Hvor viktig er design innen hifi for deg? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 70
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Synes det er rart ikke flere omtaler funksjonalitet som en del av design.

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken glede gir design når man med lukkede øyne sitter og storkoser seg i en lyttestund?

--------------------

Tiger: Hvilken innvirking har design på lyden? Om det er en funksjonalitet på feks en forsterker, så burde den gjøre noe med lyden.

Eller tenker du på design/funksjonalitet i forhold til det praktiske; størrelse, vekt, tilkoblingsmuligheter osv?

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forman313
    Hvilken glede gir design når man med lukkede øyne sitter og storkoser seg i en lyttestund?

--------------------

Tiger: Hvilken innvirking har design på lyden? Om det er en funksjonalitet på feks en forsterker, så burde den gjøre noe med lyden.

Eller tenker du på design/funksjonalitet i forhold til det praktiske; størrelse, vekt, tilkoblingsmuligheter osv?

Får svare for meg selv her, og det er at design øker lytteopplevelsen som en direkte forlengning av eiergleden. Det er en tilfredsstillelse i seg selv å gå bort til komponenter man syns ser lekre ut og er stolt av, og slå de på for så å legge i en favorittskive i spilleren. Jeg liker også på enkelte gåsehudpartier under høyt volum å kikke bort på komponentene mens jeg tenker noe ala dette: "Fy f for en lyd dere greier å produsere".

Mulig jeg er gal, men slik føler jeg det

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Tror mange her i tråden tenker initielt på sort-, sølv-, champagnefarget...

Funksjonalitet (eksempel på):

- balanserte vs. ubalanserte innganger, for å passe ulike kilder
    - fjernkontroll. Noen vil vektlegge også selve fjernkontrollens design som "deal breaker" (utseendet, rekkevidde, følsomhet, materialtype (stål / aluminium / plast), særegenhet (spesiell / OEM), o.l.
    - antall innganger (i.e. fleksibilitet / flerbruksmønster)
    - lys / dioder (styrke, evne ti å dimme og evne til å skru helt av)
    - støy (egenstøy)
    - "and the list goes on"

Mao. essensielle punkter som egentlig ligger under termen "design" og ikke "lyd".

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Design er viktig for meg så lenge jeg ikke har et dedikert lytterom. Men smaken er som baken. Høyttalerne jeg har nå er rimelig elsk hat.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Design er veldig viktig !

Hei

Må innrømme at jeg synes design er viktig. Man må selvfølgelig like lydkvaliteten/lydklangen, men design spiller også en stor rolle her hjemme.
    Det som fikk meg nyskjerrig på Pioneer receiveren, var først og fremst bildene av denne når jeg leste tester/erfaringer med denne. Den var så tiltalende, at den fikk jeg virkelig lyst på, men den måtte selvfølgelig testes om den også leverte lydmessig. Når jeg så bildene av Pioneer SC-LX82 var jeg litt "fortapt", designmessig synes den gikk meget godt ilag sammen med mine B&W CM-serie i sort høyglans, som også ble valgt da jeg synes disse ikke bare låt meget godt for min smak, men også så meget bra ut, et møbel.
    Måtte jo da også bytte ut blu-ray spilleren til en matchene spiller, Pioneer BDP LX-53, selv om den etter mitt syn var en "dårligere" spiller enn Denon DBP-2010, men det ble finere i racket. Da film ikke er viktigst, gjorde dette ikke noen stor sak for meg, og musikk spilles av fra SONOS.
    Ettersom jeg ikke er alene, er det klart at man sammen må finne noe som matcher og står i stil til resten. Synes det er viktig at i en daglig-stue, at elektronikk og høyttalere står i stil sammen med resten og ikke stikker for mye fram. Føler jeg har fått til det på en god måte. Hvis jeg senere går for et dedikert lydrom, vil nok design spille mindre rolle. Et annet eksempel, er første gangen jeg så Primare sin nye forsterker, i32, gjorde nok designen på den at jeg fikk veldig lyst å teste den, den ble plutselig veldig aktuell . Det er jo et smykke av en forsterker etter mitt syn.
    Heldigvis er det ikke slik at om man er design bevisst, trenger det ikke å gå utover lydkvalitet, tenker mest da på elektronik og ikke høyttalere, da det virker som om produsentene faktisk tenker over dette, synes de fleste produkter begynner å se ganske bra ut. Det med design er nok også en grunn til at jeg "byttet til MAC / Apple", den gang jeg gjorde det. Kunne fint leve med at jeg "gikk glipp" av en haug med programmer og software, som jeg uansett ikke hadde bruk for. Og skulle det virkelig bli krise, er det bare å innstalere Windows på MAC.
    Tror nok dette også er noe som kommer med årene.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg setter meg i sweetspot og skal lytte gjør jeg alltid det med relativt dempet belysning. Dette for at rommet øynene ser i mindre grad skal forstyrre inntrykkene fra rommet ørene hører. Dermed får det estetiske svært lite å si for selve lytteseansen.

Når jeg handler er det selvfølgelig ikke ubetydelig, men har ved flere anledninger valgt komponenter jeg ikke liker utseende på grunnet lydkvalitet. For når det kommer til stykket er det det jeg er ute etter, ikke et pent møbel.

Hva WAF angår er kompromisset alltid det samme; tv/lyd veggen styrer jeg, resten av kåken rejerer henne

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som sier at design ikke er så viktig, gjelder det møbler også?
    Hvis design ikke er så viktig så kan dere like greit dra på loppemarked og kjøpe en rosa soffa som er svingod å sitte i.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Dere som sier at design ikke er så viktig, gjelder det møbler også?
    Hvis design ikke er så viktig så kan dere like greit dra på loppemarked og kjøpe en rosa soffa som er svingod å sitte i.
    Er en lang vei fra viktig til ubetydelig...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde en stor tabbe da jeg kjøpte meg noen av de første seriøse høyttalerne. Jeg endte med B&W 703. Og må innrømme at designet var en stor årsak til at jeg valgte de. Synes de så utrolige flotte ut i rosenut. Og nå låt de ikke direkte dårlig heller, men overså en svakhet de hadde fordi jeg hadde så lyst på høyttalerne p.g.a. designet. Og svakheten var diskantgjengivelsen som lå en smule høyt som gjorde at de låt ganske lyst og hardt. Merket det under lytteseansene hos Klubben også, men overbeviste meg selv om problemet ble sikkert ikke slik hjemme. Det ble det og det var vanskelig å å komme i mål med de høyttalerne. Og kompensere for en svakhet som er det i utgangspunktet er vanskelig som mange vet.

Har lært av det og kommer ikke til å la design styre valg på den måten mer. Det er god lyd som virkelig gir glede fra anlegget i det lange løp IMO. Ser det pent ut i tillegg er det mer enn bonus.

Men joda, skal nok innrømme at design betyr mer enn hva jeg liker å innrømme. Men det er viktig at det ikke går utover lyden og prioriteres framfor det. Å kombinere f.eks design med svært god akustikk i et rom som ikke er bygget fra scratch vil jeg påstå er umulig. Store bassfeller blir ikke pent.

Newcomer Harri sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegg 78328

Apropos rør. Hvem får ikke lyst til å spille når forsterkeren ser slik ut?!

PS Klikk på bildet for større versjon!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at jeg tidligere brydde meg svært mye om design. Har nylig bestilt et par ht som av noen sikkert vil karakteriseres som ganske lite lekre. Svære, firkantete og med enorme 12" elementer + waveguide. I rød høyglans, så litt eyecandy vil jeg fortsatt ha, men jeg alt i alt velger jeg lyden fremfor utseende denne gang.
    Det som er litt paradoksalt er at konvensjonelle høyttalerkonstruksjoner bør stå i rom med mye akustiske tiltak for at lyden skal bli noenlunde bra. Når jeg ser rundt meg nå, må jeg si at svære akustikkplater på veggene ser helt for*****g ut. Mine nye ht vil kreve langt mindre av rommet, slik at noen av de sorte platene blir byttet ut med bilder. Frontene mine blir mindre pene, men rommet får seg et løft (visuelt), for ikke å snakke om lydkvaliteten. Ganske fornøyd med det.

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    387
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=HoPPe`S]Dere som sier at design ikke er så viktig, gjelder det møbler også?
    Hvis design ikke er så viktig så kan dere like greit dra på loppemarked og kjøpe en rosa soffa som er svingod å sitte i. [/QUOT

Hei!
    Ja hos meg gjelder det faktisk møbler også,stuen min er møblert med typiske 70talls stoff sofaer og stoler.

Hvorfor spør du om dette egentlig,for å gjøre narr av noen som er av en annen oppfatning enn du selv er?(i så fall dropp den der mrgreen smilyen.)...
    Ikke alle som har råd til Ekornes shit liksom...

En sofa som er god å sitte er god å sitte i uansett hvordan den ser ut,en høyttaler som er god å lytte til er god å lytte til uansett hvordan den ser ut,det er hva jeg jeg synes innenfor gitte rammer...(at den ikke er formet som en penis etc)...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian.V.H
    En sofa som er god å sitte er god å sitte i uansett hvordan den ser ut,en høyttaler som er god å lytte til er god å lytte til uansett hvordan den ser ut,det er hva jeg jeg synes innenfor gitte rammer...(at den ikke er formet som en penis etc)...
    Hvor fikk du penis fra liksom, og i hvilken retning tenker du når du skriver "etc" ???

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygger InConcert Miles, så design er ikke første-pri akkurat for øyeblikket. Bor også i en sliten (leid) leilighet der designhøyttalere ikke hadde gjort noen forskjell. Vi er i planleggingsfasen ang hus, og der skal Miles i dedikert lytterom/hjemmekino, og jakten på gode designhøyttalere starter så snart huset står ferdig. Da ser jeg etter et "møbel" som spiller ok. "Ok", fordi jeg som nevnt skal ha et eget rom til "finlytting" og anlegget i stuen blir til bakgrunnsmusikk. Så i anlegg nr 2, er design viktig for meg.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert noen purister som ikke bryr seg om design, kun om ytelse. Men jeg tror de aller fleste av oss bryr oss om hvordan tingene ser ut. Jeg gjør det i hvertfall. Og jeg innrømmer gladelig at det er viktig for meg også. Samtidig er jeg også opptatt av god ytelse. Jeg vil aldri kjøpe noe som ikke yter bra bare fordi det ser bra ut. Så det blir en avveining i hvert enkelt tilfelle. Det må både yte bra og se bra ut. Dette gjelder forsåvidt både møbler, biler og mye annet enn elektronikk også.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svært viktig

Design og høy WAF er svært viktig for meg. MEN det skal selvfølgelig spille storveis også.

Så er det nå engang slik at noen liker mora og noen dattera

Men ser det ikke bra ut i mine øyne kommer det ikke inn i mitt hjem.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Design spiller en rolle, men ikke den viktigste. Jeg som de fleste andre liker å ha ting i stua som går an å se på.

Når det er sagt så skal jeg snart flytte og da vil hovedanlegget havne i kjellern og i stua blir anlegg nr 2 valgt på bakgrunn av utseende og funksjonalitet, så da er design viktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Design er viktig, spesielt for oss som har anlegget i hovedstua, og har samboere som er opptatt av hvordan ting ser ut. Men sammen med design så er selvfølgelig bra lydkvalitet, i kombinasjon med enkel funksjonalitet og pris en uslåelig kombinasjon.

I mine øyne, heller noe penere som spiller litt dårligere, foran noe som e stygt, og spiller bedre, selvfølgelig i samme prisklasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville klart hatt noe beist som stikker ut av hylla og sier; hey, her er det jeg som bestemmer i huset! Men om frøken i huset vil bestemme også, så må man vel gå for litt kompromisser og gå mot design delen enn for lyden tenker jeg :P

Men sånn egentlig, faller jeg mest for hva prisen kan gi meg. Om jeg finner tre forskjellige produkter i samme prisklasse, så velger jeg klart design messig.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •