Jeg trenger hjelp til valg av lydanlegg i stuen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg trenger hjelp til valg av lydanlegg i stuen

Jeg er overhodet ingen ekspert når det kommer til Hi Fi og Surround anlegg, derfor må jeg nesten spørre om litt råd og hjelp her på forumet.

Vi holder på å pusse opp leiligheten, og jeg tenker derfor på å fornye audio/video biten.
    Vi har meget begrenset med plass, noe som betyr at det blir in wall høyttalere. Dette har jeg skjønt er som å banne i kirken på dette forumet. Men etter som jeg har skjønt, er alternativet så mye mye verre (Bose Lifestyle)...:twisted:

Jeg har vært på HiFi klubben her i Bergen for å få høre på B&W sine inwall høyttalere, men det kunne jeg bare glemme. Der hadde de kun de minste modellene som var koblet til en FM radio...
    Fikk da beskjed om å høre på noen gulvhøyttalere til B&W som skulle ha samme komponenter. Det var fin dybde i disse, men det var ingen topp i det hele tatt, nesten som om noen hadde lagt et teppe foran høyttaleren...
    Jeg hører masse på Within Temptation og liknende, så jeg liker at det er diskant i høyttaleren...
    Så da ble det til å lytte til Dali sine inwall istedet, og det var etter min smak en utrolig fin lyd, men her var det ingen dybde dersom man ikke hadde sub i tillegg.

Er det noen som har erfaringer med forskjellige inwall høyttalere, så snakk ut!!!

ønsker gjerne også råd om hvilken reciever som anbefales med oppsettet. Jeg har fra før Pioneer THX908RDS, som var en veldig flott sak den gang den kom. Så jeg tenker jeg setter denne inn med de gamle høyttalerne på gjesterommet...

Ønsker også linker til byggetråder da jeg ikke har funnet for mange med inwall høyttalere her....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så mye erfaring med forskjellige merker, men bruker Parasound C280 som fronter og senter i mitt system, det var prisen som avgjorde det for meg og må si jeg er veldig fornøyd med hvordan de låter, (ikke at jeg nødvendigvis er av de mest kresne) og på papiret har de langt bedre specs enn dyrere alternativer. Var også veldig enkle å montere. Har desverre lite å sammenligne med.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemelding. Jeg har satt et budsjett på 30000,- for 5.1 høyttalere, reciever, kabler og fjernstyrt lerret som skal felles inn i taket.
    Prosjektor velger jeg å vente med å kjøpe til jeg har litt mer å rutte med...

Da sofa står helt inntill bakvegg, regner jeg med at det er mest fornuftig å bruke takhøyttalere bak.

Newcomer corey sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

in wall

hei! jeg har en god del erfaring med in wall løsninger fra b&w. jeg har og har hatt "billige" og "dyre" in wall fra b&w. ser de har kommet med en ny produktserie nå. jeg har forrige serien. har kjøpt både nye og brukte in wall`s og jeg syntes B&w har meget bra lyd. av forrige serie kan jeg anbefale LCR høytaleren til musikk smaken din. lite diskant sa du! diskanten kan du regulere i 3 trinn så den passer rom å musikk smaken din. jeg har hatt 5.1 oppsett med in wall fra b&w å jeg må si at til å med de små (4000kr, ny) høtalerene har innponert. men som sagt ville jeg gått for LCR serien.

her er en link til høytalerene jeg refererer til:

http://avforum.no/minhjemmekino/show...6amp%3BMerethe

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gundersen Auto Parts
    Takker for tilbakemelding. Jeg har satt et budsjett på 30000,- for 5.1 høyttalere, reciever, kabler og fjernstyrt lerret som skal felles inn i taket.
    Prosjektor velger jeg å vente med å kjøpe til jeg har litt mer å rutte med...

Da sofa står helt inntill bakvegg, regner jeg med at det er mest fornuftig å bruke takhøyttalere bak.
    Høres ut som det kan bli en bra greie det her. Tak ht har jeg ingen erfaring med, men har sett den løsninga du nevner så den kan ikke være helt fjern. Selv valgte jeg å skrå to vanlige ht fra hvert hjørne for best mulig surround effekt. Har samme utfordringen med sofaen helt oppi bak veggen jeg og...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corey
    hei! jeg har en god del erfaring med in wall løsninger fra b&w. jeg har og har hatt "billige" og "dyre" in wall fra b&w. ser de har kommet med en ny produktserie nå. jeg har forrige serien. har kjøpt både nye og brukte in wall`s og jeg syntes B&w har meget bra lyd. av forrige serie kan jeg anbefale LCR høytaleren til musikk smaken din. lite diskant sa du! diskanten kan du regulere i 3 trinn så den passer rom å musikk smaken din. jeg har hatt 5.1 oppsett med in wall fra b&w å jeg må si at til å med de små (4000kr, ny) høtalerene har innponert. men som sagt ville jeg gått for LCR serien.

her er en link til høytalerene jeg refererer til:

http://avforum.no/minhjemmekino/show...6amp%3BMerethe

Tusen takk for tilbakemelding. Må si jeg er meget lite imponert over selgeren til HiFi klubben som ikke sa noenting om dette i det hele tatt.
    Men... Da jeg spurte om de hadde mulighet til å ta inn disse høyttalerne slik at vi kunne koble dem opp, fikk jeg beskjed om at jeg måtte reise til en av de andre avdelingene som hadde dem på lager. Nærmeste var da Oslo... Og jeg er ikke sugen på å sette inn høyttalere i veggen dersom jeg ikke har hørt dem og vet at jeg liker lyden...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vil ha mer diskant og luftighet på en innwall, så tror jeg denne kan være midt i blinken.

DALI IKON Phantom In-wall høyttalere | Hi-Fi Klubben

Du sier leiligheten er liten, Dali IKON5mk2 er også en rakker å sjekke ut .

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Om du vil ha mer diskant og luftighet på en innwall, så tror jeg denne kan være midt i blinken.

DALI IKON Phantom In-wall høyttalere | Hi-Fi Klubben

Du sier leiligheten er liten, Dali IKON5mk2 er også en rakker å sjekke ut .

Det var denne høyttaleren jeg lyttet til, og jeg likte den meget godt. Men den er fullstendig avhengig av ekstern sub da det ikke er noen bunn i den...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste inwall løsninger blir nok avhengig av sub da det er begrenset med kasse å skape basstrykk i. Litt forskjel er det nok fra merke til merke, men god dybde er vanskelig å få fra inwall. Da kan du komme bedre utav det med en onwall løsning
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    De fleste inwall løsninger blir nok avhengig av sub da det er begrenset med kasse å skape basstrykk i. Litt forskjel er det nok fra merke til merke, men god dybde er vanskelig å få fra inwall. Da kan du komme bedre utav det med en onwall løsning

Onwall blir nok ikke aktuelt. Så da blir det mest sannsynlig ekstern subwoofer, men jeg er da avhengig av å få beskjedent kassevolum. Eventuelt gå for to mindre subber istedet for en stor.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onwall blir nok ikke aktuelt. Så da blir det mest sannsynlig ekstern subwoofer, men jeg er da avhengig av å få beskjedent kassevolum. Eventuelt gå for to mindre subber istedet for en stor.
    Yamaha har jo noen suber med beskjedent kasse volum, du kan se flere av dem her:
    Subwoofers - Speakers - Audio & Visual - Products - Yamaha United States

Vet ikke hvor gode de er, men er veldig fornøyd med den Yamaha suben jeg har.
    Ellers kan jeg nevne at mine inwall ht skal klare å dra ned i 36hz på papiret. Audessey på Denon'n min satte delefrekvensen på disse til 40hz på første måling, men valgte 60hz på andre, men siden det er inwall kan nok dette variere veldig fra vegg til vegg og måling til måling. En ting du kanskje bør tenke på med å inwall er naboforhold hvis du har det i en leilighet. :wink:
    Ikke at jeg har hatt noe problemer mot soverommene her i huset, men...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Yamaha har jo noen suber med beskjedent kasse volum, du kan se flere av dem her:
    Subwoofers - Speakers - Audio & Visual - Products - Yamaha United States

Vet ikke hvor gode de er, men er veldig fornøyd med den Yamaha suben jeg har.
    Ellers kan jeg nevne at mine inwall ht skal klare å dra ned i 36hz på papiret. Audessey på Denon'n min satte delefrekvensen på disse til 40hz på første måling, men valgte 60hz på andre, men siden det er inwall kan nok dette variere veldig fra vegg til vegg og måling til måling. En ting du kanskje bør tenke på med å inwall er naboforhold hvis du har det i en leilighet. :wink:
    Ikke at jeg har hatt noe problemer mot soverommene her i huset, men...
    Nice, skal sjekke det ut. Har du bilder av oppsettet ditt? Når det gjelder naboforhold bekymrer jeg meg ikke så veldig for det. Høyttalerne skal forresten monteres i "yttervegg"

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice, skal sjekke det ut. Har du bilder av oppsettet ditt? Når det gjelder naboforhold bekymrer jeg meg ikke så veldig for det. Høyttalerne skal forresten monteres i "yttervegg"
    Dette er det jeg har sålangt, men det kommer vel fler etterhvert.
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/raymagnu

Her som ellers er det fryktelig mye å velge mellom. Det finnes forresten inwall du suber og, men har ingen erfaring med dem heller, og det trenger egen forsterker. Trur kanskje Avshop har sånt..?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke et voldsomt budsjett til IW dette mtp at lerret er med i prisen. Men siden du likte Dali kan vi jo ta utgangspunkt i de. Ikon frontrekke havner på 13k. Lektor på siden gjør at du havner rett over 17,5. Denon 2311 til 5k gjør at vi havner på 22,5k. Av suber ville jeg kikket på Dali basis 100 eller Cambridge X200(liten og nett). Da har vi rundet 26k. Et elektriskt lerret på Elkjøp og kabler fra Clas Ohlson gjør nok at vi såvidt holder oss innenfor budsjett. Er forøvrig ikke noe i veien for å bruke lektor hele veien rundt, men høyttalerne er jo det du IKKE kan bytte når økonomien strekker til. Prismessig vil det senke høyttalerbudsjettet(utenom sub) fra 17,5k til 13k.

Vil også nevne at siden du ser på Bose lifestyle som alternativ kan du også kikke på Cambridge sin versjon. Komplett 5.1 koster fra 6,5k til 13k avhengig av hvor mye lyd du vil ha. Dette har imponert meg kraftig, og kan monteres direkte på vegg. Bygger minimalt. Dali Fazon pakke er kanskje ikke aktuelt siden det er onwall? Ville hjulpet endel på budsjettet i allefall.

Ikke nødvendigvis. Kan du ha dem på siden, pekende innover?

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten en link til mine HT hvis du vil kikke på dem.
    Resonans Lyd & Bilde

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten en link til mine HT hvis du vil kikke på dem.
    Resonans Lyd & Bilde
    Hvis det er prisen for et par må jo det være noe å sjekke opp for trådstarter. 8" i veggen hjelper på.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sidevegg å plassere høyttaler på, så det må brukes bakvegg.

Når det gjelder budsjettet venter jeg gjerne en måned og to for å spare opp de ekstra tusenlappene som trengs. Dersom det er hensiktsmessig vel og merke.

Er litt inne på tanken på å kjøpe meg en brukt Pioneer reciever da jeg liker disse...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det jeg har sålangt, men det kommer vel fler etterhvert.
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/raymagnu

Her som ellers er det fryktelig mye å velge mellom. Det finnes forresten inwall du suber og, men har ingen erfaring med dem heller, og det trenger egen forsterker. Trur kanskje Avshop har sånt..?

Har sett på tråden din flere ganger, og venter spent på flere bilder og erfaringer

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sidevegg å plassere høyttaler på, så det må brukes bakvegg.

Når det gjelder budsjettet venter jeg gjerne en måned og to for å spare opp de ekstra tusenlappene som trengs. Dersom det er hensiktsmessig vel og merke.

Er litt inne på tanken på å kjøpe meg en brukt Pioneer reciever da jeg liker disse...
    Kanskje du burde plassere i taket da. Har ikke testet dette selv, så vet ikke hvordan det blir.

Pioneer burde fungere bra. Gjerne en med ICE, da disse er ganske kraftige. LX71 eller 72. Evt 73 når disse faller litt.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Kanskje du burde plassere i taket da. Har ikke testet dette selv, så vet ikke hvordan det blir.

Pioneer burde fungere bra. Gjerne en med ICE, da disse er ganske kraftige. LX71 eller 72. Evt 73 når disse faller litt.

Geir Arne

Jeg ser at NetShop selger denne forsterkeren til ca 10 store, og det er ikke all verdens å finne på bruktmarkedet av denne. Får gå i tenkeboksen og diskutere budsjettet med sjefen i huset...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •