Forskjell på RCA kabler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har du dessuten en Beresford Dac? koblet til, så blir garantert det SVAKESTE LEDD lakrislissene. Det er helt uhørt å koble noname lakrislisser til 40 spenn til en dyrere DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Har du dessuten en Beresford Dac? koblet til, så blir garantert det SVAKESTE LEDD lakrislissene. Det er helt uhørt å koble noname lakrislisser til 40 spenn til en dyrere DAC.
    Ta en titt her :blindtest

Er ikke alltid at høy pris er en garanti for bedre kvalitet og egenskaper.

Føler meg ganske så sikker på at mange av de som påstår at de hører forskjell på "lakris lisser" og dyrere kabler hadde fått problemer med "bevise" dette i en seriøs (blind)test. Tror faktisk eg kunne ha satset noen kroner på det...

Litt om bakgrunn for mine påstander her : På 1990 tallet var eg en gryende "kabelnisse" som slukte rått alle artikler i hifi magasiner ang (store)forskjell på kabler, og stilte aldri spørsmål ved slike påstander fra venner og kjente. Så begynte eg å teste dette, med alt fra dyrere ferdige kabler, DIY kabler fra Eltek (Dynabel i dag) egne oppskrifter på DIY kabel etter tips fra utenlandske hifi magasin, og billige noname kabler.
    Resultatet ble ikke som forventet og som den potesielle kabelnisse eg var, hadde håpet på. Rett og slett skuffet ble eg når forskjellen/forbedringen uteble.
    Når eg i tillegg til dette senere har studert fysikk som en del av min utdanning, og ikke minst søkt info på nett ang dette, så har eg betydelig større problem med å akseptere påstander fra produsenter og hifi magasiner (og medlemmer her inne) ang forskjeller på kabler.
    Med alder og erfaring så er eg blitt mye flinkere til å stille kritiske spørsmål ved allt fra politikk til hifi.
    Håper dette var litt oppklarende:smile:

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    ikkje nødvendigvis. Mitt tips er å låne med deg kabler heim og prøve.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Hvordan vil du kjøre digital overføring (uten ekstern DAC) til min 2 kanals rørforsterker som ikke har digital inngang, sa du ?
    Nei, for all del, har du en såpass umoderne forsterker at den ikke har digitalinngang, så er du jo selvfølgelig nødt til å komplettere utstyret vha. eksterne bokser

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel en ganske tåpelig kommentar.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier bare til trådstarter, sjekk selv, og ikke hør på noen, det er det beste. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes det stort sett er liten forskjell på standard kabeler og 200-300 kr kabel, det begynner å bli litt forskjeller rundt 800 mens de gode koster gjerne fra 2000-4000.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Sier bare til trådstarter, sjekk selv, og ikke hør på noen, det er det beste. 8)
    +1!!!!

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    synes det stort sett er liten forskjell på standard kabeler og 200-300 kr kabel, det begynner å bli litt forskjeller rundt 800 mens de gode koster gjerne fra 2000-4000.
    Så elkjøp kan selge deg rca lakrislisser til 4000 og du meiner dei er gode? prisen gjenspeiler ikkje nødvendigvis kor "bra" ein kabel er.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Så elkjøp kan selge deg rca lakrislisser til 4000 og du meiner dei er gode? prisen gjenspeiler ikkje nødvendigvis kor "bra" ein kabel er.
    Blir jo litt dårlig argumentering kanskje da faktisk ikke elkjøp selger lakrislisser for 4000.

Ting blir ikke nødvendigvis bedre ved høy pris, men ofte ligger forskjellige "klasser" i forskjellige prisklasser. Slik som med det meste annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Takk for mange interessante svar.

Tror jeg prøver disse:
    XTZ Pearl White Stereokabel 1 meter Signalkabler | Surround.no - Høyttaler spesialisten

De er ikke så veldig dyr, ca 620 med frakt. Samme merke som forsterkeren som jeg er veldig fornøyd med. Leste mye positivt om disse i et svensk forum.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Blir jo litt dårlig argumentering kanskje da faktisk ikke elkjøp selger lakrislisser for 4000.

Ting blir ikke nødvendigvis bedre ved høy pris, men ofte ligger forskjellige "klasser" i forskjellige prisklasser. Slik som med det meste annet.
    Det er ikkje eit argument det er eit eksempel. Å sei at ein kabel er god fordi den koster mellom 2000 og 4000 er jo ganske bak mål.
    Ein kabel som koster 1200 hos norsk forhandler koster gjerne 3-400kr i utlandet. Dermed går det ikkje ann å sei at "min kabel er bedre fordi den kosta 800 meir enn din".

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xnn3882

Tror jeg prøver disse:
    XTZ Pearl White Stereokabel 1 meter Signalkabler | Surround.no - Høyttaler spesialisten

De er ikke så veldig dyr, ca 620 med frakt. Samme merke som forsterkeren som jeg er veldig fornøyd med. Leste mye positivt om disse i et svensk forum.
    Ser ut som eit fornuftig valg. Lykke til!

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Føler meg ganske så sikker på at mange av de som påstår at de hører forskjell på "lakris lisser" og dyrere kabler hadde fått problemer med "bevise" dette i en seriøs (blind)test. Tror faktisk eg kunne ha satset noen kroner på det...
    Når det gjelder det gamle anlegget mitt med CD spiller og noname kabler, så er jeg 100% på at jeg hadde hørt forskjell.

Det var akkurat som om jeg tok bort et slør og fikk bedre volum med hifiklubbens kabler.

Etter det har jeg alltid lagt bort de lissene som følger med, og byttet de med noen rimelige ordentlige som "SITTER" godt.

Det er sef mulig at de ledningene som fulgte med var rævva, vanlig rød og hvit lisse. Men mitt inntrykk etter å ha prøvd mer dedikerte er at de rødhvite lissene ALLTID er rævva.

Å koble rødhvit lisse som ikke sitter engang til en Beresford DAC, det synes jeg er uhørt.

Men folk bestemmer selv hva de vil bruke til å høre på. Er vel ikke iallefall tvil om at lissene er svakeste link, dersom du har de dyre høytalerne og dyr dac, forsterker etc etc.

Skal du derimot koble en jalla forsterker fra feks Creative, eller JVC eller feks noe sånn du får på elkjøp sånn jalla kompakt pakke av hjemmekino eller stereo til ka 2-3000.

Ja foraldel, da kan du godt bruke lakrislissene som følger med, fordi da er ledningene i komponentene og utenpå.. lik kvalitet.

Har jo da sef null å si.

Men så får du jo sef kompakt hjemmekino og stereo som er bra, tenker da feks på Genevva ol såkalte MP3 anlegg...

Folk får bruke det de vil, har de lyst til å koble til med drit som detter ut om du er borti de så værsågod, slepp deg laus.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror jeg prøver disse:

Jeg kjøpte kablene og opplever nå noe rart. Når de tilkoblet DAC'en forvrenges lyden ut av hodetelefonutgangen. Hvis jeg kobler de fra, blir det bra igjen. Hva i all verden kommer dette av? Er det noe feil med dac'en?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte kablene og opplever nå noe rart. Når de tilkoblet DAC'en forvrenges lyden ut av hodetelefonutgangen. Hvis jeg kobler de fra, blir det bra igjen. Hva i all verden kommer dette av? Er det noe feil med dac'en?
    Skjer dette når disse er koblet mot samme RCA utgang på caiman og inngang på forsterker som OEM-kablene?

Skjønner ikke hvordan DACens hodetelefonutgang skal kunne være følsom på hva som er koblet på de andre utgangene. Inngang ja, men denne er vel uendret digitalt fra Blu-Ray?

Ødelagt skal den vel ikke være om du ikke opplever samme problem når OEM-kablene er tilkoblet.

På hvilken måte vil du si at lyden forvrenges?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, enda en kabeltråd
    (tråden bør vel flyttes til kategori "kabler")..........

Nåvel - analoge tilkoblingskabler (RCA) har også jeg et forhold til - hehe

De jeg fant som gav meg mest for pengene var fra Atlona.
    Ene og alene av to grunner:
    a) de sitter godt - enkelte lakriskabler er litt for løse i festene
    b) de er pene å se på

Ellers kan jeg ikke si at jeg hører stor forskjell, gitt.....

Atlona :: Products :: Cables :: Audio Cables :: Analog Stereo Audio Cable :: 1M ( 3FT ) ATLONA STEREO AUDIO CABLE

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Nei, for all del, har du en såpass umoderne forsterker at den ikke har digitalinngang, så er du jo selvfølgelig nødt til å komplettere utstyret vha. eksterne bokser
    Jeg har også en håpløst umoderne forsterker.....de fleste stereo-forsterkere er vel håpløst umoderne i følge deg, er de ikke?
    Surround receivere har innebygget DAC, de fleste stereo-forsterkere har det ikke....
    Og jo, jeg tror den DAC'en jeg har er bedre til stereo enn den innebygde DAC'en i en receiver som koster like mye....

Når det gjelder kabler og om det er forskjeller på disse: Jeg hørte ikke forskjell på dette før jeg heller, antagelig fordi begrensningene lå andre steder i signalveien i det anlegget jeg hadde før, nå hører jeg det helt klart....
    Mitt råd til trådstarter: Jeg veit ikke om du, i ditt oppsett, vil høre forskjell, men prøv!

Edit: Så nå at du hadde bestemt deg for det, ja
    Gi tilbakemelding på om det ble noen forskjell da...

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt om bakgrunn for mine påstander her : På 1990 tallet var eg en gryende "kabelnisse" som slukte rått alle artikler i hifi magasiner ang (store)forskjell på kabler, og stilte aldri spørsmål ved slike påstander fra venner og kjente. Så begynte eg å teste dette, med alt fra dyrere ferdige kabler, DIY kabler fra Eltek (Dynabel i dag) egne oppskrifter på DIY kabel etter tips fra utenlandske hifi magasin, og billige noname kabler.
    Resultatet ble ikke som forventet og som den potesielle kabelnisse eg var, hadde håpet på. Rett og slett skuffet ble eg når forskjellen/forbedringen uteble.
    Når eg i tillegg til dette senere har studert fysikk som en del av min utdanning, og ikke minst søkt info på nett ang dette, så har eg betydelig større problem med å akseptere påstander fra produsenter og hifi magasiner (og medlemmer her inne) ang forskjeller på kabler.
    Med alder og erfaring så er eg blitt mye flinkere til å stille kritiske spørsmål ved allt fra politikk til hifi.
    Håper dette var litt oppklarende:smile:
    Jeg påstår ikke at dyrt = bra, men at det er forskjeller er jeg ikke i tvil om.
    Opplevde å høre forskjell uten å vite at det var koblet til feil kabel på eget anlegg da en kompis hadde koblet om, og tror vel kanskje ikke det var placebo all den tid jeg ikke visste at det var blitt byttet kabel?
    Intuisjons-placebo, kanskje?
    Da jeg byttet fra Nordost Wyrewizard til Nordost Baldur (som forøvrig er KRAFTIG nedsatt om dagen da den er på vei ut) fikk jeg meg en kraftig overraskelse, jeg hadde forventet endring, men ikke SÅ MYE endring.
    Seriøst; Hadde jeg ikke hørt den endringen der hadde jeg spart mye penger! Da kunne jeg antagelig ha kjøpt meg et par gamle AT100 og en 218THX og vært strålende fornøyd med lyden.....

Jeg har hatt motsatt utvikling av deg, jeg pleide å være ekstremt skeptisk til kabler men har etterhvert måttet innrømme at det er forskjeller, og jo bedre anlegget er i utgangspunktet jo større forskjell utgjør kvaliteten på kabler...

Men som sagt påstår jeg ikke at pris er ensbetydende med kvalitet, selv om jeg selv har planer om å gå opp til Nordost Heimdall i hele kjeden

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Jeg har også en håpløst umoderne forsterker.....de fleste stereo-forsterkere er vel håpløst umoderne i følge deg, er de ikke?
    Beklager på det sterkeste at du ikke forstår en spøk, selv når det står klistret et "dette er en spøk"-ikon ved siden av spøken.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •