Hifi magasin - "objektive"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hifi magasin - "objektive"?

Nesten er småkonspiratorisk spørsmålsstilling, men....

Har lest diverse norske hifimagasin, og er stor fan. Tanken har imidlertid slått meg at testene kanskje ikke alltid er like "objektive". Selvfølgelig vil individene/konstellasjonene som tester produktene ha visse preferanser på hva som er 'bra lyd', og dermed hva som blir rated bra.

Men... er det utenkelig at disse testutøverne faktisk har kontakter til visse hifikjeder? Og for å være virkelig konspiratorisk: Kan det tenkes at det ligger penger i at hifimagasinene rater gitte produsenter høyere enn andre?

Newcomer Hobben sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomaswilhelmsen
    Nesten er småkonspiratorisk spørsmålsstilling, men....

Har lest diverse norske hifimagasin, og er stor fan. Tanken har imidlertid slått meg at testene kanskje ikke alltid er like "objektive". Selvfølgelig vil individene/konstellasjonene som tester produktene ha visse preferanser på hva som er 'bra lyd', og dermed hva som blir rated bra.

Men... er det utenkelig at disse testutøverne faktisk har kontakter til visse hifikjeder? Og for å være virkelig konspiratorisk: Kan det tenkes at det ligger penger i at hifimagasinene rater gitte produsenter høyere enn andre?
    Synes du beveger deg på særdeles tynn is. Noe spesielt du tenker på?
    Det er såklart alltid en mulighet for at noen har en tilhørighet og dermed er "korrupte". Men kan ikke si at jeg har opplevd dette. Virker som alle er ganske objektive når det kommer til merker (som du sier, lyd preferanser vil alltid skinne igjennom)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ordlyden her er ganske tydelig på at det IKKE er en anklage, men mer en uferdig og undrende refleksjon. Forskjell på å være på tynn is og observere islaget.

Poenget er IKKE å "ta" noen, men å innlede tanken om at hifimagasinene /testene kanskje ikke bare forer oss med mer eller mindre objektiv data.

En trenger vel ikke være rakettforsker for å se at store kjeder som har flere siders annonser i disse bladene ofte også scorer bra. Er dette kun fordi de tilbyr de beste produktene, eller snakker man "kompiser" eller i verste fall; økonomi?

Som sagt: Jeg er stor fan av hifi-magasinene, har abonnement, og tenker å fortsette med det. Synes imidlertid det å lov å spørre spørsmålet.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri vært borti et sted hvor man IKKE finner noen form for konspirasjon, korrupsjon eller annet snusk, så det ville vært merkelig om akkurat disse bladene hadde alt på sitt rene. Det er en gjenganger ved testing av produkter at samme merker får ganske lik omtale gang på gang. Hvor ofte er det blindtester i slike blader? Jeg stiller eg svært skeptisk til alt jeg leser i disse bladene, men det betyr ikke at jeg ikke tar informasjonen med i betraktning hvis jeg skal kjøpe noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jo alltid være en viss subjektivitet. Mitt inntrykk er at de ikke er helt objektive med tanke på helhetsinntrykk. De fremhever de positive egenskapene og er veldig forsiktig med de negative. Det må de nok også være for å få goodwill og annonsepenger.De må jo tjene penger for å kunne overleve. I tillegg er de sikkert greit å slippe altfor mange sinte e-poster fra eiere. Mitt inntrykk er også at andedelen positivitet kontra nagativitet er enda tydeligere med norske produkter. Jeg tror de bevisst vil støtte norske bedrifter og det er vel egentlig ikke så rart heller. Ja, det er mange som kjenner hverandre på begge sider, så at det ikke påvirker noenting er kanskje litt naivt å tro. Men at de beveger seg på feil side av loven vil jeg ikke tro.

Newcomer Hobben sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomaswilhelmsen
    Synes ordlyden her er ganske tydelig på at det IKKE er en anklage, men mer en uferdig og undrende refleksjon. Forskjell på å være på tynn is og observere islaget.

Poenget er IKKE å "ta" noen, men å innlede tanken om at hifimagasinene /testene kanskje ikke bare forer oss med mer eller mindre objektiv data.

En trenger vel ikke være rakettforsker for å se at store kjeder som har flere siders annonser i disse bladene ofte også scorer bra. Er dette kun fordi de tilbyr de beste produktene, eller snakker man "kompiser" eller i verste fall; økonomi?

Som sagt: Jeg er stor fan av hifi-magasinene, har abonnement, og tenker å fortsette med det. Synes imidlertid det å lov å spørre spørsmålet.
    Ser at jeg skumleste trådstarter her. Joda jeg er helt enig, det var ett ærlig spørsmål som jeg i farta bare tolket litt feil, var ikke meningen å "angripe" trådstarter. Ber om tilgivelse

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe. No hard feelings