Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 61 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 1207
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Enig i mye du skriver, men der tro jeg du tar feil. La oss ta en klassiker som Pink Floyd. Vil påstå med rette at derer LP'er har bedre lyd enn tilsvarende CD'er som mangel en masse på dynamikk.

Dynamikken er jeg enig er kanon på vinyl Problemet er den helvestes sprakingen og susingen på mange av utgivelsene

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AV-Fallet, på kommentaren din i en tidligere post: Joda, har sett dokumentarer både av David Icke og han gærne texaneren, Axel Jones. Men det blir for mye medieoppstyr og skrik og vræl med de typene der. Icke har en viss troverdighet i væremåte og måten han legger fram øgleteoriene sine. Men dessverre, det blir for fjernt å tro på at vi styres av reptiler fra ande sfærer. Poeng skal han ha for at han tror det selv.

Axel Jonnes er jo en rabiat hund som bare er ute etter publisitet. Paranoia-programmet hans blir bare for massivt til å være forlokkende. Dessuten er det langt mørkere krefter som tjener på misnøyen han pisker opp. Gærninger finns det nok av.

Har større sans for Philip K. Dick. Han sysla med sin private angstdrevne logikk, uten å be om oppslutning, virker det som. Og litteratur - og i sin tur filmer - har det blitt.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Zeezar
    Mye av det disse typene snakker om er nok for fjernt, og som Icke sier selv er det fullstendig opp til hver enkelt å plukke ut hva man vil tro på. Men uten den åpne "nothing is impossible"-tankegangen tror jeg ikke de hadde kommet så langt som de har. Mye av det de har snakket om de siste 20 år har etterhvert blitt akseptert i mainstream, av historikere og av vitenskapsmenn. Det ligger bl.a. en artig video på youtube hvor Michi Kaku (verdens nr.1 kvantefysiker) sier nærmest ordrett det som D.Icke sa for 15-20 år siden om holografisk virkelighet og paralelle universer.
    Når det gjelder de mer virkelighetsnære tingene, så er det jo kommet for en dag at f.eks. Federal Reserve System er privat, og er overordnet kongressen, noe som er grunnlovsstridig. Det var skremmende å se når sjefen for "the fed" satt i høring i kongressen og nektet å svare på hvor han hadde gjort av $ 700 milliarder.
    Men å påstå at Dronning Elisabeth er et reptil fra verdensrommet er kanskje litt drøyt, selv om hun kan virke litt "kald" av og til....

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Enig i mye du skriver, men der tro jeg du tar feil. La oss ta en klassiker som Pink Floyd. Vil påstå med rette at derer LP'er har bedre lyd enn tilsvarende CD'er som mangel en masse på dynamikk.

Enig idet, The Final Cut høres jo helt forferdelig ut på cd. Har riktignok kjøpt en remaster eller noe sånn, som låt bra - men alikevel er vinylen bedre syns jeg.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Dynamikken er jeg enig er kanon på vinyl Problemet er den helvestes sprakingen og susingen på mange av utgivelsene
    Er strengt tatt ikke plaget med hverken spraking eller susing hverken fra vinyl eller andre format...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si du er bastant i enhver sammenheng. Har ikke tro på at du har hørt en seriøst godt oppsatt vinylspiller, Gilmour? For dersom det spraker og suser ved vinylspilling, så er dette ofte et resultat av dårlig oppsatt/justert spiller eller dårlig rengjøring av plater. Kom til meg og hør på Kari Bremnes sin "Over en By" i mint condition, der skal jeg love deg at det, til og med på min relativt beskjedne Linn Axis-spiller, ikke kommer mye peiskos....

Ellers så er du vel i ferd med å bite deg litt ihalen her, Gilmour? Når du forsvarer et "forgangen" materiale som CD da er for noen, så får ikke de som forsvarer det samme med vinyl vs CD benytte seg av den samme retten? Det er ikke fair...

Som sagt, en kan godt diskutere lydkvalitet. Men denne tråden startet med å omhandle gleden over det fysiske format, så da antar jeg at den må gå begge veier....

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Enig idet, The Final Cut høres jo helt forferdelig ut på cd. Har riktignok kjøpt en remaster eller noe sånn, som låt bra - men alikevel er vinylen bedre syns jeg.
    Problemet med typiske remastered-utgivelser er vel at de komprimerer dynamikken for å kunne skru opp volumet. Det er jo ikke cd-formatet som mangler dynamikk, men disse loudnesswar-utgivelsene som bare bruker de 5 øverste decibelene (dårlig forklaring men dere kan bruke kvelden til å tolke.....).

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Problemet med typiske remastered-utgivelser er vel at de komprimerer dynamikken for å kunne skru opp volumet. Det er jo ikke cd-formatet som mangler dynamikk, men disse loudnesswar-utgivelsene som bare bruker de 5 øverste decibelene (dårlig forklaring men dere kan bruke kvelden til å tolke.....).

mhm

Er vel også vanlig at mange av de første cd utgivelsene, og spesiell tidlige cd utgivelser av gammel musikk låt ganske tynt.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen forteller meg hvilket format som er sjel/sjarme og ikke. LP innspillinger har generelt sett altfor dårlig lydkvalitet med mye susing og ulyder for min smak. Jeg er også vokst opp med cd plater, så det ligger antagelig svært mye der jmf minner og assosiasjoner til opplevelser i mine yngre år. CD har for min del mer enn nok særpreg og sjel, og ikke minst: Glimrende lyd og produksjoner.
    Indikerer ikke det at fremtidige generasjoner vil ha mulighet til å leve sjel og sjarme med digitale tjenester? Alle har gode minner til det de selv vokser opp til.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En rengjort LP som ikke er slitt i stykker er da ikke nevneverdig plaget med støy og spraking, og hvertfall ikke når du spiller høyt. Pleier du å gå og irritere deg over spraking når du er på utesteder? Inntil de siste 5-10 årene har det stort sett gått i vinyl der.

Riktig justert pickup, ren stift, ren plate = minimalt med støy.
    --
    Thorbjørn

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Ja, det er vel kjernen i uvesenet. Ble klar over hvorfor mye nyuttgitt materiale på CD blir slitsomt å høre på etter å ha fulgt en tråd om dette på et annet forum. "De med måleverdiene" mener komprimeringen for alvor tok til fra midten av 90-tallet av.

Har f.eks. en trippel-CD med singlene til gode, gamle Troggs som ørene bare begynner å blø av å sitte og gjennomhøre. Tenk; også Troggs da, 60- og 70-talls musikk!

Icke, eller ikke Icke. Her er mer fasinerende stoff for hjernesoppen. ("Politiker avslører kynisk maktelite i Norge". Nettstedet ITpro valgte å kutte artikkelen etter omleggingen av websida, hø-hø.)

Don`t you know, paranoia is a gas.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Skal si du er bastant i enhver sammenheng. Har ikke tro på at du har hørt en seriøst godt oppsatt vinylspiller, Gilmour? For dersom det spraker og suser ved vinylspilling, så er dette ofte et resultat av dårlig oppsatt/justert spiller eller dårlig rengjøring av plater. Kom til meg og hør på Kari Bremnes sin "Over en By" i mint condition, der skal jeg love deg at det, til og med på min relativt beskjedne Linn Axis-spiller, ikke kommer mye peiskos....

Ellers så er du vel i ferd med å bite deg litt ihalen her, Gilmour? Når du forsvarer et "forgangen" materiale som CD da er for noen, så får ikke de som forsvarer det samme med vinyl vs CD benytte seg av den samme retten? Det er ikke fair...

Som sagt, en kan godt diskutere lydkvalitet. Men denne tråden startet med å omhandle gleden over det fysiske format, så da antar jeg at den må gå begge veier....

Vel jeg hørte blant annet flere låter på et rent high end Burmester anlegg til en vanvittig sum i et dedikert lytterom på Oslo Hificenter under messen der i April. Det kvalifiserer vil jeg tro? Der var det susing på flere utgivelser som man aldri får på en cd plate med unntak av ekstremt gamle utgivelser som ikke lar seg remastre bedre.

Joda, jeg går hardt ut og fremstår antagelig bastant. Kan trøste med at det ikke er så grusomt som det kan se ut LP som format er sjarm som bare det, men lydkvaliteten jmf susing og spraking holder ikke mål i min bok.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    En rengjort LP som ikke er slitt i stykker er da ikke nevneverdig plaget med støy og spraking, og hvertfall ikke når du spiller høyt. Pleier du å gå og irritere deg over spraking når du er på utesteder? Inntil de siste 5-10 årene har det stort sett gått i vinyl der.

Riktig justert pickup, ren stift, ren plate = minimalt med støy.

Jeg vil tro at et high end anlegg med kun Burmester komponenter holder mål, og der var det masse susing på flere låter. Spraking er det riktignok ikke på så flotte oppsett, men susingen er et ******* om jeg selv får si det.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at et high end anlegg med kun Burmester komponenter holder mål, og der var det masse susing på flere låter. Spraking er det riktignok ikke på så flotte oppsett, men susingen er et ******* om jeg selv får si det.
    Susing som man hørte over musikken?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Indikerer ikke det at fremtidige generasjoner vil ha mulighet til å leve sjel og sjarme med digitale tjenester? Alle har gode minner til det de selv vokser opp til.

Det er en mulighet, helt klart. Spesielt for de som eventuelt i fremtiden vokser opp _kun_ med elektroniske tjenester. Dog tviler jeg også på det, fordi det som nevnt flere ganger i denne tråden er elementer som ikke man får fullt ut med streaming. Kjærligheten for fysisk format ser man forøvrig mest hos de som er over gjennomsnittet musikkinteressert, og er ikke representativt for mannen i gata det skal jeg innrømme. Jeg har alltid kjøpt mer musikk/filmer enn mine venner, da verdien av å ha en fysisk samling stående hjemme er stor for meg,- og det har den alltid vært.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Susing som man hørte over musikken?

Jepp, susingen ligger i innspillingen. Ergo så blir den høyere og høyere proporsjonalt med musikken hvis man øker volumet. Vinylelskere hevder jo dette er sjarm, men jeg kaller det elendig lydkvalitet og ingenting annet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, susingen ligger i innspillingen. Ergo så blir den høyere og høyere proporsjonalt med musikken hvis man øker volumet. Vinylelskere hevder jo dette er sjarm, men jeg kaller det elendig lydkvalitet og ingenting annet.
    Høres ut som en snodig innspilling. Det er overhodet ikke min oppfatning at det er masse grunnsus i innspillingen på vinyler flest. Kanskje hvis de kjører en innspilling fra 1940 eller noe Tipper nok heller det var pickupstøy i så fall, det blir også høyere hvis du skrur opp.

Selv ikke mellom sangene er det mye sus hvis alt er korrekt justert.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en snodig innspilling. Det er overhodet ikke min oppfatning at det er masse grunnsus i innspillingen på vinyler flest. Kanskje hvis de kjører en innspilling fra 1940 eller noe Tipper nok heller det var pickupstøy i så fall, det blir også høyere hvis du skrur opp.

Selv ikke mellom sangene er det mye sus hvis alt er korrekt justert.

Det kan jo naturligvis være, men oppsettet virket sykt proft og fyren som sto for demoen virket også svært oppegående så har vanskelig for å tro at det var pickupstøy også. Susingen var også et faktum på flere innspillinger. Når jeg får slik susing med musikk når volumet økes greier jeg ikke konse om musikken, men blir sittende å irritere meg over susingen(den elendige lydkvaliteten).

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo naturligvis være, men oppsettet virket sykt proft og fyren som sto for demoen virket også svært oppegående så har vanskelig for å tro at det var pickupstøy også. Susingen var også et faktum på flere innspillinger. Når jeg får slik susing med musikk når volumet økes greier jeg ikke konse om musikken, men blir sittende å irritere meg over susingen(den elendige lydkvaliteten).
    Ja, det er jo dumt da. Det er i allefall ikke slik at det er normalt med så mye støy at det er sjenerende når man spiller musikk på vinyl.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesielt for de som eventuelt i fremtiden vokser opp _kun_ med elektroniske tjenester. Dog tviler jeg også på det, fordi det som nevnt flere ganger i denne tråden er elementer som ikke man får fullt ut med streaming.
    Nei, streamingen har elementer ved seg som det fysiskemedie ikke har. Dermed vil CDen ikke dekke behoved for dem som vokser opp i streaming "alderen" - det vil ikke være noe sjarmerende med CD. Som sakt så går det begge veier, det finnes ingen rett svar...

Debatten her er som å pisse i motvind - for det vil komme tilbake med samme mynt.

Side 22 av 61 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •