Surround vs Stereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 35 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 695
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround vs Stereo

Jeg har selv i flere år latt meg rive med på hjemmekinobølgen som har herjet, både i Norge og i andre land.Mitt aller første anlegg var et rent stereoanlegg som jeg forsåvidt var veldig fornøyd med: Helt til hjemmekinobølgen for alvor begynte å slå innover oss. Naturligvis burde jeg ikke latt meg rive med, men det er lett å se i etterkant. Hjemmekinobølgen har betydd og betyr både surroundforsterkere som skal løse alle mulige oppgaver, flere høyttalere, mer kabler liggende rundt osv. Men mine tanker om dette knytter seg til hva gjør dette med lydkvaliteten? Med kvaliteten på musikkavspilling i stereo? Når forsterkeren skal ha en haug med ulike oppgaver og i tillegg 6-7-8-9 kanaler å drive så sier det seg selv at dette betyr nedsatt lydkvalitet.

En periode for noen få år siden var det såpass ille at man fikk inntrykk i diverse hifisjapper at stereo var dødt og på vei ut.Hjemmekinoforsterkere proppet fulle av alskens dekoding, dts, thx og gud vite hva alle tingene heter sto i sentrum. Jeg var med på bølgen selv lenge, rett og slett fordi jeg lot meg rive med og ikke visste bedre.Helt til jeg møtte en person i en Hifiklubben butikk på østlandet et sted for noen måneder siden: Som fikk meg til å se lyset ved å demonstrere et skikkelig stereoanlegg for meg til en overkommelig pris. På dette tidspunktet hadde jeg hatt hjemmekinoanlegg i flere år, og hadde ikke hørt et godt stereoanlegg på veldig lenge. Denne opplevelsen av igjen å høre et godt stereoanlegg spille musikk betydde enormt mye.Jeg vil rette en stor takk til vedkommende for dette, du har faktisk bidratt til å redefinere min musikkinteresse og interesse for hifi.

Per idag har jeg som sikkert endel vet nylig anskaffet meg ny forsterker og ny signalkilde, samt _2_ nye høyttalere er etterhvert på trappene. Forsterkeren er selvfølgelig en integrert stereoforsterker denne gangen. Min erfaring forteller at man ofte må opp i dobbel pris på en surroundforsterker kontra en ren stereoforsterker for å oppnå like god lydkvalitet. Etter mine opplevelser med hvor mye bedre lyd og musikkglede man får for pengene ved å velge stereo kan jeg herved si at surround/hjemmekino er lagt død en gang for alle hos undertegnede.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Good to know, bra du er fornøyd.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Good to know, bra du er fornøyd.

Aner jeg en ørliten dose sarkasme her?:-D

Ønsker egentlig bare å løfte frem denne debatten mellom surroundanlegg og stereo. Jeg tror faktisk flere vil kjenne seg igjen i min lille historie, og det er en av grunnene til at jeg drar opp dette temaet.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Ja takk begge deler" er jo et alternativ som ikke skal avskrives.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir du da å se film med 2.0? Blir jo ett spørsmål om det går mest i film eller musikk. Jeg for min del er avhengig av surround når jeg ser film, men kobler om til integrert ved musikk lytting da jeg merker stor forskjell der.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kunne like gjerne sagt følgende:

Per idag har jeg som sikkert endel vet nylig anskaffet meg ny hodetelefonforsterker og ny signalkilde, samt _2_ nye hodetelefoner er etterhvert på trappene. Min erfaring forteller at man ofte må opp i kvadruppel pris på en integret stereoforsterker kontra en ren hodetelefonforsterker for å oppnå god lydkvalitet. Etter mine opplevelser med hvor mye bedre lyd og musikkglede man får for pengene ved å velge oppsett for hodetelefoner kan jeg herved si at fullskalaanlegg er lagt død en gang for alle hos undertegnede.
    Som du ser så er ikke dette enten eller. Ulike personer setter pris på ulike ting. En persons nirvana, er ikke nødvendigvis godlyd for andre.

Og, ja; jeg har lagt stereo i fullskala-anlegg på hylla for en god stund., nettopp, fordi lydkvalitet i hodetelefoner koster nada i forhold.

Godt DU er fornøyd.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo tre forskjellige entusiaster, de som liker å høre på musikk, de som liker å se på film og de som liker begge deler. For de to sistnevnte er det jo recievere som gjelder da surround er det beste på film.

Det er vel underforstått at skal man satse på musikk i form av stereo er det jo ikke noe annet en rent hifi oppsett i to kanaler som gjelder? Er vel ingen andre her som mener noe annet?

Det at du sier at stereo holder på å dø har jeg ingen inntrykk av, er jo bare ta en tur på messene som arrangeres rundt omkring, stereo preger jo minst like mye om ikke mer disse messene.

Ja rent stereo oppsett låter best på musikk, men for mange er det en enkel utvei få det greit på begge deler med en reciever Ta meg feks, jeg elsker film, og bare må ha surround lyd, jeg liker musikk også men er ikke så voldsomt kresen på det, gidder ikke ta meg bryet med å kjøpe en cd engang, så derfor er jo reciever det naturlige valget For andre er det helt motsatt.

Tror ikke det er noen som mener at surround er bedre en stereo, er jo to helt forskjellige ting, blir litt som å ha en debatt med hva som er best musikk av rock og house, alt etter smak og behag

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Blir du da å se film med 2.0? Blir jo ett spørsmål om det går mest i film eller musikk. Jeg for min del er avhengig av surround når jeg ser film, men kobler om til integrert ved musikk lytting da jeg merker stor forskjell der.

Jepp, det stemmer. Jeg ser film med kun 2 kanaler, samme som med musikk. Som du nevner er det essensielt hva som egentlig er viktigst for en, musikk eller film. For meg er musikk (og dvd/blu-ray konserter) klar viktigst, og jeg er heller ikke avhengig av surround på film. Personlig syns jeg det også blir meget godt trykk for eks i actionfilmer med "kun" stereolyd.

Dog tror jeg tilfelle kan være for mange at de ikke egentlig vet hvor stor forskjellen er ved musikklytting. For å få lydkvaliteten til en stereoforsterker til 5000 kr, må man ofte opp i 10 000 kr klassen for hjemmekinoforsterkere hvis man vil oppnå tilsvarende lydkvalitet.Og jeg tenker med bekymring på lydkvaliteten når jeg leser om alt nytt krimskrams som stadig dyttes inn i dagens hjemmekinoforsterkere.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Det at du sier at stereo holder på å dø har jeg ingen inntrykk av, er jo bare ta en tur på messene som arrangeres rundt omkring, stereo preger jo minst like mye om ikke mer disse messene."

Mr Chill: Hvis du leser hva jeg faktisk skriver i åpningsinnlegget så snakket jeg her om situasjonen for noen år tilbake, når hjemmekinobølgen slo innover oss for full styrke. Da kunne iallfall ikke jeg entre en eneste hifisjappe uten å få ubetinget skryt og anbefaling om å gå for hjemmekinoppsett ved neste anlegg. Noe jeg som hovedsaklig musikkinteressert ser på som ganske grov feilaktig veiledning for å si det rett ut.

Per idag er situasjonen noe annerledes som du selv er inne på, stereoen har tatt tilbake mer og mer av sin posisjon.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her sitter jeg med et godt stereo oppsett og vurderer å gå over til broderfolket i surround leiren, da jeg nå ha mulighet til å dra anlegg ol opp på et eget rom.

Jeg veit ikke om dette er det rette for meg, men nyskjerrigheten er stor, og jeg synes det er morro med film og snurrerundt lyd.

Om jeg vil angre meg i etterkant, det vil tida vise.

Men først må jeg jo bestemme meg for hva jeg skal gjøre, ikke lett det nå nær jeg sitter her og tramper takten til ZZ Top....
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men de som faktiskt er stereo entusiaster har vel og vil vel alltid tviholde på stereo. Grunnen til at selgere anbefalte eller anbefaler surround er jo fordi det er på moten og det som selger, mesteparten av kjøperne er jo folk som ikke vet noenting og blir derfor anbefalt recievere som for de fleste er i pose og sekk, de som er stereointerresert vet jo allerede hva de er ute etter av elektronikk.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    ok, men de som faktiskt er stereo entusiaster har vel og vil vel alltid tviholde på stereo. Grunnen til at selgere anbefalte eller anbefaler surround er jo fordi det er på moten og det som selger, mesteparten av kjøperne er jo folk som ikke vet noenting og blir derfor anbefalt recievere som for de fleste er i pose og sekk, de som er stereointerresert vet jo allerede hva de er ute etter av elektronikk.

Absolutt et godt poeng: Det var på moten, og veldig mange lot seg ubetinget rive med,- inkludert selgere hos diverse sjapper. Jeg våger påstanden at mange ikke visste/vet (inkludert meg selv) hvor stor forskjell i musikkgjengivelse det egentlig er på rene stereoppsett og hjemmekinoppsett. At hjemmekino er det beste alternativet mtp pose og sekk mener jeg derfor i høyeste grad kan diskuteres. Er man filmentusiast og elsker surroundlyd så er det ingen tvil om hva man skal velge. Dog tror jeg som nevnt at det er mange i min situasjon, som primært er musikkinteresserte men som lar seg lokke over på surround fordi det var/ er på mote.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Og her sitter jeg med et godt stereo oppsett og vurderer å gå over til broderfolket i surround leiren, da jeg nå ha mulighet til å dra anlegg ol opp på et eget rom.

Jeg veit ikke om dette er det rette for meg, men nyskjerrigheten er stor, og jeg synes det er morro med film og snurrerundt lyd.

Om jeg vil angre meg i etterkant, det vil tida vise.

Men først må jeg jo bestemme meg for hva jeg skal gjøre, ikke lett det nå nær jeg sitter her og tramper takten til ZZ Top....

Min erfaring angående bytting til surround er litt som med Nintendo Wii og bevegelseskontrollerne deres. Det er ganske gøy den første uka eller tre å spille med disse kontrollerne, men når wowfaktoren har lagt seg begynner det så smått å bli kjedelig,- og finner man ut at en enkel Xb 360 med vanlig håndkontroll er det beste alternativet alikevel.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    absolutt, for folk som er musikkinterriserte men som ikke helt er inni "hifi elektronikken" kunne nok fort bli lurt til å kjøpe noe de egentlig kanskje ikke trengte, tror nok ikke dette er tilfellet idag, da hifi er stort og selger bra.

Selgere vil jo som oftest bare ha høye salgstall spesielt om de jobber på provisjon Da er det jo lett begynne snakke om hvor utrolig dette "NYE" surround fenomenet var :P

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Min erfaring angående bytting til surround er litt som med Nintendo Wii og bevegelseskontrollerne deres. Det er ganske gøy den første uka eller tre å spille med disse kontrollerne, men når wowfaktoren har lagt seg begynner det så smått å bli kjedelig,- og finner man ut at en enkel Xb 360 med vanlig håndkontroll er det beste alternativet alikevel.
    Jo, er det jeg er redd for... Men jeg kan jo bli bitt at surroundbasillen også. Jeg sitter skjelden la oss si 3-4timer i uka alene hjemme og lytter til musikk, ellers så står musikken der å surrer mens jeg skriver, surfer, leser ol. Jeg er vel litt over normalt interesset i lyd, jeg vil heller si at jeg er intr i god musikk som skal svinge.

Er så forferdelig usikker på hva som er det rette. Je vil tro at jeg vil se 2-3filmer i uka sammen med min kjære. Når kino/lydrommet står ferdig så vil vi kanskje se flere filmer. Men det vet jeg jo ikke. Har brukt 3-4år på å komme hit jeg er idag, da penger for meg ikke vokser på trær. Derfor har jeg ikke mulighet til å ha to oppsett stående på en gang.

Mvh frustrert....
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Jo, er det jeg er redd for... Men jeg kan jo bli bitt at surroundbasillen også. Jeg sitter skjelden la oss si 3-4timer i uka alene hjemme og lytter til musikk, ellers så står musikken der å surrer mens jeg skriver, surfer, leser ol. Jeg er vel litt over normalt interesset i lyd, jeg vil heller si at jeg er intr i god musikk som skal svinge.

Er så forferdelig usikker på hva som er det rette. Je vil tro at jeg vil se 2-3filmer i uka sammen med min kjære. Når kino/lydrommet står ferdig så vil vi kanskje se flere filmer. Men det vet jeg jo ikke. Har brukt 3-4år på å komme hit jeg er idag, da penger for meg ikke vokser på trær. Derfor har jeg ikke mulighet til å ha to oppsett stående på en gang.

Mvh frustrert....

Min anbefaling til deg er å ta deg god tid med beslutningen når du er såpass usikker som jeg opplever deg å være. Spesielt når du nevner at du har brukt mye penger og tid for å få det oppsettet du har per idag. La beslutningen modne, kjør rundt i diverse hifibutikker og hør på både surround/stereo oppsett så tror jeg nok du med tiden vil falle ned på riktig avgjørelse for deg. Være dønn ærlig med seg selv er nok det viktigste :-D

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er musikk (og dvd/blu-ray konserter) klar viktigst, og jeg er heller ikke avhengig av surround på film. Personlig syns jeg det også blir meget godt trykk for eks i actionfilmer med "kun" stereolyd.
    Er vel som nevnt her at man har
    Stereo lyttere
    Surroundlyttere
    å de som liker begge deler

Surroundlyttere er også inndelt i 3 grupper der
    noen liker stereo simmulert til surround
    andre ekte surround
    å de som liker både ekte og simmulert surround

(er jo strengt tatt mye musikk som blir best og mest riktig lydopplevelse i mono også )

Har man surround har man valgfrihet

Er vel heller ingen argumentasjon at man må ha stereo for reciver gir nedsatt lydkvalitet.....................det var i gamledager da DSP altid behandlet stereo lyden

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hygen:

At en hjemmekinoforsterker som er proppet fullt med alskens krims krams som dekodingsystemer, spotifyready, thx osv pluss skal drive 8-9 kanaler gir forringet lydkvalitet på musikk sammenlignet med en stereoforsterker bygget for kun _en_ oppgave er hevet over enhver tvil. Jo flere kokker jo mer søl er det noe som heter, og det passer glimrende inn her.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hygen:

At en hjemmekinoforsterker som er proppet fullt med alskens krims krams som dekodingsystemer, spotifyready, thx osv pluss skal drive 8-9 kanaler gir forringet lydkvalitet på musikk sammenlignet med en stereoforsterker bygget for kun _en_ oppgave er hevet over enhver tvil. Jo flere kokker jo mer søl er det noe som heter, og det passer glimrende inn her.
    Du har valget til å spille stereo med en reciver
    (ingen sier du må avspille med flere enn 2 kanaler men du kan om du ønsker)

Så man kan avspille det samme med en reciver som med en stereo forsterker...2 kanaler

Hva man ellers ønsker av stream , decoding , surround , scalering , knutepunkt for elektronikk hjemme osv er helt frivillig såfremt man ikke sitter med stereo anlegg ...da reciver er flotte greier til slikt

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Du har valget til å spille stereo med en reciver
    (ingen sier du må avspille med flere enn 2 kanaler men du kan om du ønsker)

Så man kan avspille det samme med en reciver som med en stereo forsterker...2 kanaler

Hva man ellers ønsker av stream , decoding , surround , scalering , knutepunkt for elektronikk hjemme osv er helt frivillig såfremt man ikke sitter med stereo anlegg ...da reciver er flotte greier til slikt

Du fikk ikke med deg poenget, jeg er klar over at man kan velge å spille stereo i 2 kanaler gjennom en reciever. Poenget er at lydkvaliteten du får er dårligere enn om du hadde brukt en ren stereoforsterker fordi kompromissene i byggekvaliteten og komponentbruken trekker ned på en hjemmekinoforsterker. Alt dill dallet som skal presses inn i boksen koster naturligvis penger, og gjør at at kompromissene blir større.

En stereoforsterker er kompromissløst bygget fordi den har en eneste oppgave å løse: Nemlig å forsterke lydsignalet fra kilden og sende det ut til 2 høyttalere.

Side 1 av 35 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •