Surround vs Stereo - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 35 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 695
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    åh , du har moderert deg, fra lyd av høy klasse til tilfredstillende for meg bla, og du var på gli angående watt istad også, og det overrasker meg etter å ha lest at du har drevet med dette siden 80 tallet og uttaler deg slik som du gjør,
    hva hadde du som pre på ec250 forresten ?når du fant pioneeren som bedre?
    testet du en ting eller flere ? og det at du og pappaen din byttet ut stereoforsterkere med nye receivere og fikk bedre lyd er vel helst helt subjektivt i denne sammenhengen ? det er ikke slik det alltid er, nevner mc275 som dukket opp i første versjon for over 50 år siden og selv om den koster mer enn 20 ny så kan en slik brukt en konkurere så det gviner etter med dyrere receivere
    dessuten finnes det plenty av eksempler på vintage forsterkere fra 70 tallet som forsatt kan lære nymoderne greier å spille musikk

dette med at man legger masse mere penger i utviklingen av receivere har vel lite med lyd å gjøre, er ikke der mesteparten av utviklingen foregår, det er vel heller alt fiks fakseriet som må med for å selge produktet og den knallharde konkuransen om % av markedet
    Jeg synes nøyaktig det samme om lydkvaliteten på Pioneeren nå som i mitt første innlegg, og jeg har aldri skrevet at lyden er "tilfredsstillende".

Jeg har heller aldri hevdet at gamle stereoforsterkere låter dårligere enn nye. Jeg har selv hatt flere gamle forsterkere fra eksempelvis Nad, Electrocompaniet og Teac for å nevne noen jeg kommer på i farten som har hatt svært god lyd.

Det er ikke rart dere synes jeg motsier meg selv når dere dikter opp ting jeg angivelig skal ha sagt.

At min far byttet forsterker og opplevde bedre lyd er naturligvis subjektivt. Faktisk helt nøyaktig like subjektivt som Gilmours opplevde forbedring når han gikk fra surroundreceiver til stereoforsterker.

EDIT: Jeg skrev opprinnelig i dette innlegget at jeg hadde nevnt endel om utstyret mitt motsetning til deg, jeg blandet deg her med Gilmour. Beklager.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har da en kompetanse på det utstyret hybris selv disset andre her for å ha måttet hørt, nemmelig receivere i økonomiklassen
    Jeg har nok vært uenig med Hybris en del ganger, men det er andre tråder, og i denne tråden er det han som taler fornuftens sak. Det er det ingen tvil om. Jeg har fulgt litt med på denne tråden, og som observatør må jeg bare riste på hodet.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forteller ikke noe om kvaliteten på watten for 8 gang, bare at de er der
    Hei

Joda, jeg ser den, men det gjør det jo også under målinger av stereo-forsterkere, "bare at de er der", ikke sant?
    En Watt er EN WATT ! Ingenting som heter stereo-watt, receiver-watt, ditt og datt-watt. For en watt-nisse ! Ment som humor, ikke angrep !
    Men ja, forskjellige forsterkere har selvfølgelig forskjellige egenskaper for det å drive "vansklige høyttalere"/"vansklige impedansekurver" og slikt, her kommer strømforsyningen og konstruksjonen av forsterkeren inn.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, det har du ikke for gidder ikke du lese igjennom så gjør da **** ikke jeg det for deg heller, enkellte har du jo svart på, andre som befinner seg nærme hopper du glatt over
    Hvis du ikke er interessert i svar på spørsmålene dine så er jo det helt opp til deg, men da forstår jeg ikke hvorfor du tar det opp.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg har nok vært uenig med Hybris en del ganger, men det er andre tråder, og i denne tråden er det han som taler fornuftens sak. Det er det ingen tvil om. Jeg har fulgt litt med på denne tråden, og som observatør må jeg bare riste på hodet.

Riste på hodet er det flere som gjør,- spør du meg burde moderator stenge tråden snart for å forhindre at hjemmekinoleiren får dyttet ut mer vranglære til nye hifitilhengere som leser her på forumet og blir ledet til å tro at de får mest og best lyd pr krone ved surroundreceiver.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forteller ikke noe om kvaliteten på watten for 8 gang, bare at de er der
    Men det er da heller ingen som har hevdet av watt har noe med lydkvalitet å gjøre? Vet ikke hvem det var som begynte å mase om watt og strømforsyninger, men det var hvertfall ikke jeg.

Det er meg revnende likegyldig om forsterkeren min klarer å dytte 110dB eller 115dB ut av høyttalerne mine all den tid jeg aldri hører på musikk så høyt likevel. Hvis det var primærmålet med oppsettet mitt hadde jeg ikke kastet ut AW250.
    --
    Thorbjørn

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Ta det som et godt tegn merik! Det tyder på at du ikke har overnaturlig stort hode:

For å retningsbestemme lyd så bruker hjernen forskjell i lydnivå (mellom venstre og høyre øre), tidsforskjell og faseforskjell på når ørene mottar signalene. Det betyr at det kreves et visst forhold mellom avstand mellom ørene (rundt hodet) og bølgelengden på lydbølgen for å klare å retningsbestemme lyden. Hvis bølgelengden på lydsignalet er kort i forhold til avstanden mellom ørene så vil hjernen klare å tolke hvor lydsignalet kom fra (pga forskjellen i hva som høres med ørene). Hvis bølgelengden er veldig lang i forhold til avstanden mellom ørene - så vil forskjellen som vi hører med ørene være mindre, og dermed vanskeligere å differensiere og retningsbestemme. Dermed vil et stort hode klare å retningsbestemme lavere frekvenser enn et lite hode. Dette er årsaken til at store dinosaurer klarte å kommunisere - og retningsbestemme - lavfrekvent lyd, mens mindre dyr må ha høyere frekvens for å klare å retningsbestemme lyden. (Nå ignorerer vi for enkelthelts skyld problemet med å få små dyr til å lage lavfrekvent lyd).

Imidlertid så lager mange subber lyder langt utover sitt primære arbeidsområde (enten pga for lite bratt deling eller andre ulyder i konstruksjonen - feks turbulens i bassport eller kabinettresonanser) dermed kan man ofte retningsbestemme dem likevel - uavhengig av om delingen er på 80 eller 100 hz.
    Mye nyttig info^^

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest og fulgt ivrig med på den raskest voksende tråden her på AVforum har jeg hatt problemer med å velge side.

Er grunnleggende enig med Gilmour mtp at en stereoforsterker har alle muligheter for å være bedre enn en surroundreceiver til samme prisen. Syntes derimot det er litt merkelig ikke er noen som har dratt frem videodelen i en receiver som ankepunkt da flere store firma sverger til å ha videodel og lyddel i separate bokser, eller i det minste godt separert. Dette vil i mange tilfeller forsvinne som argument om man bruker pure direct, men likevel verdt å tenke på.

Når jeg sier jeg er grunnleggende enig så er det så lenge man diskuterer delepriser. 5000 i deler til en integrert hadde grisebanket en receiver som har deler for 5000. MEN, som jeg nevnte ganske tidlig og som andre har påpekt virker det som om det er vesentlig større kvanta på receivere mellom 10-20k enn integrerte. Masseproduksjon(robotstyrt) gjør en receiver vesentlig billigere. Større kvanta av deler gir også lavere priser. Marginene er også mye mindre på receivere enn integrerte, i allefall i siste ledd, butikken. Syntes egentlig oppsummeringen til purolatino endel sider tilbake kunne vært en avsluttning på denne tråden.

Over de siste sidene må jeg nok likevel si det er Hybris og UOB jeg støtter i deres påstander. Og dere som går til personlig angrep på hybris og hans oppsett burde gjøre litt research. Om man tar for seg høyttalerne hans er disse bygget opp relativt enkelt med 4 gode elementer. 804S har noe fasedreininger som er litt heftige, men det strever ikke en kl.d forsterker med. Som dere ser av grafen under holder den seg over 4ohm hele veien og burde være "lett" å drive for LX81.

Når det kommer til dette med watt så syntes jeg det er et par stykker som har glemt noe vesentlig. Oppgitte watt kan ikke sammenlignes. Målte watt yter derimot likt. Watt kan ses på som arbeid, og det kreves en gitt mengde watt for å gjøre en gitt jobb. Er rett mengde watt tilstede blir jobbe korrekt utført. Når man sier "sterke" og "svake" watt pleier man å dra inn strømforsyningen. Og ja, jeg kan være enig i at en 100 watts forsterker med stor trafo er kraftigere enn en 100 watts forsterker med liten trafo. Men måler man den med stor trafo vil denne fort måle bedre enn de 100 wattene den er spesifisert til. Den vil også ha mulighet til heftigere spisseffekt, som er meget viktig når det er snakk om musikk.

Geir Arne

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    nye hifitilhengere som leser her på forumet og blir ledet til å tro at de får mest og best lyd pr krone ved surroundreceiver.
    Det eneste noobene kan lese seg til her er at "stereoleiren" er en gjeng bakstreberske og bastante nerder som har en fastlåst mening som det er umulig å fravike. Gjør dere selv en tjeneste, ta et skritt tilbake, og prøv å se denne tråden fra en observatør's synspunkt, da kan det hende at "jorden er flat"-argumentasjonen kommer til syne. Men slapp av, jeg skal ikke plage dere. Skal prøve å holde meg unna denne tråden, blir så varm i toppen av å diskutere med fanatikere.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt enig..

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste noobene kan lese seg til her er at "stereoleiren" er en gjeng bakstreberske og bastante nerder som har en fastlåst mening som det er umulig å fravike. Gjør dere selv en tjeneste, ta et skritt tilbake, og prøv å se denne tråden fra en observatør's synspunkt, da kan det hende at "jorden er flat"-argumentasjonen kommer til syne. Men slapp av, jeg skal ikke plage dere. Skal prøve å holde meg unna denne tråden, blir så varm i toppen av å diskutere med fanatikere.

Heller bakstreversk og gammeldags enn å bedrive konsekvent spredning av vranglære.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Etter å ha lest og fulgt ivrig med på den raskest voksende tråden her på AVforum har jeg hatt problemer med å velge side.

Er grunnleggende enig med Gilmour mtp at en stereoforsterker har alle muligheter for å være bedre enn en surroundreceiver til samme prisen. Syntes derimot det er litt merkelig ikke er noen som har dratt frem videodelen i en receiver som ankepunkt da flere store firma sverger til å ha videodel og lyddel i separate bokser, eller i det minste godt separert. Dette vil i mange tilfeller forsvinne som argument om man bruker pure direct, men likevel verdt å tenke på.

Når jeg sier jeg er grunnleggende enig så er det så lenge man diskuterer delepriser. 5000 i deler til en integrert hadde grisebanket en receiver som har deler for 5000. MEN, som jeg nevnte ganske tidlig og som andre har påpekt virker det som om det er vesentlig større kvanta på receivere mellom 10-20k enn integrerte. Masseproduksjon(robotstyrt) gjør en receiver vesentlig billigere. Større kvanta av deler gir også lavere priser. Marginene er også mye mindre på receivere enn integrerte, i allefall i siste ledd, butikken. Syntes egentlig oppsummeringen til purolatino endel sider tilbake kunne vært en avsluttning på denne tråden.

Over de siste sidene må jeg nok likevel si det er Hybris og UOB jeg støtter i deres påstander. Og dere som går til personlig angrep på hybris og hans oppsett burde gjøre litt research. Om man tar for seg høyttalerne hans er disse bygget opp relativt enkelt med 4 gode elementer. 804S har noe fasedreininger som er litt heftige, men det strever ikke en kl.d forsterker med. Som dere ser av grafen under holder den seg over 4ohm hele veien og burde være "lett" å drive for LX81.

Når det kommer til dette med watt så syntes jeg det er et par stykker som har glemt noe vesentlig. Oppgitte watt kan ikke sammenlignes. Målte watt yter derimot likt. Watt kan ses på som arbeid, og det kreves en gitt mengde watt for å gjøre en gitt jobb. Er rett mengde watt tilstede blir jobbe korrekt utført. Når man sier "sterke" og "svake" watt pleier man å dra inn strømforsyningen. Og ja, jeg kan være enig i at en 100 watts forsterker med stor trafo er kraftigere enn en 100 watts forsterker med liten trafo. Men måler man den med stor trafo vil denne fort måle bedre enn de 100 wattene den er spesifisert til. Den vil også ha mulighet til heftigere spisseffekt, som er meget viktig når det er snakk om musikk.

Geir Arne
    bør være og er , er ikke alltid samme sak, når det gjelder marginer så høres det interesant ut, det er nytt for meg selv om jeg har inside kunnskap om innkjøspris og utsalgspris på en del av hva som omtales her i tråden
    deleprisen er jo også dratt frem som nærmest urelevant fra kino kanten
    så en av dere må ta feil ? selv om dere er på samme side mener jeg
    hva med å plassere alt i en boks, er det ideellt lydmessig Geir Arne ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bare å kjøre på med meninger det, ingen nekter deg det, og hva du mener om meg og mine meninger får du selv bestemme
    jorden er flat argumentasjonen synes jeg har vært tilstede lenge i denne tråden men vi ser det fra hver vår side dessverre

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plenty = at den inneholder færre komponenter som kan forstyrre hverandre og skape forvrengning?
    Hvis du hadde lest hele tråden hadde du fått med deg litt mer enn bare det argumentet.
    Jeg la for eksempel ut eksempel på spec på 2 stereo-forsterkere og 2 receivere i samme prissegment fra samme produsent som viste at stereoforsterkerne hadde mye større strømforsyning, dette har ganske mye å si for hvordan de takler tyngre laster og hvilken kontroll de klarer å holde på en høyttaler.
    Det sier jo litt om hvor mye penger det er lagt i forsterkerdelen når en forsterker som skal drive 7 høyttalere har SVAKERE strømforsyning enn en tilsvarende priset som skal drive 2, gjør det ikke?
    Det har også vært nevnt (en del ganger) at en stereoforsterker inneholder MYE MINDRE DYRE KOMPONENTER!
    Du tror seriøst at du får med DAC, hdmi, oppskalering, 5 ekstra kanaler ut, surround-prosessering av en haug med forskjellige formater osv osv gratis?
    At en surround-receiver egentlig er en like bra forsterker med alt det andre slengt med fordi produsenten er så hemningsløst snill?

Hybris: Å påstå at en watt er en watt, uten kvalitative forskjeller i form av blandt annet strømstyrke, er bare tull, og det veit du selv.
    Når du så drar inn at ved å legge til en sub sparer du forsterkeren for de to nederste oktavene som gjør strømstyrke mindre viktig er vel det en innrømmelse, er det ikke?
    Er konklusjonen nå at en receiver er like god til stereo som en stereo-forsterker SÅ LENGE MAN HAR SUB?
    (Med forbehold om at det var du som skrev akkurat det, gidder ikke å grave bakover)
    Uten at jeg har testet noe i den prisklassen de siste årene, har det alltid vært en masse billige forsterkere der ute med høy oppgitt watt og bittesmå strømforsyninger som kneler (som du så beskrivende kalte det) så fort de får en last under 4 Ohm og som ikke har nubbesjangs til å holde kontroll på større høyttalere fordi den går tom for strøm i ett sett.
    Premieeksempelet jeg har opplevd selv med dette er at min gamle NAD på 2x25 watt spilte med mer autoritet, kontroll og tyngde enn en Phillips med 2x150 oppgitte watt på et par CV DC12 for mange år siden, ikke så rart kanskje når NAD'en hadde 5 ganger så mange ampere å leke med i strømforsyningen.
    Jeg mener ikke at disse tilsvarer nye receivere mot nye stereo-forsterkere, men det er ett eksempel på at strømstyrke har mye å si.
    Du er fullstendig klar over at ingen høyttaler trekker 8 ohm hele tiden, og jeg tror også at du er fullstendig klar over at en watt ikke er en watt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men det er da heller ingen som har hevdet av watt har noe med lydkvalitet å gjøre? Vet ikke hvem det var som begynte å mase om watt og strømforsyninger, men det var hvertfall ikke jeg.

Det er meg revnende likegyldig om forsterkeren min klarer å dytte 110dB eller 115dB ut av høyttalerne mine all den tid jeg aldri hører på musikk så høyt likevel. Hvis det var primærmålet med oppsettet mitt hadde jeg ikke kastet ut AW250.

aw250 ville ikke hatt krefter til å spille kontrollert 115db med ht dine uansett
    kvalitet har jeg snakket om hele tiden, det er du som har hintet til at det har med 110db å gjøre, når jeg snakker om å dra ut potensialet i ht din så mener jeg det er underforstått(iom at du har bw) at jeg ikke snakker db, men kvalitet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke er interessert i svar på spørsmålene dine så er jo det helt opp til deg, men da forstår jeg ikke hvorfor du tar det opp.

er det mulig, jeg nevnte at jeg hadde ihvertfall folkeskikk til å svare deg, mens du glatt hopper og velger hva du vil svare på, i etterkant skal jeg lete frem innelggene for deg ? hvem f... er du ?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med å plassere alt i en boks, er det ideellt lydmessig Geir Arne ?
    Skal gi deg den. Neppe fordelaktig, spesielt ikke videokortet.

DAC, RK og alt som er i en integrert fra før har Lyngdorf klart å smekke sammen i ett kabinett(TDAI2200RP) med godt resultat, så akkurat det er nok ikke umulig.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes nøyaktig det samme om lydkvaliteten på Pioneeren nå som i mitt første innlegg, og jeg har aldri skrevet at lyden er "tilfredsstillende".

Jeg har heller aldri hevdet at gamle stereoforsterkere låter dårligere enn nye. Jeg har selv hatt flere gamle forsterkere fra eksempelvis Nad, Electrocompaniet og Teac for å nevne noen jeg kommer på i farten som har hatt svært god lyd.

Det er ikke rart dere synes jeg motsier meg selv når dere dikter opp ting jeg angivelig skal ha sagt.

At min far byttet forsterker og opplevde bedre lyd er naturligvis subjektivt. Faktisk helt nøyaktig like subjektivt som Gilmours opplevde forbedring når han gikk fra surroundreceiver til stereoforsterker.

EDIT: Jeg skrev opprinnelig i dette innlegget at jeg hadde nevnt endel om utstyret mitt motsetning til deg, jeg blandet deg her med Gilmour. Beklager.

du har brukt ordet høy kvalitet om lyden du opplever og det vet man jo at skal innebære en del, samtidig bruker du sub i tillegg når du spiller stereo
    og sammenligner med stereoforsterkere, sammenligner du da lyden med eller uten sub ?
    tilfredstillende er uttrykk du har brukt om watt og strømstyrke( hvis jeg husker korrekt i farta) i pioneeren din

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aw250 ville ikke hatt krefter til å spille kontrollert 115db med ht dine uansett
    kvalitet har jeg snakket om hele tiden, det er du som har hintet til at det har med 110db å gjøre, når jeg snakker om å dra ut potensialet i ht din så mener jeg det er underforstått(iom at du har bw) at jeg ikke snakker db, men kvalitet
    Da har jeg misforstått deg. Ja, jeg mener Pioneer SC-LX81 har lydkvalitet nok til å dra ut mye av det som bor i 804s. Naturligvis finnes det bedre forsterkere der ute, men nå hører jeg til leiren som mener det ikke er ekstremt stor forskjell på lydkvaliteten på forsterkere i denne klassen, da de er mer eller mindre transparente i utgangspunktet. Dette har jeg forøvrig også sagt flere ganger tidligere i tråden.

Mye av årsaken til at diskusjonen er blåst opp er jo nettopp uenigheten om hvor stor forskjellen faktisk er. Jeg og andre med meg mener den er liten, Gilmour og kompani mener den er stor.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Skal gi deg den. Neppe fordelaktig, spesielt ikke videokortet.

DAC, RK og alt som er i en integrert fra før har Lyngdorf klart å smekke sammen i ett kabinett(TDAI2200RP) med godt resultat, så akkurat det er nok ikke umulig.

Geir Arne

kjenner ikke mye til lyngdorf annet enn at de aldri har interesert meg mye
    men det er ikke mange andre som gjør det samme ihvertfall
    og jeg regner med at det har en grunn, hadde jo vært interesant og fått en fagmann/konstruktør til å diskutere enkelheten av å integrere så mye i en boks
    med hybris som etter sigende mener det er en enkel jobb å skru sammen en god forsterker

Side 30 av 35 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •