Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 61 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 1207
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    AMEN
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Nydelig innlegg.
    Tange makk
    Kanskje jeg skulle starte en blogg...

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Tange makk
    Kanskje jeg skulle starte en blogg...
    Henger meg på denne. Innsiktsfullt innlegg som setter ting i perspektiv.

Kudos

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedet for å tvære videre på CD-plater, booklets, piratkopiering osv, har jeg lyst til å ta et par helt reelle eksempler fra min egen hverdag, for å belyse litt bedre hva man går glipp av ved å fornekte den teknologiske utviklingen.

1) Det skulle arrangeres karneval på skolen til mine to sønner, og et lyst hode i komiteen pekte ut meg til å være ansvarlig for musikken til diskoteket. Jobben ble ganske enkel: jeg ba den eldste sønnen å lage en spilleliste med musikk som kidza digger nå for tiden. Og han tok oppgaven med stor iver, la spilleliste ut på Facebook og fikk sine venner til å kommentere og foreslå låter. Deretter la jeg inn spillelista inn på iPhone'en. Hver gang junior hadde lagt til noen nye låter i spillelista synkroniserte telefonen automatisk til offline mode. Når den store kvelden kom koblet jeg telefonen til anlegget på skolen og spilte i vei. Det hele ble ganske vellykket. Alternativet med CD-plater ville være å ta med en bunke med plater. En ytterligere bonus var at ungene trodde jeg var verdens mest high-tech far som brukte telefonen til å spille bare kule låter

2) Jeg sitter å blar i nyhetene og leser plateanmeldelser på iPaden til frokosten. Så finner jeg noe som virker interessant som jeg søker opp på Spotify på iphone og legger albumet i spillelista for "til lytting", og synkroniserer til offline modus mens jeg skjærer opp brødskiver til ungene. Så setter jeg meg i bilen 10 minutter etterpå og kjører til jobb akkompagnert av ny frisk musikk.

3) Sitter å hører på radio og hører en bra låt. Søker opp artisten på Spotify, synkroniserer... gidder ikke ta hele regla på nytt, regner med at de fleste ser tegninga.

Poenget er jo at man har det aller meste av den musikken man hører på tilgjengelig hvor man måtte ønske å oppholde seg, og det helt uten nettforbindelse. Når jeg så setter meg i godstolen med et glass rødvin, så strømmer den samme musikken ut av høyttalerene, og i god kvalitet endog.

Å skulle gå tilbake til CD-plater fortoner seg som minst 10 steg bakover i tid. Og hvis det skulle bli en realitet, slik noen debattanter ønsker, at platebransjen skulle boikotte alle streamingtjenester, så ville jeg seriøst vurdere å begynne å laste ned musikk ulovlig, kun for å boikotte plateselskapene.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra, tols.

Men bør ikke en DJ på et ungdomsdiskotek bruke 2 stk Technics platespillere og med en mikser imellom? Vi må vel ikke la slikt bli byttet ut med en smarttelefon.......

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Men bør ikke en DJ på et ungdomsdiskotek bruke 2 stk Technics platespillere og med en mikser imellom? Vi må vel ikke la slikt bli byttet ut med en smarttelefon.......
    Hehe, jo da hadde de nok blitt hakket mer imponert. En kromma kjetting rundt halsen og en strikkelue tredd nedover skallen ville kanskje medført umiddelbar heltestatus...

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hehe, jo da hadde de nok blitt hakket mer imponert. En kromma kjetting rundt halsen og en strikkelue tredd nedover skallen ville kanskje medført umiddelbar heltestatus...
    Blir ikke tøff uten bling vettu

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aiaiai.. hadde faktisk glemt at det var meg for 12 år siden...

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedet for å tvære videre på CD-plater, booklets, piratkopiering osv, har jeg lyst til å ta et par helt reelle eksempler fra min egen hverdag, for å belyse litt bedre hva man går glipp av ved å fornekte den teknologiske utviklingen.

1) Det skulle arrangeres karneval på skolen til mine to sønner, og et lyst hode i komiteen pekte ut meg til å være ansvarlig for musikken til diskoteket. Jobben ble ganske enkel: jeg ba den eldste sønnen å lage en spilleliste med musikk som kidza digger nå for tiden. Og han tok oppgaven med stor iver, la spilleliste ut på Facebook og fikk sine venner til å kommentere og foreslå låter. Deretter la jeg inn spillelista inn på iPhone'en. Hver gang junior hadde lagt til noen nye låter i spillelista synkroniserte telefonen automatisk til offline mode. Når den store kvelden kom koblet jeg telefonen til anlegget på skolen og spilte i vei. Det hele ble ganske vellykket. Alternativet med CD-plater ville være å ta med en bunke med plater. En ytterligere bonus var at ungene trodde jeg var verdens mest high-tech far som brukte telefonen til å spille bare kule låter

2) Jeg sitter å blar i nyhetene og leser plateanmeldelser på iPaden til frokosten. Så finner jeg noe som virker interessant som jeg søker opp på Spotify på iphone og legger albumet i spillelista for "til lytting", og synkroniserer til offline modus mens jeg skjærer opp brødskiver til ungene. Så setter jeg meg i bilen 10 minutter etterpå og kjører til jobb akkompagnert av ny frisk musikk.

3) Sitter å hører på radio og hører en bra låt. Søker opp artisten på Spotify, synkroniserer... gidder ikke ta hele regla på nytt, regner med at de fleste ser tegninga.

Poenget er jo at man har det aller meste av den musikken man hører på tilgjengelig hvor man måtte ønske å oppholde seg, og det helt uten nettforbindelse. Når jeg så setter meg i godstolen med et glass rødvin, så strømmer den samme musikken ut av høyttalerene, og i god kvalitet endog.

Å skulle gå tilbake til CD-plater fortoner seg som minst 10 steg bakover i tid. Og hvis det skulle bli en realitet, slik noen debattanter ønsker, at platebransjen skulle boikotte alle streamingtjenester, så ville jeg seriøst vurdere å begynne å laste ned musikk ulovlig, kun for å boikotte plateselskapene.
    Det du skisserer her er faktisk viktig for det meste av teknologisk utvikling. Teknologi gir fremskritt, og i all hovedsak blir ting lettere og gir flere muligheter. Er selvfølgelig unntak der den teknologiske utviklingen blir skadelidende av økonomiske hensyn, da utviklingen i stor grad drives av kapitalismen. Men i de store linjene er teknologi bedre, og rommantisere slik det var før er stort sett bare å jobbe i mot bedre viten...

Skal dog tas med at jeg er "teknolog" av yrke, så helt nøytral er jeg definitivt ikke

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest de første innleggene i denne tråden for noen dager siden, tok jeg meg i å nynne på Ole Paus sin gamle slager -Alt var mye bedre under kriiiigen, den gang hadde vi kultur... osv...dum-di-dum-hmhmm

For øvrig, gratulerer med Fidelfy, Elemental. Imponerende stykke arbeid, og et teknologisk skritt det også faktisk. Har ikke bruk for den selv, men allikevel skal du ha for innsatsen

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tols1:
    Du ga her et godt eksempel på hvilke muligheter og fleksibilitet man får med å leve i en stadig mer integrert digital verden, hvor forskjellige produkter og konsepter sys sammen til et paralellt univers som vi kan boltre oss i nesten uten begrensninger.
    Jeg for min del har faktisk bare Spotify Unlimited, det er nok for mitt bruk. Har bare en relativt enkel mobil, og har ikke behov for å ha musikk når jeg er "på farten", hører på cd med mp3 eller radio i bilen, og hjemme er det mest Spotify og mp3, men også cd, DVD-A, SACD, Vinyl og til og med kassett en sjelden gang.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....., men også cd, DVD-A, SACD, Vinyl og til og med kassett en sjelden gang.
    Flott, for da må du jo fortsatt kjøpe plater

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, for da må du jo fortsatt kjøpe plater
    Må ikke.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For øvrig, gratulerer med Fidelfy, Elemental. Imponerende stykke arbeid, og et teknologisk skritt det også faktisk. Har ikke bruk for den selv, men allikevel skal du ha for innsatsen
    Hehe, jo takk. Utgangspunktet er jo at jeg trengte en bit perfect spotify avspiller til egen HTPC, og siden det ikke eksisterer der ute så får man jo bare trå til selv

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ikke.
    SACD? Jo, det må du med mindre du har klart å knekke koden for ripping......

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del har faktisk bare Spotify Unlimited, det er nok for mitt bruk. Har bare en relativt enkel mobil, og har ikke behov for å ha musikk når jeg er "på farten", hører på cd med mp3 eller radio i bilen, og hjemme er det mest Spotify og mp3, men også cd, DVD-A, SACD, Vinyl og til og med kassett en sjelden gang.
    Jeg skal ikke kverulere, men du bruker musikk "på farten" altså i bilen, ikke sant? Hadde det ikke vært fint å slippe å brenne CD-plater med MP3 for å ha i bilen?

Akkurat nå sitter jeg på et hotellrom og har litt tid til overs. Foruten å henge her på forumet bruker jeg tiden til å utforske nye artister på Spotify, og når jeg sitter i bilen på vei hjem igjen, har jeg god tid til å høre på en masse nytt.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, hotellrom, på et merkelig sett er de alle like, selv om de er forskjellige. Om du forstår...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, man føler seg like lite hjemme i alle.

Men tilbake til topic, så har jeg nå akkurat lagt til en ny artist i lyttelista, Guillemots med albumet Walk The River. Jeg hadde aldri oppdaget dette bandet uten Spotify, og de hadde derfor heller aldri fått en eneste av mine kroner. Men hver gang jeg spiller en av deres låter, vil jo noen øre tross alt tilfalle bandet. Litt er vel bedre enn null, eller hva?

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gi litt skryt til Spotify igjen.
    (Siden jeg er en person som sitter litt på begge sider, Spotify er ingen gudegave heller)

Nå har jeg kjøpt meg en måned med Spotify Premium igjen..

Jeg ser at Spotify nå støtter squeezebox offisielt nå, å det fungerer jo strålende... :grin: (det også)

Å igjen kommer det frem at streaming / Spotify kanskje ikke har som oppgave å ta over for CD-salget, det er heller en erstatning for Radiokanalene som stort sett spiller bare møl jeg ikke vil høre på uansett...

CD(FLAC) = seriøs lytting
    Spotify = Casual lytting

Kommer ikke unna hvor lettvint det er med spotify på mobil, squeezebox, sonos, i bilen, intergrert i AVresievere (onkyo har det allerede)...
    + at shazam nå er linket mot spotify også, søk --> spill..
    Se hva andre folk på facebook hører på å hva det nå skulle være, osvosv

tols1 kommer med reelle eksempler på hvor himla praktisk det kan være, om man bare følger med i tiden og utnytter mulighetene... :grin:
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    neste forsterker blir for meg Onkyo 5009.. Med innebygd spotify er det jo genialt, og da blir det nok premium på meg

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville bare rette en takk til trådstarter her.

Har vært glad i duppedingser, PC'er og andre moro'e ting i mange år. Har også alltid kjøpt mye musikk, men de siste årene synes jeg at CD'er har blitt altfor dyre i forhold til hva du får.

Men, jeg har aldri prøvd spotify eller Wimp, før nå! :-D
    Installerte og testet Wimp i påsken, dette var jo bare helt suverent. Masse musikk som mine gamle slitte CD-plater ikke ville spille for meg lenger. Pluss en hel masse nye artister som jeg ikke hadde hørt før.

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke installerte dette for leeenge siden.
    Ting bare fungerte og utvalget er enormt, lydkvaliteten er det heller ikke noe å si på.

Så nå blir det nok enda lenger til jeg kjøper min neste CD!

-Reddal

Side 18 av 61 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •