Surround vs Stereo - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 35 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 695
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Uten tvil - ja....

Jeg erfarte selv - helt i starten av mitt surround-liv, hvor utrolig dårlig forforsterkeren i en rimelig reciever er i stereo, samme hva du har til effekt.

[..]

Oppgraderte så til M15 som pre.. Og det var igjen enorm forskjell - da spesielt på støy - fra C372 igjen...
    Det har skjedd ganske mye siden de første surroundreceiverne dukket opp på markedet. Kjøper du en receiver som er plaget av støy i dag så leverer du den tilbake.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hvem tror du det er sannsynlig at lager kvalitativt best pizza? Den Italienske dedikerte pizzabakeren som har dette som spesialfelt, eller den gjennomsnittlige kokken på en vanlig resturant som har en enorm meny å håndtere hver dag?
    Kjøper ikke sammenligningen overhodet. Regner med at kokken her er forsterkeren. Jeg vil si at kokken er produsenten, og de fleste surroundprodusenter i dag er store produsenter som også har svært god erfaring med å bygge stereoforsterkere.

Hvor bodde du sa du? Fristende å invitere deg inn her for en aldri så liten tur innom her for å la dine egne ører fortelle deg at du ikke aner hva du snakker om.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm
    Man kan få bra lyd i stereo med hjemmekino men da koster det veeeeldig mye penger. Og man kan glemme receivere i budget og toppklasse,man må opp til 2 delte løsninger i 50-70000 + om man skal lytte til seriøs lyd i stereo.
    O
    Trolling og sprøyt i god blanding.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det har skjedd ganske mye siden de første surroundreceiverne dukket opp på markedet. Kjøper du en receiver som er plaget av støy i dag så leverer du den tilbake.
    Ikke misforstå.. Var ikke det som var forskjellen på C372 og T754... :-)
    Det var alt annet...

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper ikke sammenligningen overhodet. Regner med at kokken her er forsterkeren. Jeg vil si at kokken er produsenten, og de fleste surroundprodusenter i dag er store produsenter som også har svært god erfaring med å bygge stereoforsterkere.

Hvor bodde du sa du? Fristende å invitere deg inn her for en aldri så liten tur innom her for å la dine egne ører fortelle deg at du ikke aner hva du snakker om.

Sammenligningen er helt konkret og passer utmerket for å illustrere hva jeg snakker om og hva som faktisk er poenget. Nå, hvem tror du lager kvalitativt best pizza? Jeg har ikke sett en eneste av dere surroundtilhengere som tør svare på spørsmålet.

Jeg bor forholdsvis nærme hovedstaden så det er bare å sende invitasjon. Forsøker ikke å avvise at man kan få god lyd i stereo med surroundprosessor, men at en dedikert 2 kanals stereoforsterker naturligvis gjør det bedre innen den samme prisklassen.

Edit: det hjelper ikke om en produsent har erfaring med å bygge stereoforsterkere når de skal produsere en boks som skal inneholde alt mulig annen krims krams i tillegg som drar ned den totale kvaliteten på lyden.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Hei

Diskusjonen her tar jo litt av, he he
    Er man mest interessert i stereo, blir det billigst å kjøpe en stereo forsterker, og den gir som regel også bedre lyd enn en receiver til samme pris.
    En receiver fungerer også glimrende til stereo bruk, men det koster som regel endel mer enn en stereo forsterker som yter like bra. Da man selvfølgelig må betale for "dill-dallet" som følger med en receiver.
    Har inntrykk av at det begynner å bli endel som foretrekker receiver framfor en vanlig stereo forsterker selv om det er musikk som er viktigst, er selv egentlig en av dem. Muligheter for romkorreksjon, DAC, tilkoblingsmuligheter, bildechipper, gjør at en receiver på mange måter blir mye mer praktisk, selv med "bare to front høyttalere".

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenligningen er helt konkret og passer utmerket for å illustrere hva jeg snakker om og hva som faktisk er poenget. Nå, hvem tror du lager kvalitativt best pizza? Jeg har ikke sett en eneste av dere surroundtilhengere som tør svare på spørsmålet.
    Jeg har ikke noe problem med å svare på at denne kjipe kokken din lager dårligst pizza, iom at jeg synes hele sammenligningen har null og niks med diskusjonen å gjøre.

Jeg forstår godt argumentene med at flere komponenter = mindre penger til de komponentene som skal brukes til å gjengi stereo, men all den tid komponentkosten er en brøkdel av prisen så er det ikke spesielt relevant. Jeg tipper deleprisen på min 18,000 kroners Pioneer kanskje er 1000kr hvis vi tar litt hardt i.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Diskusjonen her tar jo litt av, he he
    Er man mest interessert i stereo, blir det billigst å kjøpe en stereo forsterker, og den gir som regel også bedre lyd enn en receiver til samme pris.
    En receiver fungerer også glimrende til stereo bruk, men det koster som regel endel mer enn en stereo forsterker som yter like bra. Da man selvfølgelig må betale for "dill-dallet" som følger med en receiver.
    Har inntrykk av at det begynner å bli endel som foretrekker receiver framfor en vanlig stereo forsterker selv om det er musikk som er viktigst, er selv egentlig en av dem. Muligheter for romkorreksjon, DAC, tilkoblingsmuligheter, bildechipper, gjør at en receiver på mange måter blir mye mer praktisk, selv med "bare to front høyttalere".

Jeg for min del syns det tvert imot har vært en stor lettelse og slippe dette krimskramset med flere kanaler, dac, romkorreksjon osv osv og dette kjøret med stadig nye funksjoner på surroundforsterkerne. Spør du meg begynner det å ta fullstendig av,og for meg tar dette vekk noe av gleden med et godt anlegg: nemlig musikken i fokus. Det er en egen følelse med en enkelt signalkilde,en stereoforsterker og 2 høyttalere av så god kvalitet som mulig. Tilbake til røttene for min del, og det enkle er ofte det beste. Det er iallfall casen for meg.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det ble nevnt over her så koster for eks Cambridge 840 A 8500 kr ny hos HFK. Lykke til med å finne hjemmekinoforsterkere i samme prisklasse som spiller like godt i stereo. Antagelig må du opp i 14-15000 kr for å greie det.
    Så det du sier her er at min Pioneer låter litt bedre enn Cambridge 840A. Det kan jeg leve med.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trolling og sprøyt i god blanding.
    Kanskje for deg! prøv Qtips .

O

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke noe problem med å svare på at denne kjipe kokken din lager dårligst pizza, iom at jeg synes hele sammenligningen har null og niks med diskusjonen å gjøre.

Jeg forstår godt argumentene med at flere komponenter = mindre penger til de komponentene som skal brukes til å gjengi stereo, men all den tid komponentkosten er en brøkdel av prisen så er det ikke spesielt relevant. Jeg tipper deleprisen på min 18,000 kroners Pioneer kanskje er 1000kr hvis vi tar litt hardt i.

Den sammenligningen er meget relevant, den illustrerer midt poeng meget presist. Ja, og hvorfor lager gjennomsnittskokken på en villkårlig resturant dårligere pizza enn den dedikerte Italienske pizzakokken? Jo, naturligvis fordi sistnevnte innehar ekspertise innen dette konkrete feltet som ikke gjennomsnittskokken har. En receiver skal gjøre mange ting på en gang, og resultatet blir etter min mening redusert kvalitet på flere av disse tingene. Et produkt som er dedikert til en eneste oppgave har alle mulige forutsetninger for å gjøre denne oppgaven best mulig.

Overført til vår diskusjon betyr dette selvsagt at en 2 kanals int stereoforsterker spiller musikk klart best i stereo: det er den eneste oppgaven den har og den eneste grunnen til at den ble laget i første omgang.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overført til vår diskusjon betyr dette selvsagt at en 2 kanals int stereoforsterker spiller musikk klart best i stereo: det er den eneste oppgaven den har og den eneste grunnen til at den ble laget i første omgang.
    Rent konseptuelt er jeg ikke uenig, det vi er uenige om er hvor stor forskjellen er.

La meg bidra med litt lignelser også da siden du er så glad i det: Blir en BMW mye dårligere å kjøre fordi du krysser av alt på utstyrslisten? Naturligvis ikke. Den blir kanskje hårfint tyngre, men gjør dette noen praktisk forskjell på kjøreegenskapene? Nei det gjør det ikke. På samme måte kan en surroundreceiver ha en glimrende stereodel uten at all øvrig funksjonalitet påvirker dette i negativ retning.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg bidra med litt lignelser også da siden du er så glad i det: Blir en BMW mye dårligere å kjøre fordi du krysser av alt på utstyrslisten? Naturligvis ikke. Den blir kanskje hårfint tyngre, men gjør dette noen praktisk forskjell på kjøreegenskapene? Nei det gjør det ikke. På samme måte kan en surroundreceiver ha en glimrende stereodel uten at all øvrig funksjonalitet påvirker dette i negativ retning.
    Her kan man forstå det som at du begynner med to stereoforsterkere, så krysser du av for utstyr på den ene som drar den nærmere og nærmere en surround-reciever... Ergo - den blir dyrere og dyrere og ligger naturlig nok ikke i samme prisklasse lenger.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppfordrer deg virkelig til å prøve dette selv. :-)
    Den gangen var det så sinnsykt forskjell at folk som er vant til "lyd" og vet hva de hører etter hvertfall hadde hørt forskjellen utrolig godt.

Dette var med en CD-spiller i 3500-klassen... NAD C542 tror jeg det var...

Er ikke ment som noe bidrag til debatten som er i denne tråden - bare en kommentar til eksemplet ditt. :-)
    Jeg opplever veldig liten forskjell om jeg putter crownen min alene i kjeden, eller om jeg plasserer den etter Denon reciveren min... Høyttalerene får like mye krefter, det er bare snakk om litt annen lydsignatur. Er uansett fan av flerkanals stereo.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent konseptuelt er jeg ikke uenig, det vi er uenige om er hvor stor forskjellen er.

Nei, men den blir vel bedre/sprekere å kjøre om du har kraftigere motor i den?

Ja, vi er uenige om hvor stor forskjellen her. Jeg er enig med deg i at disse forskjellene hviskes ut gradvis jo høyere opp man kommer i pris, grunnet at detaljer og forskjeller da gradvis blir mindre og mindre fordi nivået er såpass høyt generelt sett. Men i prisklasser fra minste budsjett og opptil 25-30 000 kr så mener jeg det absolutt er hørbare forskjeller,- og i flere prisklasser vil man nærmest måtte doble surroundreceiversummen for å komme på samme nivå som stereoforsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er skjedd mye,de blir bedre men ikke bra nok. I stereo er de ikke bra nok ennå,skal jeg ha hjemmekino igjen blir det i eget rom,og beholde hifi rommet.

O

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan man forstå det som at du begynner med to stereoforsterkere, så krysser du av for utstyr på den ene som drar den nærmere og nærmere en surround-reciever... Ergo - den blir dyrere og dyrere og ligger naturlig nok ikke i samme prisklasse lenger.

Korrekt Amunds. Da ligger de ikke i samme prisklasse lenger, noe jeg har forsøkt å få frem hele tiden.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi vil uansett ikke finne noen lignelser som henger på greip for begge parter, siden vi er såpass sterkt uenig i hvor stor forskjell det er.

Jeg mener forskjellen er som forskjellen i kjøreegenskapene ved å slenge på 5-10kg med ekstrautstyr på en BMW, mens dere mener forskjellen er som fra en liten Porsche Boxster til BMW 7-serie.

Så her kommer vi nok ikke i mål tror jeg. Men nå har jeg faktisk sammenlignet ganske dyrt stereoutstyr direkte mot Pioneeren min, så jeg er relativt trygg i min påstand. Så får nå dere velge utstyr ut fra det dere finner ut av.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Ostemannen Er uansett fan av flerkanals stereo.[/QUOTE]

Det merkes godt for å si det forsiktig

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt Amunds. Da ligger de ikke i samme prisklasse lenger, noe jeg har forsøkt å få frem hele tiden.
    Men min mening er jo da at forskjellen i lydkvalitet på en forsterker som koster 10,000 kontra en som koster 15,000 er svært liten - så det er ikke så fryktelig relevant. Det er sikkert større forskjeller fra 2,000 til 10,000 enn fra 10,000 til 50,000. Største forskjellen er nok tilgjengelig effekt.
    --
    Thorbjørn

Side 8 av 35 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •