Surround vs Stereo - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 33 av 35 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 695
    Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dersom man måler at begge yter 100W @ 8ohm, så yter de naturligvis identisk.
    I 8 ohm ja, men vi veit jo alle at det ikke finnes en høyttaler som ligger jevnt på 8 ohm hele tida, gjør vi ikke?
    Så hvor mange watt en forsterker kan levere i 8 ohm er ikke så veldig interessant hvis man ikke samtidig veit hvilke laster den klarer og der kommer strømforsyning inn.....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    parasound pre og effekt sett enten halo eller nc er jo ett eksempel på noe jeg mener spiller bra i den prisklassen som nevnes , og jeg vil tro de aller fleste receivere vil slite med å holde tritt med ett slikt oppsett lydmessig, forsatt ikke dbdrag det snakkes om fra meg

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    hehe, ja men vil man kunne høre kvalitetsforskjeller når så utstyret skal brukes i den reelle verdenen
    Selvfølgelig. Men det har ingenting med mengde watt å gjøre.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    I 8 ohm ja, men vi veit jo alle at det ikke finnes en høyttaler som ligger jevnt på 8 ohm hele tida, gjør vi ikke?
    Så hvor mange watt en forsterker kan levere i 8 ohm er ikke så veldig interessant hvis man ikke samtidig veit hvilke laster den klarer og der kommer strømforsyning inn.....
    Nå er du inne på noe vesentlig. Men det meste kl.d som jeg har vært borti dobler effekten når impedansen halveres. Unntaket er receivere. Man bør også huske at kl.d er lite sensitivt for fasevinkler og impedansefall.

I mitt hode er det faktisk kl.d som bør anses som kraftige, på normale laster vel og merke.

Geir Arne

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men er det forskjell på styrke/kvaliteten på watt da, i den matematiske verdenen :-D for det er det jo i den reelle lytteverdenen mener jeg :-D
    Nei. Det er kun snakk om en type watt både innen fysikken og i praksis.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Men betyr det at de vil låte like bra når vi har 100 av dem?
    Ja, selvsagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nei. Det er kun snakk om en type watt både innen fysikken og i praksis.

med ingen lydmessige forskjeller i praksis, eller skal vi kverulere idag ?
    det er jo ikke helt uvanlig fra din kant mener jeg

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

når det gjaldt bruken av ordet kunnskap, så var det rettet mot det at jeg håper du kan sette deg inn i forskjeller slik at valget ditt blir best mulig for deg

tallene når det gjelder receivere og oppgitt watt er ikke slik at 5x100 watt automatisk blir til 2x250 att i stereo, hvis man da tar tallene fra en slik måleside som er nevnt tidligere i tråden, så vil vel dette egentlig bety at den er istand til å levere 5x100 og f.eks 2x140 watt i stereo, det er det den yter rett og slett, den har ikke "styrke" nok til å klare å levere 2x250 watt som man ved første øyekast ville tro at den skulle
    Kjøper den, men receiveren vil allikevel kunne tilføre forholdvis betydelig mere watt til fronthøyttalere i rent 2 kanal oppsett enn det den leverer til frontene når man kjører full surround.

Tror nok vi er ganske enige, egentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Selvfølgelig. Men det har ingenting med mengde watt å gjøre.

Geir Arne

nei, men jeg har vel snakket om nettopp kvelitetsforskjeller da jeg mener det er det som er relevant her i denne tråden

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, men jeg har vel snakket om nettopp kvelitetsforskjeller da jeg mener det er det som er relevant her i denne tråden
    Ja, vi er enige der. Fikk bare inntrykk av at det var hvor kraftige watta var som avgjorde om det låt bra eller ikke.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Kjøper den, men receiveren vil allikevel kunne tilføre forholdvis betydelig mere watt til fronthøyttalere i rent 2 kanal oppsett enn det den leverer til frontene når man kjører full surround.

Tror nok vi er ganske enige, egentlig.

tror egentlig mange i tråden er det egentlig i bunn og grunn, men det har tatt av litt kan man si :-D beklager hvis du oppfattet at jeg kallte deg kunnskapsløs, det var ikke i nærheten av hva jeg mente

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi er enige der. Fikk bare inntrykk av at det var hvor kraftige watta var som avgjorde om det låt bra eller ikke.

Geir Arne
    Gudhjelpes...
    Håper at du tror at jeg har kommet meg over det stadiet?
    Jeg er tross alt Klasse-A/rørfantast og ikke på CV-ett-eller annet

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Gudhjelpes...
    Håper at du tror at jeg har kommet meg over det stadiet?
    Jeg er tross alt Klasse-A/rørfantast og ikke på CV-ett-eller annet
    Det var jorkis jeg refererte til med den kommentaren. Du drar den ut av sammenheng.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med ingen lydmessige forskjeller i praksis, eller skal vi kverulere idag ?
    det er jo ikke helt uvanlig fra din kant mener jeg
    Litt usikker på hvorfor du mener det er vanlig fra min kant med kverulering. En watt er en watt uansett hvor den kommer fra. Det er ikke sammenlikning av antall watt som bestemmer lydkvaliteten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Geir Arne

oki, jeg har forsøkt å presisere det tidligere i tråden også , men at watt er watt åkke som og har ingenting med kvalitet å gjøre på lyden er jo den gjengse påstanden her inne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki, jeg har forsøkt å presisere det tidligere i tråden også , men at watt er watt åkke som og har ingenting med kvalitet å gjøre på lyden er jo den gjengse påstanden her inne
    Og det stemmer det. Men det er mange andre faktorer inne i bildet. Tror snickers kunne forklart i det lange og brede om temaet. Han lager tross alt forsterkere.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Litt usikker på hvorfor du mener det er vanlig fra min kant med kverulering. En watt er en watt uansett hvor den kommer fra. Det er ikke sammenlikning av antall watt som bestemmer lydkvaliteten.

hehe, har lest noen av dine innlegg her fra før, mot kjell b bla,
    vi snakker ikke om at det er annet enn lydmessig/kvalitetsmessig forskjeller på watt, avhengig av bla konstruksjonen

hvis en watt er en watt åkke som så grunnlurte du en god del mennesker med dine produkter ihvertfall, som jeg forøvrig mener at du gjorde uansett kronemessig, du er vel en av de produsentene som brukes mot oss i stereo hjørnet her inne i tråden, med lav byggekostnad og skyhøy utsalgspris for keiserens nye klær

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det stemmer det. Men det er mange andre faktorer inne i bildet. Tror snickers kunne forklart i det lange og brede om temaet. Han lager tross alt forsterkere.

Geir Arne

sier du det, det visste jeg ikke, hvis det er så simpelt som enkelte sier her inne å lkage gode forsterkere så er det jo en gåte hvorfor han ikke fikk det til med midgaard da ?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror egentlig mange i tråden er det egentlig i bunn og grunn, men det har tatt av litt kan man si :-D beklager hvis du oppfattet at jeg kallte deg kunnskapsløs, det var ikke i nærheten av hva jeg mente
    Takk, det var pent sagt

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

når det gjaldt bruken av ordet kunnskap, så var det rettet mot det at jeg håper du kan sette deg inn i forskjeller slik at valget ditt blir best mulig for deg

tallene når det gjelder receivere og oppgitt watt er ikke slik at 5x100 watt automatisk blir til 2x250 att i stereo, hvis man da tar tallene fra en slik måleside som er nevnt tidligere i tråden, så vil vel dette egentlig bety at den er istand til å levere 5x100 og f.eks 2x140 watt i stereo, det er det den yter rett og slett, den har ikke "styrke" nok til å klare å levere 2x250 watt som man ved første øyekast ville tro at den skulle
    Huff, ja. Misliker sterkt hvordan de ulike aktører fører opp watten til de grader. Ser det vel på enkelte stereoforsterkere og, men receiverbransjen har tatt helt av. Ikke det at watten ene og alene bestemmer lydkvaliteten, men kontrollen har den vel mye med.

Skal ikke mer til enn at én aktør begynner, så "må" resten følge etter i markedsføringen for ikke å fremstå som mye dårligere. Heldigvis fins der unntak som holder bena plantet og uheldigvis får jo vi da uttryk som Pioneerwatt kontra H/K-watt og Ola Nordmann kunne vel ikke brydd seg mindre, "ta den med mest, dem har jo ikke lov å lyge".

Min receiver er til eksempel oppgitt til å være 7x220W i 6 ohm på 1kHz. Strømforsyningen er på 1000W. Denne markedsføringen sikter jo ikke til den kan pumpe ut 220W i alle 7 kanaler samtidig, selv om det er fort gjort å lese det slik, men i hver kanal for seg selv alene. Hos enkelte receivere er jo dette tallet satt basert på de svakeste kanalene og da oppgis også hva f.eks frontkanalene kan pumpe ut på egenhånd også, men det er jo likefullt kun snakk om et snevert frekvensspekter og ikke særlig reelt.

Mtp at en receiver til kr 2300 er oppgitt til å være 5x100 W, burde vel egentlig si seg selv at har får man ikke massive 2x250. Selv er jeg imponert over at et så billig produkt faktisk har 5 kanaler som hver for seg er i stand til å pumpe ut 100 W, men meg om det. Alle kanaler samtidig snakker vi vel her om et lavt 20-talls watt mens man i stereo faktisk kanskje når en plass mellom 40-50 W.

I realiteten pumper min, til eksempel, muligens ut rundt 250-300 W totalt på det meste. Jeg har desverre ikke måleutstyr for slikt på utgangene, men den trekker på det meste like oppunder 500 Watt fra strømnettet, da jeg har måleutstyr fra den siden. Har ikke sett 500-tallet, men 492 og rundtom. Så har jo man idle og varmetap som utgjør sitt av den delen. Receiver bi-ampingen fungerer jo også ganske likt et aktivt delefilter som gir en svært effektiv fordeling av kraften til fronthøyttalerne slik sett.

Selv om man har alt-i-ett med en receiver, så er jo ikke støyen akkurat hørbar, 0,05% eller lavere på de fleste. Den korte signalveien er jo også en fordel. Har selv tester eksterne DACer, men ikke funnet en som jevnt over skaper en forbedring i mitt oppsett, selv om DAC-chippen er bedre. Da dette leddet en inkl. i receiver, burde vel tilsvarende plusses på ved et stereooppsett i form av CD-spiller/ekstern DAC/lydkort også når man først snakker pris.

Ser at mobilbransjen nå skal forsøkes og skiftes over fra den ville MP-fokuset på kameraer til mer realistiske indikatorer på om kameraet er bra eller ikke. Håper EU, eller noen andre, gidder å se litt på dette innen Hi-Fi og krever en felles realistisk standard for alle. Selv om dette selvsagt ikke vil være noen fasit i seg selv.

Siden Snickers er i tråden og har mye teknisk innsikt vil jeg stille et spørsmål. Hva er det som gjør at min receiver, trekker mer strøm når HT er krysset på 80Hz, kontra full range på samme spor og samme lydnivå?
    Vil anta at bruk av kondensatorbankene endrer seg noe, men gjør meg likefullt nysjerrig da man skulle tro det motsatte skjedde.

Edit:
    hehe, har lest noen av dine innlegg her fra før, mot kjell b bla,
    vi snakker ikke om at det er annet enn lydmessig/kvalitetsmessig forskjeller på watt, avhengig av bla konstruksjonen
    Jeg forstår det også slik at en watt er en watt forenklet sett, men koblingen mellom høyttaler og forsterker er vel langt mer avansert enn kun watt i seg selv.

Side 33 av 35 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •