Surround vs Stereo - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 35 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 695
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    du har brukt ordet høy kvalitet om lyden du opplever og det vet man jo at skal innebære en del, samtidig bruker du sub i tillegg når du spiller stereo
    og sammenligner med stereoforsterkere, sammenligner du da lyden med eller uten sub ?
    tilfredstillende er uttrykk du har brukt om watt og strømstyrke( hvis jeg husker korrekt i farta) i pioneeren din
    Ja, jeg synes lyden er av høy kvalitet. Sub har jeg brukt i stereo-oppsett de siste ti årene. Jeg mener det må til for å få korrekt fundament i bassen, hvertfall med de høyttalerne jeg har og har hatt. Hadde jeg rutinemessig lyttet til musikk på svært høye nivåer hadde sikkert behovet for sub vært mindre. Det gjør jeg ikke.

Det er korrekt at jeg har sagt at antall watt og strømstyrke i Pioneeren er tilfredsstillende, hvilket jeg fortsatt står for.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (..)med hybris som etter sigende mener det er en enkel jobb å skru sammen en god forsterker
    Gode forsterkere har eksistert i 30-40 år nå, det burde ikke akkurat kvalifisere til en innovasjonspris å produsere det i 2011.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Da har jeg misforstått deg. Ja, jeg mener Pioneer SC-LX81 har lydkvalitet nok til å dra ut mye av det som bor i 804s. Naturligvis finnes det bedre forsterkere der ute, men nå hører jeg til leiren som mener det ikke er ekstremt stor forskjell på lydkvaliteten på forsterkere i denne klassen, da de er mer eller mindre transparente i utgangspunktet. Dette har jeg forøvrig også sagt flere ganger tidligere i tråden.

Mye av årsaken til at diskusjonen er blåst opp er jo nettopp uenigheten om hvor stor forskjellen faktisk er. Jeg og andre med meg mener den er liten, Gilmour og kompani mener den er stor.

oki, fair enough, mulig vi har missforstått hverandre innimellom her i tråden egentlig som kan ha ført til noe oppheting
    jeg hører også til den leieren som mener at det er mye forskjell på de to forskjellige produktene
    jeg mener dog at akilleshælen til receivere er jaget på utvikling hele veien
    maset om stadig og putte inn mer og mer, istedet for å utvikle det bedre først, men det hører med til tiden vi lever i også
    jeg begynte jo i receiver leiren for ca 20 år siden og har fulgt opp gjennom åra med en del eksemplarer av de
    nå er jeg inne i en fase hvor jeg søker mer kvalitet fremfor kvantitet, og da funker enklere løsninger bedre i praksis synes jeg, rent bortsett fra at det blir masse bokser etterhver da så jeg skal med glede hoppe tilbake jeg den dagen jeg føler en receiver kan levere det jeg er ute etter

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg misforstått deg. Ja, jeg mener Pioneer SC-LX81 har lydkvalitet nok til å dra ut mye av det som bor i 804s. Naturligvis finnes det bedre forsterkere der ute, men nå hører jeg til leiren som mener det ikke er ekstremt stor forskjell på lydkvaliteten på forsterkere i denne klassen, da de er mer eller mindre transparente i utgangspunktet. Dette har jeg forøvrig også sagt flere ganger tidligere i tråden.

Mye av årsaken til at diskusjonen er blåst opp er jo nettopp uenigheten om hvor stor forskjellen faktisk er. Jeg og andre med meg mener den er liten, Gilmour og kompani mener den er stor.
    Tja, stor og stor, definèr stor....
    Tror det egentlig er der mye av kranglingen i denne tråden starter, hva man mener er signifikant av forskjeller er jo veldig individuelt....
    For meg er stereo såpass mye viktigere enn surround at jeg har valgt å ha et rent stereo-oppsett for å få best mulig stereo-lyd innenfor mitt budsjett.
    Det virker som mange i denne tråden får inntrykk av at jeg med flere mener en surround-receiver til 20K låter ræva i stereo! Selvfølgelig gjør den ikke det, den kan tilogmed låte veldig bra, påstanden er at en stereo-forsterker til samme prisen (i de aller fleste tilfeller) vil være enda bedre.

Når det så bastant blir påstått at en receiver til samme prisen vil spille LIKE BRA som en stereo-forsterker som noen har gjort i denne tråden så kaller man egentlig alle med et reint stereo-oppsett for tjukke i huet, vi kunne jo fått mye mer til samme prisen, kunne vi ikke?

Jeg kjenner ikke Pioneeren din, eller resten av anlegget ditt for den sakens skyld, men jeg tviler ikke på at det låter veldig bra, det er ikke saken her.....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki, fair enough, mulig vi har missforstått hverandre innimellom her i tråden egentlig som kan ha ført til noe oppheting
    jeg hører også til den leieren som mener at det er mye forskjell på de to forskjellige produktene
    jeg mener dog at akilleshælen til receivere er jaget på utvikling hele veien
    maset om stadig og putte inn mer og mer, istedet for å utvikle det bedre først, men det hører med til tiden vi lever i også
    jeg begynte jo i receiver leiren for ca 20 år siden og har fulgt opp gjennom åra med en del eksemplarer av de
    nå er jeg inne i en fase hvor jeg søker mer kvalitet fremfor kvantitet, og da funker enklere løsninger bedre i praksis synes jeg, rent bortsett fra at det blir masse bokser etterhver da så jeg skal med glede hoppe tilbake jeg den dagen jeg føler en receiver kan levere det jeg er ute etter
    Det er jo flott at du er fornøyd med oppsettet du har, det samme er jeg. Jeg har vært både frem og tilbake selv, og alle komponentene var en ting jeg gikk litt lei av. Er nå storfornøyd med å ha alt i én pakke og fortsatt være fornøyd med lyden. Om tilsvarende oppsett fungerer for andre får selvsagt vurdere selv.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode forsterkere har eksistert i 30-40 år nå, det burde ikke akkurat kvalifisere til en innovasjonspris å produsere det i 2011.

det er greit nok,men den spiller jo fletta av mye nyproduserte saker og da er det vel ikke alt som går fremover hele tiden
    trafoene som sitter i disse og min egen er jo en patent fra 50 tallet som faktisk er en tidkrevend prossess sammenlignet med dagens, men det lyder forsatt bra
    likte godt første delen av setningen ,men ikke nødvendigvis den siste delen

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Når det så bastant blir påstått at en receiver til samme prisen vil spille LIKE BRA som en stereo-forsterker som noen har gjort i denne tråden så kaller man egentlig alle med et reint stereo-oppsett for tjukke i huet, vi kunne jo fått mye mer til samme prisen, kunne vi ikke?

Jeg kjenner ikke Pioneeren din, eller resten av anlegget ditt for den sakens skyld, men jeg tviler ikke på at det låter veldig bra, det er ikke saken her.....
    Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har påstått at det låter like bra, men det er mulig andre har gjort det.

Det gir jo ingen mening å kjøpe receiver hvis man bare skal ha lyd i to høyttalere. Har man en sub og i tillegg kunne tenke seg å eksperimentere med EQ blir det en litt vanskeligere diskusjon. Men nå finnes det jo faktisk stereoforsterkere med subutgang og EQ også (Harman har dette), så da er det jo etterhvert mange muligheter.

For å tydeliggjøre det så lytter jeg 90% av tiden til musikk i stereo, ser ikke spesielt ofte på film. Derfor er fronthøyttalerne mine 10 ganger dyrere enn de andre høyttalerne i oppsettet, og jeg har valgt surroundforsterker for å få best mulig lyd for pengene. Hadde jeg ikke vært fornøyd hadde jeg byttet videre til jeg var det.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo flott at du er fornøyd med oppsettet du har, det samme er jeg. Jeg har vært både frem og tilbake selv, og alle komponentene var en ting jeg gikk litt lei av. Er nå storfornøyd med å ha alt i én pakke og fortsatt være fornøyd med lyden. Om tilsvarende oppsett fungerer for andre får selvsagt vurdere selv.

der er vi 100% enige om noe , ikke verst
    jeg håper ihvertfall at denne tråden som kan synes som ett stort bikkjeslagsmål, kan føre til at noen faktisk googler litt, graver litt og gjerne drar noen ekstra turer for å danne seg egen mening
    sånn sett kan faktisk slike opphete "jorden er flat" diskusjoner føre til noe bra

jeg skal ihvertfall ta meg en ekstra tur innom den lokale sjappen som har pioneer receivere og ta meg en time med musikk ved neste anledning

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg synes lyden er av høy kvalitet. Sub har jeg brukt i stereo-oppsett de siste ti årene. Jeg mener det må til for å få korrekt fundament i bassen, hvertfall med de høyttalerne jeg har og har hatt. Hadde jeg rutinemessig lyttet til musikk på svært høye nivåer hadde sikkert behovet for sub vært mindre. Det gjør jeg ikke.

Det er korrekt at jeg har sagt at antall watt og strømstyrke i Pioneeren er tilfredsstillende, hvilket jeg fortsatt står for.

jeg har aldri lyttet til musikk så ofte på svært lave nivåer som jeg gjør nå, føler fulle lydbilde er tilstede fra svært lavt volum, er sjelden over 1 watt faktisk og da tenker jeg peak.
    hender jeg klør i fingra etter noe høyere men da sitter jeg som regel ikke stille og lytter

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skyter inn en liten ting igjen :O

Nå er jeg tilbake her når ting har roet seg litt . ( Måtte ut å handle ) :/

En ting som også må tas med her er Matching. Rett matching med elektronikk og høytallere er minst like viktig som om du har valgt Receiver eller Integrert forsterker.

Har litt erfaring med både Pioneer surround receiverer og Electrocompaniet stereo, og de to f.eks er jo som natt og dag i lydsignatur. Jeg ville heller kjørt en Pioneer Receiver en EC på en høytaller som har litt mørk lydsignatur, da EC ( kanskje ikke de helt nyeste ) er egentlig ganske så mørktklingende og da forsvinner en del detaljer på noen høytallere ( mine f.eks ). Perfekt match på noe og skivebom på andre høytallere igjen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har aldri lyttet til musikk så ofte på svært lave nivåer som jeg gjør nå, føler fulle lydbilde er tilstede fra svært lavt volum, er sjelden over 1 watt faktisk og da tenker jeg peak.
    hender jeg klør i fingra etter noe høyere men da sitter jeg som regel ikke stille og lytter
    Akkuratt der er jeg også nå, lyden har like mye "headroom" på lavt som høyt nivå, men denne forsjellen kom først når jeg gikk over til Klasse A. Fikk en aha opplevelse.

Klasseforsjell

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Akkuratt der er jeg også nå, lyden har like mye "headroom" på lavt som høyt nivå, men denne forsjellen kom først når jeg gikk over til Klasse A. Fikk en aha opplevelse.

Klasseforsjell

oh yes

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Joda, jeg ser den, men det gjør det jo også under målinger av stereo-forsterkere, "bare at de er der", ikke sant?
    En Watt er EN WATT ! Ingenting som heter stereo-watt, receiver-watt, ditt og datt-watt. For en watt-nisse ! Ment som humor, ikke angrep !
    Men ja, forskjellige forsterkere har selvfølgelig forskjellige egenskaper for det å drive "vansklige høyttalere"/"vansklige impedansekurver" og slikt, her kommer strømforsyningen og konstruksjonen av forsterkeren inn.
    Noen som har sovet i timen eller??
    Det er en viss forskjell på 1 klasse A watt og en A/B watt...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ikke begynn igjen nå da, nå er jo alle nesten enige - eller hvertfall enige om å være uenige.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Men nå snakker vell vi om hovedsaklig klasse A/B og klasse D forsterkere og receivere her. Det jeg vil fram til, er at når blader/eksperter/etc "tester" forsterkere og receivere går jeg ut ifra at det skjer under samme forhold og gjerne med en referanse høyttaler. Derfor, når dem skriver at en stereoforsterker eller receiver yter x-antall Watt, så er det "like watt", ikke stereo-watt, receiver-watt, gode-watt og dårlige-watt.
    Tror nok at du ser den. Som testen jeg la ut av Pioneer receiveren, tror ikke at Pioneer receiveren i testen hadde "dårlige-watt", Denon 4810 "ok-watt" og Krell "super-watt"? Her er det snakk om like-watt.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Det har uansett så lite og si, watt forteller ingenting om hvor kraftig forsterkeren er/strømsterk den er. En 200Watts forsterker kan knele på vanlig lyttevolum på rette last, hvor en 20Watter klarer det fint, så for meg er Watt totalt uvesentlig.

En watt er en watt men sier ingenting annet enn hvor høyt forsterkeren kan spille, selv om den kan falle totalt sammen mens den gjør det

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sover stort sett alltid i timen, så hva er forskjellen på 1 klasse A watt og en A/B watt?

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må vi jo for all del ikke glemme kablene folkens... det er jo i bunn og grunn kablene alt står på....

dere har foresten alle feil når det gjelder hva som er best, det er såklart mono som er tingen å aldri mer enn 1m kabel mellom utstyr....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tenb
    Jeg sover stort sett alltid i timen, så hva er forskjellen på 1 klasse A watt og en A/B watt?
    Klasse A så jobber forsterkeren max hele veien hvilket vil si at den har vesentlig høyere dempefaktor enn det A/B har. En A/B konstruksjon jobber utifra Klasse A i begynnelsen, inntil den går "tom". Da trekker den det den trenger av strøm fra kondisene, hvilket vil si at den blir litt tregere. Man merker det på Klasse A's evne til å trekke frem smådetaljer. Nå kan ikke receiverens "A" i så måte sammenliknes pga. mindre diskre oppbygning og at de fort går over i A/B modus.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke begynn igjen nå da, nå er jo alle nesten enige - eller hvertfall enige om å være uenige.
    Hvis du har noe annet å si om den saken så vær så vennlig å del det med oss andre

Side 31 av 35 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •