Hi-Fi vs. Head-Fi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Hi-Fi vs. Head-Fi

Ser at det er noen lignende tråder på forumet så benyttet anledningen til å dra frem dette temaet.

Mange foreslår at man får best lydkvalitet pr. Krone dersom man kjøper seg et sett gode hodetelefoner og evt. Hodetelefonforsterker. Dette stemmer veldig dersom man kun tenker på akustikk, forvrengning og linearitet. Det dog mange ikke kanskje er så klar over er at dersom man velger hodetelefoner istedet for stereo anlegg så vil man ikke få holografisk lydbilde (Med mindre man hører på Binaural innspillinger eller innspillinger som er mikset spesielt til hodetelefoner) og man går også glipp av det fysiske ved å høre på musikk.

For meg er det å lytte til musikk en delfysisk opplevelse. Dvs. At jeg vil kjenne musikken på kroppen min. Man skal høre OG føle pedalen som jobber på et piano dersom mikrofonen er plassert så dette blir med på lydopptaket. Jeg vil tydelig kjenne den deilige bassen osv. Er ikke dette så viktig for mange der ute?

Kjør debatt!

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen vits å debattere - en kan velge hi-fi OG head-fi. Hver til sitt bruk :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Ikke vær så kjedelig a, sitter klar med popcornen her :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Må si meg enig i dette. Har et lite oppgraderingsspøkelse på besøk her for tiden og det virker som at Head-Fi kommer til å bli den nye anskaffelsen så får heller hjemmekinoen/hi-fi'en bli satt litt på vent for øyeblikket...

Det burde vel være tildels mulig å dele dette inn i to leire, de som ønsker å lytte til musikken med mest fokus på nyanser/detaljer og de som ønsker å føle den på kroppen. Etter min menig så kan et par gode hodetelefoner gi nesten like mye glede som et par høytalere til samme pris om du har truffet spikeren på hodet ift. matching med egen musikksmak til utstyret. Det blir vel egentlig litt individuelt til syvende og sist spør du meg

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med trådstarter, jeg vil også føle musikken, pluss at det gir deg braging rights blant kompisene med drit fet stereo. Er ikke like kult dra frem de gullbelagte headphonesa liksom :P er jo bare en som kan høre omgangen også.

Pluss at jeg syns det blir irriterende i lengden sitte med headphones på da jeg føler de for mye, selv om det er mange som er rimelig komfortable

men uten tvil det finnes mange gode headphones men hadde heller brukt 10k på et stereo anlegg any day framfor en headphone

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde likt å se hodetelefoner gi en opplevelse som Snell THX Music & Cinema reference towers gir i et 8.8 kanals surround

Á la KSS

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    omg, det oppsettet der er jo helt sinnsykt :P

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Ikke vær så kjedelig a, sitter klar med popcornen her :-D

Hahaha, epic

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle som kan spille høyt nok til at man kan kjenner bassen på kroppen, da er head-fi et godt alternativ der man kan dra på litt .

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Head-Fi blir jo grovt egoistisk og asosialt hjemme :twisted: Men et must når det MÅ være stille :evil:

Jeg har aldri vært noe glad i hodetelefoner selv, men har nå faktisk et par Equation Audio på vei i posten nå

Head-Fi utendørs er jo kos. I bil, eller på annen transport (som bussen man pendler med).

Hi-Fi er helt klart å foretrekke hjemme. Helt annen opplevelse, selv om begge er av typen lyd :-D

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med holografien da folkens? Legger med et par kjappe linker som demonstrerer at holografien er vidt forskjellig på de forskjellige "verktøyene".

For øreklokker:
    Ottmar Liebert - Cocteau (Binaural innspillingsteknikk)

For stereo:
    Roger Waters - The Ballad of Bill Hubbard (Dette eksempelet tenker jeg de fleste av dere kjenner til)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •