Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 61 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 1207
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Fantaser deg frem til akkuratt hva du måtte ønske om det så måtte være myter, placebo eller fordommer.
    Det er jo du som fantaserer - jeg har ennå ikke hørt ETT argument fra din side som er holdbart, og heller ingenting som svarer med virkeligheten. Og ikke svarer du essensielle spørsmå heller, så du har gått inn i en blind gate (og det er ikke noe jeg tror).

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moderator kan forøvrig med fordel stenge denne tråden nå, da de siste innleggene kun er å annse for spam ispedd avsporing.(Berme beskrivelsen passer visst meget presist på enkelte).

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Denne tråden er en lang avhandling av følgende:
    +1!!!!!

Spotify er genialt, punktum. Platebransjen er bare sur fordi de ikke tenkte det ut først=P

Og ja jeg har fremdeles CDer, og kjøper fremdeles cder fra gode artister.
    Spotify derimot hjelper folk med å "utvide" sitt forhold til musikk, mang en cdplate jeg har kjøpt etter å ha blitt "opplyst" om den gjennom Spotify=)

Enda ett pluss er at man slipper å kjøpe plater med "en" god sang og resten dritt... setter større press på artistene spør du meg.

Skulle bare ønske de hadde kjørt lossless for premium kundene sine

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opprinnelig skrevet av Tiger
    Hele pointet er at man har ulike prioriteringer og bruksmønster for musikklyttingen. Jeg har aldri kjøpt så mye CD-er som etter at jeg kjøpte Spotify Premium. Skulle jeg velge mellom dem; vet ikke hva jeg ville valgt nettopp fordi de oppfyller ulike behov.

Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Kan ikke dette innlegget få summere opp denne håpløse tråden?
    Scorpion,

Seriøst? Bare for det passer deg?
    Innlegget gjenspeiler på ingen måte maioriteten - så det vil være alt annet enn riktig å oppsummere på den måten!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Gilmour,

1) - Du snur alt på hode!
    Din hypotese og dere som er forkjemper for det fysiske medie gjør alt annet enn å gangne musikkbransjen. Til vil være å kjøre utviklingen baklengs - tilbake til mindre penger og større tap. Det vil være å gå tilbake til opprinnelig problem hvor musikk ikke selges, men "stjeles"".

2) - Det er streaming/filer verden vil ha!
    Utviklingen og interessen taler for seg selv - den lar seg vanskelig bort forklares.
    (Og ja, det er selv du tror noe annet)

3) - Lydkvaliteten er meget god.
    Det er vanskelig å høre forskjell fra en CD, og det er sikkert ikke en umulighet å skille disse. Kvaliteten er så god at selv folk med dyre anlegg kan nyte musikken i dette formatet. MEN JA, CD er såvitt bedre for dem som ønsker det.

4) - Sjel og sjarm med fysisk medie?
    For deg, men ikke for "resten" av verden. Du kan ikke tillegge andre dine vaner og rutiner - for det et ikke annet enn det! Det virker som du tror du er mer kvalitetsbevist og bedre enn andre, da tar du skammelig feil. Vær så snill å kom ned fra kjepphesten din, den kler deg rett og slett ikke.

5) - Bruke PC?
    Vel, alt tyder på at du ikke har greie på hva du snakker om. Det holder ikke å ha prøvd Spotify med et par sanger på PC'en, for deretter uttale seg så kraftig som du gjør. Her er det noe du ikke har skjønt - du trenger ikke sitte med en PC i fanget - du kan rett og slett bruke hva du vil! Alt fra vanlig fjernkontroll til fjernkontroll med skjerm til mobil til iPod til iPhone til Ipad til PC. Du får det slik du ønsker og har behov for - både med liten og stor skrift.

+1, GODT SAGT!!!!

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det en diskusjon på gang som har gått meg hus forbi :P

Casen er at jeg alltid har vært en tilhenger av fysisk format når det gjelder musikk. Ble inspirert til å løfte frem denne problemstillingen i stereo vs surround tråden hvor vi såvidt touchet innom dette. Først var det lp plater, og siden har jo cd platen overtatt i endel år nå. Gleden for meg ved å ha et fysisk produkt å spille det av i en fysisk spiller er en stor og viktig glede ved musikk. I dagens samfunn er det åpenbart streaming fra diverse tjenester som er det musikalske nirvana. Hva skjedde med sjelen knyttet til å ha et fysisk produkt? Minner og opplevelser man knytter til et fysisk produkt som ikke er gjennomførbart med elektronisk streaming?

Dessverre er det store skyer på horisonten mtp fremtiden. Og den skyen heter hovedsaklig spotify, eller elektronisk streaming av musikk om du vil. Artister og band er avhengig av inntekter i fremtiden for å fortsette produsere god musikk for oss entusiaster. På dette viset mener jeg at tjenester som Spotify, blottet for alt som heter sjel,- er med på å undergrave artister og band i fremtiden. De får ikke nok inntekter på dette viset ,og jeg er redd for at fremtiden vil innebære musikklytting uten et fysisk format å kose seg med. Rett og slett trist da gleden for meg ved å ha et fysisk produkt med booklet, tekster og cover som sagt er uslåelig.

Hva mener andre musikkentusiaster her på forumet? Dette er et viktig tema folkens!
    For meg er det fysisk nok å holde Iphonen min i hånden, finne låten jeg vil spille av, og trykke play (selvfølgelig etter å ha valgt sonen jeg vil høre musikken i, da Om jeg så lurer på mere info rundt låten eller albumet er jeg bare få tastetrykk unna album-art, tekster og videre info om artist/gruppe langt utover det man finner i en booklet.

Lydkvaliteten jeg får fra dette er også temmelig upåklagelig. Har ved flere anledninger hatt blind-tester på besøkende her, for å bedømme om spotify eller CD-platen er best. Og som jeg også kom frem til selv, viste det seg at det var vanskelig å skille når man ikke visste hvilken som var hva.

Om Spotify og/eller andre betalings-tjenester blir vanlig nok, vil jo dette etter hvert generere inntekt for våre kjære artister igjen. Akkurat nå er verden i en "overgangs-fase" slik sett, og derfor vil det nok være en del uenigheter her fremover. Husk på at den "yngre" generasjon som vokser opp nå ofte kan ha gått hele livet sitt (hittil) uten å ha betalt en eneste krone for musikk (selv om de kanskje har 30.000 låter på PC`en sin). Dette tar litt tid å snu...

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Scorpion,

Seriøst? Bare for det passer deg?
    Innlegget gjenspeiler på ingen måte maioriteten - så det vil være alt annet enn riktig å oppsummere på den måten!
    Beklager min vage formulering i denne kverulanttråden.

Jeg mente kun den første setningen.
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hele pointet er at man har ulike prioriteringer og bruksmønster for musikklyttingen.
    Det er det dette bunner ut i...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Berme beskrivelsen passer visst meget presist på enkelte).
    Quote Wikipedia: Berme er også en betegnelse på gruppe personer som oppfører seg på en måte som ikke regnes som helt akseptert.

Lurer litt på hvem du syns beskrivelsen passet til...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det rett ut gir jeg blanke F i om du liker det eller ikke. Jeg har ikke angrepet noen enkeltpersoner i denne tråden, og således holdt meg godt innenfor reglementet.
    Åhh, var det derfor moderator stengte ditt forrige tråd siden du var godt innenfor reglement..
    Du kommer til å bli forbannet nå, men ikke vær det.. isteden hver åpen og innse at ikke alle har samme meninger.
    For de siste trådene du har startet så har du ikke annet enn å få størsteparten av innleggene mot deg. Og det du er misfornøyd med å høre kaller du for berme og andre ting.
    At andre liker Grandis, kan de ikke få elske maten de selv i fred? Jeg kan komme på andre retter som du i alle fall ikke vil like, men jeg ville ikke kalt deg en person med dårlig smak.
    Så aksepter at flesteparten her ikke deler ditt syn.
    For slik som tråden her utvikler så blir den nok stengt den også.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en liknende tråd her på AVForum for fire-fem(?) år siden delte leirene seg nærmere midten blant deltakerne. Den gang var utgangspunktet fildelingsnettverk. Det politisk korrekte ble å støtte kjøp av musikk på vinyl/CD. D.v.s. de som var for fildeling uten vederlag til artist ble borte fra tråden.
    Jo da, teknologien ved streaming lå den gang langt under mulighetene av i dag. Likevel føler jeg ikke at forbedret teknologi tilbyr noen kvalitetsgaranti for sluttbrukeren eller gir ham flere rettigheter.

Om platebransjen lider som følge av streamingstjenestene? Det vet jeg ikke. Derimot vet jeg at komprimering av formatene skjer med grov kniv (the Loudness War). Dynamikken (avstanden mellom bunn og topp) i musikken komprimeres for å virke høyere og være bedre tilpasset billig og dårlig avspillingsutstyr og smal båndbredde.

Svineriet er dessverre massivt til stede også på CD-mediet, særlig siden midten av 90-tallet. Men her er det særlig teknikere og studiofolk som må ta til vettet.

Jeg synes Gilmour står ufortjent alene i denne meningsstormen og synes han angripes for motiv som ofte ikke hører til under temaet. Og siden det er høytid for korsfestelser (god påske!) våger jeg å vedkjenne min dissenterstatus: Jeg foretrekker å ha musikken på CD framfor å streame, jeg også. Har hverken Spotify, Wimp eller andre streamingstjenster, av flere grunner.

1] Jeg får fullformatet og ikke et nedstrippa Mp3-format.
    2] Får tilgang til lagringsenheten/CDen som musikken ligger på. Antar jeg er materialist, men ikke bare. Å eie primærkilden/CDen gir muligheter for avspilling via flere medier og formater - bærbart, hjemmestreaming/trådløst, deling med andre.
    3] Blir uavhengig av å være online eller ha nettdekning for musikklytting.
    4] Og ja, eiergleden ved å kunne holde i/samle på CDene som musikken ligger på. (For min del er ikke vinyl aktuelt for tida, selv om jeg har 2-300 LPer på lager et sted.)
    5] Som en utvidelse ved det å føle eierglede ved å besitte det fysiske lagringsmediet (CD/vinyl), konstituerer dette også meg som person. Valget uttrykker mine verdier og hvem jeg er. Konservativ, utviklingsfiendlig, miljøkriminell ressurssløser... kall det whatever. Men jeg vil for all del ikke være tvunget til å høre på pinglepop og musepip som følge av en grådig musikkformidlingsbransje.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    2] Får tilgang til lagringsenheten/CDen som musikken ligger på. Antar jeg er materialist, men ikke bare. Å eie primærkilden/CDen gir muligheter for avspilling via flere medier og formater - bærbart, hjemmestreaming/trådløst, deling med andre.
    4] Og ja, eiergleden ved å kunne holde i/samle på CDene som musikken ligger på. (For min del er ikke vinyl aktuelt for tida, selv om jeg har 2-300 LPer på lager et sted.)
    5] Som en utvidelse ved det å føle eierglede ved å besitte det fysiske lagringsmediet (CD/vinyl), konstituerer dette også meg som person. Valget uttrykker mine verdier og hvem jeg er. Konservativ, utviklingsfiendlig, miljøkriminell ressurssløser... kall det whatever. Men jeg vil for all del ikke være tvunget til å høre på pinglepop og musepip som følge av en grådig musikkformidlingsbransje.
    Godt innlegg fra "den andre siden". Men hvis man tar bort punkt nr 1, da flere her er dypt uenig i at CD kan kalles mer fullformat enn Spotify(og definitivt streaming av FLAC), står man bare igjen med personlige meninger som har lite med musikken å gjøre. Men eierglede betyr jo endel for noen, det er opplagt.

Skjønner ikke helt hva du mener med punkt 2, da jeg syntes streaming allerede er der. Og er virkelig punkt 3 noe problem?

Grunnen til at Gilmour får "ufortjent" mye pepper er nok ikke meningene hans, men måten han formulerer dem på.

Geir Arne

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moderator kan forøvrig med fordel stenge denne tråden nå, da de siste innleggene kun er å annse for spam ispedd avsporing.(Berme beskrivelsen passer visst meget presist på enkelte).
    Det vi forsøker er å få deg til å innse at din versjon av verden ikke er den eneste riktige, men det er visst umulig uansett hva vi diskuterer.

Til din informasjon så vil jeg forøvrig påpeke at jeg ikke bruker Spotify fordi andre gjør det (ref din omtale av sauementalitet), men fordi jeg synes det er et genuint bedre konsept enn CD. Jeg vil tro at veldig mange av de andre som bruker Spotify gjør det av akkurat samme årsak.

Hvordan du kan stille deg til dommer over min preferanse fatter jeg ikke. Til alt overmål går du så langt at du går rundt og ønsker at platebransjen skal kutte ut dette tilbudet, slik at jeg og andre som nyter godt av dette produktet ikke lenger får glede av tjenesten som vi ærlig og redelig betaler for, men må gå tilbake til et produkt vi vurderer som dårligere.

Jeg har da ingen som helst problemer med at du foretrekker CD, og du må kose deg så mye du vil med både CD og CD-cover. Hvorfor skal ikke jeg og andre med meg få lov til å glede oss over de fordelene streaming medfører?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg synes Gilmour står ufortjent alene i denne meningsstormen og synes han angripes for motiv som ofte ikke hører til under temaet. Og siden det er høytid for korsfestelser (god påske!) våger jeg å vedkjenne min dissenterstatus: Jeg foretrekker å ha musikken på CD framfor å streame, jeg også. Har hverken Spotify, Wimp eller andre streamingstjenster, av flere grunner.
    Det er jo helt opp til deg. Det er ingen som har problemer med at du eller andre foretrekker CD. Problemet med Gilmour er at han ikke tillater andre å mene noe annet. Da har man dårlig sans for kvalitet og tilhører bermen.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det vi forsøker er å få deg til å innse at din versjon av verden ikke er den eneste riktige, men det er visst umulig uansett hva vi diskuterer.

Til din informasjon så vil jeg forøvrig påpeke at jeg ikke bruker Spotify fordi andre gjør det (ref din omtale av sauementalitet), men fordi jeg synes det er et genuint bedre konsept enn CD. Jeg vil tro at veldig mange av de andre som bruker Spotify gjør det av akkurat samme årsak.

Hvordan du kan stille deg til dommer over min preferanse fatter jeg ikke. Til alt overmål går du så langt at du går rundt og ønsker at platebransjen skal kutte ut dette tilbudet, slik at jeg og andre som nyter godt av dette produktet ikke lenger får glede av tjenesten som vi ærlig og redelig betaler for, men må gå tilbake til et produkt vi vurderer som dårligere.

Jeg har da ingen som helst problemer med at du foretrekker CD, og du må kose deg så mye du vil med både CD og CD-cover. Hvorfor skal ikke jeg og andre med meg få lov til å glede oss over de fordelene streaming medfører?
    +1!! Ikke for at jeg har spotify, men vil komme til å ha det.. Venter bare på forforsterkeren min etter en oppgradering.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en liknende tråd her på AVForum for fire-fem(?) år siden delte leirene seg nærmere midten blant deltakerne. Den gang var utgangspunktet fildelingsnettverk. Det politisk korrekte ble å støtte kjøp av musikk på vinyl/CD. D.v.s. de som var for fildeling uten vederlag til artist ble borte fra tråden.
    Jo da, teknologien ved streaming lå den gang langt under mulighetene av i dag. Likevel føler jeg ikke at forbedret teknologi tilbyr noen kvalitetsgaranti for sluttbrukeren eller gir ham flere rettigheter.

Om platebransjen lider som følge av streamingstjenestene? Det vet jeg ikke. Derimot vet jeg at komprimering av formatene skjer med grov kniv (the Loudness War). Dynamikken (avstanden mellom bunn og topp) i musikken komprimeres for å virke høyere og være bedre tilpasset billig og dårlig avspillingsutstyr og smal båndbredde.

Svineriet er dessverre massivt til stede også på CD-mediet, særlig siden midten av 90-tallet. Men her er det særlig teknikere og studiofolk som må ta til vettet.

Jeg kan bare nikke og bukke. Ikke dårlig at det finnes andre enn meg her på dette forumet som 7 dager i uken foretrekker fysisk format fremfor spotify og andre jallatjenester.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo helt opp til deg. Det er ingen som har problemer med at du eller andre foretrekker CD. Problemet med Gilmour er at han ikke tillater andre å mene noe annet. Da har man dårlig sans for kvalitet og tilhører bermen.

Det du her sier har jeg strengt tatt ikke uttalt, og du bør la være å vri og vrenge på det jeg faktisk har sagt. De jeg har karakterisert som berme er de som ukritisk laster ned musikk ulovlig, de som ukritisk frotser i gratis tjenester og ser det som den største menneskerett og ha all verdens musikk tilgjengelig i sin egen stue.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du her sier har jeg strengt tatt ikke uttalt, og du bør la være å vri og vrenge på det jeg faktisk har sagt. De jeg har karakterisert som berme er de som ukritisk laster ned musikk ulovlig, de som ukritisk frotser i gratis tjenester og ser det som den største menneskerett og ha all verdens musikk tilgjengelig i sin egen stue.
    Kom igjen Gilmour, senest i forrige innlegg betegner du Spotify som en jallatjeneste. Du snakker nedsettende om spotify og de som bruker det i nesten hvert eneste innlegg.
    --
    Thorbjørn

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spotify og andre jallatjenester.
    Vet ikke helt om jeg skal le eller grine nå. Dette blir som om jeg skal si at indrefileten du spiser er råtten. Jeg kan jo ikke påstå noe slikt uten å ha testet skikkelig kan jeg vel?

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fordi jeg er av den klare oppfatning at platebransjen egentlig ikke ønsker gå i denne retningen, men de er blitt presset opp i et hjørne etter mange år med skjødesløst musikktyveri på nettet. Og ikke minst tror jeg at streaming skader det fysiske formatet i et fremtidig perspektiv, og isåfall tar man vekk noe av det som veldig mange finner glede i hva gjelder både vinyl og cd skiver: Nemlig å samle, få tak i sjeldne utgivelser og bygge opp en samling som er ens egen. Denne gleden lar jeg ikke dagens streamingfanskare ta fra meg uten kamp.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ukritisk laster ned musikk ulovlig?, ukritisk frotser i gratis tjenester?

Vi snakker om Spotify ikke sant?, Tjenesten man kan betale X kroner i mnd for leie av "all verdens musikk" lett tilgjengelig?
    Alternativt tjenesten som tilbyr gratis adgang i bytte mot at man hører på reklame fra tid til annen (annen måte å betale på!)

Side 14 av 61 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •