Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 61 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 1207
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Reddal
    Eksempel:

Jeg har ikke handlet en Cd-plate på 3-4 år, men har nå begynt å abonnere på Wimp. Er da mine 99,- pr mnd bedre eller dårligere enn ingenting?

Om det da er flere millioner som gjør som meg, vil ikke da inntektene til artistene stige?

my 2 cents

-reddal
    Nei, selvfølgelig vil de bidra, men tenker på om alle skulle slutte å kjøpe og bare streame? Mener at det bør være en fin balanse her.

Skulle jeg bare brukt streaming så ville mitt musikkbudsjett blitt kraftig redusert.

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    , men tenker på om alle skulle slutte å kjøpe og bare streame?
    Kva med alle som ikkje kjøper, kva om dei begynner å streame?

Evig rundgang dette der. Men nokre konkrete tal og litt berekningar på dette hadde nok letta debatten litt.

Eg TRUR at inntektene vil auke i form av streaming, fordi det er noko til slutt "alle" har. Og at å sette på ein cd vil bli eit tiltak i motsetning til berre å starte spotify på ein av dei 5 spotifykompatible lydkomponentane ein har i stova (Tv, receiver, mobiltelefon, mp3-spiller og datamaskin) 4 av 5 er allereie kompatible.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Nei, selvfølgelig vil de bidra, men tenker på om alle skulle slutte å kjøpe og bare streame? Mener at det bør være en fin balanse her.

Skulle jeg bare brukt streaming så ville mitt musikkbudsjett blitt kraftig redusert.
    Men du bruker uvanlig mye penger på musikk. Hvis alle streamer og betaler for det, så vil nok totalen bli ganske hyggelig, selvom dette for noen utgjør mindre penger enn tidligere. De fleste kjøper langt mindre enn en CD i måneden i snitt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men du bruker uvanlig mye penger på musikk. Hvis alle streamer og betaler for det, så vil nok totalen bli ganske hyggelig, selvom dette for noen utgjør mindre penger enn tidligere. De fleste kjøper langt mindre enn en CD i måneden i snitt.
    Et veldig godt poeng! Vi bruker mer enn snittet, og blir derfor ikke representative. Kjenner flere som aldri har kjøpt noe særlig cder som bruker spotify flittig.

Som jeg nevnte i et innlegg tidligere kan vi jo skjele til World of Warcraft. De har vel rundt 12 millioner brukere og omsetter for oppunder en milliard pr MÅNED...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Det er her du tar så ufattelig feil. Det store flertall av gode musikkere gjennom historien har gått i økonomisk underskudd på grunn av musikken. Men de laget musikk likevel, fordi de elsket det. Vi får se om noen år, om det har blitt mindre og dårligere musikk å få tak i på grunn av Spotify. Du vil nok få deg en aldri så liten overraskelse

Tenk litt mer over én ting: det at musikere har kunnet tjene penger på salg av en fysisk skive, er et fenomen som kun har eksistert i noen få tiår. Mener du at det ikke ble laget god musikk før 1960? Var det manko på musikere i verden? Tendensen er vel heller at musikken blir dårligere når folk begynner å tjene penger. Musikk er en kunstform som appellerer så til de grader til menneskesinnet at den alltid har vært der og alltid vil være der.

Som sagt, ta gjerne en diskusjon om opphavsrett og jus, men kutt ut sprøytet om at vi får mindre og dårligere musikk ved at cd-salget ebber ut.

Når det gjelder prisen, så er det markedet som bestemmer uansett hvordan du snur og vender på det. Man kan alltids diskutere om en pris er moralsk riktig, men da synes jeg heller du skal bekymre deg for gutta som jobber på rismarkene og tomatplantasjene, barna som sitter og syr klærne du kjøper osv. osv.
    +++1
    Spesielt siste biten. Alle som er her som elsker cd og hater spotify.. og begrunner med at artistene vil gå konkurs.... den kjøper ikke jeg.. Ingen av dere, absolutt INGEN vil betale mer for forsterker, bukse, fancy, mat, drivstoff osv enn det dere gjør idag! SÅ kom dere ned fra deres høye ponnier. Dere prater om moral osv.. men å betale minimum pris på alt forbruksvarer er helt ok... DET ER MORAL DET!!! Kan Gilmour gi meg et svar på det?

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Akkurat, og makan til tomhet og meningsløshet skal man lete lenger etter! For å fortsette på det filosofiske sporet, og for å gi oss puppets et visst håp:
    Men i alle dager, var den så vanskelig å fatte?
    Gå helt av hengslene....

Spotify er ikke en gjenstand, du betaler 99kr, 31 dager senere så eier du ikke noenting, ikke en dritt faktisk...
    Betaler du 99kr for en cd, EIER du noe, resten av livet...
    (som en referanse mot andre innlegg i tråden)

Denne tråden er jo helt lost... :roll:
    (Hilsen en som betaler for Spotify og kjøper cd'er om du nå skulle konkludere enda mere rart ut av innlegget)
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Det er her du tar så ufattelig feil. Det store flertall av gode musikkere gjennom historien har gått i økonomisk underskudd på grunn av musikken. Men de laget musikk likevel, fordi de elsket det. Vi får se om noen år, om det har blitt mindre og dårligere musikk å få tak i på grunn av Spotify. Du vil nok få deg en aldri så liten overraskelse

Tenk litt mer over én ting: det at musikere har kunnet tjene penger på salg av en fysisk skive, er et fenomen som kun har eksistert i noen få tiår. Mener du at det ikke ble laget god musikk før 1960? Var det manko på musikere i verden? Tendensen er vel heller at musikken blir dårligere når folk begynner å tjene penger. Musikk er en kunstform som appellerer så til de grader til menneskesinnet at den alltid har vært der og alltid vil være der.

Som sagt, ta gjerne en diskusjon om opphavsrett og jus, men kutt ut sprøytet om at vi får mindre og dårligere musikk ved at cd-salget ebber ut.

Når det gjelder prisen, så er det markedet som bestemmer uansett hvordan du snur og vender på det. Man kan alltids diskutere om en pris er moralsk riktig, men da synes jeg heller du skal bekymre deg for gutta som jobber på rismarkene og tomatplantasjene, barna som sitter og syr klærne du kjøper osv. osv.
    +++10

Er 110% enig med deg her. Er nok dessverre veldig veldig mange flere underbetalte (barne)arbeidere innenfor b.l.a. produksjon av tekstiler og elektronik i land som Kina, Kambodsja, Bangladesh m.fl. enn musikere som taper penger på Spotify.
    Personlig så vil eg mye heller bekymre meg for situasjon de befinner seg i, fremfor musikere som har en (lukrativ ?)platekontrakt og får inntekter fra b.l.a. Spotify.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Men i alle dager, var den så vanskelig å fatte?
    Gå helt av hengslene....

Spotify er ikke en gjenstand, du betaler 99kr, 31 dager senere så eier du ikke noenting, ikke en dritt faktisk...
    Betaler du 99kr for en cd, EIER du noe, resten av livet...
    (som en referanse mot andre innlegg i tråden)

Denne tråden er jo helt lost... :roll:
    (Hilsen en som betaler for Spotify og kjøper cd'er om du nå skulle konkludere enda mere rart ut av innlegget)
    Gå av hengslene? Kjære vakre vene, det skal da heldigvis en hel del mer til for at jeg går av en eneste hengsel, og jeg hadde da håpet at du ikke leste den smått sarkastiske og ikke minst ironiske kommentaren som et personangrep. Det er mulig det slo feil. Jeg er nemlig så hjertens enig i at ting tidvis har sklidd helt ut her, og kommentaren var dermed et hjertesukk over alt det rare, hvorpå totalslakten av "spotifyere" etter mitt skjønn er det aller dummeste. Det passet rett og slett bare å hekte den på din ene setning, og da må jeg jo bare baklage så aldeles overfor den fornærmede.

Jeg gidder ikke å gå inn på lengre diskusjoner over cd-/spotify-temaet du nevner, men igjen må det understekes at det er totalt subjektivt hvorvidt musikkgleden bestemmes av å eie et fysisk medium eller ikke.

(Hilsen en som betaler for Spotify OG kjøper cd'er innimellom om du nå skulle konkludere enda mere rart ut av innlegget)

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igår kveld fikk jeg igjen bekreftet hva fysisk format betyr av musikkglede og eierglede når jeg satt og bladde i platehylla. Brått fant jeg et liveopptak med Pink Floyd med The Wall fra Earls court i London, tatt opp i 1980-81. Dette er en dobbelcd hvor det følger med to booklets med flere flotte fargebilder fra showet, som viser et ungt og fremmadstormende Pink Floyd. En herlig lyttekveld ble det, og ikke så rent lite stolt over å ha denne i hylla:-D Jeg gremmes på tanken ved at jeg kanskje skal være lost til å streame musikk elektronisk fra en pc i fremtiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men CD er jo uten sjel og særpreg. Skal man høre på et digitalt format med 1 og 0 kan man like godt streame. LP er formatet med sjel. Trodde du visste det?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Igår kveld fikk jeg igjen bekreftet hva fysisk format betyr av musikkglede og eierglede når jeg satt og bladde i platehylla. Brått fant jeg et liveopptak med Pink Floyd med The Wall fra Earls court i London, tatt opp i 1980-81. Dette er en dobbelcd hvor det følger med to booklets med flere flotte fargebilder fra showet, som viser et ungt og fremmadstormende Pink Floyd. En herlig lyttekveld ble det, og ikke så rent lite stolt over å ha denne i hylla:-D Jeg gremmes på tanken ved at jeg kanskje skal være lost til å streame musikk elektronisk fra en pc i fremtiden.
    Høres deilig ut - den finner du ikke på Spotify !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner den kanskje ikke på spotify, men å stjele den kan du....

OMG
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    ... CD er jo uten sjel og særpreg. Skal man høre på et digitalt format med 1 og 0 kan man like godt streame. LP er formatet med sjel.
    Her er jeg faktisk helt enig. Husker når jeg kjøpte mine siste LP`er og formatet var i ferd med å bli erstattet av disse små skivene i små covre med ørsmå bilder inni...jeg hadde ingen problemer med å se at framtiden var digital, men all sjarm, eieglede og nostalgi forsvant for min del når cd`en tok over. Det er derfor jeg synes Spotify er så genialt; jeg betaler en overkommelig sum i måneden for å ha tilgang til store mengder musikk, og info og coverbilde følger med på kjøpet - enten man får det på flatskjermen, lerretet eller på mobilen. Samtidig har jeg muligheten til å kjøpe musikk gjennom samme løsning uten å måtte dra inn flere av disse kjønnsløse cd`ene i huset.

Men jeg er muligens tidlig svanger med en ide om å anskaffe en platespiller - fantaserer om herlig dynamikk ispedd en passende dose hjemmekoselig spraking...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Høres deilig ut - den finner du ikke på Spotify !

Det skal jeg garantere deg du ikke gjør8) Og langt mindre finner du eiergleden ved å ha en slik utgivelse i hylla på en streamingtjeneste. Man kommer nær sine favorittband og artister på en helt annen måte ved å ha fysiske utgivelser i hånden fra disse bandene etter min erfaring.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Notodden
    Men CD er jo uten sjel og særpreg. Skal man høre på et digitalt format med 1 og 0 kan man like godt streame. LP er formatet med sjel. Trodde du visste det?

Ingen forteller meg hvilket format som er sjel/sjarme og ikke. LP innspillinger har generelt sett altfor dårlig lydkvalitet med mye susing og ulyder for min smak. Jeg er også vokst opp med cd plater, så det ligger antagelig svært mye der jmf minner og assosiasjoner til opplevelser i mine yngre år. CD har for min del mer enn nok særpreg og sjel, og ikke minst: Glimrende lyd og produksjoner.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Her er jeg faktisk helt enig. Husker når jeg kjøpte mine siste LP`er og formatet var i ferd med å bli erstattet av disse små skivene i små covre med ørsmå bilder inni...jeg hadde ingen problemer med å se at framtiden var digital, men all sjarm, eieglede og nostalgi forsvant for min del når cd`en tok over. Det er derfor jeg synes Spotify er så genialt; jeg betaler en overkommelig sum i måneden for å ha tilgang til store mengder musikk, og info og coverbilde følger med på kjøpet - enten man får det på flatskjermen, lerretet eller på mobilen. Samtidig har jeg muligheten til å kjøpe musikk gjennom samme løsning uten å måtte dra inn flere av disse kjønnsløse cd`ene i huset.

Men jeg er muligens tidlig svanger med en ide om å anskaffe en platespiller - fantaserer om herlig dynamikk ispedd en passende dose hjemmekoselig spraking...

Hjemmekoselig spraking? Herregud sier jeg bare. Vet ikke hva du og andre folk tenker, men jeg kjøper ikke et anlegg til 35 høvdinger for å høre susing og spraking ved lytting. Produksjonene på Lp plater er dessverre ofte helt jævlig dårlig.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og folk som har veteranbiler som hobby må jo være idioter når det finnes moderne biler som er overlegne på alle områder, eller hva?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hjemmekoselig spraking? Herregud sier jeg bare. Vet ikke hva du og andre folk tenker, men jeg kjøper ikke et anlegg til 35 høvdinger for å høre susing og spraking ved lytting. Produksjonene på Lp plater er dessverre ofte helt jævlig dårlig.
    Enig i mye du skriver, men der tro jeg du tar feil. La oss ta en klassiker som Pink Floyd. Vil påstå med rette at derer LP'er har bedre lyd enn tilsvarende CD'er som mangel en masse på dynamikk.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Enig i mye du skriver, men der tro jeg du tar feil. La oss ta en klassiker som Pink Floyd. Vil påstå med rette at derer LP'er har bedre lyd enn tilsvarende CD'er som mangel en masse på dynamikk.
    Jeg har en gammel Pink Floyd original utgivelse av Dark side of the moon. Låt fantastisk, turte nesten ikke bruke den men :P

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Og folk som har veteranbiler som hobby må jo være idioter når det finnes moderne biler som er overlegne på alle områder, eller hva?

Det er ikke akkuratt utbredt med folk som driver med veteranbiler heller, selvom det ikke er sammenlignbart. Igjen: Hvorfor folk vil blåse titallstusenvis av kr for å få et anlegg som kan lage kanonbra lyd for så å høre på sparking og susing på vinyl er meg en gåte. Ved høyt lyttenivå ødelegger disse to elementene absolutt all glede for meg, derfor er vinyl utelukket.

Side 21 av 61 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •