Surround vs Stereo - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 35 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 695
    Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    både ja og nei, når man deler en sub såpass høyt som 100hz vil man ofte kunne merke hvor subben er plassert, og det er ikke nødvendigvis udelt positivt.

Da bør man i mine ørene minimun ha 1 sub pr fronthøytaler, slik det høres ut som bassen kommer derfra, men likevel, normalt sett skal ikke subber spille så høyt etter min mening.

Det at folk deler på 80hz har normalt sett lite med hva som høytalere og forsterkere klarer i praksis/på papiret, det er vel bare slik THX normen er til film, og det blir da normalt sett brukt hos flere..
    "Delingsstandaren" på 80hz, om man får kalle den det..
    Er vel også der mye pga: Fra 80hz å nedover begynner det å bli vanskelig å rettningsbestemme bassen..

Om man har 1 sub av høy kvalitet, så vil/kan man oppnå det du nevner i andre del av ditt innlegg..

Vet ikke om det er bare meg, men jeg klarer ikke rettningsbestemme bassen når jeg deler så høyt som 100

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Men da vil du vel strengt talt ikke sammenlikne hvor god en forsterker er mot en reciever i stereo lenger heller... :-)

Korrekt. Når det er kommet flere til i denne tråden som er av noenlunde samme oppfatning som meg er pipa fått en ganske annen lyd fra hjemmekinoleiren Og vi venter i spenning på flere av påstandene som Pioneerkongen Hybris skal svare for til Jokris her8)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Men da vil du vel strengt talt ikke sammenlikne hvor god en forsterker er mot en reciever i stereo lenger heller... :-)
    svinaktig godt poeng det der, lurer på hvorofr jeg ikke har sett det der før

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    "Delingsstandaren" på 80hz, om man får kalle den det..
    Er vel også der mye pga: Fra 80hz å nedover begynner det å bli vanskelig å rettningsbestemme bassen..

Om man har 1 sub av høy kvalitet, så vil/kan man oppnå det du nevner i andre del av ditt innlegg..

Vet ikke om det er bare meg, men jeg klarer ikke rettningsbestemme bassen når jeg deler så høyt som 100

jeg begynner å merke hvor bassen kommer fra hvis jeg setter sub til 100hz, og den står i et hjørne. da merker jeg godt at bassen kommer fra en side, men ikke den andre.. og altså "hvor" den kommer fra. det ødelegger ganske mye i lydbildet spør du meg..

Men nå har jeg altså 2 subwoofere, plassert på hver sin side av front HT, og derfor har jeg ikke dette problemet nå uansett, men jeg deler uansett ikke sub over 80hz..

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    sludder og vås, det finnes da plenty av høytalere som kan fylle store rom setter bare krav til resten av utstyret
    Sludder og vås faktisk, ikke gæli. Jeg regner med at du har hørt disse? Og med fullfrekvent mener jeg 20 til 20 innen +- 3db. og også på høyt volum.

Jeg har ikke hørt mange slike. Har hørt det på demoer, men da i ganske små rom. Har hørt 804 på klubben, og i Horten, og disse har klart hatt bruk for hjelp i bassen. (mulig de ikke har spilt på riktig utstyr, ikke vet jeg).

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Korrekt. Når det er kommet flere til i denne tråden som er av noenlunde samme oppfatning som meg er pipa fått en ganske annen lyd fra hjemmekinoleiren Og vi venter i spenning på flere av påstandene som Pioneerkongen Hybris skal svare for til Jokris her8)

vil bare poengtere at jeg er like mye i hjemmekino leiren som i stereo leiren.
    Men et produkt som er laget for noe er ofte bedre til nettopp dette, enn et alt i et produkt som egentlig er laget for noe annet (hjemmekino)

i samme åndedrag er jo derfor en stereoreceiver/stereo forsterker ikke like god på hjemmekino som en hjemmekinoreceiver.. (normalt sett...)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Sludder og vås faktisk, ikke gæli. Jeg regner med at du har hørt disse? Og med fullfrekvent mener jeg 20 til 20 innen +- 3db. og også på høyt volum.

Jeg har ikke hørt mange slike. Har hørt det på demoer, men da i ganske små rom. Har hørt 804 på klubben, og i Horten, og disse har klart hatt bruk for hjelp i bassen. (mulig de ikke har spilt på riktig utstyr, ikke vet jeg).

spørs hva du mener med "stort rom" men i store rom er det ikke alt av subwoofere i vanlig prisklasse som ikke da er laget for sinnvakt hjemmekinodypbass (og selv da må man litt opp i pris) for å få en sub som spiller 20hz med samme autoritet som den gjør ved f.eks 50hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

skulle vært med en smiley etter sludder og vås det finnes plenty av merker som kan kjøres i store rom alene, på 99% av musikk jeg lytter til savner jeg ikke det under 28 hz og ned til 20, mulig din hørsel er bedre enn min ?
    cwlll kan fint spille i stort rom + ett dusin andre varianter fra klipsch alene
    og det er bare en fabrikant

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    jeg begynner å merke hvor bassen kommer fra hvis jeg setter sub til 100hz, og den står i et hjørne. da merker jeg godt at bassen kommer fra en side, men ikke den andre.. og altså "hvor" den kommer fra. det ødelegger ganske mye i lydbildet spør du meg..

Men nå har jeg altså 2 subwoofere, plassert på hver sin side av front HT, og derfor har jeg ikke dette problemet nå uansett, men jeg deler uansett ikke sub over 80hz..
    Hvilken sub man har, og kvaliteten på den, tror jeg har litt å si her..
    Rommet og plassering av subb har selvfølgelig også en del å si..

Eller mest sannsynelig at mine lytteevner/hørsel er helt på jordet Og det er slett ikke umulig

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skulle vært med en smiley etter sludder og vås det finnes plenty av merker som kan kjøres i store rom alene, på 99% av musikk jeg lytter til savner jeg ikke det under 28 hz og ned til 20, mulig din hørsel er bedre enn min ?
    cwlll kan fint spille i stort rom + ett dusin andre varianter fra klipsch alene
    og det er bare en fabrikant
    Igjen kommer vi inn på smak, jeg har kanskje større krav til bass en andre. (Jeg har også lakt inn en stigning oppover fra 80 hz og ned til 20 hz (da jeg føler meste av den musikken jeg hører på trenger dette). Poenget med dette er jo at i diskusjonen med strømstyrke på forsterkeren, vil du høre mye mindre forskjell når man fjerner det vanskelige bass området fra forsterkeren. Da vil det være mindre interesant å bruke penger på dette i forsterkern.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jeg må si at denne tråden har irritert meg mer enn den skulle, og det synes nok ganske klart i mine svar etterhvert innei tråden her
    en smule irriterende blir det ihvertfall å finne ut at noen moderer seg og sine uttalelser etter som vinden blåser :-D

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen kommer vi inn på smak, jeg har kanskje større krav til bass en andre. (Jeg har også lakt inn en stigning oppover fra 80 hz og ned til 20 hz (da jeg føler meste av den musikken jeg hører på trenger dette). Poenget med dette er jo at i diskusjonen med strømstyrke på forsterkeren, vil du høre mye mindre forskjell når man fjerner det vanskelige bass området fra forsterkeren. Da vil det være mindre interesant å bruke penger på dette i forsterkern.
    Du skriver "da jeg føler meste av den musikken jeg hører på trenger dette" . Det er ikke for å kompensere for flate inspillinger du har subbene ? Men hvordan går det da om du spiller musikk som er veldig bra og dynamisk inspillt som har mye bass/dypbass fra før av ?

F.eks Thomas Dybdal - Piece ( fra One Day You'll Dance For Me, New York City)

og Kari Bremnes - Stjernelause døgn ( fra over en by )

Blir det ikke litt vel mye bass i disse sangene med subber ?

Jeg forstår bruken av sub til mye musikk med dårlige flate inspillinger, men har godtatt at slik blir mye musikk inspillt idag, da jeg vil ha superlyd til det som er inspillt bra

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Du skriver :

"Det er klart at forsterkerkonstruksjon, strømforsyning m.m påvirker forsterkerens evne til f.eks å håndtere vanskelige høyttalere. Jeg har ingen illusjoner om at Pioneeren er stabil til f.eks 2ohm, i motsetning til MCen til Jokris som jeg vil tro håndterer det meste. "

Dersom dette er korrekt er en Watt kun lik en Watt om den er hentet fra samme forsterker.
    Tja. Som sagt kommer det an på hva og hvordan man måler. Måler du Pioneeren i 8 ohm vil den gi 150W. Dette burde i utgangspunktet spille like høyt som om du koblet samme last på f.eks en Klasse A forsterker. Måler du den på en last på 2ohm faller den antageligvis helt sammen. Men det forandrer ikke det faktum at den klarer å gi fra seg 150W i 8 ohm.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha For en underholdning
    Hvorfor er det morsomt at Jokris snakker om noe han ikke har greie på?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Tja. Som sagt kommer det an på hva og hvordan man måler. Måler du Pioneeren i 8 ohm vil den gi 150W. Dette burde i utgangspunktet spille like høyt som om du koblet samme last på f.eks en Klasse A forsterker. Måler du den på en last på 2ohm faller den antageligvis helt sammen. Men det forandrer ikke det faktum at den klarer å gi fra seg 150W i 8 ohm.

Den eplekjekke Pioneerkongen er forvandlet til enn noe mer spak kverualant ser jeg, må innrømme at jeg fryder meg

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det morsomt at Jokris snakker om noe han ikke har greie på?

Det er ustyrtelig morsomt at han feier gulvet med deg i denne debatten. Du evner ikke å svare på halvparten av argumentene/spørsmålene han stiller deg, som han selv påpeker så velger du hele tiden ut de få innleggene fra han hvor du kan ro/kverulere på sedvanlig vis.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flise spikking men pioneeren er ikke i nærheten av å inneha den kvaliteten som kreves for å spille dønn nøytralt

står du forsatt for at pioneeren henter ut makspotensialet av dine 804s eller er også dette en uttalelse du velger å moderere når det nå er kommet flere til tråden ? mange kameler å svelge nå, imponert over den glatte måten det gjøres på og det viser også tydelig hvem som har kverulert her i tråden også synes jeg:-D
    finnes sterk , svak og fritt fall watt står jeg for enda
    Første avsnitt: Vås (for å sitere Gilmour).

Andre avsnitt: Jeg har aldri hevdet at den kan hente ut makspotensialet i mine 804s, men at forsterkeren er god nok til å å kobles til 804s? Uten tvil. Forskjellen fra Pioneer og dedikert stereoutstyr er minimalt. Dette har jeg som tidligere nevnt testet i egen stue. At dette dere velger å avfeie det som "vås" får stå for din og Gilmours regning.

Jeg har meg bekjent ikke svelget noen kameler enda, det tror jeg at jeg ville merket.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sludder og vås, det finnes da plenty av høytalere som kan fylle store rom setter bare krav til resten av utstyret
    dessuten hvis forsterkeren/receiveren er bra nok så stresses den vel ikke så lett ?

edit ser at løsningen fungerer for deg, og det er bra men det finnes mye der ute
    Nå venter jeg i spenning på en liste over høyttalere som spiller flatt ned til 20hz (eller sågar 25hz) som koster mindre enn en hyggelig bruktbil.
    --
    Thorbjørn

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja der er vi enige, men nå er jo lasten på en høytaller varierende. Er mange høytallere som blir en last på 4/2 ohm under musikkspilling, og derfor kan nok mange forsterkere miste kontrollen, eller falle sammen som du sier. En klasse A forsterker på 100 W vil ikke falle sammen like fort som de fleste klasse AB eller D med samme oppgitt effekt, grunnet overdimensjonering av Strømforsyninger og oppbygging på disse.

Det er ihvertfall min teori, og jeg synes det stemmer bra i praksis.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en svak erindring av at du beskyldte andre for å være frekke tidligere i denne tråden? Jeg har vært på dette forumet ganske lenge nå, men jeg tror aldri jeg har vært borti noen som er mer konsekvente i sin nedlatende tone enn deg. Gratulerer.
    --
    Thorbjørn

Side 28 av 35 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •