Surround vs Stereo - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 35 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 695
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    liten kommentar på det med markedet, er en grunn til at recievere kommer med spotify, den gjennomsnittlige forbruker vil ha alt i et, om dagen så er det streaming som gjelder forid dette er det enkleste, enhver person som setter musikkkvalitet høyt bruker ikke spotify streaming, selvom det blir overkommelig med premium versjonen.

De kjører enten flac eller cd'er og de kjører nok kun stereo oppsett. Jeg vil tro at dette utgjør kanskje max 15% av markedet og de som er hardbarka entuisuaster utgjør nok kasnkje en 0.5% av markedet (det vil si alle de som er ofte på avforum), dette er også grunnen til at det er flere recievere en integrerte stereoforsterkere på markedet fra de største produsentene, fordi det er dette som selger. Vil tippe på at de resterende 85% syns det er viktig med surround, film, og fullspekka med funksjoner som 3d etc som de sannsynligvis ikke bruker engang.

Dette har dog ingenting med lydkvaliteten å gjøre på de forskjellige enhetene, bare en kommentar til det dere sa om markedet istad.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    OK, da er vi på vei et sted. Så vi kan altså kanskje enes om at en integrert stereoforsterker har bedre lydkvaliteter på musikk enn en hjemmekinoforsterker i samme prisklasse?Vi kan gjerne være uenige om hvor langt opp på prisstigen man må på surroundreceiver for å få samme lydkvalitet, men vi kan iallfalle enes om at en stereoforsterker normalt sett er klart bedre enn sine jevnprisede receivere?
    Om du fjerner klart bedre, og erstatter med kan være, så er vi på vei mot enighet. Jo billigere utstyret er, jo større kan vi si fordelen er til stereoproduktet.

Det som gjør at jeg hiver meg på slike diskusjoner er de enorme forskjellene som beskrives på utstyr. En venn av meg kjøpte for litt siden et parr gamle KEF Reference 104.2 på en Marantz reciver til ca. 5000,- og en bluray til kr. 1000,-. Dette låt veldig bra. Høytalerne er jo gamle men av ypperste klasse fortsatt etter min mening. Jeg mener at dette anlegget i hans stue låt såpass nære det jeg har på moderate volum at folk med normal interesse for lyd (les ikke audiofile) som først hørte hans, så etter en parr dager hørte mitt, ikke ville reagere på at lyden var blitt bedre. (ihvertfall ikke om de lyttet blindt)

(På høyt volum, med audiofile, eller med kort tidsavbrekk ville det klart vært anderledes, men det sier en del om at vi audiofile kanskje bruker litt stor ord på små forskjeller).

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt innlegg Ganilsen, det skal jeg være den første til å si. Spesielt poenget ditt om større avanse på stereokomponenter er meget relevant,- og et aspekt jeg ikke hadde tenkt så godt over. Dog vil dette variere fra produsent til produsent også hvor stor avanseforskjellen er fra receiver og stereoprodukter.

Eksempelet ditt med int fors til 10 lapper og cd spiller til samme pris står jeg fortsatt for at jeg ville hørt ganske klar forskjell til et surroundalternativ i samme prisnivå. Dog blir denne delen av diskusjonen påstand mot påstand men det er det lite jeg får gjort med:smile:

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    liten kommentar på det med markedet, er en grunn til at recievere kommer med spotify, den gjennomsnittlige forbruker vil ha alt i et, om dagen så er det streaming som gjelder forid dette er det enkleste, enhver person som setter musikkkvalitet høyt bruker ikke spotify streaming, selvom det blir overkommelig med premium versjonen.

De kjører enten flac eller cd'er og de kjører nok kun stereo oppsett. .
    Må si at jeg er relativt seriøs med hensyn til lydkvalitet, og hører ikke veldig stor forkjell på premium spotify og flac, så her igjen overdriver du kraftig. Eller jeg hører dårlig.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Om du fjerner klart bedre, og erstatter med kan være, så er vi på vei mot enighet. Jo billigere utstyret er, jo større kan vi si fordelen er til stereoproduktet.

Det som gjør at jeg hiver meg på slike diskusjoner er de enorme forskjellene som beskrives på utstyr. En venn av meg kjøpte for litt siden et parr gamle KEF Reference 104.2 på en Marantz reciver til ca. 5000,- og en bluray til kr. 1000,-. Dette låt veldig bra. Høytalerne er jo gamle men av ypperste klasse fortsatt etter min mening. Jeg mener at dette anlegget i hans stue låt såpass nære det jeg har på moderate volum at folk med normal interesse for lyd (les ikke audiofile) som først hørte hans, så etter en parr dager hørte mitt, ikke ville reagere på at lyden var blitt bedre. (ihvertfall ikke om de lyttet blindt)

(På høyt volum, med audiofile, eller med kort tidsavbrekk ville det klart vært anderledes, men det sier en del om at vi audiofile kanskje bruker litt stor ord på små forskjeller).

Ingen tvil om at vi hifientusiaster har det med å overdrive Det skal jeg glatt innrømme. Men heldigvis føler jeg meg ikke akkuratt alene på forumet når det gjelder dette, hehe.

Mtp eksempelet ditt så er det interessant, men jeg er enig i at man her må skille mellom kunnskapsløse "amatører" og folk som har vært hifi og musikkinteressert i årevis,- og antagelig har lyttet på utallige anlegg.
    Moderate volum og høye volum er to helt forskjellige ting som du sikkert allerede vet. Jeg personlig må ha relativt høyt volum for å virkelig lytte til kvaliteten på utstyr. Ikke voldsomt høyt, men godt over koselyttingsnivå liksom.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at vi hifientusiaster har det med å overdrive Det skal jeg glatt innrømme. Men heldigvis føler jeg meg ikke akkuratt alene på forumet når det gjelder dette, hehe.

Mtp eksempelet ditt så er det interessant, men jeg er enig i at man her må skille mellom kunnskapsløse "amatører" og folk som har vært hifi og musikkinteressert i årevis,- og antagelig har lyttet på utallige anlegg.
    Moderate volum og høye volum er to helt forskjellige ting som du sikkert allerede vet. Jeg personlig må ha relativt høyt volum for å virkelig lytte til kvaliteten på utstyr. Ikke voldsomt høyt, men godt over koselyttingsnivå liksom.
    Igjen ser vi ut til å nærme oss enighet, harmonien begynner å bli litt vel trykkende nå kjenner jeg.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at jeg er relativt seriøs med hensyn til lydkvalitet, og hører ikke veldig stor forkjell på premium spotify og flac, så her igjen overdriver du kraftig. Eller jeg hører dårlig.
    Her igjen overdriver jeg kratig? Hvor har jeg overdrivet før?

Jeg var på messe på OHC fikk høre på et Audio physics oppsett med integrert stereoforsterker, vi spilte først CD så spotify premium deretter flac.

CD og flac låt betydelig bedre en spotify premium.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen ser vi ut til å nærme oss enighet, harmonien begynner å bli litt vel trykkende nå kjenner jeg.

Ikke sant, hehe. Da passer det fortreffelig å roe ned blodtrykket for kvelden med en kaffekopp og klassikerskiva Achtung baby fra U2 på anlegget.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg var på messe på OHC fikk høre på et Audio physics oppsett med integrert stereoforsterker, vi spilte først CD så spotify premium deretter flac.

Sorry, kan ikke si at du har overdrevet kraftig før, så det må jeg trekke tilbake. Men står for at jeg mener du overdriver karftig nå. Ihvertfall har jeg samenliknet like låter på premium og flac her hjemme uten å få den store opplevelsen.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sant, hehe. Da passer det fortreffelig å roe ned blodtrykket for kvelden med en kaffekopp og klassikerskiva Achtung baby fra U2 på anlegget.
    Blitt bare øl og tv her desverre, men godt å vite at jeg ikke blir hissig med litt alkohol innabords.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har AP og hadde også en relativt habil integrert tidligere, samt dac. Og via spotify kan jeg være enig på noen sanger. Men forskjellen på mye musikk er ganske liten og ofte ikke mulig å skille. Man må jo heller ikke diskutere spotify, men bitrate. Og en godt/riktig komprimert mp3 er det ofte vanskelig å skille ifra flac. PM Tiger om han kan sende "testen" hans med 5 forskjellige bitrates av samme sang +nivåkompensering.

Geir Arne

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det platte svaret er vel at det er marked for mye ubrukelig skrot, som dyre kremer, dyre shampoer, etc...

Men en stereoforsterker vil jeg ikke samenlikne med dette. Har man et sett med høytalere og skal høre stereo så får man i mange samenhenger et mye flottere design (bare se på din egen forsterker kontra en reciver i samme prisklasse), i lavere prisklasser får man også mere krefter. Så jeg sier absolutt ikke at en stereoforsterker ikke har sin plass, men å si at en stereoforsterker til 7000,- er bedre på stereo enn en Reciver til det dobbelte, er en utalelse jeg ikke kan støtte.

Og går man over på prosessor kontra dedikert forforsterker har jeg testet dette og fant liten til ingen forskjell.
    Det er da rein matematikk at en stereoforsterker til en gitt pris er mye bedre til å spille stereo enn en receiver til samme prisen? Er det ikke?
    Om den er bedre enn en receiver til det dobbelte av prisen kommer vel litt an på prisklassen men opererer i tror jeg.
    Hvis man ser på hvor mange komponenter man får for den gitte prisen sier det seg selv at man ikke får hdmi, oppskalering, dekodere av alle mulige slag, DAC og en haug med kanaler gratis med i prisen, som man måtte ha fått hvis påstanden om at en receiver skulle spille like bra som en stereoforsterker til samme pris.
    En stereoforsterker har færre komponenter og hver komponent vil jo da logisk være bedre når prisen for hele haugen er lik.
    Hvis man vil ha god stereo og surround bruker man en stereoforsterker med HT inngang og kobler lydkildene sine til den, så bruker man en receiver med pre-out til front og bruker stereooppsettet som front i surround.
    Da har ikke receiveren noen som helst innvirkning på stereo-lyden, samtidig som receiveren slipper å drive frontene.

Jeg har et stereo-oppsett jeg er rimelig fornøyd med, men leker med tanken på surround, men det betyr ikke at jeg har tenkt å "gå over" til surround, det blir i tilfelle plusset på.
    Planen nå er en Pioneer LX73 og en JBL Cinemasound høyttalerpakke .
    Dette er en 5.1-pakke, plusset på de to LS80ene jeg har fra før blir det 7.1.
    Vil bruke pre-out for fronter til H200 som drar LSene og la receiveren håndtere resten.
    Det er garantert ikke det råeste surround-oppsettet i verden, men det gir meg anstendig surround uten å fucke opp stereo-oppsettet!
    Skjønner ikke at man må ha enten surround eller stereo....
    Jeg veit ikke hvor mye jeg må ut med for å få en receiver som spiller like bra i stereo som Hegelen jeg har nå, hvis det finnes, men jeg innbiller meg at det uansett er laaaangt over budsjett....

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg har AP og hadde også en relativt habil integrert tidligere, samt dac. Og via spotify kan jeg være enig på noen sanger. Men forskjellen på mye musikk er ganske liten og ofte ikke mulig å skille. Man må jo heller ikke diskutere spotify, men bitrate. Og en godt/riktig komprimert mp3 er det ofte vanskelig å skille ifra flac. PM Tiger om han kan sende "testen" hans med 5 forskjellige bitrates av samme sang +nivåkompensering.

Geir Arne
    ok skal trekke meg på det, da det ikke var samme sang, så blir egentlig litt feil sammenligne, samtidig så har jeg vært borti noen innspillinger på spotify som høres veldig dårlig ut, så det blir for spredt å sammenligne.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Det er da rein matematikk at en stereoforsterker til en gitt pris er mye bedre til å spille stereo enn en receiver til samme prisen? Er det ikke?
    Om den er bedre enn en receiver til det dobbelte av prisen kommer vel litt an på prisklassen men opererer i tror jeg.
    Hvis man ser på hvor mange komponenter man får for den gitte prisen sier det seg selv at man ikke får hdmi, oppskalering, dekodere av alle mulige slag, DAC og en haug med kanaler gratis med i prisen, som man måtte ha fått hvis påstanden om at en receiver skulle spille like bra som en stereoforsterker til samme pris.
    En stereoforsterker har færre komponenter og hver komponent vil jo da logisk være bedre når prisen for hele haugen er lik.
    Hvis man vil ha god stereo og surround bruker man en stereoforsterker med HT inngang og kobler lydkildene sine til den, så bruker man en receiver med pre-out til front og bruker stereooppsettet som front i surround.
    Da har ikke receiveren noen som helst innvirkning på stereo-lyden, samtidig som receiveren slipper å drive frontene.
    ..
    Du har gått glipp av en hel haug med argumenter rundt prising, produksjonsland, produksjnsmengde etc. skjønner jeg.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har gått glipp av en hel haug med argumenter rundt prising, produksjonsland, produksjnsmengde etc. skjønner jeg.
    Helt sikkert, bare skummet tråden.
    Jeg får vel lese nøyere da...

Edit:
    Ok, tilleggskommentarer: Hegel loddes ikke sammen av en kar på Grunerløkka, det produseres (som nesten alt annet snart) i Beijing.
    At noen påstår at kabler til mer enn 30,- pr meter er bare tull er gammelt nytt, jeg er en av idiotene som innbiller meg at jeg hører tildels store forskjeller, så skyt meg.
    Når det gjelder utviklings og produksjonskostnader vs salgstall: Hvis vi nå ser på Harman Kardon, som har både surround og stereo-forsterkere: HK980 (stereo) som nå går for 3 795,- så er den oppgitt til 2x80w 80 ampere mens AVR260, som koster omtrent det samme, er oppgitt til 2x65w stereo 35 ampere, er det noen som tror AVR260 spiller like bra i stereo som HK980?
    Eller for å dra det litt opp i pris: HK990 2x150w 200ampere, AVR660 2x85w 50ampere!
    De spiller vel omtrent like bra de også? De koster jo det samme....
    Blir da påstanden av strømforsyningen er den eneste komponenten som er bedre i stereo-forsterkerne enn i receiverne?
    Andre enn meg som ser at strømforsyningen i en 7.1-forsterker er MINDRE enn i en stereoforsterker til samme pris og at dette KAN være en indikasjon på at det er lagt mer vekt på god stereolyd også?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt sikkert, bare skummet tråden.
    Jeg får vel lese nøyere da...
    Les siste innlegg på forrige side. :P

Enhetsprisen på en vare er mindre når man produserer 1mill varer, enn 10k varer...

Meg bekjent er det også ganske hard priskrig for recivere for tiden også. Og når man ser at de store merkene har 3-5 ganger så mange reciver modeller enn stereo modeller, så ser man hvor markedet er..

Gilmour:
    Dersom du ikke har fått med deg det vi har nevnt om markedet før denne siden, så bør du kanskje lese postene våre litt bedre. Mener det ble nevnt på en av de første sidene. EDIT: Side 3

Bra du er fornøyd uansett!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Les siste innlegg på forrige side. :P

Enhetsprisen på en vare er mindre når man produserer 1mill varer, enn 10k varer...

Meg bekjent er det også ganske hard priskrig for recivere for tiden også. Og når man ser at de store merkene har 3-5 ganger så mange reciver modeller enn stereo modeller, så ser man hvor markedet er..

Gilmour:
    Dersom du ikke har fått med deg det vi har nevnt om markedet før denne siden, så bør du kanskje lese postene våre litt bedre. Mener det ble nevnt på en av de første sidene. EDIT: Side 3

Bra du er fornøyd uansett!
    Les oppdateringen min over svaret ditt.....
    Hvis du gidder å sette de tallene jeg der siterer inn i sammenhengen og forklare meg hvordan det passer inn med resten av påstandene her hadde det vært fint.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg litt enig med begge parter i denne diskusjonene.

Mesteparten av stereo oppsett høres vesentlig bedre ut en surroundoppsettene jeg har hørt. Men det har sine grunner og.

Hvis jeg går inn i en butikk å skal lytte til stereo så er det somregel i et tilegnet rom og med ordentlig oppsatt anlegg. Når jeg på samme måte skal lytte til surround så finner jeg oftest et anlegg som er kastet oppetter en vegg(ikke bokstavelig, men dere skjønner).

Samme hjemme hos bekjente, de som har stereo har somoftes tweaket og justert på anlegget, og har en tilegnet lytteplass. Mens de som har surround har oftest en subb kastet under sofaen, med høyttalere som er montert helt på måfå.

Jeg hører desværre ikke noe betydelig forskjell på en stereoforsterker eller en ny surroundreciever, men testet jeg derimot den gamle surroundreciveren fra år 2000-2002 så hører jeg DRASTISK forkjell.

Og med funksjonene til nye recievere(EQ, tidsdomene osv) så får jeg lett et overlegent resultat med recieveren. Men i Pure Direct så er det så ubetydelig for min del at nyttefunsjonene til moderne recievere rettferdiggjører kjøpet flerfoldige ganger kontra en stereoforsterker. Dette er da tatt i betraktning at det er i prisklasse 10.000 til 20.000, da det er i denne prisklassen jeg har brukt ørene mine.

Hva skjer hvis man sammeligner pris per kanal? F.eks: Stereoforsterker(2 kanaler) til 2000kr og en reciever(7 kanaler) til 7000?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi nå ser på Harman Kardon, som har både surround og stereo-forsterkere: HK980 (stereo) som nå går for 3 795,- så er den oppgitt til 2x80w 80 ampere mens AVR260, som koster omtrent det samme, er oppgitt til 2x65w stereo 35 ampere, er det noen som tror AVR260 spiller like bra i stereo som HK980?
    Eller for å dra det litt opp i pris: HK990 2x150w 200ampere, AVR660 2x85w 50ampere!
    De spiller vel omtrent like bra de også? De koster jo det samme....
    Blir da påstanden av strømforsyningen er den eneste komponenten som er bedre i stereo-forsterkerne enn i receiverne?
    Andre enn meg som ser at strømforsyningen i en 7.1-forsterker er MINDRE enn i en stereoforsterker til samme pris og at dette KAN være en indikasjon på at det er lagt mer vekt på god stereolyd også?
    Det kan vel ha flere grunner, som f.eks. at man somregel bruker subwoofer/e i surroundoppsett som tar den tyngste lasten uansett, og grunnen til at forsterkermodulene har slik høy peak er vel for å tilfredstille de tildels store dynamiske toppene som kan forekomme i film. Men hvis man syns det er beklagelig så kan man tilføre opsettet en ekstra effektforsterker.

Hvis jeg ikke bruker subwoofer i full surround så merkes det at det er strømmangel med jevn høy belastning(som musikk i 5/7 kanaler). Men nå skal det sies at jeg har tungdrevne høyttalere.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok skal trekke meg på det, da det ikke var samme sang, så blir egentlig litt feil sammenligne, samtidig så har jeg vært borti noen innspillinger på spotify som høres veldig dårlig ut, så det blir for spredt å sammenligne.
    Uten å begynne å diskutere spotify, så vil nok de innspillingene som låter dårlig på spotify låte dårlig på CD også. Forskjellen fra innspilling til innspilling er 100 ganger større enn forskjellen mellom spotify premium og lossless.
    --
    Thorbjørn

Side 6 av 35 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •