Spotify (streaming) undergraver platebransjen! - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 61 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 1207
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Angående napster og andre ulovlige fildelingstjenester så dro jeg frem det jmf mangelen på moral og etikk i tankegangen hos mange. Jeg etterlyser mer fokus på det faktum at musikk er en vare man skal betale for og som noen har jobbet hardt for å skape,- og ikke noe som er en menneskerett å streame gratis inn i stua si fra nett.
    Ikke trekk integriteten min i tvil på denne argumentasjonen. Fakta er at Spotify og platebransjen har blitt enige om en distribusjonstjenste. Denne har to varianter, en gratis og en betaltjeneste med økt kvalitet. Den beste opplevelsen og kvaliteten får en med Spotify Premium til kr 99,-/mnd. Ergo betaler en for tjenesten, og ikke "utnytter" noe gratis. Ergo betaler jeg den prisen artistene, plateselskapene og distribusjonstjensten (i dette tilfellet Spotify) har satt for å få tilgang til produktene. Når en da betaler prisen på prislappen som er satt, kan en ikke i ettertid kritisere brukerne for dette? Da er det ikke brukerne som har "skylden" da er i så fall prisen satt for lavt av de øvrige parter.

Og selv om det er gratisversjonen, så får artistene betalt for hver spilte sang. Det er jo noe helt annet enn eks Napster og annen fildeling.

Og lydkvaliteten; vel den kan diskuteres i andre fora (noe det for så vidt også gjøres i en annen tråd), men jeg skal driste meg såpass utpå med å si at selv om det er en relativt liten, men dog, forskjell i lydkvalitet vs redbookformatet skal du være rimelig nerdifisert om du ikke klarer å lytte til Premium-lydkvalitet og nyte musikken. På gratisversjonen, ja. Men ikke Premium.

En annen ting er temaet med at dersom en skal bruke Spotify så må en sitte låst og bruke en PC. Tull. Som andre kom inn på her, koble dette opp med Sonos (eller andre) streamingsystemer, koble dette inn på hovedanleggets DAC eller CD-spiller med digital inngang, bruk den medfølgende fjernkontrollen eller sett dette opp på en iPad, iPhone eller annet og vips: så har du økt fleksibiliteten, musikksamlingen, brukervennligheten og den totale opplevelsen. IMHO.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har røft regnet oppimot en 1500 cd skiver, og i tillegg et ukjent antall dvd konserter og blu-rays. Er det noe jeg _ikke_ trenger så er det filer på et pc program for å ha nok musikk. Å se på bilder, skrift på en pc skjerm? Kan ikke sammenlignes med å ha en fysisk booklet med for eks håndskrevet hilsen fra bandet eller fysiske bilder med kunst fra bandets glanstid slik som jeg har i den ene U2 deluxeutgivelsen min. _Det_ er eierskap, _det_ er eierglede og sjarme, ikke noe jalla streamingprogram på en laptop.
    OK

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har røft regnet oppimot en 1500 cd skiver, og i tillegg et ukjent antall dvd konserter og blu-rays. Er det noe jeg _ikke_ trenger så er det filer på et pc program for å ha nok musikk. Å se på bilder, skrift på en pc skjerm? Kan ikke sammenlignes med å ha en fysisk booklet med for eks håndskrevet hilsen fra bandet eller fysiske bilder med kunst fra bandets glanstid slik som jeg har i den ene U2 deluxeutgivelsen min. _Det_ er eierskap, _det_ er eierglede og sjarme, ikke noe jalla streamingprogram på en laptop.
    ...er din mening. Andre mener at de får en like god opplevelse med å se de samme bildene, historiene, tekstene som er tilgjengelig på eksempelvis en iPad mens de hører musikken.

Hvem skal da ha "rett"? Ingen, eller alle, for dersom en selv har en fenomenal opplevelse av det en gjør i tillegg til å nyte musikken, så spiller det ingen rolle. Du gjør jo som du selv ønsker.

OG; hvorfor denne konstante fikseringen på sort/hvitt? Det er da ikke sånn for absolutt alle automatisk kutter ut alt som heter fysiske formater tilfordel for Wimp, Spotify eller nedlastbare betalttjenester for høyoppløste formater?

Jeg har gjentatte ganger påpekt at det er mange som bruker Spotify som et supplement i tillegg til fysiske formater som vinyl og CD. Jeg er selv en av dem. Jeg bruker først og fremst Spotify som et oppslagsverk for å finne ny musikk, og for å lage dedikerte spillelister for forskjellige formål (musikk til barnas rom, relaxavdelingen, kjøkkenet, på reisefot, musikksjangere m.m.m.) til områder der lydkvaliteten ikke er første prioritet, men tvert i mot tilgjengelighet, distribusjon, fleksibilitet og funksjonalitet.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Ikke trekk integriteten min i tvil på denne argumentasjonen. Fakta er at Spotify og platebransjen har blitt enige om en distribusjonstjenste. Denne har to varianter, en gratis og en betaltjeneste med økt kvalitet. Den beste opplevelsen og kvaliteten får en med Spotify Premium til kr 99,-/mnd. Ergo betaler en for tjenesten, og ikke "utnytter" noe gratis. Ergo betaler jeg den prisen artistene, plateselskapene og distribusjonstjensten (i dette tilfellet Spotify) har satt for å få tilgang til produktene. Når en da betaler prisen på prislappen som er satt, kan en ikke i ettertid kritisere brukerne for dette? Da er det ikke brukerne som har "skylden" da er i så fall prisen satt for lavt av de øvrige parter.

Og selv om det er gratisversjonen, så får artistene betalt for hver spilte sang. Det er jo noe helt annet enn eks Napster og annen fildeling.

Og lydkvaliteten; vel den kan diskuteres i andre fora (noe det for så vidt også gjøres i en annen tråd), men jeg skal driste meg såpass utpå med å si at selv om det er en relativt liten, men dog, forskjell i lydkvalitet vs redbookformatet skal du være rimelig nerdifisert om du ikke klarer å lytte til Premium-lydkvalitet og nyte musikken. På gratisversjonen, ja. Men ikke Premium.

En annen ting er temaet med at dersom en skal bruke Spotify så må en sitte låst og bruke en PC. Tull. Som andre kom inn på her, koble dette opp med Sonos (eller andre) streamingsystemer, koble dette inn på hovedanleggets DAC eller CD-spiller med digital inngang, bruk den medfølgende fjernkontrollen eller sett dette opp på en iPad, iPhone eller annet og vips: så har du økt fleksibiliteten, musikksamlingen, brukervennligheten og den totale opplevelsen. IMHO.

Hvilken musikksamling tenker du på i siste avsnitt? Hele poenget er at man ikke har noen musikksamling med Spotify, kun filer på en harddisk/internett.

Forøvrig har bransjen langtfra frivillig kommet hit vi er idag hvor de har kommet frem med spotify som plattform: de har delvis blitt presset ditt pga mengden med skjødesløs ulovlig nedlasting og fildeling som har gjort at cd salget ramlet grasalt på få år for en periode siden. Argumentet mitt om etikk/moral står fortsatt, da jeg opplever at det er akkuratt den samme bermen som totalt ukritisk har lastet ned musikk ulovlig (man må jo ha tilgang på mye musikk må vite, en menneskerett)som nå omfavner spotify og da spesielt gratisversjonen. Spør du meg skulle alle artister nektet spotifyplattformen, og istedet rettet fokus inn mot å føre folk som stjeler musikken deres på nettet for retten og få de straffet. Dagens streamingplattform er et resultat av musikktyveriene som har foregått på nett i årevis og at musikkbransjen pent har måttet gi opp i kampen mot piratene.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    føler alt bare går i loop her jeg.

Dette blir jo som å prøve ri hest uten ben

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også en drøss med CD-plater og tilhørende cover men eiergleden forsvant med LP-platen. Å sitte med en knuslete papirlapp med knøttliten skrift synes jeg er fullstendig verdiløst i forhold til et dobbelt LP-cover. Nå som all informasjonen og mye mer er tilgjengelig på skjerm, er noe av denne lesegleden kommet tilbake.

Du trekker stadig frem denne samleboksen med signaturer. Greit nok, men de aller aller fleste CD-platene inneholder jo ikke særlig leseverdig materiale.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    føler alt bare går i loop her jeg.

Dette blir jo som å prøve ri hest uten ben

Jeg foreslår at du tar med deg spammet ditt et annet sted og lar oss som forholder oss til problemstillingen i tråden få diskutere ifred.

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg høyrde på radioen ein dag. Der var det ein kar frå platebransjen som preika. Han meinte at bransjen sto ovenfor ei stor utfordring med tanke på at cd-salget stupar. Og han meinte at "gratis"-streaming også kunne vere problematisk i lengda.

MEN!

Han meinte at betalt streaming (i form av spotify premium f.eks., ) kunne bringe platebransjen til høgder dei ikkje tidlegare hadde drømt om. Tenk om halvparten av den vestlege verdas befolkning betalte 99 kroner i måneden heile året for å høyre på musikk. Då snakkar vi store inntekter til plateselskapa.

Om Gilmour likar utdaterte fysiske format så er jo det heilt i orden, men verda går vidare og eg kjøper ikkje lenger cd'ar for å sei det slik

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har også en drøss med CD-plater og tilhørende cover men eiergleden forsvant med LP-platen. Å sitte med en knuslete papirlapp med knøttliten skrift synes jeg er fullstendig verdiløst i forhold til et dobbelt LP-cover. Nå som all informasjonen og mye mer er tilgjengelig på skjerm, er noe av denne lesegleden kommet tilbake.

Du trekker stadig frem denne samleboksen med signaturer. Greit nok, men de aller aller fleste CD-platene inneholder jo ikke særlig leseverdig materiale.

Hele pointet er at det er langt mer sjarm/sjel i en fysisk booklet/bilder/signaturer, enn knøttliten skrift på en laptop/ipad.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele pointet er at man har ulike prioriteringer og bruksmønster for musikklyttingen. Jeg har aldri kjøpt så mye CD-er som etter at jeg kjøpte Spotify Premium. Skulle jeg velge mellom dem; vet ikke hva jeg ville valgt nettopp fordi de oppfyller ulike behov.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foreslår at du tar med deg spammet ditt et annet sted og lar oss som forholder oss til problemstillingen i tråden få diskutere ifred.
    Hvilken problemstilling? Blir jo aldri noen løsning her. Vi bombarderer deg jo med motargumenter på alt, men du bare ignorerer dem og fortsetter med korstoget ditt om at streaming er djevelen selv.

Hva er det du vil oppnå, at alle på forumet skal slutte streame og begynne kjøpe cder?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, korrekt. Bermen får nøye seg med spotify og snylte på artistene totalt skamløst, mens jeg legger fysiske plater i skuffen på min nydelige Marantz BD 7400 hifispiller.

Forøvrig er jeg også innom nettaviser nå og da til din opplysning, men jeg er istand til å se verdien og kosen med papiraviser. Å lese papiraviser med en god kopp kaffe er noe ganske annet enn å lese de på nett. Men etter inntrykket jeg har fått av deg så forstår du heller ikke dette, så da er det som å pisse i motvind: Samme hvor hardt du pisser så blåser det tilbake på buksa.
    Jeg har litt problemer med å godta at du skal tillegge meg og andre dine verdier. Jeg ser null verdi i å legge CDer i en cdspiller, og jeg ser null verdi i å lese en papiravis. Er jeg da et dårligere menneske enn deg? Har jeg dårligere sans for kvalitet?

Jeg synes Spotify er det beste siden oppskjært brød hva gjelder musikk, og jeg synes Kindle er det beste siden oppskjært brød hva gjelder bøker. Begge deler kan jeg nyte ved kjøkkenbordet eller godstolen foran peisen på akkurat samme måte som jeg gjorde med CDer og papirbøker.

At du ikke tar innover deg nye medier er DITT problem, ikke vårt - og det er direkte flaut å se deg heve deg over "vanlige folk" ved å anta at ditt verdisyn er bedre enn andres. Kvalmt.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Hvilken problemstilling? Blir jo aldri noen løsning her. Vi bombarderer deg jo med motargumenter på alt, men du bare ignorerer dem og fortsetter med korstoget ditt om at streaming er djevelen selv.

Hva er det du vil oppnå, at alle på forumet skal slutte streame og begynne kjøpe cder?

Du har stått for svært lite argumentasjon i denne tråden, men derimot tillagt meg meninger jeg ikke har ytret, spammet ned tråden med off topic vås og konstruert fantasifulle påstander. Slikt innbyr ikke til mye godvilje fra min side. Og nei: Mitt mål er ikke få alle på forumet til å slutte streame, da det naturligvis er umulig og faller på sin egen urimelighet.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg har litt problemer med å godta at du skal tillegge meg og andre dine verdier. Jeg ser null verdi i å legge CDer i en cdspiller, og jeg ser null verdi i å lese en papiravis. Er jeg da et dårligere menneske enn deg? Har jeg dårligere sans for kvalitet?

Jeg synes Spotify er det beste siden oppskjært brød hva gjelder musikk, og jeg synes Kindle er det beste siden oppskjært brød hva gjelder bøker. Begge deler kan jeg nyte ved kjøkkenbordet eller godstolen foran peisen på akkurat samme måte som jeg gjorde med CDer og papirbøker.

At du ikke tar innover deg nye medier er DITT problem, ikke vårt - og det er direkte flaut å se deg heve deg over "vanlige folk" ved å anta at ditt verdisyn er bedre enn andres. Kvalmt.

Du kan syns det er så kvalmt du vil, det bryr jeg meg fint lite om. Jeg mener det okke som at folk som ikke greier forstå sjarmen med papiraviser /fysisk musikkformat mangler fundamental forståelse. Greit at du foretrekker papiravis, men at du overhode ikke forstår forskjellen blir bare for dumt. At du også skryter hemningsløst av oppskjært brød avslører at du for eksempel ikke vet at ferdig oppskjært brød blir mye fortere tørt og uspiselig enn normalt brød som ikke er oppskjært. Men la meg gjette: det er mye viktigere for deg å slippe de to sekundene det tar å skjære en brødskive enn alt annet, som for eksempel tørt brød?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Beklager å si det, men her er det virkelig mørkt.

Geir Arne

Spar deg nedrige personangrep og fei for egen dør først.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden, men fikk med meg et par temmelig bastante uttrykk fra gilmore vedrørende Appleprodukter og Spotify, så det er vel egentlig ikke mulig å nå gjennom.

Men jeg tror tvert i mot at musikkbransjen var i ferd med å undergrave seg selv ved å tviholde på det fysiske medium. Nå som de fleste selskapene og artistene har inngått avtaler med Spotify, er resultatet at folk faktisk ikke gidder å laste ned ulovlig lenger pga. tilgjengeligheten som Spotify gir. Altså har Spotify flyttet musikkforbrukere fra ulovlig nedlasting som gir artistene 0,- i inntekt, over på en Lovlig plattform som gir litt inntekt. Så hvilken plattform gir artistene mest inntekt: ulovlig nedlasting eller Spotify.

At enkelte så til de grader motsetter seg funksjonaliteten og opplevelsen man får ved å sitte i godstolen med et glass rødvin og bla rundt på Spotify på en iPad, oppleve grafikken, se på bilder, lese bibliografier, finne masse ny og spennende musikk, mens musikken strømmer ut av anlegget i høy (nok) kvalitet, ja det får bli deres problem.
    +1

Har nettopp lest gjennom hele tråden selv og er opprørt over enkelte uttalelser her.

For det første har vi platebransjen selv å takke når det gjelder utviklingen på denne fronten. Det ble tidligere i tråden poengtert at platebransjen selv skjøt seg i foten ved å jobbe mot piratkopiering istedet for å jobbe mot et alternativ som gjorde piratkopiering mindre attraktivt. Linker til en artikkel jeg likte i forbindelse med piratkopiering og musikkbransjen:

Historietime: Fildelerne – musikkbransjens mareritt

For det andre finner jeg meg ikke i å bli kalt en snylter fordi jeg i lang tid brukte spotify free. Spotify sørget selv for ved hjelp av god markedsføring å irritere meg nok med Jonathan og Rybakk at jeg valgte å oppgradere til Premium. Jeg har aldri før støttet flere artister ved å gå på konserter enn etter jeg fikk spotify, og har til nå i år brukt godt over 3000 kroner på billetter. Det skal vel heller ikke feies under teppet at prislappen på konserter gikk kraftig opp når platebransjen merket at platesalget gikk ned. Så artistene tjener vel fortsatt godt nok?

For det tredje har vel kvaliteten på de forskjellige mediene ikke så mye å si for hvordan streaming "undergraver" platebransjen. Hvis det er slik Gilmour sier at CD'er har betraktelig høyere kvalitet enn streaming, har vel platebransjen lite å frykte? Jeg hører selv ikke helt forskjellen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig har bransjen langtfra frivillig kommet hit vi er idag hvor de har kommet frem med spotify som plattform: de har delvis blitt presset ditt pga mengden med skjødesløs ulovlig nedlasting og fildeling som har gjort at cd salget ramlet grasalt på få år for en periode siden. Argumentet mitt om etikk/moral står fortsatt, da jeg opplever at det er akkuratt den samme bermen som totalt ukritisk har lastet ned musikk ulovlig (man må jo ha tilgang på mye musikk må vite, en menneskerett)som nå omfavner spotify og da spesielt gratisversjonen. Spør du meg skulle alle artister nektet spotifyplattformen, og istedet rettet fokus inn mot å føre folk som stjeler musikken deres på nettet for retten og få de straffet. Dagens streamingplattform er et resultat av musikktyveriene som har foregått på nett i årevis og at musikkbransjen pent har måttet gi opp i kampen mot piratene.
    Sludder og vrøvl. Platebransjen har nektet å gi kundene det produktet de vil ha. Det er 10-15 år siden kundene ikke lenger ønsket å gå til butikken og handle en fysisk CD, det har de vist svært tydelig ved å laste ned MP3.

Nå har platebransjen E N D E L I G fått opp øynene og forstått at de kan selge DRM-frie MP3er og i tillegg tilby streaming. Også vil du at de skal slutte? Hva i heite huleste er det du snakker om? Nå har de jo endelig klart å stable på bena teknologi som gjør at de kan begynne å tjene penger igjen!

Dette er som å sitte i en diskusjon med en PR-konsulent fra platebransjen i 1998, bare at argumentene er enda mer hodeløse enn den gangen.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan syns det er så kvalmt du vil, det bryr jeg meg fint lite om. Jeg mener det okke som at folk som ikke greier forstå sjarmen med papiraviser /fysisk musikkformat mangler fundamental forståelse. Greit at du foretrekker papiravis, men at du overhode ikke forstår forskjellen blir bare for dumt. At du også skryter hemningsløst av oppskjært brød avslører at du for eksempel ikke vet at ferdig oppskjært brød blir mye fortere tørt og uspiselig enn normalt brød som ikke er oppskjært. Men la meg gjette: det er mye viktigere for deg å slippe de to sekundene det tar å skjære en brødskive enn alt annet, som for eksempel tørt brød?
    Det er ikke snakk om å forstå forskjellen, jeg har ingen problemer med å forstå forskjellen på en papiravis og elektroniske medier. Sistnevnte er mye bedre.

"Det beste siden oppskjært brød" er et uttrykk, slå det opp. Det har da for svarte ingenting med tørre brødskiver å gjøre. Du ber andre diskutere seriøst og holde seg til saken, foreslår at du gjør det samme.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Sludder og vrøvl. Platebransjen har nektet å gi kundene det produktet de vil ha. Det er 10-15 år siden kundene ikke lenger ønsket å gå til butikken og handle en fysisk CD, det har de vist svært tydelig ved å laste ned MP3.

Nå har platebransjen E N D E L I G fått opp øynene og forstått at de kan selge DRM-frie MP3er og i tillegg tilby streaming. Også vil du at de skal slutte? Hva i heite huleste er det du snakker om? Nå har de jo endelig klart å stable på bena teknologi som gjør at de kan begynne å tjene penger igjen!

Dette er som å sitte i en diskusjon med en PR-konsulent fra platebransjen i 1998, bare at argumentene er enda mer hodeløse enn den gangen.

Det er ikke sludder og vrøvl. At du som en av de fremste forkjemperne av streaming og nedlasting her inne legger din hånd over musikktyvene som har herjet skjødesløst på nettet i årevis med ulovlig nedlasting og fildeling er fint lite overraskende.Oppskriftsmessig så det holder. Platebransjen ble presset til å finne en annen plattform enn cd plater fordi musikktyvene stjal produktene deres på nettet, istedet for å betale for musikken i butikken som lovlydige folk. Det er fakta og så langtifra sludder og vrøvl som man kan komme.

Side 10 av 61 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •