Undersøkelse: Hvor stor forskjell er det egentlig på lyd? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg var akkuart inne på HigherFi - Worlds Best HiFi High-End Speakers and Audio og tenkte meg opp det heftige stereoppsettet, men så ser jeg til min store skuffelse at man må teste anlegget på moderat lydnivå med Kari Bremnes. Jeg nekter å delta i undersøkelsen!

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endring A: 0; oppfatter ingen endring; ingen endring.
    Endring B: 0;oppfatter ingen endring; ingen endring.
    Endring C: 200; positiv; noe endring.
    Endring D: 400; negativ; stor forskjell.
    Endring E: 400; negativ; stor forskjell.
    Endring F: 900; negativ; meget stor forskjell.
    Endring G: 900; negativ; meget stor forskjell.
    Endring H: 0; oppfatter ingen endring; ingen endring,
    Endring I: 700; negativ; ganske stor forskjell.
    Endring J: 400; negativ; stor forskjell.
    Endring K: 400; negativ; stor forskjell.
    Endring L: 900; negativ; meget stor forskjell.
    Endring M: 800; positiv; veldig stor endring.
    Endring N: 0; oppfatter ingen endring; ingen endring.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Ja :-) alle svar er like gode. Har man ikke peiling kan man gjette
    hæ? da er man kommet like langt...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    hæ? da er man kommet like langt...
    Enig. Man bør jo kun svare hvis man selv har gjort et lignende bytte som spørsmålet beskriver, og basert på dette mener å synse noe om forskjellen man opplevde.
    --
    Thorbjørn

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endring A: 30
    Endring B: 0
    Endring C: 10 kan gå begge veier også litt hva en syntes om utseende
    Endring D: 800 Negativt
    Endring E: 800 Negativt
    Endring F: 900 Negativt
    Endring G: 500 Kommer an på type hørselvern
    Endring H: 0 selv om jeg ikke bruker optiske kabler, men coax.
    Endring I: 950 NEGATIVT
    Endring K: 480 Kan fort bli positivt med RK
    Endring L: 700 men med Endring M kan det bli greit.
    Endring M: 500 Om det er plagsomt i utgangspunktet
    Endring N: 5 hører ikke forskjell gitt

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Enig. Man bør jo kun svare hvis man selv har gjort et lignende bytte som spørsmålet beskriver, og basert på dette mener å synse noe om forskjellen man opplevde.
    Om jeg ikke har misforstått er jo poenget å finne ut hvordan folk synser, og hva man legger i en utalelse. Eksemplene er jo ekstreme, de fleste klarer å se for seg hvordan et anlegg låter med bøtte på hodet. Om alle som var med i diskusjoner hadde svart her ville vi fått mange interesante svar.

Og om vi hadde fjernet alle posts i diskusjoner her inne som gikk på synsing og ikke erfaring, hadde nokk det blitt glissent her inne.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt forklart UOB. De fleste kan gjette mer eller mindre kvalifsert på hvordan lydforskjellen er. Det er uansett interessant å se hvor stor forskjell man tror det er uavhengig om man vet eller ikke. (jeg tror jo at en Ferrari er langt bedre å kjøre en Toyota Avensis, men jeg får nok aldri muligheten å prøve)

Målet med tråden er å skape litt bevisthet på at folk har veldig forskjellig måter å beskrive forskjeller på og når man bare slenger ut adjektiver uten en felles referanse.

Eksempel fra Surround VS stereo tråden

Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Men til hvilken pris? Legg pengene som en god surroundforsterker samt effektforsterker koster i en ren stereoforsterker og jeg tipper du vil få deg en ahaopplevelse eller to. La oss for enkelhetsskyld si at en surroundforsterker+effekttrinn har kostet deg 20 000 kr. Forsøk å lytte til en ren stereoforsterker til den prisen, forskjellen vil jeg påstå er kjempestor på musikklytting i stereo.
    Av dette kan jo "Ola Nordmann" tro at å bytte til en receiver fra en stereo forsterker tilsvarer å putte en bøtte over hodet :-) Godt mulig det er det Gilmour mener.

Jeg legger merke til at enkelte ikke ønsker å svare på dette. Om dette er fordi at enkelte vet at de selv er slike som overdriver forskjeller vet ikke jeg.

Det finnes en drøss med tester hvor tester skriver om de store forskjellene mellom produkt A og B. (også høyttalerkabler) Jeg tror mange blir forledet til å tro at det er større forskjell enn man tror og dermed bruker penger unødvendig.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par eksempler fra et par kabeltråder som også viser eksempler på at folk slenger rundt seg med adjektiver.

Jeg aner ikke hva som er årsaken til at noen kabler låter såpass mye "bedre" enn andre, men det er utvilsomt forskjell på kabler.
    At det dog er forskjeller på kabler, er jeg overbevist om. Her er mine ører det beste måleredskapet!
    Hørte til og med klar forskjell da jeg byttet ut tilkoblings-hunnene på cd-spilleren fra messing til rent sølv; klar og stor forskjell.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par eksempler fra et par kabeltråder som også viser eksempler på at folk slenger rundt seg med adjektiver.
    Artig tråd du har laget her,og det er gode eksempler du kommer med her!

Hva er KLAR forskjell? Hører man det selv med bøtte på hodet ??
    Hva er STOR forskjell? Kan hvem som helst høre det ??

Har inntrykk av at det er veldig mange som overdriver en god del,og er rimelig rause med adjektivene,når dem skal forsvare sine nye investeringer:-D

Pleier å bruke Madammen jeg,når forskjeller skal avdekkes! Hører hun det også,er det mest sannsynnlig noe i det! Hvis ikke,så må jeg gå noen runder meg meg selv,og mer testing må til:-D
    I sistnevnte tilfelle er det i så fall nyanser det er snakk om,og ikke STORE forskjeller!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er spot on!
    Bra at vi får en diskusjon rundt dette, ikke alle som tenker seg helt om når man uttaler seg. Som du nevner, noe reportasjer i diverse velkjente magasiner er jo nesten som "adjektiv-historier" å regne.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er noen meget gode poeng her! Jeg tror faktisk denne mangelen på å sette adjektiver i relevans med helheten i lydkjeden skaper mange uheldige missforståelser i forhold til hvordan forskjellige komponenter påvirker lyden...

Syns stadig jeg ser tråder her inne hvor folk anbefales å kjøpe f.eks ny DAC fordi de sliter med hard og slitsom lyd i sin moderne innrede stue :shock:

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant noen eksempler til i diverse tråder: (googlet på enorm + forskjell)

Det er en enorm forskjell på cd-driverk. Selvsagt er det det.
    Bytte fra LMC til Tunami strømkabel ga enorm forskjell til sammenligning. Men det skal også sies at slik forskjell opplevde jeg også mellom rørbytter på tubeboxen
    Jeg var skeptisk til stor forskjeller på DAC'er til jeg lånte en fra en kompis. Jeg koblet den til min da 13år gamle CD spiller og fikk hakeslepp. ENORM forskjell. Jeg kunne faktisk hører det helt in på dass at lyden var forbedret.
    Forskjellen mellom DAC-er kan være som natt og dag.
    Hallo!! Fikk på plass de nye kablene idag. Cardas Golden
    Ref. Du verden!!! Helt enorm forskjell til det bedre. Hadde ventet forskjell, men dette var over all forventing!! MYE mer rom, dybde og kontroll. Bassen er dramatisk forbedret. Disse kablene lokker fram det beste i både Audionet og Wilson B. ;D ;D

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange rare eksempler i listen her....

Skriver heller hva jeg mener fremfor å lage en punktliste.

Om forskjeller på elektronikk vil jeg si det kommer helt ann på. Har man en forsterker med betydelig forvrengning i et området som man er følsom for, så kan selvsagt bytte til en bedre forsterker gi store utslag. Har man to godt konstruerte forsterkere, så er forskjellene veldig små.

Forskjellene på DACer er IMO også veldig små når man når et visst punkt og det når man i dag veldig tidlig.

Høyttalere kan være veldig ulike i oppbygning og da gi ganske store forskjeller. Er høyttalerkonstruksjonene like, så blir forskjellene mindre.

Rom, plassering og akustikk gir store utslag.

Kabler skal være lange nok......

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Har inntrykk av at det er veldig mange som overdriver en god del,og er rimelig rause med adjektivene,når dem skal forsvare sine nye investeringer:-D
    To oktaver ekstra i bassen ved bytte av kabel, også klarer de ikke identifisere den nye kabelen i en blindtest?

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    To oktaver ekstra i bassen ved bytte av kabel, også klarer de ikke identifisere den nye kabelen i en blindtest?
    hehe. Noen av eksemplene kommer fra hifi verdenes svar på Islam Net - Det Islamske Nettverk. :-) (ekstremist nettsted)

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Du er spot on!
    Bra at vi får en diskusjon rundt dette, ikke alle som tenker seg helt om når man uttaler seg. Som du nevner, noe reportasjer i diverse velkjente magasiner er jo nesten som "adjektiv-historier" å regne.
    Det er forståelig at vi hobbyentusiaster som har gjort en nyinnvstering eller foretatt en tweek på anlegget, i gledesrus blir altfor rause med adjektivene.
    Fagtidsskrift derimot må sørge for å holde en nøktern og saklig framstilling i testsammenheng. En felles terminologi på å beskrive lyd er det mange som har etterlyst opp igjennom hi-fi historia.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Kabler skal være lange nok......
    Ja er de ikke det bør det være hørbart

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dult
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    dult
    Hehehe, skulle nesten tru du fortsatt syns denne tråden er relevant....... :-D

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Hehehe, skulle nesten tru du fortsatt syns denne tråden er relevant....... :-D
    Ja, jeg syntes det er interessant hvordan folk oppfatter forskjeller. Av og til når man leser så får man inntrykk av at det er meget store forskjeller, selv på et strømadapter eller XLR kabel. Virker nesten som natt/dag. Når det kanskje ikke er det. Kan jo være mange som har gjort bomkjøpt pga noen har ment det har vært verd investeringen....

Dersom jeg leser om Person A og B. Der Person B er ganske likegyldig, og mener det er lite forskjell på kabler, og person A er veldig lett påvirkelig av kabler etc. Så vil jeg nok vekte meningene deres forskjellig. Det er jo ganske vesentlig når man er på et forum!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •