Surround vs Stereo - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 35 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 695
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Den eplekjekke Pioneerkongen er forvandlet til enn noe mer spak kverualant ser jeg, må innrømme at jeg fryder meg
    Du får plukke frem noen argumenter fra meg i denne tråden du mener jeg ikke lenger står for da vet du.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg har en svak erindring av at du beskyldte andre for å være frekke tidligere i denne tråden? Jeg har vært på dette forumet ganske lenge nå, men jeg tror aldri jeg har vært borti noen som er mer konsekvente i sin nedlatende tone enn deg. Gratulerer.

Ikke prøv deg å spille martyr. Du har vært sjefskverulant nr 1 fra aller første innlegg i denne tråden, og sniker deg konsekvent unna ubehagelige spørsmål fra jokris til tross for at du hevder du sitter på banebrytende informasjon i hifimiljøet(at surroundreceievere uten problem spiller like godt som dedikerte stereoforsterkere i samme prisklasse). Da er det kanskje ikke så rart at du får passet påskrevet.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får plukke frem noen argumenter fra meg i denne tråden du mener jeg ikke lenger står for da vet du.

Det har vært gjort opptil flere ganger men det viser seg at det har absolutt null hensikt å argumentere mot deg fordi du alltid snor deg unna med diverse avsporinger. Eksempelvis hvor du spiller dum og later som du ikke forstår hva som blir sagt (jmf "dra høyttalerne godt" kommentaren fra Jokris), for så å spore over på noe annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Som sagt kommer det an på hva og hvordan man måler. Måler du Pioneeren i 8 ohm vil den gi 150W. Dette burde i utgangspunktet spille like høyt som om du koblet samme last på f.eks en Klasse A forsterker. Måler du den på en last på 2ohm faller den antageligvis helt sammen. Men det forandrer ikke det faktum at den klarer å gi fra seg 150W i 8 ohm.

og selvfølgelig er det ett kvalitetstegn ? at den faller sammen ?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sånn går no dagan...

Jeg må si at jeg holder med deg i ditt standpunkt Hybris. Det finnes ingen fornuftig grunn til at en surroundreceiver MÅ være dårligere enn en stereoforsterker til 2-kanals bruk. Noen ganger vil de være det, og noen ganger ikke. So is it bare.
    Receivere produseres i enorme kvantum i dag, når man tenker på at kanskje så mye som 90% av verdensmarkedet domineres av 6-7 produsenter, som igjen trolig har mye de samme underleverandørene. Stereoforsterkere er i dag blitt noe for de spesielt interreserte, og det er mange flere produsenter fordelt på et mye mindre marked. (Dette er min oppfatning, ikke noe jeg vet helt sikkert). Dette gjør at an får mye mer valuta for pengene i en receiver, så det er logisk og helt naturlig at man vil få like god stereolyd med en middels dyr surroundreceiver som en bare litt billigere stereoforsterker.
    Jeg for min del har hatt flere receivere, og noen stereoforsterkere, alt i budsjettklassen, og kan ikke påstå at surroundreceivere generelt står tilbake på 2-kanals musikkegenskaper. Receivere er ålreite dyr.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg må si at jeg holder med deg i ditt standpunkt Hybris. Det finnes ingen fornuftig grunn til at en surroundreceiver MÅ være dårligere enn en stereoforsterker til 2-kanals bruk. Noen ganger vil de være det, og noen ganger ikke. So is it bare.

Det finnes bøttevis med grunner som er blitt gjentatt av flere forskjellige debattanter gjennom hele denne tråden. Det finnes plenty med fornuftige grunner til at en stereoforsterker er bedre enn surroundreceiver til nettopp musikk.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært gjort opptil flere ganger men det viser seg at det har absolutt null hensikt å argumentere mot deg fordi du alltid snor deg unna med diverse avsporinger. Eksempelvis hvor du spiller dum og later som du ikke forstår hva som blir sagt (jmf "dra høyttalerne godt" kommentaren fra Jokris), for så å spore over på noe annet.
    Så du hevder altså at jeg ikke står for det jeg skriver, men du kan ikke være brydd med å finne frem et eksempel?

Jeg har spurt Jokris direkte om hvilke spørsmål han savner svar på, men har ikke fått noe tilsvar på det.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes bøttevis med grunner som er blitt gjentatt av flere forskjellige debattanter gjennom hele denne tråden. Det finnes plenty med fornuftige grunner til at en stereoforsterker er bedre enn surroundreceiver til nettopp musikk.
    Plenty = at den inneholder færre komponenter som kan forstyrre hverandre og skape forvrengning?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Du skriver "da jeg føler meste av den musikken jeg hører på trenger dette" . Det er ikke for å kompensere for flate inspillinger du har subbene ? Men hvordan går det da om du spiller musikk som er veldig bra og dynamisk inspillt som har mye bass/dypbass fra før av ?

F.eks Thomas Dybdal - Piece ( fra One Day You'll Dance For Me, New York City)

og Kari Bremnes - Stjernelause døgn ( fra over en by )

Blir det ikke litt vel mye bass i disse sangene med subber ?

Jeg forstår bruken av sub til mye musikk med dårlige flate inspillinger, men har godtatt at slik blir mye musikk inspillt idag, da jeg vil ha superlyd til det som er inspillt bra

Det går også bra med gode inspillinger, men her var ikke følte behovet så stort før jeg fikk sub. Poenget er vel at det er under 10% av den musikker jeg hører på som er av den kvaliteten som Kari Bremnes etc. Og jeg leter ikke etter musikk for å høre bra lyd, jeg vil at den musikken jeg hører på skal ha så god lyd som mulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

åh , du har moderert deg, fra lyd av høy klasse til tilfredstillende for meg bla, og du var på gli angående watt istad også, og det overrasker meg etter å ha lest at du har drevet med dette siden 80 tallet og uttaler deg slik som du gjør,
    hva hadde du som pre på ec250 forresten ?når du fant pioneeren som bedre?
    testet du en ting eller flere ? og det at du og pappaen din byttet ut stereoforsterkere med nye receivere og fikk bedre lyd er vel helst helt subjektivt i denne sammenhengen ? det er ikke slik det alltid er, nevner mc275 som dukket opp i første versjon for over 50 år siden og selv om den koster mer enn 20 ny så kan en slik brukt en konkurere så det gviner etter med dyrere receivere
    dessuten finnes det plenty av eksempler på vintage forsterkere fra 70 tallet som forsatt kan lære nymoderne greier å spille musikk

dette med at man legger masse mere penger i utviklingen av receivere har vel lite med lyd å gjøre, er ikke der mesteparten av utviklingen foregår, det er vel heller alt fiks fakseriet som må med for å selge produktet og den knallharde konkuransen om % av markedet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plenty = at den inneholder færre komponenter som kan forstyrre hverandre og skape forvrengning?

strømforsyning, komponenter innvendig, ukompliserte konstruksjoner ofte osv osv

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du hevder altså at jeg ikke står for det jeg skriver, men du kan ikke være brydd med å finne frem et eksempel?

Jeg har spurt Jokris direkte om hvilke spørsmål han savner svar på, men har ikke fått noe tilsvar på det.
    nei, det har du ikke for gidder ikke du lese igjennom så gjør da **** ikke jeg det for deg heller, enkellte har du jo svart på, andre som befinner seg nærme hopper du glatt over

du kan jo forsatt sitte på pidestallen i trygg forvissning om at du villeder opptil flere ut i en evigvarende bedriten spiral av hva de tror er god lyd og kjempemye for penga, Gratulerer

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receivere produseres i enorme kvantum i dag, når man tenker på at kanskje så mye som 90% av verdensmarkedet domineres av 6-7 produsenter, som igjen trolig har mye de samme underleverandørene. Stereoforsterkere er i dag blitt noe for de spesielt interreserte, og det er mange flere produsenter fordelt på et mye mindre marked. (Dette er min oppfatning, ikke noe jeg vet helt sikkert). Dette gjør at an får mye mer valuta for pengene i en receiver, så det er logisk og helt naturlig at man vil få like god stereolyd med en middels dyr surroundreceiver som en bare litt billigere stereoforsterker.
    Jeg for min del har hatt flere receivere, og noen stereoforsterkere, alt i budsjettklassen, og kan ikke påstå at surroundreceivere generelt står tilbake på 2-kanals musikkegenskaper. Receivere er ålreite dyr.

må si du imponerer med kjennskap til hvordan ting er skrudd sammen
    i den butikken jeg jobbet i, ble det solgt langt mer stereoutstyr enn surround utstyr, ta med i betrakningen her at ganske mye av disse salgene av receivere er høykvalitets elkjøp pakker

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå venter jeg i spenning på en liste over høyttalere som spiller flatt ned til 20hz (eller sågar 25hz) som koster mindre enn en hyggelig bruktbil.

mine spiller flatt til 28 i rommet mitt, utifra teksten til han som skrev innlegget skjønte jeg ikke at han var ute etter kun ht som spiller 20-20 da han skrev alle ht vil slite ..........osv

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Vet ikke om det er bare meg, men jeg klarer ikke rettningsbestemme bassen når jeg deler så høyt som 100
    Ta det som et godt tegn merik! Det tyder på at du ikke har overnaturlig stort hode:

For å retningsbestemme lyd så bruker hjernen forskjell i lydnivå (mellom venstre og høyre øre), tidsforskjell og faseforskjell på når ørene mottar signalene. Det betyr at det kreves et visst forhold mellom avstand mellom ørene (rundt hodet) og bølgelengden på lydbølgen for å klare å retningsbestemme lyden. Hvis bølgelengden på lydsignalet er kort i forhold til avstanden mellom ørene så vil hjernen klare å tolke hvor lydsignalet kom fra (pga forskjellen i hva som høres med ørene). Hvis bølgelengden er veldig lang i forhold til avstanden mellom ørene - så vil forskjellen som vi hører med ørene være mindre, og dermed vanskeligere å differensiere og retningsbestemme. Dermed vil et stort hode klare å retningsbestemme lavere frekvenser enn et lite hode. Dette er årsaken til at store dinosaurer klarte å kommunisere - og retningsbestemme - lavfrekvent lyd, mens mindre dyr må ha høyere frekvens for å klare å retningsbestemme lyden. (Nå ignorerer vi for enkelthelts skyld problemet med å få små dyr til å lage lavfrekvent lyd).

Imidlertid så lager mange subber lyder langt utover sitt primære arbeidsområde (enten pga for lite bratt deling eller andre ulyder i konstruksjonen - feks turbulens i bassport eller kabinettresonanser) dermed kan man ofte retningsbestemme dem likevel - uavhengig av om delingen er på 80 eller 100 hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

du har da en kompetanse på det utstyret hybris selv disset andre her for å ha måttet hørt, nemmelig receivere i økonomiklassen

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    strømforsyning, komponenter innvendig, ukompliserte konstruksjoner ofte osv osv
    De fleste surroundreceivere, ihvertfall litt opp fra "budsjettgulvet" har god nok strømf. til 2 kanaler.
    Ukompliserte konstruksjoner sier du, hva er mindre komplisert enn å putte DAC'en inn i samme boksen. Nettopp for å få plass til alt har de prøvd seg frem i 15-20 år nå for å finne de enkleste måtene å koble kretsene på, slik at det tar minst mulig plass, og dermed kortest mulig signalvei.
    Det at det er stappet flere komponenter in i en boks garanterer ikke at lyden forværres. Noen ganger kan det bli resultatet, men det trenger ikke nødvendigvis bli det. Nå er ikke jeg noen fanatiker på surround, jeg har 5 anlegg i huset. Et "digitalt" surroundanlegg, et "analogt", et stereoanlegg med rørforsterker, et stort og kraftigt "vanlig" stereoanlegg og et lite et.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test av Pioneer SC-LX83

Hei

Fant en test her av Pioneer SC-LX83, her er det gjort målinger av receiveren og andre komponenter/forsterkere/receivere.
    Pioneeren gjør det meget godt her.
    Tar selvfølgelig for gitt at alle nevnte produkter er testet likt og på samme måte.

http://www.pioneer.com.sg/data/sg/pd...010_SCLX83.PDF

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste surroundreceivere, ihvertfall litt opp fra "budsjettgulvet" har god nok strømf. til 2 kanaler.
    Ukompliserte konstruksjoner sier du, hva er mindre komplisert enn å putte DAC'en inn i samme boksen. Nettopp for å få plass til alt har de prøvd seg frem i 15-20 år nå for å finne de enkleste måtene å koble kretsene på, slik at det tar minst mulig plass, og dermed kortest mulig signalvei.
    Det at det er stappet flere komponenter in i en boks garanterer ikke at lyden forværres. Noen ganger kan det bli resultatet, men det trenger ikke nødvendigvis bli det. Nå er ikke jeg noen fanatiker på surround, jeg har 5 anlegg i huset. Et "digitalt" surroundanlegg, et "analogt", et stereoanlegg med rørforsterker, et stort og kraftigt "vanlig" stereoanlegg og et lite et.

så det faktumet at det er ofte 10-20 -30 inn og utganger, kabling, strømforsyning,dac ,prossesorer, osv behøver ikke ha noe betydning på lyden ? tror du de tenker på å gjøre det lettest mulig automatisert under produksjonen eller fordi det skal låte best mulig ?
    skulle ønske det var slik jeg, hadde vært j..... fint med bare en boks
    jitter og slikt eksister jo heller ikke i slike konstruksjoner fordi det er så såre enkellt å få til noe slikt
    hvorfor trenger man da store R&D avdelinger da mon tro............

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Fant en test her av Pioneer SC-LX83, her er det gjort målinger av receiveren og andre komponenter/forsterkere/receivere.
    Pioneeren gjør det meget godt her.
    Tar selvfølgelig for gitt at alle nevnte produkter er testet likt og på samme måte.

http://www.pioneer.com.sg/data/sg/pd...010_SCLX83.PDF

forteller ikke noe om kvaliteten på watten for 8 gang, bare at de er der

Side 29 av 35 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •