Hvor viktig er design innen hifi for deg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 70
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor viktig er design innen hifi for deg?

Noen foretrekker de grå "traktorene" til Nad, mens andre foretrekker "smykkene" fra Denon i børstet champagnefinish. Hvordan stiller du deg til design på komponenter som skal gjengi musikk/film hjemme i stuen din? Og har designen noen som helst innvirkning på hvordan du opplever/tolker lyden tror du?

Kan bli artig å høre hvor opptatt den enkelte her inne er av design:-D

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Design appelerer veldig når jeg er på "sjekkeut" runde. Men hjemme er det golyden som står i fokus ....

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Design appelerer veldig når jeg er på "sjekkeut" runde. Men hjemme er det golyden som står i fokus ....

Så når du kjøper elektronikk til å ha i heimen har design absolutt null å si for deg hvis jeg forstår deg riktig?

For min del er design ganske viktig, og har mye å si for hvor fornøyd jeg blir med produktet hjemme. Elsker å ha pene komponenter som tar seg vakkert ut på stereobenken

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skal ha meg elektronikk, så spiller ikke utseende så veldig mye. Første prioritet er ytelse, og utseende er bare et ekstra pluss

På høyttaler siden er design en viktig faktor når jeg er å ser etter nye ting. Men såklart, ser en høyttaler veldig bra ut, men spiller dårlig så er ikke eiergleden der den skal være. Et godt kompromiss. Selv hadde jeg SA Ranger en periode. En griselekker høyttaler, men føler fortsatt mine Jamo Concert 8(stativhøyttaler til 18.000,-) spiller bedre, men ser ikke like bra ut. Bruker begge to i stuen. SA Ranger forran, og Concert 8 bak.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Design spiller ingen rolle for meg. Elektronikken står uansett i mitt stueoppsett ikke synlig, har dører i benken. Når det gjelder høyttalere er det kun lyden som gjelder. Om de ser pene ut er bare et pluss.

Jeg er selvsagt singel.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Farger!

Så lenge kontrastene ikke blir for store i forhold til resten av stilen i rommet har design lite å si.
    det er WOW faktoren som er det aller viktigste, synes man skal bli like overrasket hver gang man setter på en ny film eller spiller en ny cd/lp

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg valgte stereoen i stuen, var design det viktigste.
    Deretter måtte jeg ta hensyn til pris og ytelse.
    Endte på SA Saxo 30 i hvit høyglans, de er små og lekre. I tillegg låter de godt tatt pris i betraktning. Forsterkeren er en HK980 som er diskre og matcher lys og design til TVen. I tillegg driver den Saxoene meget godt.
    Alt måtte selvsagt godkjennes av min bedre halvdel før innkjøp :-/

I kinoen blir lyden det viktigste, og her er det jeg som bestemmer :-D
    Her er det Klipsch RF-7 i cherry, som ikke akkurat er diskre. Receiveren er foreløpig en Onkyo TX-SR805, og den er ikke lekker akkurat! Men god er den :-)

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Design er langt på vei avgjørende for meg faktisk. Siden komponentene skal være plassert i stuen har det liten hensikt å teste ut høyttalere eller elektronikk som ikke først og fremst appellerer utseendemessig.

Når det er sagt handler jeg heller ikke utsyr kun for utseendes skyld, og duger det ikke samtidig lydmessig er det selvsagt like uaktuelt som hvis det hadde vært stygt å se på. Jeg har heldigvis en ganske tollerant sambo, så WAF-hensyn kan nok ikke få skylden for "overfladiskheten", selv om det også er viktig faktor. Jeg liker helhet og eierglede av å se, ikke bare høre (og det kan forøvrig derfor også bemerkes at noe av kaoset i sagnaturen skyldes utskiftning-/opprydningsfasen jeg er inne i).

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig sluttkommentar fra Mongis

Jeg var på lytterunde for å finne front-HT, og gikk for CM-serien først og fremst pga klarhet i lyden, men det var også et pengekompromiss: Det er kanskje HT som låter bedre, men ingen som jeg synes var penere i samme prisklasse (20k). Man skal jo stirre på dem en del, greit at de ser nogenlunde greie ut.

Når det gjelder sub'en (DD18) er det klart at den tar sin plass i stua. Men den er HGBK (high gloss black) og passer fint med CM. Frøkena har dessuten akseptert at den står i hjørnet.. og liker visst det den gjør med sofaen i rumlende scener.

Så når jeg kjøper tenker jeg:

1. Hva har jeg råd til vs. Hva har jeg lyst på (Next up: 803Diamond)
    2. Hva jeg har lyst på finner jeg ut via:
    -- a: Specs/reviews (hvor dypt går de, hvor mye strøm krever de, hva mener folk)
    -- b: Design (er det noe jeg har lyst til å se på i åra som kommer?)

Man kan ikke alltid lytte til ALT man har lyst på, derfor må man ofte kjøpe med øya. Jeg har aldri hørt 803Dia men synes de er de peneste HT som er. Det er hovedgrunnen til at jeg vil ha dem en gang senere.. og de låter HELT sikkert HELT ok også. Som en bonus.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja takk begge deler! Design er viktig, men det skal ikke gå på bekostning av lyden. Høyttalerene skal være en del av interiøret, de andre komponentene kan skjules i møbel.

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoracle, med den frontrekka di er du covered design-wise

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve

Hahaha

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    Det designet er nok ikke for alle, noen vil kanskje si det er litt for mye eller på kanten til vulgært, men jeg syntes det er "grise"lekkert

Newcomer Harri sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med en sånn debatt som dette er at folk ofte svarer annerledes enn de i praksis handler! De som sier at de ikke blir påvirket av reklame er ikke sjelden de samme som påvirkes mest når det kommer til stykket.

Men la gå:
    1. Hvis man med design også tenker størrelse, tror jeg svært mange legger stor vekt på design - i alle fall når det gjelder høyttalere.
    2. Hvis utstyret ser bra ut, tror folk at lyden er bedre - vi blir påvirket av utseende enten vi vil eller ikke.
    3. Få hi-fi folk kjøper utstyr med direkte dårlig lyd, uansett hvor bra det ser ut. Men mange kjøper utstyr som lyder bra uansett hvordan det ser ut.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge fronten ikke minner om Europris-plast og apparatet fremstår som anstendig nok, er design utover dette mindre viktig. Det viktigste da er tilkoplinger og bruk.

Likevel kan jeg ikke akkurat si at jeg liker NADs grå bokser rent estetisk. De ser ut til å være designet av og for det danske forsvaret.
    Men hvis lyd, tilkoplinger og pris utgjør en for meg gunstig sammensetning av interesser og behov, har jeg ikke noe imot å eie en.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En vakker rørforsterker hvor rørene er utstilt, og nattemørket demper seg, hvor man kan nyte både vakre glødende rør og god lyd:-)

men fra alvor til alvor; hos meg er uansett lyden den viktigste, blir ikke resultatet akseptert, blir heller ikke designet viktig - da den ikke blir stående da.

Men en kombo av design som passer og ytelse er jo ikke å si noe negativt til :-)

Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitivt både design og lyd.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    En vakker rørforsterker hvor rørene er utstilt, og nattemørket demper seg, hvor man kan nyte både vakre glødende rør og god lyd:-)

men fra alvor til alvor; hos meg er uansett lyden den viktigste, blir ikke resultatet akseptert, blir heller ikke designet viktig - da den ikke blir stående da.

Men en kombo av design som passer og ytelse er jo ikke å si noe negativt til :-)

En rørforsterker må være et nydelig skue etter hva du beskriver, spesielt for meg som er opptatt av det estetiske i tillegg til sounden. Lyden er det viktigste, men design er meget close bak for min del. Grunnet at produkter som er vakre er jeg i utgangspunktet langt mer positivt innstilt til Men ja, kanskje en integrert stereorørforsterker er tingen engang gitt, ble fristet etter hva du fortalte om glødende rør:-D

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Design spiller liten trille... Det er musikken og opplevelsen som står i fokus, og ikke hvor bra anlegget tar seg ut i stuen. Til pynt finnes det andre bedre egnede saker som feks. bilder, tepper, tapet, lysestaker. Evt. Breitling, Patek Philippe, 2-300+gram panser kjede /m tilhørende armbånd om man bare vil briefe.

Jeg kan strekke meg til å velge sort fremfor sølv finish eller motsatt dersom det sklir bedre inn i stereobenken.

Å få godlyden er mer en vanskelig nok om man ikke skal ta hensyn til design i tillegg

For de det gjelder er WAF selvsagt en god unskyldning, men det skal være skriftlig og signert av fruen før man slipper unna med å velge design fremfor lyd. Dette er så vidt jeg har skjønt et forum for lyd og bilde, ikke interiør og design

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forman313

For de det gjelder er WAF selvsagt en god unskyldning, men det skal være skriftlig og signert av fruen før man slipper unna med å velge design fremfor lyd. Dette er så vidt jeg har skjønt et forum for lyd og bilde, ikke interiør og design

Hahaha, frekke ****

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •