Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 61 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 1207
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er vel ikke enig med trådstarter i at det er dommedag for alt som heter musikk. Spotify og Wimp er steder som er et supplement, ikke en erstatning for kjøp av musikk på enten fysisk format eller nedlasting i høyoppløst format fra andre nettsteder.

Jeg har selv sagt ja takk til begge deler. I tillegg til vinyl. Jeg bruker Spotify som et oppslagsverk og hjelpemiddel til å finne god musikk. Er det noe som treffer sjefsnerven hos meg går jeg til innkjøp av den nevnte platen, enten som en CD eller nedlastet i høyoppløst format til min harddisk. Sånn sett har ikke artister tapt noe som helst på at jeg har brukt Spotify, tvert i mot. Hadde jeg ikke hatt Spotify hadde jeg mest sannsynlig aldri hørt om plata eller artisten, ergo hadde jeg heller aldri kjøpt plata deres.

Du må også huske at plateselskapene selv kan velge om de vil gjøre musikken sin tilgjengelig gjennom disse streamingtjenestene. Hadde de ikke ønsket det, så finner du ikke musikken deres der. Ref tidligere uttalelse om AC/DC, Metallica m.m. Det er et fritt valg.

Jeg har selv også vært en tilhenger av det fysiske format. Jeg koste (koser meg) med cover, tekster, bilder m.m., men dette var aldri hovedpoenget med kjøpet. Det var selvfølgelig selve musikken. Det tok lang tid før jeg tok steget fra vinyl til CD (har vel strengt tatt aldri sluppet taket, da jeg har ca 1000 LP-plater tilgjengelig i godrommet mitt, den siste kjøpt for 1 mnd siden). Det tok ditto lang tid før jeg "kastet" meg på ripping til harddisk og streaming fra Spotify. Men etter at jeg tok det siste steget, har jeg aldri hørt mer musikk enn jeg gjør i øyeblikket, enten på hovedanlegget eller gjennom head-fi. Som har resultert i mer penger brukt på musikk-kjøp. Sånn sett har vel ikke platebransjen solgt sjelen sin, tvert i mot, de har gjort produktene sine tilgjengelig for en som bruker mer penger enn noensinne på god musikk.

Men temaet er dog godt egnet for debatt.... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Sjel og sjarm ja, vet du hva det er for noe?:-D Et fysisk produkt innehar verdier man ikke kan få ved elektronisk streaming. Det synes for meg trist at vi mennesker blir så late og bedagelige at vi skal modernisere absolutt alt,og få inn funksjoner og tjenester som er blottet for sjarme og sjel. Hvor er bookleten og tekstene når du spiller av fra spotify? Hvor er den håndskrevne hilsen fra bandet som du kan få i en cd plate? Spesialutgaver og bokser fra favorittartistene?
    Et fysisk medie har ikke sjel, men kansje sjarm. For meg har det ingen av delene, det skremmer meg heller ikke at CD'en vil forsvinne. Jeg hadde litt av samme oppfattning som deg tidligere, men etter å jeg begynte med disse streamingtjenestene så ser jeg meg ikke tilbake.

Ganske enkelt så er vi mennesker vanedyr - når vi ikke får vår "daglig" rutine så vil kroppen og hjernen si ifra. Du er vant med CD, du koser deg med den, men hadde du ikke hatt noe kjennskap til den så vil du selvøgelig ikke kalt den for sjel og sjarme. Derimot var det Spotify som du hadde kjennskap så ville saken mest sansynlig vært annerledes, og mest sannsynlig ville en CD være helt uaktuelt å bruke for deg.

Som mange andre har gjort så har jeg også pakket bort CD'ene mine. Jeg ser rett og slett ikke problemstillingen din.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være frekk på noen som helst måte, gilmour - men er det ikke på tide å leve i nåtiden? Måten du fremstiller fortidens gammeldagse og tungvinne musikk-muligheter gir assosiasjoner til min bestemor; "alt var bedre før!" hm, alt var mer strevsomt før. Ikke alle som har råd til å kjøpe alt det fysiske som er tilgjengelig på spotify.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er foreløpig en utfordring at artistene ikke får nok penger fra Spotify, men samtlige andre argumenter er jeg totalt uenig i.

Samtlige musikkminner jeg har er nettopp det, musikkminner. Ikke minner om cover eller cder eller vinyl.

Vil vi virkelig ha en fremtid uten et fysisk medium? Et rungende ja fra meg!

Jeg har kjørt uten fysisk medium 5-6 år nå, og jeg har allerede rukket å ha massevis av flotte kvelder med øl eller vin hvor jeg har "bladd i musikksamlingen" og kost meg med musikk. Eneste forskjellen er at jeg blar på squeezeboxen, og dermed oppdager og lytter til mye mer musikk i løpet av en kveld sammenlignet med når jeg måtte rote i cdhyllen. I tillegg har jeg muligheten til å oppdage musikk som IKKE ER i cdhyllen min. Det er intet mindre enn fantastisk.

Beklager Gilmour, men jeg er så uenig som jeg kan få blitt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må vel legge til at musikk har eksistert i tusener av år, men fysiske lagringsmedia har eksistert i bare et par generasjoner. Noter, som har vært med svært lenge, er jo egentlig en form for informasjonsteknologisk lagring av musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av-Fallet: Det samme gjelder minidisk. Folk kopierte og tok opp fra radio som bare det. Dette er gammel nytt når du tenker etter. Skjønner ikke hysteriet jeg. Det at Spotify har mer eller mindre kuttet ut gratis alternativet, er bare bra. Kanskje flere artister kommer inn da

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er topp at så mange andre ikke bruker fysiske medier lenger.
    Det er gjør at jeg kan kjøpe masse kvalitetsmusikk brukt.
    Nå har vel bruktkjøpene mine fått en andel på over 60% (i antall).
    Og med bonustrappen til CDon koster en ny plate nå 30 kroner.

Oppsummert:
    Så lenge jeg kan kjøpe mer musikk enn jeg klarer å høre, til en billigere penge enn å leie, så vil jeg fortsette med nettopp det.

God påske!
    Håper dere ikke kaster platene på dynga, men tenker på at de kan ha en verdi for noen av oss :-)

EDIT: Og det er jo aldri for SENT å begynne å leie. Altså, om jeg ikke gidder å kjøpe mer, har jeg jo ikke tapt noe, så lenge jeg har kost meg med god musikk hele tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen musiker, men har evnen til å sette pris på musikk, jeg vil si det at jeg liker film som DVD i bokhylla, CDene mine derimot rippet jeg med iTunes for 10 år siden, og satte dem på loftet, det tok ca 3 år å rippe dem, men tilgjengeligheten er da langt høyere på skjermen enn i hylla, jeg må legge til at jeg også at jeg legger DVDer på harddisk med handbrake og spiller dem av på PS3, via en media meny.

Jeg har kanskje tilegnet meg 10 CDer siste 5 år, alle kjøpt på play.com

Et spørsmål jeg vil stille er: Lages der musikk lenger? Jeg har alt av Dire Straits, Moody Blues, Steve Harley, Jethro Tull, The Doors og Metallica.

Ny "musikk" er jo bare collager av gammel musikk.

Jeg tror platebransjen som marked bør klare å lage et klarere skille mellom forsøkskaniner og releaser, dersom de har et ønske om å styre markedet.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er foreløpig en utfordring at artistene ikke får nok penger fra Spotify, men samtlige andre argumenter er jeg totalt uenig i.

Samtlige musikkminner jeg har er nettopp det, musikkminner. Ikke minner om cover eller cder eller vinyl.

Jeg har kjørt uten fysisk medium 5-6 år nå, og jeg har allerede rukket å ha massevis av flotte kvelder med øl eller vin hvor jeg har "bladd i musikksamlingen" og kost meg med musikk. Eneste forskjellen er at jeg blar på squeezeboxen, og dermed oppdager og lytter til mye mer musikk i løpet av en kveld sammenlignet med når jeg måtte rote i cdhyllen. I tillegg har jeg muligheten til å oppdage musikk som IKKE ER i cdhyllen min. Det er intet mindre enn fantastisk.

+1

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, å sette Squeezeboksen eller iTunes på random play er en aha opplevelse, mye dritt, men også fine sanger man ikke ante man hadde faktisk og så er det så kjapt å bytte album.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Er prisen riktig så ser jeg ikke noen grunn til at man ikke kan kvitte seg med fysiske produkt. Det finnes nok av andre ting i verden som må være fysisk som jeg heller vil bruke penger på. Denne uken her har jeg kjøpt 5 Blu-Ray filmer. Den dagen det kommer en løsning som gir meg "samme" kvalitet, til en langt lavere pris (moviespotify), ja da hoppper jeg raskt over til den. At jeg skal bruke metervis med veggplass (ja, jeg har nå ca 20 DVD/CD hyller med musikk/film) i en bolig når den gjennomsnittlige m2 pris har passert 30.000 er ganske meningløst.

Å ha platebutikker er rett og slett inneffektivt for menneskeheten. Det er bedre at disse menneskene jobber med å utvikle teknologi eller jobbe med helse. (det samme kan sies om flere yrker som har forsvunnet grunnet teknologi de siste 10 årene)
    Problemet er vel at det kanskje ikke er så langt unna. Nå har vi jublet over kvalitetsforbedring, lyd og billedmessig, ved overgang fra DVD til Blu-ray og så vil dere redusere på kvaliteten for å få det enkelt.

Problemet at at komprimert format kan blir det eneste du får tak i på sikt. CD'n på vei ut, erstattet av Spotify lyd og Blu-ray på moviespotify - jeg gremmes. Leste her om dagen at mannen i gata forsatt ikke viste hva HD TV var, så det byr neppe på store problemer å innføre dette....

Noen sier det ikke forskjell på Spotify lyd og Wav/Flac. Det stemmer ikke i mine ører, noe blindtesten til Tiger overbeviste, i alle fall meg om. Noen liker sikkert også komprimerte formater de henter på The Pirate Bay - kjapt og greit.

Er det dette vi vil ha ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det ikke vært for Spotify og lignende tjenester hadde jeg aldri oppdaget hvor mye bra musikk jeg har gått glipp av gjennom årene. Er minst ti år siden jeg kjøpte en cd, men nå er det flere aktuelle innkjøp i nærmeste framtid takket være Spotify.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Problemet er vel at det kanskje ikke er så langt unna. Nå har vi jublet over kvalitetsforbedring, lyd og billedmessig, ved overgang fra DVD til Blu-ray og så vil dere redusere på kvaliteten for å få det enkelt.
    Hvor leste du dette ? For å si det slik: Avspilling av nedlastet mkv i HD gir langt bedre bildekvalitet enn DVD, selv om det er komprimert ned til en størrelse som kunne få plass på en DVD-plate. Hadde ikke gjort meg noe å betalt 99,- i måneden for å få tilgang til noe slikt på nett.

De testene jeg har sett her inne av forskjellige lydformater tilsier at det ikke skal være mulig å høre forskjell på lossless og datareduksjon. Det som kan høres er nivåforskjeller og dynamisk kompresjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Problemet at at komprimert format kan blir det eneste du får tak i på sikt.
    Det har jeg ingen tro på. Vi har idag filmer som kan streames i HD, og vi kan laste ned lossless musikk. Hva får deg til å tro at utviklingene vil gå baklengs?

I mitt hode så tyder alt på at vi i fremtiden vil streame lossless. Og kvaliteten idag som er på Wimp og Spotify er mer enn godt nok for dem fleste, den er på ingen måte dårlig. Den er simpelten så god at folk rydder vekk CD'ene sine.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel fordeler og ulemper med dette som alt annet, og jeg tror egentlig ikke at det er noen andre enn de "virkelig" store artistene og gjerne typisk singel/liste musikk som taper på det.

Selv bruker jeg ikke Spotify, da jeg finner mer glede i å sjekke ut musikk som jeg har lest om, hørt skryt om etc og gjerne må bestille, vente og glede meg litt

Kjedelig med spotify er at man har "alt" tilgjengelig med engang, og ser for meg at man blir litt "utolmodig" med å sjekke ut musikk. Mange plater som jeg syns trenger ofte 7-8-9 gjennomhøringer før jeg begynner å like de, ihvertfall når musikken er litt utilgjengelig. Når man kjøper en bunke plater tar det gjerne litt tid til neste gang man handler, og da har ihvertfall jeg (tror jeg) mer tid å gi til hver plate, før den blir glemt eller blir en favoritt

Uansett har jeg ikke cdspiller lenger da jeg ripper alt og hører på via squeezebox, eller vinyl.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er langt på vei enig med alle ....

Hos meg er beina i begge leire. Jeg kjøper fortsatt musikk på CD og LP (gjenbruk osv) men bruker også Spotify. Sågar hender det jeg kjøper musikk på iTunes eller andre musikkfil salgssteder.

Min store skrekk er hvis/når Spotify legger ned og alle spillelister blir borte. Streaming er jo kun en avansert form for radio.
    På den annen side så er utvalget stort og jeg finner låter/album som ikke er å finne andre steder(meg bekjent).

Vi lever i 2011 og i høyteknologiens tidsalder. Jeg vil mene at vi bare må innse det og gjøre det beste ut av det, hver på vår måte.
    Jeg bruker ikke livet på å bekymre meg for artistene og deres levebrød med mindre det er ulovligheter ute og går (ref TPB). Artister må som meg innfinne seg med den til enhver tid gjeldene teknologi og plattform som markedet etterspør. Om de da må omprioritere inntektsgrunnlaget sitt ved salg av spin-off produkter og flere konserter, må de selv finne ut av.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Er vel fordeler og ulemper med dette som alt annet, og jeg tror egentlig ikke at det er noen andre enn de "virkelig" store artistene og gjerne typisk singel/liste musikk som taper på det.
    Er jo litt trist da, at Britney Spears ikke har råd til det nyeste Gulfstream-privatjetflyet, men må finne seg i å fly rundt i en modell som ikke engang har fjernkontroll til surroundanlegget.... stakkars jente

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Ikke for å være frekk på noen som helst måte, gilmour - men er det ikke på tide å leve i nåtiden? Måten du fremstiller fortidens gammeldagse og tungvinne musikk-muligheter gir assosiasjoner til min bestemor; "alt var bedre før!" hm, alt var mer strevsomt før. Ikke alle som har råd til å kjøpe alt det fysiske som er tilgjengelig på spotify.

For å være helt ærlig syns jeg slike hentydninger om å leve i nåtiden er akkuratt det: frekk. Hva med å forsøke se det fra min vinkel istedet for å stemple meg som gammeldags? Jeg er til din og andres opplysning ikke spesielt gammel, tidlig i 30 årene er jeg. Til tross for dette ser jeg store fordeler ved fysisk format, både cd og blu-ray/dvd.

Det er ikke slik at man er nødt til å omfavne alle forandringer i samfunnet som noe edelt og enestående positivt,- det er faktisk mulig å være kritisk til det. Jeg snakker fra mitt hjerte som helhjertet musikkinteressert,som kan sitte å lytte dedikert til musikk fra anlegget en hel kveld. Ikke mens jeg gjør andre ting, men som sagt dedikert lytting til alle bandene og artistene jeg liker. Dette gir meg utrolig mye på mange måter, men jeg ser jo som det er påpekt fra flere at slike (utskudd?) som meg ikke utgjør noen stor prosent av markedet:-D Dessverre, får jeg nesten si for min del.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant

Selv bruker jeg ikke Spotify, da jeg finner mer glede i å sjekke ut musikk som jeg har lest om, hørt skryt om etc og gjerne må bestille, vente og glede meg litt

Kjedelig med spotify er at man har "alt" tilgjengelig med engang, og ser for meg at man blir litt "utolmodig" med å sjekke ut musikk. Mange plater som jeg syns trenger ofte 7-8-9 gjennomhøringer før jeg begynner å like de, ihvertfall når musikken er litt utilgjengelig. Når man kjøper en bunke plater tar det gjerne litt tid til neste gang man handler, og da har ihvertfall jeg (tror jeg) mer tid å gi til hver plate, før den blir glemt eller blir en favoritt

Uansett har jeg ikke cdspiller lenger da jeg ripper alt og hører på via squeezebox, eller vinyl.

Flott innlegg, og du beskriver her meget godt hva jeg mener med sjarme og sjel ved fysisk format som elektronisk streaming _aldri_ vil kunne oppnå. Du beskriver mine poenger fra en annen vinkel, glimrende må jeg si.

Syns som du påpeker at det er trist at så mange er kommet dit at de syns det er stas og flott å ha hele menyen tilgjengelig 24/7, hvor er da gleden ved å sjekke ut noe nytt? Som du sier, bestille et par skiver og glede seg til man får de i posten. Bygge opp en forventning, og ikke minst bygge opp en samling av noe man får eierskap til. At så mange musikkinteresserte åpenbart er likegyldig til slikt jmf flesteparten i denne tråden er bare trist i mine øyne. Forteller litt om hvor vi er på vei i samfunnet generelt,- alt skal moderniseres og gjøres enklest mulig. Snart bør vi vel ikke gå ut av huset engang for å handle melk og brød, men være der døgnet rundt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris

Du bør da ikke beklage for å være uenig med meg, for all del:-D Personlig har jeg suveren orden i cd, dvd og blu-ray samlingen min. Alle skiver ligger der de skal være og det finnes ikke en ripe i noen av mine hundretalls skiver. Enten ligger skiva i skuffen på spilleren eller så ligger den i coveret: så enkelt er det. Så argumentet med rot er irrelevant i min verden. Noen greier å ta vare på tingene sine, så enkelt er det.

Og kan noen svare meg på hvordan man skal få tak i limiterte luksusutgaver for eks av utgivelser ved elektronisk streaming? Håndskrevne hilsner fra bandet i boooklets, bilder fra turneer mm? Slike "små" detaljer gleder en musikkinteressert som meg, og jeg har flere deluxe editions av utgivelser fra mine favortittartister som er verd sin vekt i gull for meg. At jeg kanskje blir fratatt muligheten og ikke minst gleden ved å kjøpe inn/eie slikt i fremtiden er bare tragisk. Utvikling er ikke ensbetydende med god uvikling.

Side 2 av 61 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •