Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 61 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 1207
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    On a related note..

Warner Music er nylig solgt for 18 milliarder kroner. Så det er tydeligvis litt penger igjen i platebransjen enda, til tross for 15 år med piratkopiering av MP3..
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi brenner musikken vår på slike (link) får vi vel den riktige godfølelsen.

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=162539406

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Forøvrig vil jeg kort nevne at jeg har fått varm støtte for mitt budskap fra et par debattanter den siste tiden på personlig melding, og det betyr mye for meg. Dere det gjelder vet hvem dere er selv
    Så synd at de det gjelder ikke tør å gi seg til kjenne, for det virker som du kjemper en ganske ensom kamp, med kun et par-tre unntak så langt i tråden.

For øvrig gidder jeg ikke å kommentere noe ut over hybris sine fånyttes forsøk på å få frem poenget som vi andre har skjønt for lenge siden: at for de aller fleste står ikke kvantitet og tilgjengelighet i noe motsetningsforhold til hvor stor glede man kan ha av musikken i godstolen med et glass vin eller en pils.

Du har kommet med et musikktips i en annen tråd, Mew. Og ja, det låter bra og jeg har hørt litt på Mew på iPhone med ørepropper gjennom Spotify, og når jeg får tid skal jeg sette meg i godstolen og lytte nøyere.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Takk for at du gidder.
    Knytter seg i magen hver gang Gilmour kommer med innlegg...
    Helt unødvendig å komme med slike innlegg...

Gilmour:
    Bare 2 små spm. Dersom vi har 1 million mennesker. Hvor mange av disse personene har lik musikksmak?
    Og hvor mange av disse har akkurat samme preferanser ang musikk og behov?

Pink Floyd er på Wimp! 8-)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gilmour: Har du noen gang leid film? :roll:
    Prinsippet er tilnærmet lik spotify. Du betaler for en tjeneste i en gitt periode.
    Og svært gode skuespillere kan redde en dårlig manuskript. Så det er som kunst på lik nivå som i musikk bransjen. Hører jeg deg klage her om at du vil så gjerne ha beholde VHS formatet? Neppe!
    At P.F er i Wimp forteller meg at de er svært interessert i å tjene penger som alle bransjer og ikke beholde CD dersom markedet vrir i den retningen.
    Jeg skal banne på at enkelte medlemmer i den gruppen streamer musikk!

Som du har gjort fra så og si alle innleggene du er svært uenige og tramper på andres meninger og forhold til musikk. Så kan jeg vel også gjøre det samme. Så langt som jeg har klart å følge med så er det et fåtall 2-4 stk? Som deler dine tanker, men at de sender PM til deg istedenfor innlegg sier meg at det bare er sprøyt.
    Dine siste tråder handler ikke noe annet om enn ønske om HIGH SCORE INNLEGG.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen

Gilmour:
    Bare 2 små spm. Dersom vi har 1 million mennesker. Hvor mange av disse personene har lik musikksmak?

...
    enig at det var en unødvendig utblåsning, av og til bare topper frustrasjonen seg...

Dog jeg takker Hybris fremdeles=)

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har selv valgt å ikke "slå til" på noe Spotify enda, synes også selv at det på en måte blir litt upersonlig. Har i likhet med Gilmour en stor cd-samling på rundt 1500.stk. Dog har jeg gått over til "streaming" med SONOS, som på mange måter er noe av det beste kjøpet jeg har gjort.
    Det fine med SONOS er jo at musikken ble mye lettere tilgjenglig, et tastetrykk unna. Har vell aldri hørt så mye på musikk som i tiden rett etter jeg fikk SONOS, helt genialt. Men må også innrømme at jeg savner litt av det Gilmour er inne på, lese i boken i coveret, høre på en hel cd osv....
    Litt av det som er negativt med SONOS hvis man kan si det slik, er jo hvor lett det er blitt å bytte sang, nesten litt for lett, tar meg selv oftere og oftere der jeg nesten aldri hører ferdig en sang, må liksom skippe videre til en annen.
    Det flotte med streaming, Spotify, iTunes Store og slikt er jo muligheten til å oppdage nye grupper og artister, bruker oftere og oftere iTunes og sjekker hva som er populært og kjøper gjerne endel låter hvis jeg liker det, veldig enkelt og greit. Og er det noe jeg får veldig sansen for kjøper jeg cd'en.
    Etter jeg begynnte å bruke iTunes på den måten, har faktisk cd kjøpet mitt steget igjenn, etter å ha vært ganske lavt de siste årene.
    Synes egentlig at iTunes/Spotify/Wimp er et flott alternativ og fin måte å oppdage ny musikk på, men håper virkelig ikke at dette overtar fullstendig for cd'er. Så jeg er vell litt, ja takk begge deler, selv om jeg nok foretrekker å kunne kjøpe cd'er framfor å måtte laste ned en fil.
    Forøvrig blir cd'ene jeg kjøper fortløpende lagt inn på harddisk og brukt med SONOS, med det er jo noe med det og eie cd'en fysisk og ja, og gjerne bla litt i boken i cd coveret. Spotify kommer jeg nok til å vente med, føler absolutt ikke behov for det da jeg har så mye musikk selv jeg kan høre på, men bruker gjerne iTunes Store for å sjekke de siste listene og til å høre preview.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Har selv valgt å ikke "slå til" på noe Spotify enda, synes også selv at det på en måte blir litt upersonlig. Har i likhet med Gilmour en stor cd-samling på rundt 1500.stk. Dog har jeg gått over til "streaming" med SONOS, som på mange måter er noe av det beste kjøpet jeg har gjort.
    Det fine med SONOS er jo at musikken ble mye lettere tilgjenglig, et tastetrykk unna. Har vell aldri hørt så mye på musikk som i tiden rett etter jeg fikk SONOS, helt genialt. Men må også innrømme at jeg savner litt av det Gilmour er inne på, lese i boken i coveret, høre på en hel cd osv....
    Litt av det som er negativt med SONOS hvis man kan si det slik, er jo hvor lett det er blitt å bytte sang, nesten litt for lett, tar meg selv oftere og oftere der jeg nesten aldri hører ferdig en sang, må liksom skippe videre til en annen.
    Det flotte med streaming, Spotify, iTunes Store og slikt er jo muligheten til å oppdage nye grupper og artister, bruker oftere og oftere iTunes og sjekker hva som er populært og kjøper gjerne endel låter hvis jeg liker det, veldig enkelt og greit. Og er det noe jeg får veldig sansen for kjøper jeg cd'en.
    Etter jeg begynnte å bruke iTunes på den måten, har faktisk cd kjøpet mitt steget igjenn, etter å ha vært ganske lavt de siste årene.
    Synes egentlig at iTunes/Spotify/Wimp er et flott alternativ og fin måte å oppdage ny musikk på, men håper virkelig ikke at dette overtar fullstendig for cd'er. Så jeg er vell litt, ja takk begge deler, selv om jeg nok foretrekker å kunne kjøpe cd'er framfor å måtte laste ned en fil.
    Forøvrig blir cd'ene jeg kjøper fortløpende lagt inn på harddisk og brukt med SONOS, med det er jo noe med det og eie cd'en fysisk og ja, og gjerne bla litt i boken i cd coveret. Spotify kommer jeg nok til å vente med, føler absolutt ikke behov for det da jeg har så mye musikk selv jeg kan høre på, men bruker gjerne iTunes Store for å sjekke de siste listene og til å høre preview.
    Du vet du har mulighet for å importere musikkbiblioteket fra hdd til spotify sant? Da er det veldig lett å trykke på artisten, og se hva annet vedkommende har laget, samt relaterte artister
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Har sonos selv, men som spotify premium kunde så blir den "digitaliserte" cdsamlinga mindre og mindre brukt.
    Tross alt så er Spotify funksjonen på Sonos VELDIG bra=)

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Du er ikke en musikkentusiast i kraft av å være en materialistisk. Når du snakker om fremtiden så er det du mener den nåværende stund vi andre lever i, der du selv delegerer deg til fordums nåtid. At platebransjen får en solid knekk kan man støtte i kraft av å være nettopp musikkentusiast.

Du oppfordres til å oppdage hvor mye bedre digital distribusjon er, (kanskje jeg sender dette innlegget per brevpost til deg?) Vi andre, trusselen om du vil, har tatt de materielle kopiene og forvoldt dem om til digitaliserte kopier en god stund, all den tid platebransjen tviholder sitt faste grep om musikkvalitet med den forretningsmodellen som slår dem følge til historiens skraphaug.

Når jeg tenker meg om er jeg også materialist på min hals, det du er kalles luditt.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Så synd at de det gjelder ikke tør å gi seg til kjenne, for det virker som du kjemper en ganske ensom kamp, med kun et par-tre unntak så langt i tråden.

For øvrig gidder jeg ikke å kommentere noe ut over hybris sine fånyttes forsøk på å få frem poenget som vi andre har skjønt for lenge siden: at for de aller fleste står ikke kvantitet og tilgjengelighet i noe motsetningsforhold til hvor stor glede man kan ha av musikken i godstolen med et glass vin eller en pils.

Du har kommet med et musikktips i en annen tråd, Mew. Og ja, det låter bra og jeg har hørt litt på Mew på iPhone med ørepropper gjennom Spotify, og når jeg får tid skal jeg sette meg i godstolen og lytte nøyere.

De tør antagelig gi seg til kjenne, men de har vel som jeg konstatert at dette er en nærmest håpløs kamp hvis man skal dømme etter den totalt ukritiske fanklubben for elektroniske musikktjenester her inne, og foretrakk meningsutveksling i ro og fred på PM istedet. Noe jeg har svært få problemer med.

Og jo for endte gang: Kvantitet, kvalitet og en generell grell utvikling for musikkverden har mye å si for musikk som totalopplevelse, ikke minst i tiden fremover. Dette har jeg fortalt mye rundt tidligere i tråden, og gidder ikke gjenta det med å skrive flere avhandlinger. Det er flere elementer i favør fysisk format som dere streaming/nedlastingsfans åpenbart ikke evner se eller sette dere inn i og da er det fånyttes. Vil du ha det på papiret så les den svenske artikkelen som det ble linket til tidligere nøye.

Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Du er ikke en musikkentusiast i kraft av å være en materialistisk. Når du snakker om fremtiden så er det du mener den nåværende stund vi andre lever i, der du selv delegerer deg til fordums nåtid. At platebransjen får en solid knekk kan man støtte i kraft av å være nettopp musikkentusiast.

Du oppfordres til å oppdage hvor mye bedre digital distribusjon er, (kanskje jeg sender dette innlegget per brevpost til deg?) Vi andre, trusselen om du vil, har tatt de materielle kopiene og forvoldt dem om til digitaliserte kopier en god stund, all den tid platebransjen tviholder sitt faste grep om musikkvalitet med den forretningsmodellen som slår dem følge til historiens skraphaug.

Når jeg tenker meg om er jeg også materialist på min hals, det du er kalles luditt.

Jeg er på ingen måte interessert i å redusere musikk til en massekonsumvare som skal spille flest mulig album som bakgrunnsstøy gjennom en uke,- det er ikke hva musikk som kunstform og totalopplevelse betyr for meg. Men takk for omtanken, hjertelig.

Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Gilmour: Har du noen gang leid film? :roll:
    Prinsippet er tilnærmet lik spotify. Du betaler for en tjeneste i en gitt periode.
    Og svært gode skuespillere kan redde en dårlig manuskript. Så det er som kunst på lik nivå som i musikk bransjen. Hører jeg deg klage her om at du vil så gjerne ha beholde VHS formatet? Neppe!
    At P.F er i Wimp forteller meg at de er svært interessert i å tjene penger som alle bransjer og ikke beholde CD dersom markedet vrir i den retningen.
    Jeg skal banne på at enkelte medlemmer i den gruppen streamer musikk!

Som du har gjort fra så og si alle innleggene du er svært uenige og tramper på andres meninger og forhold til musikk. Så kan jeg vel også gjøre det samme. Så langt som jeg har klart å følge med så er det et fåtall 2-4 stk? Som deler dine tanker, men at de sender PM til deg istedenfor innlegg sier meg at det bare er sprøyt.
    Dine siste tråder handler ikke noe annet om enn ønske om HIGH SCORE INNLEGG.

Med dine innlegg som består av antagelser om mine syn blandet med fri fantasi kvalifiserer ikke du til annet enn ignoranse fra min side. Jeg har ikke til hensikt å svare på spørsmål fra deg bare så det er sagt klart og tydelig.

Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen

Gilmour:

Man har naturligvis veldig mange forskjellige musikkinteresserte og mange med forskjellige behov. Det er heller ikke her casen ligger for min del, det dreier seg om å ta noen valg for hva man vil med en interesse og å ytre sine meninger for å få frem sitt budskap. Jeg forsøker å få frem noe som jeg brenner for, noe mer kan jeg ikke forvente. At vi har utviklet oss mer og mer mot komprimerte formater som youtube og mp3 filer de siste 5 -10 årene enn i retning SACD og andre høyoppløselige musikkformater med topplyd forteller egentlig alt om kvalitetssansen til markedet. Her er det massekonsum og overfladisk lytting som gjelder, det er det liten tvil om. Et fornuftig ordtak lyder noe slikt som dette: Mot dårskap kjemper selv gudene forgjeves.

ADMIN edit: Fire påfølgende innlegg slått sammen til ett

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tør antagelig gi seg til kjenne, men de har vel som jeg konstatert at dette er en nærmest håpløs kamp hvis man skal dømme etter den totalt ukritiske fanklubben for elektroniske musikktjenester her inne, og foretrakk meningsutveksling i ro og fred på PM istedet. Noe jeg har svært få problemer med.
    Vel, dine "støtte-spillere" hjelper deg i allefall ikke, du kan skryte på deg så mange du vil for meg. Mest sansynlig er det veldig få personer og så er dem nok uenig i din måte å se saken på. Dem skjønner nok at verden ikke fungerer som du vil at den skal fungere. For meg er det helt greit at folk liker cover og gå i butikken og handle, men ikke prakk det på alle oss andre som det eneste rette. Vi er verken dumme eller uten sans for kvalitet når vi har en annen mening enn deg - vi er ikke noe dårligere av den grunn. Og mest sansynelig har disse personene du snakker om et nøktern syn på saken, og har derfor ikke behov for å uttale seg her.

Og jo for endte gang: Kvantitet, kvalitet og en generell grell utvikling for musikkverden har mye å si for musikk som totalopplevelse, ikke minst i tiden fremover. Dette har jeg fortalt mye rundt tidligere i tråden, og gidder ikke gjenta det med å skrive flere avhandlinger. Det er flere elementer i favør fysisk format som dere streaming/nedlastingsfans åpenbart ikke evner se eller sette dere inn i og da er det fånyttes. Vil du ha det på papiret så les den svenske artikkelen som det ble linket til tidligere nøye.
    Kvalitet og kvantiet har du åpenbart ikke greie på, noe jeg har prøvd å påpeke tidligere i tråden. Men du vil ikke svare på det. Og i tillegg blande inn tilgjengelighet som noe negativt blir bare tull og tøys i denne sammenheng.

Saken er at entusiastene kjøper CD eller musikk uansett, dem andre som har fått øyenene opp bidrar med abonnemnet på Spotify eller Wimp. Og dem andre er et STORT marked, det er dem som til syvende og siste vil være avgjørende for at artistene får sitt. Bransjen MÅTTE gjøre en endring - og dem løsningene dem kommer med i dag er geniale og fremtidsrettet. Her er mulighetene store, og jeg er overbevist om at kvaliteten vil øke i fremtiden.

Det er ønskelig med bedre kvalitet, men noen eller ganske mange rir på mynten om at det er dårlig kvalitet i dag, men det er det ikke. Det er et lite marked som har behov for bedre kvalitet, men pr idag så er det ikke kapasitet for det på internett og servere, men det vil komme. Vi må bare la teknologien og markedet få en kjangs til å utvikle seg, jo flere som er med å bidrar jo raskere går utviklingen. Det er bare å henge seg på nå, først som sist.

Det er ikke flere elementer i favør fysiske formater - det er færre. MEN det er opp til vær enkelt av oss å vektlegge det som vi selv synes er viktig. Det er kun to elementer som egentlig verdsettes av enkelte ved det fysiske format som ikke streaming har:
    1) - Du får et stykke pair.
    2) - Du får et stykke plastikk.

Du legger vekt på kvalitet, noe jeg mener bare blir et sidespor i debatten. Kvalitet er som kjent personavhengi, det står i forhold til pris, bruksmønster og dine forventninger. Det er vanskelig å generalisere hva som er god kvalitet, men jeg vil tro at et markedet kan antyde hva som er generelt godt nok for ett gjennomsnitt. Men for deg som entusiast så kan du sette høyere krav - men det blir helt urelevant for oss andre da vi ikke kan dra noe nytte av dette.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et produkt eller en tjeneste med kvalitet, er noe som leveres til rett tid og som tilfredsstiller eller overstiger kundens forventninger og krav til nevnte produkt/tjeneste.

Som musikkmedium er CD for meg et produkt med svært dårlig kvalitet.

-Jeg må flytte meg fysisk for å kjøpe produktet
    -Jeg må flytte meg fysisk for å bruke produktet
    -Det tar opp fysisk plass i hjemmet mitt
    -Jeg kan ikke høre på innholdet flere steder samtidig
    -Det blir slitt når jeg bruker det mye
    -Det inneholder ingen informasjon om hvor jeg kan finne lignende musikk
    -Det har svært begrenset lagringsplass
    -Det er miljøfiendtlig
    -..sikkert mange flere ting.

Eksempelvis Spotify er for meg et produkt med svært god kvalitet. Det løser samtlige problemstillinger som CDen har, og har svært få øvrige mangler basert på mine forventninger til et musikkmedium.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var noen som etterlyste noen som var enige med Gilmour ?

Ærlig talt folkens, dette begynner å likne mobbing der en flokk står rundt å hakker på en for å få han ned, bokstavelig talt.

Ja jeg støtter Gilmour i mye men jeg har ikke sendt ham PM - så der har du en til 8) .

- Jeg synes forsatt CD er best selv om jeg har lagt musikken over på Squeezebox/NAS av bekvemmelighets hensyn slik at den kan dunke i bakgrunnen når jeg sitter på nettet, f.eks her. Skal jeg virkelig lytte tar jeg vel så gjerne frem en CD / Vinyl.

- Jeg hater Spotify. Lyden er hard og jeg liker den rett og slett ikke. Videre finner jeg ikke all musikken jeg ønsker heller. Ikke at jeg trenger det heller for i bilen hører jeg P4 og på jobb høre jeg ikke musikk. Og jeg er for gammel til å henge på hjørnet.

- Jeg hater Apple. Vedder på at mange av dere som liker Spotify også har Iphone, da begge deler er populært i visse (alders) grupper . For å si det slik blir det aldri et Apple produkt på meg, da jeg hater å gjøre som alle andre.

- Det var jeg som sa at det var bedre dynamikk på Pink Floyd Vinyl utgivelser kontra CD, så hakk på meg for den. Klart CD har bedre dynamikk - teoretisk, men dette styres av hvordan det mikses og ikke av hva som er teoretisk mulg. Helt klart bedre dynamikk på PF Vinyl enne CD'er og det er det fler som har støttet meg på.

-++ som jeg ikke kommer på i farten

Har ikke orket å lese alt dere skriver, og jeg synes du kanskje har litt stivbent oppførsel Gilmour, men i mye støtter jeg deg.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    - Jeg hater Spotify. Lyden er hard og jeg liker den rett og slett ikke. Videre finner jeg ikke all musikken jeg ønsker heller. Ikke at jeg trenger det heller for i bilen hører jeg P4 og på jobb høre jeg ikke musikk. Og jeg er for gammel til å henge på hjørnet.
    Det hadde vært interessant å vite hvordan du har koblet opp Spotify. Opplever du at lyden er svært annerledes enn på CD så er det trolig at dette har med signalveien å gjøre, ikke kilden.

- Det var jeg som sa at det var bedre dynamikk på Pink Floyd Vinyl utgivelser kontra CD, så hakk på meg for den. Klart CD har bedre dynamikk - teoretisk, men dette styres av hvordan det mikses og ikke av hva som er teoretisk mulg. Helt klart bedre dynamikk på PF Vinyl enne CD'er og det er det fler som har støttet meg på.
    Tror ingen har vært uenig i at enkelte utgivelser kan ha bedre dynamikk på et gitt medium. Alle tre formatene (CD, Vinyl, MP3) har nok dynamikk i mine øyne, så dette er som du sier helt opp til hvordan produsenten velger å mikse/mastre.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for min egen del så foretrekker jeg også fysisk medium, men har nå bestillt meg en sb for å teste den, håper den lever opp til hypen kontra cd spiller og vinyl her hjemme lydmessig, for da blir jeg glad :-D i motsatt fall så ryker den inn på barnerommet og spiller gaga :-D

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville det være en ide at det gjennom AVF gjennomføres en blindtest på
    - LP
    - CD
    - Spotify premium

AVF har tidligere avholdt test på kabler og DAC'er og da med nødvendig utstyr og egnede lokaler.

Jeg foreslår at AVF tar initiativ til dette og at man inviterer 8-10 forummedlemmer til testen. To av disse bør være Gilmour og Hybris.
    Dette er sannsynligvis den eneste og riktigste måten å få kartlagt om det er hørbare forskjeller og hvordan de arter seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt folkens, dette begynner å likne mobbing der en flokk står rundt å hakker på en for å få han ned, bokstavelig talt.
    Vel ærlig talt!? Han går jo selv har hardt ut å generalisere oss som benytter streaming som uten sans for kvalitet, og "stempler" oss som dumme. Hva kan han(du) forvente på et slikt forum, og ja han står alene... men det er jo ikke vår skyld.

1) - Jeg synes forsatt CD er best selv om jeg har lagt musikken over på Squeezebox/NAS av bekvemmelighets hensyn slik at den kan dunke i bakgrunnen når jeg sitter på nettet, f.eks her. Skal jeg virkelig lytte tar jeg vel så gjerne frem en CD / Vinyl.

2) - Jeg hater Spotify. Lyden er hard og jeg liker den rett og slett ikke. Videre finner jeg ikke all musikken jeg ønsker heller. Ikke at jeg trenger det heller for i bilen hører jeg P4 og på jobb høre jeg ikke musikk. Og jeg er for gammel til å henge på hjørnet.

3) - Jeg hater Apple. Vedder på at mange av dere som liker Spotify også har Iphone, da begge deler er populært i visse (alders) grupper . For å si det slik blir det aldri et Apple produkt på meg, da jeg hater å gjøre som alle andre.
    1) - Det er topp at du koser deg med fysiske formater :-D .

2) - Hater er et rimelig hardt utrykk, og lyden hos meg er langt i fra hard sammenlignet med CD. Det heller mer mot det motsatte - så for oss andre blir dette en helt svar hvit fremstilling, jeg klarer ikke å forholde meg til det du skriver her.

3) - Vel, så la vær å bruk Apple produkter, at du hater dette har ingenting med saken. Dette blir et for dumt argument, markedet taler for seg selv, dere må bare finne dere i at enkelte liker andre ting enn dere.
    I min bransje, olje og gass, så er faktisk Apple produktene mest populære, spesielt blant "toppene". Dem er populære i alle aldre, men den får faktisk mest motstand hos den yngre generasjon. Men igjen det blir for dumt å generealisere Spotify brukere, stick to the case.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Ville det være en ide at det gjennom AVF gjennomføres en blindtest på
    - LP
    - CD
    - Spotify premium

AVF har tidligere avholdt test på kabler og DAC'er og da med nødvendig utstyr og egnede lokaler.

Jeg foreslår at AVF tar initiativ til dette og at man inviterer 8-10 forummedlemmer til testen. To av disse bør være Gilmour og Hybris.
    Dette er sannsynligvis den eneste og riktigste måten å få kartlagt om det er hørbare forskjeller og hvordan de arter seg.

+1

man må dog huske på at lettvinnt ikke alltid betyr best, og selvfølgelig motsatt.
    man skal være forsiktig med å være bombastisk i sine påstander for man stempler jo ganske mange audiofile i samme slengen.
    f.eks så har jo salget av vinyl spillere økt i en periode og det betyr vel mer enn at det bare finnes en gjeng nostalgikere der ute, spotify og streaming løsninger er jo fremtiden for svært mange men det er ingen automatikk i at det betyr at det gir best lyd, da ville vel mye av det som selges i butikker type elkjøp også være "best i test".
    Jeg skal nå ihvertfall gi løsningen ett seriøst forsøk og som sagt håper jeg blir frelst for det vil spare meg for penger , går det på bekostning av lydkvalitet så hopper jeg fort av imidlertid og bruker heller da mer penger på bedre lyd

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det hadde vært interessant å vite hvordan du har koblet opp Spotify. Opplever du at lyden er svært annerledes enn på CD så er det trolig at dette har med signalveien å gjøre, ikke kilden.

Tror ingen har vært uenig i at enkelte utgivelser kan ha bedre dynamikk på et gitt medium. Alle tre formatene (CD, Vinyl, MP3) har nok dynamikk i mine øyne, så dette er som du sier helt opp til hvordan produsenten velger å mikse/mastre.
    Holdt på å si at kom ikke her å fortell....8)

Har ikke testet all verden, da jeg ikke likte lyden, men da koblert jeg en Dell laptop til anlegget med BelCanto USB DAC. Det er samme DAC som jeg bruker på CD spilleren, som forøvrig har en like bra DAC innebygd.

Noe senere fikk jeg det bekreftet ved "Blind testen" til Tiger -som det ikke ble noe av da den ble torpederte av en som ikke har vært her inne siden eller skiftet navn. Akkurat samme harde lyden på Spotify sporene, og da lå alle sporene i format Waw, Flac og Spotify på samme PC og ble spilt av på samme program så alle betingelser var like. Var ikke mange som hørte forskjell men jeg hørte det klart.

For all del Spotify er helt ok til ukritisk lytting, men duger ikke for med når jeg setter meg ned. Som sagt før: Livet er for kort til det nest beste.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Side 26 av 61 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •