Surround vs Stereo - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 35 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 695
    Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Klasse A så jobber forsterkeren max hele veien hvilket vil si at den har vesentlig høyere dempefaktor enn det A/B har. En A/B konstruksjon jobber utifra Klasse A i begynnelsen, inntil den går "tom". Da trekker den det den trenger av strøm fra kondisene, hvilket vil si at den blir litt tregere. Man merker det på Klasse A's evne til å trekke frem smådetaljer. Nå kan ikke receiverens "A" i så måte sammenliknes pga. mindre diskre oppbygning og at de fort går over i A/B modus.
    Takk for svaret! Trodde et sekund at du pratet om målt utgangseffekt på en gitt last, men dette var veldig mye bedre:-D Har ikke tenkt på dempefaktor i forhold til klasse og + et par andre ting, så der må jeg gruble og friske opp litt...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    , og jeg har valgt surroundforsterker for å få best mulig lyd for pengene.
    Og jeg har valgt stereoforsterker for å få best mulig lyd i stereo for pengene.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    så si meg en ting når man oppgir at en receiver måles til 5 x105 watt (f.eks ) men bare 2x140 watt i stereo, hvordan går dt regnestykket opp?
    skjønner hva du mener og jeg håper du setter deg inn i dette fremover sånn at du tar ett valg utifra kunnskap, håper ikke dette taes galt opp, er i beste mening men får ikke ordlagt det annerledes her og nå
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jeg tar det ikke ille opp, men du kunne kanskje lese igjennom innleggene dine før du poster dem. Det finnes punktum og store forbokstaver som vil gjøre lesingen mye lettere for oss.

En receiver med max 300w kraftreserve kan:
    - max levere 2x150w i to kanaler
    - max levere 5x60w i 5 kanaler

Er det ikke slik da?

Og en ren stereoforsterker med max 300w kan:
    - max levere 2x150w

???
    Jokris, jeg kan ikke se at du har svart på denne?

I rettferdighetens navn bør du vel det når du hevder at jeg ikke har kunnskap.....

For ordens skyld: tallene mine over er veldig omtrentlige. Poenget er at en receiver har en maksimal "kraftreserve" og denne reserven vil i sin helhet (tilnærmet) dedikeres 2 kanaler hvis kun dette er i bruk.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Det hjelper ikke om man bruker surroundforsterkeren til kun 2 kanaler: strømforsyningen og strømreservene blir ikke større av den grunn og ikke på nivå med en dedikert integrert stereoforsterker. Forøvrig kan folk velge akkuratt hva de vil for min del:Men jeg greier ikke se virkelighetsfjerne påstander på trykk som at surroundreceivere til 15 K har like god lydkvalitet som en stereoforsterker til 15 K uten å ta til motmæle. Denslags påstander er å spre vranglære, enkelt og greit.
    Har jeg sagt at strømforsyning blir større? Er ditt ønske å misforstå med vilje?
    Dersom en surroundreceiver og en stereforsterker innehar nøyaktig samme strømforsyning blir det feil å si at surroundreceiver blir svakere da den må dele kraften på 5, 7, 9, 11 kanaler. Det var poenget, det var det jeg skrev om. Årsaken er, som skrevet ganske enkelt, at i stereolytting via surroundreceiver har man tilgang på den samme strømforsyningen (ikke brøkdeler av den).

Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Det vi diskuterer her er hva som er hovedregelen, alle mulige formaliteter og muligheter kan man ikke ta med i en slik diskusjon,- isåfall kan vi holde på i hundrevis av sider til. Hovedessensen er hva er hovedregelen? Hva er det størst sannsynlighet for? At en Nad stereoforsterker til 15 K låter best på musikk eller en surroundreceiver til 15 K har best forutsetninger for musikkgjengivelse? Jeg tror du og andre vet svaret meget godt, kveruleringen er i så måte relativt meningsløs.
    Igjen leser du ikke alt som skrives. En receiver til 15 og en stereoforsterker til 15k, vil ha mindre forskjeller, men likefullt forskjeller. Kraftmessig vil nok disse være i stereoforsterkerens favør selvfølgelig.

Dersom de to kobles opp og kjører samme to stereohøyttalere vil nok stereoforsterkern låte bedre i utgangspunktet. Men så enkelt er det ikke fordi receiveren har romkorreksjon, og etter denne kjøres, så hjelper det ikke lengre om stereoforsterkeren er marginalt kraftigere fordi receiveren kan tilpasses mye bedre. Ja, mye bedre tilpaningsdyktighet. Når du sammenligner et hhv enkelt produkt som en stereoforsterker med et mer avansert produkt som en surroundreceiver så må begge kunne dra nytte av hva de har å by på. Bla.a. da romkorreksjon.

Jeg skjønner at du ønsker at vi alle skal si at stereoforsterkeren er best, men alt i alt så er det ikke så enkelt. Men joda, du har rett i at "rett ut av boksen" så vil nok en 15k stereoforsterker låte marginalt bedre enn en 15k surroundreceiver.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Men joda, du har rett i at "rett ut av boksen" så vil nok en 15k stereoforsterker låte marginalt bedre enn en 15k surroundreceiver.
    Den støtter jeg 100%!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tenb
    Takk for svaret! Trodde et sekund at du pratet om målt utgangseffekt på en gitt last, men dette var veldig mye bedre:-D Har ikke tenkt på dempefaktor i forhold til klasse og + et par andre ting, så der må jeg gruble og friske opp litt...
    Som sagt: Det er visse forskjeller på hvordan watt oppfører seg. Har en røramp på 2x35 og den oppfører seg like potent som en ECI3 på oppførte 2x75. Klart: Dempefaktoren har mye med hvordan ett element oppfører seg. Jo sterkere denne effekten er, jo tyngre høyttalerlaster kan man drive. Men det er også derfor mange går for eksterne transistoreffekter. Man har konsentrert strømforsyningen på de 2 kanalene hvilket vil si at de har en helt annen evne til å drive høyttalerne enn en receivers.

Glad mange receiver-eiere liker at man kan avlaste med å slenge inn en sub. Dessverre er aktiv deling på mange måter kostbart før man får den fulle effekten ut av det, noe jeg smertelig fikk erfare da jeg fikk in en sub som må kobles inn via utgangene på amp'en. Fant ut da at dette delefilteret jeg hadde brukt stjal endel informasjon fra diskant/mellomtoneområdet.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har sovet i timen eller??
    Det er en viss forskjell på 1 klasse A watt og en A/B watt...
    Jeg skjønner hvor du vil, men når du legger det frem på den måten er det du som har sovet i timen.

1 watt er 1 watt, uansett.

Geir Arne

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tenb
    Jeg sover stort sett alltid i timen, så hva er forskjellen på 1 klasse A watt og en A/B watt?
    Ingen ting. Det er en joule omsatt i løpet av ett sekund enten det heter klasse A, B eller noe annet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg skjønner hvor du vil, men når du legger det frem på den måten er det du som har sovet i timen.

1 watt er 1 watt, uansett.

Geir Arne
    For en pære kanskje?
    Hadde så vært så hadde vi kjørt strøm direkte fra nettet

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en pære kanskje?
    Hadde så vært så hadde vi kjørt strøm direkte fra nettet
    På tide å lese litt fysikk kanskje?

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jokris, jeg kan ikke se at du har svart på denne?

I rettferdighetens navn bør du vel det når du hevder at jeg ikke har kunnskap.....

For ordens skyld: tallene mine over er veldig omtrentlige. Poenget er at en receiver har en maksimal "kraftreserve" og denne reserven vil i sin helhet (tilnærmet) dedikeres 2 kanaler hvis kun dette er i bruk.

hei

når det gjaldt bruken av ordet kunnskap, så var det rettet mot det at jeg håper du kan sette deg inn i forskjeller slik at valget ditt blir best mulig for deg

tallene når det gjelder receivere og oppgitt watt er ikke slik at 5x100 watt automatisk blir til 2x250 att i stereo, hvis man da tar tallene fra en slik måleside som er nevnt tidligere i tråden, så vil vel dette egentlig bety at den er istand til å levere 5x100 og f.eks 2x140 watt i stereo, det er det den yter rett og slett, den har ikke "styrke" nok til å klare å levere 2x250 watt som man ved første øyekast ville tro at den skulle

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å lese litt fysikk kanskje?

Geir Arne
    Ja, går man utifra fysikken så blir det noe helt annet.

Uansett, så er det vel ett fåtall høyttalere som får noe særlig med guff ved 1 watt.

Mener du da at feks. 170 pioneerwatt er like bra som 170 (feks) Primarewatt?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ingen ting. Det er en joule omsatt i løpet av ett sekund enten det heter klasse A, B eller noe annet.

men er det forskjell på styrke/kvaliteten på watt da, i den matematiske verdenen :-D for det er det jo i den reelle lytteverdenen mener jeg :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Men betyr det at de vil låte like bra når vi har 100 av dem?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Har jeg sagt at strømforsyning blir større? Er ditt ønske å misforstå med vilje?
    Dersom en surroundreceiver og en stereforsterker innehar nøyaktig samme strømforsyning blir det feil å si at surroundreceiver blir svakere da den må dele kraften på 5, 7, 9, 11 kanaler. Det var poenget, det var det jeg skrev om. Årsaken er, som skrevet ganske enkelt, at i stereolytting via surroundreceiver har man tilgang på den samme strømforsyningen (ikke brøkdeler av den).

Igjen leser du ikke alt som skrives. En receiver til 15 og en stereoforsterker til 15k, vil ha mindre forskjeller, men likefullt forskjeller. Kraftmessig vil nok disse være i stereoforsterkerens favør selvfølgelig.

Dersom de to kobles opp og kjører samme to stereohøyttalere vil nok stereoforsterkern låte bedre i utgangspunktet. Men så enkelt er det ikke fordi receiveren har romkorreksjon, og etter denne kjøres, så hjelper det ikke lengre om stereoforsterkeren er marginalt kraftigere fordi receiveren kan tilpasses mye bedre. Ja, mye bedre tilpaningsdyktighet. Når du sammenligner et hhv enkelt produkt som en stereoforsterker med et mer avansert produkt som en surroundreceiver så må begge kunne dra nytte av hva de har å by på. Bla.a. da romkorreksjon.

Jeg skjønner at du ønsker at vi alle skal si at stereoforsterkeren er best, men alt i alt så er det ikke så enkelt. Men joda, du har rett i at "rett ut av boksen" så vil nok en 15k stereoforsterker låte marginalt bedre enn en 15k surroundreceiver.
    gode argumenter og jeg skjønner veldig godt at man skulle tro på kinderegg konseptet jeg står ihvertfall for at det er kvalitetsmessige og lydmessige fordeler ved stereoforsterker kontra surroundforsterker til 15-20 k
    så kan man diskutere bruken av rk og eq eventuellt , men allikevel har ikke
    surroundreceiveren mer krefter å gå på og eq / rk forutsetter jo også at man er pinlig nøyaktig med utførelsen og bruken av denne
    kjøper man en stereoforsterker og ht så kan man jo finne noe som spiller godt i sitt rom i utgangspunktet, det er jo forskjell på hvordan ht oppleves i rom, og enkellte briljerer jo faktisk mest i vanskelige rom
    ihvertfall hvis man skal skule på tester fra hjemmekino bladet

edit : når det gjelder dette med transparent og stille lydbilde så har jo receiveren alvorlige skavanker i utgangspunktet vil jeg tro pga alt som sitter i den boksen sammen, min erfaring er nå slik ihvertfall

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, går man utifra fysikken så blir det noe helt annet.

Uansett, så er det vel ett fåtall høyttalere som får noe særlig med guff ved 1 watt.

Mener du da at feks. 170 pioneerwatt er like bra som 170 (feks) Primarewatt?
    Vet ikke helt hvor jeg skal begynne her.

Ved en watt inn har mange høyttalere ca 90dB lydtrykk. Og det er faktisk endel. Så skjønner ikke helt hva du mener her?

Skrev også en post lenger tilbake hvor jeg tok for meg watt. Og nei, 170 "pioneerwatt" er ikke like kraftige som mine 150 "primarewatt". Men måler man dette vil man se at pioneeren gir rundt 100w ved "korrekt" måling, mens primaren fortsatt gir 150w eller kanskje mer. Grunnen til at primare watt da oppleves som sterkere er jo enkelt og greit fordi det er fler av de.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hvor jeg skal begynne her.

Ved en watt inn har mange høyttalere ca 90dB lydtrykk. Og det er faktisk endel. Så skjønner ikke helt hva du mener her?

Skrev også en post lenger tilbake hvor jeg tok for meg watt. Og nei, 170 "pioneerwatt" er ikke like kraftige som mine 150 "primarewatt". Men måler man dette vil man se at pioneeren gir rundt 100w ved "korrekt" måling, mens primaren fortsatt gir 150w eller kanskje mer. Grunnen til at primare watt da oppleves som sterkere er jo enkelt og greit fordi det er fler av de.

Geir Arne

ja men sammenling mine 100 watt med 100 pioneer watt da, reelt målt ved 8 ohm, forventes det da at receiver watten skal yte like godt ? iom at watt er watt ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    ja men sammenling mine 100 watt med 100 pioneer watt da, reelt målt ved 8 ohm, forventes det da at receiver watten skal yte like godt ? iom at watt er watt ?
    Dersom man måler at begge yter 100W @ 8ohm, så yter de naturligvis identisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min vei innen hobbyen har lært meg at det er ett godt stykke å gå enda før receivere tar over for 2 kanals utstyr når kvalitet på lyd er en faktor ihvertfall, jeg er enig at man får veldig mye (mer enn man ofte har behov for ) av utstyr
    i slike bokser, men de gir lite for penga hvis man tenker på annenhåndsverdi eller utviklingsaspektet som gjør at den nesten er avleggs etter ett par år
    de har blitt langt bedre de siste 15 år

mitt største ankepunkt når det gjelder å bruke recevier til stereo (for min del ) er at stereopre delen er alt for farget og møkkete, når jeg koblet til egen stereopre fikk jeg en oppvekker her hjemme ihvertfall, det var som å se gjennom ett mye renere vindu enn før
    og så har vi det som jeg kaller kvalitetsforskjellen på watt, som gjør at det holdes bedre kontroll på lydbilde , detaljer får luft rundt seg, mer kroppslig, mer autoritet og ikke bare nødvendigvis på db drag volum som dras frem her
    skal disse to sammenlignes så må det i tilfelle være uten bruk av sub også, hvor poenget mitt vil da vise seg atskillig tydeligere

men som sagt man kan få mye i enboks, og mange er fornøyd med den lyden man får ut av de som er det viktigste for de selvfølgelig

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dersom man måler at begge yter 100W @ 8ohm, så yter de naturligvis identisk.
    hehe, ja men vil man kunne høre kvalitetsforskjeller når så utstyret skal brukes i den reelle verdenen

Side 32 av 35 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •