Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 61 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 1207
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Nei, streamingen har elementer ved seg som det fysiskemedie ikke har. Dermed vil CDen ikke dekke behoved for dem som vokser opp i streaming "alderen" - det vil ikke være noe sjarmerende med CD. Som sakt så går det begge veier, det finnes ingen rett svar...

Debatten her er som å pisse i motvind - for det vil komme tilbake med samme mynt.
    Isåfall så svar meg på en ting: Eier man sin egen musikksamling med streaming som man gjør med fysisk format?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Det er en mulighet, helt klart. Spesielt for de som eventuelt i fremtiden vokser opp _kun_ med elektroniske tjenester. Dog tviler jeg også på det, fordi det som nevnt flere ganger i denne tråden er elementer som ikke man får fullt ut med streaming. .
    Hva mener du med "eventuelt i fremtiden vokser opp _kun_ med elektroniske tjenester". Du vet vi lever i 2011? Vi snakker om den oppvoksende generasjon som ikke lenger ser noen grunn til å eie en CD-spiller, det er faktisk ganske mange som vokser opp slik i dag.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hva mener du med "eventuelt i fremtiden vokser opp _kun_ med elektroniske tjenester". Du vet vi lever i 2011? Vi snakker om den oppvoksende generasjon som ikke lenger ser noen grunn til å eie en CD-spiller, det er faktisk ganske mange som vokser opp slik i dag.

Jeg mente at det fortsatt er flere plateforretninger og cden er fortsatt et i høyeste grad levende format per idag. Med _kun_ elektroniske tjenester tenker jeg på fremtiden hvor de kan bli en realitet at vi ikke har fysisk format i det hele tatt, var det jeg mente. Forsåvidt en grusom tanke, jeg håper min tid som hifi/musikkinteressert er over når den tid måtte komme.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isåfall så svar meg på en ting: Eier man sin egen musikksamling med streaming som man gjør med fysisk format?
    Hvis du høyreklikker og velger Buy fra menyen, så ja...
    Men hvorfor eie ett par titler, når man får tilgang til ubegrenset mengde musikk bare ved ett fingertrykk. Denne gangen lovlig... og til fortjeneste for alle parter (kvalitet for kundene, penger i kassen til artistene)

Er du ikke snart tom for bensin å helle på bålet?

Har en gigantisk cd samling.... den ligger i ei kasse bakerst i boda... gleder meg til jeg kan få tak i alt annet lovlig også, slipper å gå fra LP til CD til SACD til DVD-Audio til Bluray.....
    Bransjen mister muligheten til å melke forbrukeren til den hinsidige, men til gjengjeld kan industrien se fremover og få mange nye og gode utgivelser.

På sikt så må vel dette være godt for både sluttforbruker og miljøet.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Hvis du høyreklikker og velger Buy fra menyen, så ja...
    Men hvorfor eie ett par titler, når man får tilgang til ubegrenset mengde musikk bare ved ett fingertrykk. Denne gangen lovlig... og til fortjeneste for alle parter (kvalitet for kundene, penger i kassen til artistene)

Er du ikke snart tom for bensin å helle på bålet?

Har en gigantisk cd samling.... den ligger i ei kasse bakerst i boda... gleder meg til jeg kan få tak i alt annet lovlig også, slipper å gå fra LP til CD til SACD til DVD-Audio til Bluray.....
    Bransjen mister muligheten til å melke forbrukeren til den hinsidige, men til gjengjeld kan industrien se fremover og få mange nye og gode utgivelser.

På sikt så må vel dette være godt for både sluttforbruker og miljøet.

Aldri tomt for bensin for saker jeg brenner for, og denne er en av dem,- vær du trygg. Du eier absolutt ingenting selvom du trykker på buy, det eneste du får er en fil på pcen, det er ikke synonymt med å eie noe for min del. Og hva skal man egentlig med så sinnsvakt mye musikk på en gang? Har folk plutselig over natten blir så hinsides musikkinteresserte at man har hele døgnet fritt til å lytte til all verdens musikk?Dette er noe av det samme som at noen har flere hundre tv kanaler, det er totalt overflødig og er kun et kunstig behov skapt av menneskets ønske om overflod.

Men dette føyer seg bare inn i utviklingen som folk åpenbart vil ha. Borte blir gleden ved å gå på skattejakt i plateforretninger, og å bygge opp sin egen musikksamling man kan være stolt av og bygge sin identitet rundt. Antagelig kan vi snart innen få år sitte inne i husene våre 24/7 i fremtiden, alt kommer til å ligge på en pc eller computer. Skal vi handle bør vi ikke engang gå ut døra, rema 1000 har vel elektronisk matbutikk. Dette er naturligvis satt på spissen, men jeg syns utviklingen og holdningene i samfunnet er begredelig. For et samfunn vi kommer til å få etterhvert, tragisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har heller ikke behov for å eie, så lenge jeg jeg får samme eller bedre utbytte av å leie.

I dag "eier" vi svært lite, alt leies eller er på lån... TV-kanaler, filmer, internett, mobil, bil, hus, leilighet, båtplasser og etc... Ser ikke at det skal være noe annerledes ved musikk.

Jeg skjønner at du liker å samle og fysisk eie ting - men bruksverdien blir skjedent eller aldri større av den grunn. Det er bare en mentalt forestilling som bygger på følelsen av å eie noe, og dessverre så har jeg ikke den følelsen for CD.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Borte blir gleden ved å gå på skattejakt i plateforretninger, og å bygge opp sin egen musikksamling man kan være stolt av og bygge sin identitet rundt.
    Du må da skjønne at det ikke er noe glede med å gå i forretninger, identiteten sier mer om at du liker å gå i butikker og handle enn om musikken interessen(entusiasten)...

Antagelig kan vi snart innen få år sitte inne i husene våre 24/7 i fremtiden, alt kommer til å ligge på en pc eller computer. Skal vi handle bør vi ikke engang gå ut døra, rema 1000 har vel elektronisk matbutikk. Dette er naturligvis satt på spissen, men jeg syns utviklingen og holdningene i samfunnet er begredelig. For et samfunn vi kommer til å få etterhvert, tragisk.
    Samfunnet kommer ikke til å bli tragisk, vi mennesker er tilpassingsdyktig og streber etter det som er bedre. Dette er en typiske frase fra gamle mennesker - alt var bedre i gamle dager - men når man ser på fakta så var det ikke det. Det er en helt naturlig og logisk grunn for at typisk gamle mennesker kommer slike uttalelser.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Du må da skjønne at det ikke er noe glede med å gå i forretninger, identiteten sier mer om at du liker å gå i butikker og handle enn om musikken interessen(entusiasten)...

Samfunnet kommer ikke til å bli tragisk, vi mennesker er tilpassingsdyktig og streber etter det som er bedre. Dette er en typiske frase fra gamle mennesker - alt var bedre i gamle dager - men når man ser på fakta så var det ikke det. Det er en helt naturlig og logisk grunn for at typisk gamle mennesker kommer slike uttalelser.

Bare for ordens skyld jmf gamle mennesker: Jeg er i begynnelsen av 30 årene og føler meg ganske ung til sinns selvom jeg ikke ubetinget omfavner alle utviklinger i samfunnet vårt. Noe omfavner jeg, noe er jeg kritisk til.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamikken er jeg enig er kanon på vinyl Problemet er den helvestes sprakingen og susingen på mange av utgivelsene
    Synd at du, som Pink Floyd/Roger Waters fan går glipp av gleden ved PF på vinyl. Har de fleste av PF utgivelser på Vinyl og i perfekt stand. I sin tid ble de alle kun spilt en gang når de ble spilt over på kassett. Noen vil sikker le av dette med det var en Pioneer kassettspiller som kostet 8000,- på tidlig 80 tall - med skikkelige bånd var det ingen forskjell å høre kassett/LP og ved opptak er det meget lett å AB teste.

I senere år tas de imidertid frem relativt ofte og spilles av på samme Technics platespiller, riktignok med Benz MC pickup av en annen klasse enn den originale. Tenker litt på at de slites hver gang, men de må jo og brukes... Kan ikke si at jeg merker noe til sus med unntak av hvis jeg skrur opp lyden markant der det ikke er innspilling. Et og annet knepp er det jo men dynamikken er hinsides PF's CD inspillinger. Dette gjelder forøvrig mye av den andre musikken og. Synd de har klippe dynamikke slik at CD og Spotify/MP3 skal høres mer likt ut :-(
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Synd at du, som Pink Floyd/Roger Waters fan går glipp av gleden ved PF på vinyl. Har de fleste av PF utgivelser på Vinyl og i perfekt stand. I sin tid ble de alle kun spilt en gang når de ble spilt over på kassett. Noen vil sikker le av dette med det var en Pioneer kassettspiller som kostet 8000,- på tidlig 80 tall - med skikkelige bånd var det ingen forskjell å høre kassett/LP og ved opptak er det meget lett å AB teste.

I senere år tas de imidertid frem relativt ofte og spilles av på samme Technics platespiller, riktignok med Benz MC pickup av en annen klasse enn den originale. Tenker litt på at de slites hver gang, men de må jo og brukes... Kan ikke si at jeg merker noe til sus med unntak av hvis jeg skrur opp lyden markant der det ikke er innspilling. Et og annet knepp er det jo men dynamikken er hinsides PF's CD inspillinger. Dette gjelder forøvrig mye av den andre musikken og. Synd de har klippe dynamikke slik at CD og Spotify/MP3 skal høres mer likt ut :-(

Gratiss med en flott PF samling iallfall, jeg vet godt hvordan eierglede du må ha i forhold til den. Har naturligvis komplett PF og RW samling på cd selv, og det er blant perlene i samlingen. Spesielt liveopptakene "Delicate sound of Thunder" og "Is there anybody out there" er jeg veldig veldig glad i. Og ja, det er veldig synd at de skal klippe dynamikken og produksjonen på cd slik at det skal ligne komprimerte formater som Mp3/spotify. Som sagt så er jeg i begynnelsen av 30 årene selv, og håper min tid som musikk og hifiinteressert er over her i livet når det eventuelt blir en realitet med en musikkbransje med utelukkende elektroniske tjenester. Da sitter jeg forhåpentligvis på gamlehjem og drikker kaffe mens jeg forteller barnebarna om alle minnene fra mine år som musikkinteressert samler

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente at det fortsatt er flere plateforretninger og cden er fortsatt et i høyeste grad levende format per idag. Med _kun_ elektroniske tjenester tenker jeg på fremtiden hvor de kan bli en realitet at vi ikke har fysisk format i det hele tatt, var det jeg mente. Forsåvidt en grusom tanke, jeg håper min tid som hifi/musikkinteressert er over når den tid måtte komme.
    Tror nok det er ganske mange ungdommer allerede i dag som ikke eier fysiske musikkmedier.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ja, det er veldig synd at de skal klippe dynamikken og produksjonen på cd slik at det skal ligne komprimerte formater som Mp3/spotify.
    Jeg må bare arrestere deg her, det er litt unødvendig å spre vranglære.

Det er ikke lavere dynamikk på MP3 og spotify enn på hverken CD eller vinyl.

Av disse formatene er det vinyl som har lavest dynamikk, og MP3/Spotify har like høy dynamikk som CD.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Tror nok det er ganske mange ungdommer allerede i dag som ikke eier fysiske musikkmedier.

Jepp, det har du også helt sikkert rett i Hybris. Alikevel er det fysiske formater tilgjengelig, både cd og vinyl som var det jeg siktet til med den opprinnelige uttalelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er for streaming. Tar mindre plass, lettere å "ta med seg", kan brukes overalt, slipper å lete etter den fysiske cd`en (som garantert ikke ligger i rett cover og ikke på sin rette plass).

Gleder meg til den dagen alt er på streaming (musikk, film Tv serier osv).

Genialt (hva du vil, når du vil)!!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Av disse formatene er det vinyl som har lavest dynamikk, og MP3/Spotify har like høy dynamikk som CD.

Det er ikke vranglære og det vet du. Spesielt Mp3 filer er sterkt komprimerte og dette gir redusert lydkvalitet. Tilfellet er ikke like ille for spotify(betalingsversjonen). Men at det komprimeres på musikkfilene er det liten tvil om. Men alt for tilgjengelighet hva? Hva skal man med flere hundre tv kanaler slik enkelte har når man selvsagt har begrenset med tid og kun ser 1 kanal av gangen?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chamror
    Jeg er for streaming. Tar mindre plass, lettere å "ta med seg", kan brukes overalt, slipper å lete etter den fysiske cd`en (som garantert ikke ligger i rett cover og ikke på sin rette plass).

Gleder meg til den dagen alt er på streaming (musikk, film Tv serier osv).

Genialt (hva du vil, når du vil)!!

Skrekk og gru. Jeg håper at jeg da ligger på gamlehjem og er så svak at interessen min også er døende.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Dette er nok en påstand som i disse dager kan kalles en myte...sjekk artikkel i siste nummer av Lyd og Bilde....og denne linken....Mediamassakern - IDG.se

Jeg har vært gjennom hele kjeden av formater helt fra 1956.....

Og ting var bedre før......:-)

Selv om jeg har lagt vinyl helt på hylla...

Og hva folk skal med tilgang til millioner av låter og tusenvis av filmer.....

på en gang...det er fremdeles bare 24 timer i døgnet.....

Og kunnskapen om musikk og film blant de fleste av dagens "unge" mennesker blir jo bare mer og mer overfladisk....

PS: er stort sett helt ening med trådstarter....har jobbet bak disk i div musikkbutikker i ca 30 år en gang i tiden....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Dette er nok en påstand som i disse dager kan kalles en myte...sjekk artikkel i siste nummer av Lyd og Bilde....og denne linken....Mediamassakern - IDG.se

Jeg har vært gjennom hele kjeden av formater helt fra 1956.....

Og ting var bedre før......:-)

Selv om jeg har lagt vinyl helt på hylla...

Og kunnskapen om musikk og film blant de fleste av dagens "unge" mennesker blir jo bare mer og mer overfladisk....

PS: er stort sett helt ening med trådstarter....har jobbet bak disk i div musikkbutikker i ca 30 år en gang i tiden....

Takk for flott innlegg og støtte. Er ikke overraskende enig med det aller meste du sier i innlegget ditt. Det overfladiske og griske får bare mer og mer plass i dagens samfunn, fordi grådigheten tar fullstendig overhånd. At denne utviklingen har sin pris som det også påpekes i den svenske artikkelen du linker til er hevet over enhver tvil. Kvaliteten er dalende og har vært det lenge.

Edit: Og takk for tipset angående artikkel i lyd og bilde. Tenkte kjøpe nyeste nr for å ha lesestoff til helgen uansett

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46

Jeg kan bare svare for min egen del. Men Jeg ser behovet for å ha masse musikk samlet i en database. Du kan jo spørre de som har over 1000 CDer det samme. Det er fremdeles bare 24 timer i døgnet.. Alle har forskjellig musikksmak, derfor finnes det så mange låter å velge mellom. Hadde ikke Lady Gaga vært populær, hadde hun heller ikke solgt plater, og kunne utgitt nye plater. Enkelt og greit.

Det er nok riktig dette med at vi unge har et mye mer overfladisk innsikt i musikk og fillm. MEN jeg vil si at mellom 1990-2011 har det kommet enormt mange sanger og låter. Som du nevnte i første avsnitt. Det er mange millioner sanger, hvordan skal vi kunne "fordype" oss i få artister. Et annet poeng er at det er mye høyere frekvens på nye låter nå enn for f.eks 10 år siden. Spesielt innen Pop musikk. Nå for tiden er det få pop sanger du kan høre sommeren 2010, og høre igjen 2011. Foruten klassikere. Derfor er det vanskelig for oss å henge oss fast i Artister. Vet jo aldri om de er vekke neste uke.. Jeg har hvertfall ikke behov for å sitte meg ned å lese om hvor Tiesto ble født og hvor han spilte sin første låt etc.

Takk for flott innlegg og støtte. Er ikke overraskende enig med det aller meste du sier i innlegget ditt. Det overfladiske og griske får bare mer og mer plass i dagens samfunn, fordi grådigheten tar fullstendig overhånd. At denne utviklingen har sin pris som det også påpekes i den svenske artikkelen du linker til er hevet over enhver tvil. Kvaliteten er dalende og har vært det lenge.
    Dersom du peker på de unge nå til dags, så er jeg ganske enig. selv om jeg er en av dem. Det meste vil jeg si er foreldrene våres sin feil. Når vi blir lært opp til at vi kan få det vi peker på. OG bør jobbe minst mulig. Og blir kjørt hit og dit, altså helt bortskjemt. Har faktisk sett foreldre som har kjørt unger til naboens hage for å slippe de av. Slik at de kan gå gjennom hagen hans.

MEN akkurat ordet grisk ville jeg ikke brukt.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke vranglære og det vet du. Spesielt Mp3 filer er sterkt komprimerte og dette gir redusert lydkvalitet. Tilfellet er ikke like ille for spotify(betalingsversjonen). Men at det komprimeres på musikkfilene er det liten tvil om. Men alt for tilgjengelighet hva? Hva skal man med flere hundre tv kanaler slik enkelte har når man selvsagt har begrenset med tid og kun ser 1 kanal av gangen?
    Jo, det er vranglære. Problemet er at du blander epler og bananer.

Komprimering av datamengde har ingenting med dynamikk å gjøre.
    Både CD, Spotify og MP3 er 16bits formater, og har samme dynamiske rekkevidde.

Det er forøvrig ingen direkte sammenheng mellom lydkvalitet og dynamisk rekkevidde. Det er heller ingen direkte sammenheng mellom datakomprimering og dynamisk komprimering.
    --
    Thorbjørn

Side 23 av 61 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •