Forskjell på RCA kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på RCA kabler

Hei

Har en Beresford Caiman dac som jeg har koblet blu-ray spilleren til digitalt. Fra Caiman til forsterker bruker jeg sånn vanlig standard RCA kabel som man kjøper på elkjøp til 50 kr.

Vil disse kablene ha negativ innvirkning på lyden?Kan jeg forbedre lyden ved å bytte til dyrere kabler?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av xnn3882
    Hei

Har en Beresford Caiman dac som jeg har koblet blu-ray spilleren til digitalt. Fra Caiman til forsterker bruker jeg sånn vanlig standard RCA kabel som man kjøper på elkjøp til 50 kr.

Vil disse kablene ha negativ innvirkning på lyden?Kan jeg forbedre lyden ved å bytte til dyrere kabler?
    Ja og ja...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikkje nødvendigvis. Mitt tips er å låne med deg kabler heim og prøve.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

D
    Vel må nok si at eg tviler på at du vil oppleve noen stor forskjell ved å bytte til dyrere RCA-kabler. Når det er sagt så må eg nevne at litt dyrere kabler med skjerming mot støy utenfra kan være verdt pengene. Slike kabler behøver ikke å koste mer enn ca 100-200 ,- zå de vil ikke kreve den helt store inevesteringen.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg begynte å bruke Qed fra Hifiklubben en eller annen gang på 90 tallet og har brukt det eller Argon siden.

Synes det gir mye klarere og bedre lyd iforhold til lakrislissene fra elkjøp. Tror det er fordi de er bedre skjermed og har bedre kontakt. Dessuten er de vel tykkere også.

Vel jeg merket en betydelig forbedring med gamle CD spilleren min. Det samme gjelder Phono til Jack til feks PC og laptop. Mye bedre å kjøpe en litt bedre kvalitet.

Det bør ikke koste mer enn 200-300kr synes jeg, alt etter som. Men det gir bedre resultat enn lisser synes jeg.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    ikkje nødvendigvis. Mitt tips er å låne med deg kabler heim og prøve.
    Helt klart det vil være forskjell....dette er noe alle=vi som har noen år på baken har visst siden 70 tallet....
    særlig i forhold til lakrislisser fra Elkjøp eller Clas....
    Men ikke alle kan høre forskjeller...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er en av de som ikke hører forskjeller. Prøvd mellom diverse RCA merkede kabler og lakris fra clasern, høres likt ut for meg. Hadde prøvd låne med meg noen kabler sett om du hørte noen forskjeller.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Helt klart det vil være forskjell....dette er noe alle=vi som har noen år på baken har visst siden 70 tallet....
    Det er ingen garanti for at trådstarter hører forskjell, uansett kor mange år baken din er.
    Hvis det ikkje er støypåvirkning fra før, så vil ikkje skjermet kabel ha noko å sei.

Meiner fortsatt at trådstarter bør låne med seg eit sett kabler fra f.eks hifiklubben e.l og vurdere om kostnaden er verdt det.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å dra denne tråden også til en krangletråd mellom kabelgutta og målegutta, så håper jeg vi snart har vokst av oss den kranglingen.
    Men vis det forsatt er noen som må krangle så vart det innrømmet fra noen av di mest største kabelskeptikerene at det var forskjell og difor dei også satt med kabler som koster mye og sinnsykt mye, sett fra en nylig hifi frelst person, som skal begynne å oppgradere sin bomblaster. :-D

Min erfaring er at med dyrere anlegg vil du oppleve større forskjell.
    Alså med eit rimelig anlegg er det lite forskjell kontra eit anlegg til f.eks 50-100.000 der forskjellene ofte vil vere store. Selv mellom kabler som koster f.eks 6000,- så vil lyden variere mellom merkene.

Med din elektronikk vil jeg tro det er forskjell ja. Men test flere merker vis du velger å kjøpe noe dyrt.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huffda...
    Kan være greit å begynne med rimelige kabler.
    Finnes gode kabler fra 300. Se etter produsenter som bla. QED, Audioquest...

Så får du selv finne ut hva effekt det har

Lykke til!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Huffda...
    Kan være greit å begynne med rimelige kabler.
    Finnes gode kabler fra 300. Se etter produsenter som bla. QED, Audioquest...

Så får du selv finne ut hva effekt det har

Lykke til!
    Jepp, Ebay har mye flott og billigt.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Jepp, Ebay har mye flott og billigt.
    Har gjort samme observasjon. kommer man seg under 200kr grensa, noko som er mulig på korte lengder, så er det virkelig penger å spare!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort samme observasjon. kommer man seg under 200kr grensa, noko som er mulig på korte lengder, så er det virkelig penger å spare!
    Og strømkabel til ca 200 kr fra hong kong
    Virkeer fint dei, har tre stk
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, kjøpte strømkabler til 200 kr stk ca fra hong kong, og funker fint dei. 8)

Sorry dobbelt opp her..så ut til at det ikke virket
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, si det. Jeg har i aldri skjønt hvorfor folk kjøper eksterne DACer i det hele tatt. At den skal være så utrolig mye bedre enn DACen som sitter i forsterkeren har jeg strengt tatt ikke så mye tro på. Men, når man først er så lydgal at man velger å gå for den type løsning, så virker det unektelig litt merkelig å bruke den billigste hyssingen man finner for å koble DAC til forsterker.

Personlig ville jeg kasta DACen og brukt digital overføring til forsterker. Men, hvis du først skal beholde den, så ville jeg nok satsa på kabler av en litt høyere klasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Tja, si det. Jeg har i aldri skjønt hvorfor folk kjøper eksterne DACer i det hele tatt. At den skal være så utrolig mye bedre enn DACen som sitter i forsterkeren har jeg strengt tatt ikke så mye tro på. Men, når man først er så lydgal at man velger å gå for den type løsning, så virker det unektelig litt merkelig å bruke den billigste hyssingen man finner for å koble DAC til forsterker.

Personlig ville jeg kasta DACen og brukt digital overføring til forsterker. Men, hvis du først skal beholde den, så ville jeg nok satsa på kabler av en litt høyere klasse.
    Forsterkeren har ikke hodetelefonutgang. Kan bruker DAC'en som hodetelefonforsterker. Derfor har jeg koblet blu-ray spiller til DAC'en slik at jeg kan høre på musikk/se film uten å plage andre midt på natta.

Tror dere virkelig det er mulig å låne kabler med seg hjem fra hifi-klubben eller soundgarden bare for å prøve?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror dere virkelig det er mulig å låne kabler med seg hjem fra hifi-klubben eller soundgarden bare for å prøve?
    Dei har demoeksemplar som dei bruker ved oppkobling av anlegg for kunder osv. om du er hyggelig og spør fint, så går det som regel å låne de over helgen, då dei mest sannsynlig har stengt uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm

Hvordan vil du kjøre digital overføring (uten ekstern DAC) til min 2 kanals rørforsterker som ikke har digital inngang, sa du ?
    Skjønner du nå hvorfor eg har kjøpt en ekstern DAC ? Litt for kjapp konklusjon du kom med her, er min mening....
    PS. er fortsatt like liten forskjell å spore mellom mine signalkabler, før og etter/med eller uten ekstern DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Ja da here we go again, selvfølgelig er det ikke alle som har denne gudegaven at de hører forskjell på kabler.
    Dersom dette har vært en kjent sak siden 1970 tallet, så er det meget underlig at det ikke finnes en eneste seriøs test som dokumenterer dette, eller ??
    Vi snakker tross allt om nærmere 40 år her.... hva annet har vi opplevd i denne perioden ? tja la oss ta et par eksempler : Vellykkede transplantasjoner som hjerte, lunge og nyre... mange levende bevis på dette i dag !
    Mobiltelefoni i form av NMT 450/900 og senere GSM (Generasjon4 i dag). Internett via modem, senere ADSL til dagens coaxkabel/fiberoptisk.
    Fra Telex, via fax til e-post og Facebook.
    Tv-signal fra parabol først analog, så digital, bakkesent digital-tv. Fra sort/hvitt Tv til dagens LED-LCD apperat.
    Fra smalfilm til dagens blue-ray (er vel ikke noen som benekter forskjellen der ?)

Dette var bare noen få eksempler (hovedsaklig teknologiske) eg kom i farten nå.
    Fortsatt så mangler entydig dokumentasjon som kan bekrefte hørbar forskjell på kabler, og stoppe alle diskusjoner ang dette.
    Er ikke det litt rart ? når vi ser på annen teknologisk utvikling de siste 30 til 40 år ?
    Fortsatt så benyttes argumentasjon mot oss som ikke hører forskjell, at vi har for dårlig hørsel eller for dårlig anlegg... eller begge deler.... fortsatt etter nesten 40 år ?
    Dersom forskjellen er så betydelig som enkelte hevder, så burde dette vært tydelig dokumentert og akseptert for lenge siden.
    På bakgrunn av det enekelte hevder å høre av forskjell så er det rett og slett uforstålig, at dette ikke lar seg dokumentere, spør du meg.

PS. demonter en tv fra 1990 og en fra 2011, gjør så det samme med en signalkabel fra 1990 og 2011 og fortell meg hvor du ser de største forandinger av de 2 produktene......
    For ordens skyld : Ja, eg ser forskjell ang bilde på en tv fra 1990 og en fra 2011 !

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Ja da here we go again, selvfølgelig er det ikke alle som har denne gudegaven at de hører forskjell på kabler.
    Dersom dette har vært en kjent sak siden 1970 tallet, så er det meget underlig at det ikke finnes en eneste seriøs test som dokumenterer dette, eller ??
    Vi snakker tross allt om nærmere 40 år her.... hva annet har vi opplevd i denne perioden ? tja la oss ta et par eksempler : Vellykkede transplantasjoner som hjerte, lunge og nyre... mange levende bevis på dette i dag !
    Mobiltelefoni i form av NMT 450/900 og senere GSM (Generasjon4 i dag). Internett via modem, senere ADSL til dagens coaxkabel/fiberoptisk.
    Fra Telex, via fax til e-post og Facebook.
    Tv-signal fra parabol først analog, så digital, bakkesent digital-tv. Fra sort/hvitt Tv til dagens LED-LCD apperat.
    Fra smalfilm til dagens blue-ray (er vel ikke noen som benekter forskjellen der ?)

Dette var bare noen få eksempler (hovedsaklig teknologiske) eg kom i farten nå.
    Fortsatt så mangler entydig dokumentasjon som kan bekrefte hørbar forskjell på kabler, og stoppe alle diskusjoner ang dette.
    Er ikke det litt rart ? når vi ser på annen teknologisk utvikling de siste 30 til 40 år ?
    Fortsatt så benyttes argumentasjon mot oss som ikke hører forskjell, at vi har for dårlig hørsel eller for dårlig anlegg... eller begge deler.... fortsatt etter nesten 40 år ?
    Dersom forskjellen er så betydelig som enkelte hevder, så burde dette vært tydelig dokumentert og akseptert for lenge siden.
    På bakgrunn av det enekelte hevder å høre av forskjell så er det rett og slett uforstålig, at dette ikke lar seg dokumentere, spør du meg.

Åfyyyyf....

Dokumentasjon????

De kablene som følger med i pakka eller fra elkjip... de er... forferdelige.

Det har jeg erfart selv. De har rævva kontakt. du kan nappe i ledningen så følger ledningen med... de har rævva lyd.

Har de det?

JA DET HAR DE, jeg har hørt det selv. Det var faktisk helt enorm forskjell i lyd fra den gamle råtne CD spilleren min til de gamle høytalerne mine i forskjell med..... tynne løse lisser som fulgte med, og de jeg fikk kjøpt billig fra hifiklubben.

Det var jævlig lett å høre forskjell, det jeg lyttet på var et gammelt metallica album på 90 tallet. Byttet fra lisser til ledninger fra hifiklubben, og ledningene fra hifiklubben gav liksom mer av alt, mer desibel, mer klar lyd og jævlig mye bedre lyd.

Elkjip ledningene var akkurat som om de gav et slør over musikken.

Etter den dagen var det ikke tvil i mitt hjerte, har alltid valgt Argon eller Qed etter dette... og ALDRI lakrislisser!!!

Det råder jeg også alle mine kamerater til, for god kontakt og god ledevne har etter min mening... mye å si.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •