Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 61 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 57 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 1207
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Igjen går du i bresjen og langt på vei forsvarer lovbrudd, da forstår jeg hvilket nivå det ligger på. Som jeg skrev tidligere i tråden så er holdningen følgende: Bare jeg selv får all verdens musikk gratis i stua så gir jeg blanke F i alt annet.
    Det eksiterer ingen lovbrudd i denne sammenheng - Free betyr ikke at artistene ikke får betalt - dem benytter samme modell som på TV, dem får inntekter via reklame. Og du er tvunget til å høre reklame - ser du ikke at det er en annen og helt vanlig måtte å ta seg betalt på? Det spiller ingen rolle om du betaler eller om en annen betaler for deg!

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det eksiterer ingen lovbrudd i denne sammenheng - Free betyr ikke at artistene ikke får betalt - dem benytter samme modell som på TV, dem får inntekter via reklame. Og du er tvunget til å høre reklame - ser du ikke at det er en annen og helt vanlig måtte å ta seg betalt på? Det spiller ingen rolle om du betaler eller om en annen betaler for deg!

Følg med! Casen jeg kommenterte i forhold til Hybris var i forhold til ulovlig nedlasting som bidro til at platebransjen ble presset til å endre musikkplattform.

Forøvrig lar jeg dette ligge fra nå av, når jeg ser hvordan kriminelle handlinger mm blir bagatellisert så blir det for meg ganske tragisk. Som sagt: I rest my case.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det vet jeg. Det var heller ikke disse to jeg siktet til, men ulovlig nedlasting som sterkt har bidratt til situasjonen som er en realitet idag.
    Oki.. Beklager jeg missforsto... Uansett så spiller det ingen rolle i DENNE debatten om det er ulovelig eller ikke, verdien ligger i hva folk ønsker seg. Og så er jo nettopp spotify et svar mot ulovelighetene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følg med! Casen jeg kommenterte i forhold til Hybris var i forhold til ulovlig nedlasting som bidro til at platebransjen ble presset til å endre musikkplattform.
    Greit nok, men ser du ikke at hvis du tvi holder på det fysiske medie så er bransjen "dødsdømt"? Helt klart at bransjen ble "presset" til å gjøre noe, men ikke tvunget, skal dem bestå så MÅ dem endre plattform.

Dem går frivillig med på dette, hvis dem ikke gjør det så kan dem jo bare gå tilbake til din hypotese for å se åssen utvilkingen vil gå. I følge din hypotese så har dem ingenting å tape.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Greit nok, men ser du ikke at hvis du tvi holder på det fysiske medie så er bransjen "dødsdømt"? Helt klart at bransjen ble "presset" til å gjøre noe, men ikke tvunget, skal dem bestå så MÅ dem endre plattform.

Dem går frivillig med på dette, hvis dem ikke gjør det så kan dem jo bare gå tilbake til din hypotese for å se åssen utvilkingen vil gå. I følge din hypotese så har dem ingenting å tape.
    Godt sagt.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forøvrig lar jeg dette ligge fra nå av, når jeg ser hvordan kriminelle handlinger mm blir bagatellisert så blir det for meg ganske tragisk. Som sagt: I rest my case.
    Hvis jeg skal starte matbutikk i Oslo, så kan jeg velge å ha en ubetjent variant hvor det bare er en stor vogn som står på gata midt i Oslo sentrum med alle varene oppi, og med en boks hvor man skal putte penger oppi tilsvarende de varene man tar. Vognen er helt ubetjent, og det er ingen kameraer.

Tror du jeg ville hatt mye svinn? Det tror jeg. Markedet og kundene vil dermed presse meg til å forandre min forretningsmodell, vel og merke hvis jeg har som mål å tjene penger på bedriften min. Er dette riktig? Jeg kan jo tenke at nei det synes jeg ikke. Alle burde vært ærlige, for da kunne jeg hatt ubetjent butikk, og spart penger på ekspeditører.

I praksis hjelper det ingenting at jeg går rundt og ergrer meg over at folk er uærlige. Jeg må enten forandre hvordan bedriften min fungerer, eller tape penger. Det har heldigvis platebransjen forstått også.
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvis jeg skal starte matbutikk i Oslo, så kan jeg velge å ha en ubetjent variant hvor det bare er en stor vogn som står på gata midt i Oslo sentrum med alle varene oppi, og med en boks hvor man skal putte penger oppi tilsvarende de varene man tar. Vognen er helt ubetjent, og det er ingen kameraer.

Tror du jeg ville hatt mye svinn? Det tror jeg. Markedet og kundene vil dermed presse meg til å forandre min forretningsmodell, vel og merke hvis jeg har som mål å tjene penger på bedriften min. Er dette riktig? Jeg kan jo tenke at nei det synes jeg ikke. Alle burde vært ærlige, for da kunne jeg hatt ubetjent butikk, og spart penger på ekspeditører.

I praksis hjelper det ingenting at jeg går rundt og ergrer meg over at folk er uærlige. Jeg må enten forandre hvordan bedriften min fungerer, eller tape penger. Det har heldigvis platebransjen forstått også.
    IKEA har noe som ligner med sine selvbetjente kasser. Joda, det står en IKEA ansatt ved kassene for å hjelpe, men hun/han kan ikke følge med på alt og alle.
    I det store og hele ville aldri IKEA valgt en slik løsning hvis det medførte for mye "svinn". Tvert imot vil jeg tro de tjener mye på en slik løsning.....

Platebransjen har seg selv å takke for mye av det som er nevnt i tråden. De ble fullstendig akterutseilt og det MÅTTE gjøres noe.

Hvorfor de ikke la opp til kjøp av filer for lenge siden, er underlig. En mp3-minibank med usb og kortleser. "Betal og kjøp, fyll opp mp3 spiller".
    Det forunder meg at ikke bokbransjen har tatt lærdom av platebransjen. Jeg har enda ikke sett en artikkel hvor de legger opp til kjøp av ebøker til iPad/lesebrett via terminaler i butikkene........
    Bokkilden har salg av lydbøker på fil, det er jo et flott fremskritt.
    Bokskya er også en fin greie, men det har vel vært litt uenighet blant forfattere/forlag om denne.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker bare som om du er lei deg for at du ikke får kjøpe flere cd'er hvis det fortsetter som det gjør.

Det interesante jeg har merket meg i denne diskusjonen er jo at du sitter med 1500 CDer. Hvis vi sier du har gitt 100kr i snitt pr plate havner vi på 150'000kr. Hvilken mulighet gir bransjen deg for å gå over på den nye plattformen, etter å ha brukt SÅ store summer? Syntes poenget her er at du får veldig lite valutta for pengene, men de som bruker spotify gjør det.

Jeg på den andre siden betaler et abbonement for ubegrenset lån av musikk, og når jeg finner et produkt som er bedre kan jeg oppgradere alt helt gratis. Det eneste som forandrer seg er hvilken leverandør som får mine penger, og det blir jo den som er best i mine øyne.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Det forunder meg at ikke bokbransjen har tatt lærdom av platebransjen. Jeg har enda ikke sett en artikkel hvor de legger opp til kjøp av ebøker til iPad/lesebrett via terminaler i butikkene........
    Såvidt jeg vet trenger man ikke gå i bokhandelen for å gjøre dette. Det ville virket mot si hensikt.

Geir Arne

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Såvidt jeg vet trenger man ikke gå i bokhandelen for å gjøre dette. Det ville virket mot si hensikt.

Geir Arne
    Både ja og nei. Jeg rettet innlegget mitt med Bokskya/Bokkilden eksempler.

Selv kunne jeg godt tenke meg å gå inn i en bokhandel, se igjennom utvalget og så bare plugge i iPad (hvis jeg hadde) og lastet inn de bøkene jeg vil ha.
    Men jeg ser jo at dette er litt semi-steinalder tankegang fra min side

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer jo helt sikkert, er bare ikke implementert endda. Hva fremtiden bringer er vanskeligt å vite men siden bokhandlerne selv ikke engang kan bestemme seg til noe som helst angående dette, ref Aftenposten, da må vi kanskje hjelpe de. Men, der går sikkert noen år før bokhandlerne må begynne å selge hagemøbler og blomster for å fylde opp butikken med noe fysisk.
    Alt utvikler seg, og jeg anser jo cd i seg selv som antikvarisk og utdatert. Kunne tenke meg å kjøpe og laste ned hd lyd men jeg vil ikke betale 4-600 kr i måneden for en hi-speed internett linje, sånn er personlige prioriteringer forskjellige.
    Jeg hadde kino før, og brukte masse penge på film, disse blev sett 1-2 gange, står nå i boden og jeg syns det var penger ut vinduet. Ikke får man de solgt heller. Nu går det i Get boks hvor der er filmleie også. Så ja, jeg må innrømme, cd og dvd er for meg passè, det eneste stedet jeg vil ha sånnt er på harddisken hvor de ikke kan ses.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bokkilden har salg av lydbøker på fil, det er jo et flott fremskritt.
    Bokskya er også en fin greie, men det har vel vært litt uenighet blant forfattere/forlag om denne.
    Bokskya har DRM på bøkene, så de har med andre ord ikke lært noenting av de siste 10 årene med mislykket håndtering av digitalt musikksalg.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv kunne jeg godt tenke meg å gå inn i en bokhandel, se igjennom utvalget og så bare plugge i iPad (hvis jeg hadde) og lastet inn de bøkene jeg vil ha.
    Men jeg ser jo at dette er litt semi-steinalder tankegang fra min side
    Tja, jeg ser heller ikke helt poenget med terminaler i butikker for å overføre filer. Det er for meg uaktuelt å gå inn i en butikk når jeg får bedre oversikt via min iPad - deretter så kan jeg laste ned ved hjelp av noen få klikk. Folk har jo internett med seg over alt idag. Det hadde også blitt et stort problem med virus på disse terminalene, vet ikke helt om det hadde vært gjennomførbart.

Jeg sitter forresten nå i dette øyeblikk på toget og skriver med min iPad :wink:

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg hadde kino før, og brukte masse penge på film, disse blev sett 1-2 gange, står nå i boden og jeg syns det var penger ut vinduet. Ikke får man de solgt heller. Nu går det i Get boks hvor der er filmleie også. Så ja, jeg må innrømme, cd og dvd er for meg passè, det eneste stedet jeg vil ha sånnt er på harddisken hvor de ikke kan ses.
    Absolutt enig. Etter først å ha svidd av pengene på noen hyller med VHS, for deretter å bytte hyllene ut med DVD og siden med Blu-ray, har jeg nå flytta hele hylla inn i boden, der den står og støver ned. Fysiske formater er ikke så stabile som folk vil ha det til. De er flyktige og en må skifte dem ut hele tiden, plutselig kommer også samleboksen med remastret innhold og tilleggsspor en bare "må" ha. Skjønner godt at publikum heller vil leie.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gilmour:

Regner med du kaller deg Gilmour fordi du er fan av artisten David Gilmour?

Litt funfact.
    Remember that night - David Gilmour - Live at the Royal Albert Hall Bluray.
    Dette er den eneste platen jeg ikke har klart å ta backup av enda.

Hvorfor tar jeg backup spør du?, fordi veldig mange av mine komponenter er kjøpt i Norge og dermed bare tar Sone B plater.

Så når man har lyst å ha ett "mesterverk" i samlingen sin så må man lete høyt å lavt før man finner det man ønsker (ref tidligere sitat om samleglede osv).

Med andre ord, de oppfordrer til "høyt og lavt leting", da plata ikke var tilgjengelig i Norge. For så å si nehei! Vårt material er bare forbeholdt andre mennesker.
    Samtidig er platene så full av kopisperre dritt at min "ulovlige" sonefri spiller, enten bruker en god kveld på å starte opp, alternativt bare spytter den regelrett ut igjen...

Gleder meg til den dagen bransjen slutter å være så kundefiendlige...tross alt uansett hva de prøver på finnes det alltids en eller annen i verden som klarer å knekke koden. Og da er det bare forbrukeren som står igjen alene med dævenskapen. Når det er mer brukervennlig for kunden laste å ned sakene fra "ulovlige" sider (slippe alle mulige sperrer,reklame og teite "eiedomsmeldinger")
    Da ringer det i hvert fall en bjelle hos meg om at her må det gjøres taktiske endringer...

Bare synd det har tatt bransjen så lang tid før bjella ringte hos dem. Spotify og Wimp bør man se på som en reddende engel for bransjen. Om spotify kunne fått integrert Video i samme slengen nå så blir alt bra=)

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ergo mener du altså at platebransjen pent må endre produktplattform fordi musikktyver skamløst stjeler produktene til plateselskapene på nett. Det er høyst interessant at det ser ut til at flere her inne åpenlyst forsvarer kriminelle handlinger uten å blunke og legger ansvaret på plateselskapene for andres uakseptable handlinger.
    Jeg vet ikke hvilken bransje du jobber i, men alle bedrifter jeg har jobbet i har nærmest konstant vært presset opp i et hjørne, og har vært nødt til å tilpasse seg endringer i markedet og teknologiske endringer etc. Det platebransjen har forsøkt på siden midten på 80-tallet minner sterkt om amerikansk bilindustri. Denne sammenlikningen brukte jeg forøvrig i en annen tråd. De hadde nesten ingen teknisk utvikling fra midten på 50-tallet og fram til 90-tallet, og den utviklingen som var gikk hovedsaklig ut på å lansere nye produkter på gamle platformer, med enkle tekniske forandringer, som vektreduksjon, lavere motoreffekt for lavere forbruk, en alt i alt var det de same flakene som rullet videre. Når da markedet begynte for alvor å ga lei, ble begrepet import synonymt med kvalitet, og det er først nå i disse dager, etter konkurser, refinansieringer og store omorganiseringer at de omsider begynner å komme seg til hektene.

Sammenligningen med platebransjen er ikke til å se bort fra. De har sittet å tviholdt på et format, og sagt at dette produktet skal dere ha, og vi skal bestemme prisen. Men slik fungerer ikke markedsøkonomi. Det kan heller kalles kartellvirksomhet, mafia eller til og med kommunisme det de har drevet på med. Når de sa "take it or leave it" så sa markedet leave it, ihvertfall når internett kom. Dermed fikk vi en tidsalder med piratkopiering.

Hva er lov og hva er ikke lov? Jeg synes ikke piratkopiering er så ille. Folk flest gjør langt værre ting mot hverandre i hverdagen sin. Det å kopiere informasjon til privat bruk er i prinsippet ulovlig, men det er ikke noe som myndighetene her i landet gidder å bry seg med ihvertfall. De har viktigere ting å ta seg av. Dessuten er den vanlige sammenligningen med å stjele helt feil, når du stjeler noe så krever det at den du stjeler fra blir frarøvet noe, og det kan ikke dokumenteres at piratvirksomhet har ført til nedgang i platesalg. Derimot viser salgsstatistikken ganske tydelig at piratene og kundene er i stor grad samme folkene. De som piratkopierer er også de som kjøper mest musikk. Men hvorfor har platesalget sunket da? Jo, etter introduksjonen av Compact Disc begynte folk å kjøpe musikken sin om igjen, de ville ha det på cd, selv om de hadde samme albumene på lp eller mc fra før. Dette og samleplatefenomenet har gjort at HALVPARTEN av all musikk som har blitt solgt på cd, har tidligere vært utgitt på LP/MC, så når platesalget har falt til dagens halvpart av toppen på 90-tallet, så er det hovedsaklig fordi at dette "katalogsalget" har møtt sin ende. Bransjen er med andre ord over toppen, og er tilbake på det nivået de var da cd'en ble introdusert. Det viktige for bransjen nå, er å ta i bruk den teknologien som finnes, og som markedet etterspør.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil jo kalle spotify for genial markedsføring metode, etter jeg tok i bruk spotify har jeg kjøpt mer musikk enn jeg noen gang har gjort tidligere pga jeg har lettere kunnet oppdage artister jeg ikke har visst om før, spotify er genialt på mange måter, på fest kan alle spille sine favoritter å dermed hjelpe andre til å oppdage ny musikk. det er jo så klart noen som ikke kjøper når de kan spille "gratis" på spotify men disse kjøpte ikke før spotify heller. musikk er for spesielt interesserte. spotify er triks fra plateselskapene sin side for å vekke interessen hos flere

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg vet ikke hvilken bransje du jobber i, men alle bedrifter jeg har jobbet i har nærmest konstant vært presset opp i et hjørne, og har vært nødt til å tilpasse seg endringer i markedet og teknologiske endringer etc. Det platebransjen har forsøkt på siden midten på 80-tallet minner sterkt om amerikansk bilindustri. Denne sammenlikningen brukte jeg forøvrig i en annen tråd. De hadde nesten ingen teknisk utvikling fra midten på 50-tallet og fram til 90-tallet, og den utviklingen som var gikk hovedsaklig ut på å lansere nye produkter på gamle platformer, med enkle tekniske forandringer, som vektreduksjon, lavere motoreffekt for lavere forbruk, en alt i alt var det de same flakene som rullet videre. Når da markedet begynte for alvor å ga lei, ble begrepet import synonymt med kvalitet, og det er først nå i disse dager, etter konkurser, refinansieringer og store omorganiseringer at de omsider begynner å komme seg til hektene.

Sammenligningen med platebransjen er ikke til å se bort fra. De har sittet å tviholdt på et format, og sagt at dette produktet skal dere ha, og vi skal bestemme prisen. Men slik fungerer ikke markedsøkonomi. Det kan heller kalles kartellvirksomhet, mafia eller til og med kommunisme det de har drevet på med. Når de sa "take it or leave it" så sa markedet leave it, ihvertfall når internett kom. Dermed fikk vi en tidsalder med piratkopiering.

Hva er lov og hva er ikke lov? Jeg synes ikke piratkopiering er så ille. Folk flest gjør langt værre ting mot hverandre i hverdagen sin. Det å kopiere informasjon til privat bruk er i prinsippet ulovlig, men det er ikke noe som myndighetene her i landet gidder å bry seg med ihvertfall. De har viktigere ting å ta seg av. Dessuten er den vanlige sammenligningen med å stjele helt feil, når du stjeler noe så krever det at den du stjeler fra blir frarøvet noe, og det kan ikke dokumenteres at piratvirksomhet har ført til nedgang i platesalg. Derimot viser salgsstatistikken ganske tydelig at piratene og kundene er i stor grad samme folkene. De som piratkopierer er også de som kjøper mest musikk. Men hvorfor har platesalget sunket da? Jo, etter introduksjonen av Compact Disc begynte folk å kjøpe musikken sin om igjen, de ville ha det på cd, selv om de hadde samme albumene på lp eller mc fra før. Dette og samleplatefenomenet har gjort at HALVPARTEN av all musikk som har blitt solgt på cd, har tidligere vært utgitt på LP/MC, så når platesalget har falt til dagens halvpart av toppen på 90-tallet, så er det hovedsaklig fordi at dette "katalogsalget" har møtt sin ende. Bransjen er med andre ord over toppen, og er tilbake på det nivået de var da cd'en ble introdusert. Det viktige for bransjen nå, er å ta i bruk den teknologien som finnes, og som markedet etterspør.
    AMEN
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nydelig innlegg.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vil vel klasifisere dette innlegget som en god avslutning!

Side 17 av 61 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 57 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •