Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 61 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 1207
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Poenget er vel at Spotify ikke er en gjenstand. понимаешь?
    Det er en nyttig og moderne ting slik en geit var for en inder for noen tusen år siden

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Regner med at ingen mener at vi fortsatt burde hatt vernede bedrifter som laget dampmaskiner.
    Som den jernbaneentusiasten jeg er: Jo, det bør vi ha.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk på jobben som konsernsjef i NSB!

Den et enda ubesatt og om du får jobben så innfør damplok på Østfoldbanen, så blir regulariteten mye bedre!!
    Driftssikkerhet foran modernisme

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Søk på jobben som konsernsjef i NSB!

Den et enda ubesatt og om du får jobben så innfør damplok på Østfoldbanen, så blir regulariteten mye bedre!!
    Driftssikkerhet foran modernisme
    Syns jeg hører det: ..ssss-sssp-ssspo-sssPO-sssPOT-ssSPOT-sSPOT-SPOT..etc..inntil det ankommer stasjon med følgende sukk: ..fyyyy.....

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Nå var du plutselig enig ja.....

"Så husker jeg at jeg også overførte hele min identitet, mitt liv og alle private rettigheter til Microsofts og andre programutvikleres eie for evig og alltid. (Særlig de audio-visuelle streamingstjenestene ."

Er det ikke da herlig å tenke på at det er nettop slike utviklere som gav oss Compact Disc (CD) mediumet i sin tid (og DVD og Blue Ray senere) ???

Holdningen til enkelte her inne og motstanden mot dagens teknologi, får meg til å tenke på motstanden mot farge-tv her i landet på slutten av 1960 og begynnelsen på 1970 tallet. Norge var faktisk sist ute av de europeiske land, når det gjelder innføring av farge-tv (1972 i Norge). Resten av den historien kjenner vel de fleste ? det var vel faktisk ikke så farlig med farge-tv, var det vel ?

At farge tv ikke var "farlig" betyr slett ikke at alle andre utviklingsretninger er udelt positive.Forøvrig har jeg ikke mer å tilføye, annet enn at jeg ønsket skryte av det suverent skrevne innlegget om slaver av systemet som ble lagt inn her.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    At farge tv ikke var "farlig" betyr slett ikke at alle andre utviklingsretninger er udelt positive.Forøvrig har jeg ikke mer å tilføye, annet enn at jeg ønsket skryte av det suverent skrevne innlegget om slaver av systemet som ble lagt inn her.
    Der er jeg helt enig med deg, Gilmour. Både i dette med at ikke alle utviklingstrender nødvendigvis er positive, samt at innlegget om slaver av systemet var suverent skrevet. Faktiskt meget, meget bra prosa. Men ikke nødvendigvis spesielt treffende av den grunn. Men absolutt fengende lesning.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Der er jeg helt enig med deg, Gilmour. Både i dette med at ikke alle utviklingstrender nødvendigvis er positive, samt at innlegget om slaver av systemet var suverent skrevet. Faktiskt meget, meget bra prosa. Men ikke nødvendigvis spesielt treffende av den grunn. Men absolutt fengende lesning.

I tillegg til å være velskrevet syns jeg forøvig også at det var meget treffende innlegg om den store gruppen som uten å blunke et sekund bekymringsløst omfavner alle nye utviklinger som eksempelvis spotify, bare så det er klargjort. Og en ting til: Dette kommer ikke fra en pensjonist, men fra en som nettopp har fylt 30 år.

Admin Edit: Fjernet ufin "gruppe-karakteristikk"

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til å være velskrevet syns jeg forøvig også at det var meget treffende innlegg om den store gruppen som uten å blunke et sekund bekymringsløst omfavner alle nye utviklinger som eksempelvis spotify, bare så det er klargjort. Og en ting til: Dette kommer ikke fra en pensjonist, men fra en som nettopp har fylt 30 år.
    Jeg tror at alle vi i "den store xxxxx som uten å blunke et sekund bekymringsløst omfavner alle nye utviklinger som eksempelvis spotify" allerede er klar over hva du mener om oss, Gilmour.

Admin edit: Fjernet "gruppe-karakteristikk" fra quote

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV:
    Det er jo ikke til å komme bort fra, når folk sitter å glor på Farmen og X-factor og andre lite berikende konsepter så tar dette veldig mye av oppmerksomheten bort fra ting som er viktigere her i verden. All dritten som faktisk foregår rundt oss kommer i andre rekke.

Tog:
    Det lokomotivet på bildet går på Raumabanen om sommeren. Det klarer fint 90km/h. Den gangen jeg var på tur med det, så måtte vi faktisk vente på et motorvognsett som hadde fått motorstopp i ene vogna, og gikk med halv maskin hele veien opp til Dombås.

Som det ble sagt på lokalradioen her:
    Vi har politikere som tror de kan gjøre seg til herre over vær og vind (les:klimapolitikk) når de ikke en gang klarer å få østfoldbanen til å gå i rute.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    TV:
    Det er jo ikke til å komme bort fra, når folk sitter å glor på Farmen og X-factor og andre lite berikende konsepter så tar dette veldig mye av oppmerksomheten bort fra ting som er viktigere her i verden. All dritten som faktisk foregår rundt oss kommer i andre rekke.

Tog:
    Det lokomotivet på bildet går på Raumabanen om sommeren. Det klarer fint 90km/h. Den gangen jeg var på tur med det, så måtte vi faktisk vente på et motorvognsett som hadde fått motorstopp i ene vogna, og gikk med halv maskin hele veien opp til Dombås.

Som det ble sagt på lokalradioen her:
    Vi har politikere som tror de kan gjøre seg til herre over vær og vind (les:klimapolitikk) når de ikke en gang klarer å få østfoldbanen til å gå i rute.
    Sant nok, men når klarte en politiker å utrette noe sist ?

Når det gjelder engasjement (og Farmen...). Min erfaring er at jo fler som engasjere seg jo mer bråk. Hadde ikke NATO gått inn i Libia hadde bråket vært over for lengst. Og hvis de vipper Gadaffi av pinnen, blir det bedre av det ? Bare se på Iran og Irak. Og der manger de i alle fall ikke på folk som kan engasjere seg.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Akkurat, og makan til tomhet og meningsløshet skal man lete lenger etter!
    Og det er vel nettopp dette som skiller debattantene i denne tråden. Platene er kun en bærer av det som faktisk betyr noe, nemlig musikken og den opplevelsen musikken gir. Og i tillegg gir den nye teknologien en helt annen tilgjengelighet enn de gamle platene. Jeg har tatt mitt standpunkt og vil gjerne bli respektert for dette valget. At noen velger å kalle oss for berme bekrefter bare at vedkommende ikke er i stand til å ta inn over seg andres verdivalg og prioriteringer.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på å være slave av et system og å velge å bruke et produkt fordi det er suverent. Det som derimot er litt skremmende, er folk som er slaver av utdaterte produkter fordi de er redde for alt som er nytt.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer iallefall til å kjøpe cd'er for å forsikre meg at de musikerne som lager god musikk, får sine velfortjente kronasjer, og ikke må dele de med en masse andre ubetydelige. Og ja.. Jeg har også Wimp, men kun for å ha muligheten til å få med meg ny musikk. Liker jeg noe, så kjøper jeg

Mtp at de kjører komprimert med 2/3-3/4 signaltap gjør min indre audiofil spakulativ.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk har eksistert til alle tider uten at penger har vært en sentral del, så den biten ser jeg ingen grunn til å henge seg opp i. De små artistene har aldri tjent penger på musikken, og de store artistene er uansett rike i lange baner. For øvrig er Spotify et lovlig produkt basert på avtaler med plateselskaper, så her er alt i orden.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Musikk har eksistert til alle tider uten at penger har vært en sentral del, så den biten ser jeg ingen grunn til å henge seg opp i. De små artistene har aldri tjent penger på musikken, og de store artistene er uansett rike i lange baner. For øvrig er Spotify et lovlig produkt basert på avtaler med plateselskaper, så her er alt i orden.
    Nei, det tviler jeg ikke på, men så er det også en kamp mellom plateselskapene om de kronene som er, og da vil de også gå med på avtaler. Her er det ikke snakk om at avtalene er i orden eller ikke, det har jeg forstått, men spørsmålet om hvor pengene skal: At plateselskapet skal sikre sine penger, eller om at vi som forbrukere skal sikre at musikere får de pengene de fortjener. Alt koster penger, og om vi er så kjipe at vi ikke vil betale prisen, så vil vi får "billig" musikk med musiikere som slutter eller små lovende band som blir oppløst fordi de kun må nøye seg med de små grunkene de får.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Alt koster penger, og om vi er så kjipe at vi ikke vil betale prisen, så vil vi får "billig" musikk med musiikere som slutter eller små lovende band som blir oppløst fordi de kun må nøye seg med de små grunkene de får.
    Feil.

Vi betaler markedspris på musikk, akkurat som vi gjør for samtlige andre produkter vi kjøper.

Vi får heller ikke "billig" musikk. Det er ikke penger som er avgjørende for det, og slik har det heller aldri vært. En må slutte å blande sammen en prinsipiell diskusjon om opphavsrett med en diskusjon om musikkens død. Selv om det maksimalt var mulig å tjene tusen kroner på en skive, ville verden vært stappfull av god musikk. Det finnes ingen indikasjoner, hverken i dag eller fra tidligere i menneskehetens historie, på at det er noen sammenheng mellom hvor rik en artist er og hvor god musikk han lager.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil.

Vi betaler markedspris på musikk, akkurat som vi gjør for samtlige andre produkter vi kjøper.

Vi får heller ikke "billig" musikk. Det er ikke penger som er avgjørende for det, og slik har det heller aldri vært. En må slutte å blande sammen en prinsipiell diskusjon om opphavsrett med en diskusjon om musikkens død. Selv om det maksimalt var mulig å tjene tusen kroner på en skive, ville verden vært stappfull av god musikk. Det finnes ingen indikasjoner, hverken i dag eller fra tidligere i menneskehetens historie, på at det er noen sammenheng mellom hvor rik en artist er og hvor god musikk han lager.
    Jeg har fortsatt problemer med å se at de 99kr som vi betaler for en fri tilgang kan gagne de musikerne vi liker. Hva du gjør skal jeg ikke blande meg bort i, og hvordan det regnestykket ditt er... Men jeg gjør det på gammelmåten

Nei det er ingen sammenheng mellom hvor rik en musiker er og musikkvalitet.
    Men tenk deg følgende: En lovende musiker som jobber 14timer i døgnet, og sitter igjen med ca. 25000 i måneden. Han har en utdannelse som kan sikre han en jobb der han kan tjene tilsvarende uten å jobbe ræva av seg og har mulighet for å være hos familien sin, men han gjør det han liker best, lage musikk. Så går platesalget ned fordi de fleste streamer, og plustelig er inntekta redusert til i underkant av 20.

Ikke alle musikere er millionærer.. Faktisk ett fåtall. Og er det ikke lønnsomt å være musiker så vil ingen være det heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på å være slave av et system og å velge å bruke et produkt fordi det er suverent. Det som derimot er litt skremmende, er folk som er slaver av utdaterte produkter fordi de er redde for alt som er nytt.
    Ja, det er et meget godt poeng. Vi alle er slaver... ja, selv av gamle ting og personlig rutine....

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Og er det ikke lønnsomt å være musiker så vil ingen være det heller.
    Det er her du tar så ufattelig feil. Det store flertall av gode musikkere gjennom historien har gått i økonomisk underskudd på grunn av musikken. Men de laget musikk likevel, fordi de elsket det. Vi får se om noen år, om det har blitt mindre og dårligere musikk å få tak i på grunn av Spotify. Du vil nok få deg en aldri så liten overraskelse

Tenk litt mer over én ting: det at musikere har kunnet tjene penger på salg av en fysisk skive, er et fenomen som kun har eksistert i noen få tiår. Mener du at det ikke ble laget god musikk før 1960? Var det manko på musikere i verden? Tendensen er vel heller at musikken blir dårligere når folk begynner å tjene penger. Musikk er en kunstform som appellerer så til de grader til menneskesinnet at den alltid har vært der og alltid vil være der.

Som sagt, ta gjerne en diskusjon om opphavsrett og jus, men kutt ut sprøytet om at vi får mindre og dårligere musikk ved at cd-salget ebber ut.

Når det gjelder prisen, så er det markedet som bestemmer uansett hvordan du snur og vender på det. Man kan alltids diskutere om en pris er moralsk riktig, men da synes jeg heller du skal bekymre deg for gutta som jobber på rismarkene og tomatplantasjene, barna som sitter og syr klærne du kjøper osv. osv.

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempel:

Jeg har ikke handlet en Cd-plate på 3-4 år, men har nå begynt å abonnere på Wimp. Er da mine 99,- pr mnd bedre eller dårligere enn ingenting?

Om det da er flere millioner som gjør som meg, vil ikke da inntektene til artistene stige?

my 2 cents

-reddal

Side 20 av 61 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •