må være enig at du provoserer med enkelte av dine innleggene og det uten å komme med fakta som backer dem. Det er derfor du får slike respons av enkelte. Jeg har ikke som vane å kritisere andre, "angripe personer" verbalt
    Så jeg BEKLAGER dersom du er litt vingeskutt av mine innlegg. Håper du får sove litt bedre om nettene fremover:-D
    Jeg er medlem her for å kunne lære av andre og noen få ganger kan jeg lære bort. Men denne tråden her kan jeg ikke si noe annet er en annen type kabel tråd. En uendelig diskusjon.
    Jeg skal berømme deg for en ting for din pågang i denne tråden selv om du svømmer i motstrøm.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, kvalitet er hvor godt et produkt lever opp til en gitt norm eller forventning. Det behøver ikke ha med soliditet eller fysisk kvalitet å gjøre. I så fall ville det eksempelvis vært umulig å kvalitetsvurdere virtuelle produkter som programvare eller som i denne diskusjonen: digital musikk.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at du støtter meg, som du har gjort flere ganger i tråden. Selvom Zatz, Martin logan mfl tar mit lille takkeinnlegg til inntekt for at jeg skryter av å ha meningsfeller. Herregud for et nivå, jeg har stått på i denne tråden i side på side på side, uavhengig av hvor mange som er enig med meg eller ikke. Og siden du så treffsikkert og enkelt sa det så vil jeg også si det :
    Jeg beklager hvis du føler at jeg går til personangrep - det er kansje ikke uten grunn at enkelte tar av her. Alle bør gå inn i seg selv.

Uansett det innlegg som ble slettet, var bare mine ærlige føleleser rundt din skikkelse her. Det var ingen konkret negativ generalisering eller direkte angrep på deg som person, men jeg forstår at det kan være en hard kost og negativt for tråden sådan. Beklager så mye... og jeg respekter ditt standpunkt i forhold til ditt valg angånde det fysiskemedie.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dette er din definisjon av begrepet kvalitet. Imidlertid er ikke dette nødvendigvis noe som gjelder for alle. For en Porche-eier er det ikke disse kriteriene som definerer hans oppfatning av bilens kvaliet. En musiker vurderer musikkopplevelsens kvalitet ut fra helt andre kriterier enn oss AV-nerder, og for meg så er kvalitet også knyttet til tilgjengelighet og mobilitet. Jeg kan ha en musikkopplevelse av dimensjoner i bilen, samtidig som en musikkopplevelse kan være preget av likegyldighet i godstolen, selv om kilden er en ekte Cd.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og da kan alle cd spillere og separate dac bare knele? er det du sier automatisk bedre ? seriøst ment :-D
    DAC må man jo ha uansett. Men om selve datastrømmen hentes fra en CD, en SACD, en DVD eller en streamingtjeneste betyr jo ingenting for lydkvaliteten så lenge selve lydformatet er det samme. ¨

Så det blir ikke automatisk bedre, men det er ingen grunn til at det ikke skal bli like bra.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksakt, livet er for kort til det nest beste. At vi befinner oss på et forum med lyd og (musikk?) entusiaster er nesten helt ubegripelig. Hvorfor går vi ikkei retning SACD og andre toppformater for musikk istedet for i motsatt retning som tilsier massekonsum og kvantitet fremfor kvalitet? Hadde musikkinteresserte kjøpt musikk fysisk istedet for å streame på youtube, Spotify/Wimp og gud bedre hva alle disse programmene heter så ville vi for alt vi vet kanskje hatt et godt utvalg SACD i butikkene allerede slik vi har blu-ray?
    Folk vil ha god og praktisk tilgang på musikk. Folk vil også ha kvalitet. Hvis bransjen hadde fått ut fingeren for 10 år siden og pøst ut mer utgivelser på DVD-A og SACD så hadde kanskje flere valgt å kjøpe. De gangene jeg har vaset rundt fra platebutikk til platebutikk og spurt etter disse formatene har jeg blitt møtt med spørsmålstegn og hevede skuldre. De som selger musikk vet ikke hva det er....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC må man jo ha uansett. Men om selve datastrømmen hentes fra en CD, en SACD, en DVD eller en streamingtjeneste betyr jo ingenting for lydkvaliteten så lenge selve lydformatet er det samme. ¨

Så det blir ikke automatisk bedre, men det er ingen grunn til at det ikke skal bli like bra.

med andre ord er det driverket som er gammeldags eller uvesentlig her ?allså avspiller ?

Edit ett noob spørsmål, må man ha separat dac for å bruke denne sb ? har forstått det slik at det er plug and play med denne, og mange uttaler seg som om det er ett komplett produkt

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med andre ord er det driverket som er gammeldags eller uvesentlig her ?allså avspiller ?
    Det er helt korrekt oppfattet.
    --
    Thorbjørn

Side 28 av 61 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •