Surround vs Stereo - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 35 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 695
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det må da være enkelt å forstå at man ønsker å bruke en aktiv sub i det området den er laget for, så kan både forsterker (receiver) og høyttaler få enda bedre forutsetninger for å gjøre det de er gode på?

Jeg delte på 80hz når jeg hadde AW250 (2x250Watt) også jeg.
    for å få ut det beste av bw804s vil jeg tro at man lar den spille hele registeret så sant den ikke er dugende der nede, til film skjønner jeg bruken av høyere delefrekvens, pioneeren skal jo ettersigende fint klare å dra diss lettdrevne bwene uansett ?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    da er vi grunnleggende uenig igrunn, hvor mye kontroll har dine watt ved 1 ohm f.eks tror du ? overlever de det ?
    forøvrig velger du bare hvem av min svar til deg som du responderer på
    ganske uhøflig egentlig
    Se mitt forrige svar.

Hvis du utdyper hva du savner svar på, så skal jeg svare så godt jeg kan. Det er mildt sagt mange både innlegg og spørsmål i denne tråden.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å få ut det beste av bw804s vil jeg tro at man lar den spille hele registeret så sant den ikke er dugende der nede, til film skjønner jeg bruken av høyere delefrekvens, pioneeren skal jo ettersigende fint klare å dra diss lettdrevne bwene uansett ?
    Jeg får jevnest frekvensrespons i bassområdet ved å dele slik jeg gjør. Jeg kan forsikre deg om at jeg har testet samtlige alternativer svært nøye.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at forsterkerkonstruksjon, strømforsyning m.m påvirker forsterkerens evne til f.eks å håndtere vanskelige høyttalere. Jeg har ingen illusjoner om at Pioneeren er stabil til f.eks 2ohm, i motsetning til MCen til Jokris som jeg vil tro håndterer det meste.

Hvor mye dette har å si spørs naturligvis hvilke høyttalere man har. I praksis har f.eks min Pioneer aldri hatt pusteproblemer på 804s, dermed har den en forsterkerdel og strømforsyning som er fullt ut tilfredsstillende for mitt bruk.

wow, var det bare kverulering ovenfor meg angående at en watt er en watt åkke som ? og har du jekka ned ditt syn på oppsettet til tilfredstillende for ditt bruk ? ikke verst da kunne vi spart oss 15 sider

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får jevnest frekvensrespons i bassområdet ved å dele slik jeg gjør. Jeg kan forsikre deg om at jeg har testet samtlige alternativer svært nøye.
    ikke tro annet enn at jeg skjønner godt hvorfor du gjør det :-D , vil tro det har med at pioneer er noe bassfattig nedover bla

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow, var det bare kverulering ovenfor meg angående at en watt er en watt åkke som ? og har du jekka ned ditt syn på oppsettet til tilfredstillende for ditt bruk ? ikke verst da kunne vi spart oss 15 sider
    EFFEKTEN er tilfredsstillende (som i god nok) til mitt bruk. Hva gjelder lydkvalitet har jeg aldri hatt bedre.

En watt er fortsatt en watt.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke tro annet enn at jeg skjønner godt hvorfor du gjør det :-D , vil tro det har med at pioneer er noe bassfattig nedover bla
    Pioneeren vil jeg kalle dønn nøytral i lyden.

I følge B&W går 804s til 38hz +/-2dB, og det stemmer fint med målinger i mitt rom.

Ved å legge til en sub får jeg dermed ca én oktav til i bassen.
    --
    Thorbjørn

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til Hybris

Du skriver :

"Det er klart at forsterkerkonstruksjon, strømforsyning m.m påvirker forsterkerens evne til f.eks å håndtere vanskelige høyttalere. Jeg har ingen illusjoner om at Pioneeren er stabil til f.eks 2ohm, i motsetning til MCen til Jokris som jeg vil tro håndterer det meste. "

Dersom dette er korrekt er en Watt kun lik en Watt om den er hentet fra samme forsterker.

Dersom en watt er en watt uansett så burde ikke strømforsyning osv påvirket noe om forsterkerene er målt på samme måte. For om den gjør det så er det nemlig forskjell her på watten Prøver ikke å angripe her, men prøver å finne det rette svaret.

Jeg tror vi kan slå fast at på papiret er en watt en watt, det er jo det som står i lærebøkene, men watt har bortimot ingenting å si på hvor kraftig en forsterker er spørr du meg. Det finner du ut om du slenger på en vanskelig last og ser hva den klarer. Mye ligger i strømforsyningen her.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dette handler ikke i det hele tatt om kverulering fra min side. Jeg mener faktisk ikke så mye om temaet i det hele tatt. Jeg prøver simpelthen å argumentere for at det ikke finnes noen fasit på denne diskusjonen. Smaken er som baken, og det er 100% umulig å generalisere.

Men Gilmour, jeg tror kanskje det hadde hjulpet tråden en del dersom du kan utdype litt om hva du ønsker å oppnå med denne tråden, og hva du håper skal konkluderes med (til slutt)?

Igjen: Hvis man skal servere dette smaken er som baken babbelet jmf hver eneste lille detalj så er det jo umulig å komme noen som helst vei i noen som helst diskusjon her på av forum. Hvis ikke man kan ha _noen_ felles faste holdepunkter å bygge utifra er det nesten komplett umulig. Og et slikt holdepunkt mener jeg soleklart bør være at en dedikert stereoforsterker spiller musikk bedre enn enn en hjemmekinoreceiver til samme pris. Det er ikke synsing eller gjetting: Det er å annse som allment kjente faktaopplysninger,- jeeeze.

Og ja: Du eller andre greier sikkert lete opp noen som har fininnstilt rommet slik at de kan hevde receiveren låter best, eller de selv subjektivt foretrekker denne lyden men HOVEDREGELEN som vi går utifra er naturligvis at stereoforsterkeren har et stort fortrinn. Dette burde være såre enkelt, alikevel greier flere å spre vranglære om et så enkelt faktaspørsmål som dette er isolert sett.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    De fleste recievere lar deg dele frekvensen hvor du måtte ønske, om du deler høyt får ht mindre register å jobbe med, da vil forsterkeren også trenge mindre for å yte opptimalt (tror jeg)

Stemmer nok det, såvidt jeg vet i hvertfall..
    Prøver bare å si, at om man f.eks har litt bassfattige ht, eller har høytalere som ikke går så dypt.. Så vil man kanskje dele litt høyere..

Jeg for min del har en rimelig bra subb, mens mine høytalere kanskje er litt mer middelmådig..
    Av den grunn deler jeg på både 100 og 80hz..

Konklusjonen min: Komponenter/utstyr har mye å si når man setter delefrekvensen..

(litt of topic)

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Du skriver :

"Det er klart at forsterkerkonstruksjon, strømforsyning m.m påvirker forsterkerens evne til f.eks å håndtere vanskelige høyttalere. Jeg har ingen illusjoner om at Pioneeren er stabil til f.eks 2ohm, i motsetning til MCen til Jokris som jeg vil tro håndterer det meste. "

Dersom dette er korrekt er en Watt kun lik en Watt om den er hentet fra samme forsterker.

Dersom en watt er en watt uansett så burde ikke strømforsyning osv påvirket noe om forsterkerene er målt på samme måte. For om den gjør det så er det nemlig forskjell her på watten Prøver ikke å angripe her, men prøver å finne det rette svaret.

Jeg tror vi kan slå fast at på papiret er en watt en watt, det er jo det som står i lærebøkene, men watt har bortimot ingenting å si på hvor kraftig en forsterker er spørr du meg. Det finner du ut om du slenger på en vanskelig last og ser hva den klarer. Mye ligger i strømforsyningen her.

veldig godt innlegg. enkelt og greit. +1 (eller +10 kanskje det var)

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hahaha For en underholdning

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Stemmer nok det, såvidt jeg vet i hvertfall..
    Prøver bare å si, at om man f.eks har litt bassfattige ht, eller har høytalere som ikke går så dypt.. Så vil man kanskje dele litt høyere..

Jeg for min del har en rimelig bra subb, mens mine høytalere kanskje er litt mer middelmådig..
    Av den grunn deler jeg på både 100 og 80hz..

Konklusjonen min: Komponenter/utstyr har mye å si når man setter delefrekvensen..

(litt of topic)

både ja og nei, når man deler en sub såpass høyt som 100hz vil man ofte kunne merke hvor subben er plassert, og det er ikke nødvendigvis udelt positivt.

Da bør man i mine ørene minimun ha 1 sub pr fronthøytaler, slik det høres ut som bassen kommer derfra, men likevel, normalt sett skal ikke subber spille så høyt etter min mening.

Det at folk deler på 80hz har normalt sett lite med hva som høytalere og forsterkere klarer i praksis/på papiret, det er vel bare slik THX normen er til film, og det blir da normalt sett brukt hos flere..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneeren vil jeg kalle dønn nøytral i lyden.

I følge B&W går 804s til 38hz +/-2dB, og det stemmer fint med målinger i mitt rom.

Ved å legge til en sub får jeg dermed ca én oktav til i bassen.

flise spikking men pioneeren er ikke i nærheten av å inneha den kvaliteten som kreves for å spille dønn nøytralt

står du forsatt for at pioneeren henter ut makspotensialet av dine 804s eller er også dette en uttalelse du velger å moderere når det nå er kommet flere til tråden ? mange kameler å svelge nå, imponert over den glatte måten det gjøres på og det viser også tydelig hvem som har kverulert her i tråden også synes jeg:-D
    finnes sterk , svak og fritt fall watt står jeg for enda

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hahaha For en underholdning

det er da egentlig sant, de pioneer receiverene jeg har hatt her hjemme har vært mer "nøytral,lys lydbilde og noe mer bassfattig" enn andre surr. receivere i samme prisklasse.

Jeg vil presisere at jeg ikke har hørt årets pio, men har hatt hjemme bl.a Pio susano en lengre periode, og selv den opplevdes som "slankere" i bassen enn en del annet. Kanon produkt, ikke misforstå...

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flise spikking men pioneeren er ikke i nærheten av å inneha den kvaliteten som kreves for å spille dønn nøytralt

står du forsatt for at pioneeren henter ut makspotensialet av dine 804s eller er også dette en uttalelse du velger å moderere når det nå er kommet flere til tråden ? mange kameler å svelge nå, imponert over den glatte måten det gjøres på og det viser også tydelig hvem som har kverulert her i tråden også synes jeg:-D
    finnes sterk , svak og fritt fall watt står jeg for enda

og grunnen til slike "watt" finnes, er vel fordi det er forskjell på målemetode, strømforsyning, aktuel belastning under måling og alt dette.. ?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig mener jeg at "alle" høytalere i et relativt stort rom vil trenge en subwofer for å få et fullfrekvent lydbilde. Å da dele mellom 60 og 80 vil være fornuftig da man jo ikke stresser forsterkern like mye. Da vil forskjellen på en
    strømsterk og strømsvak forsterker bli mindre. Jeg deler mine høytalere av ved 60hz og lar subwooferen gå opp til 80hz. Dette har gjordt at jeg kan spille litt høyere en før jeg fikk subwoofer. (Dvs. jeg stresser ikke forsterkerne mine like tidlig).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Personlig mener jeg at "alle" høytalere i et relativt stort rom vil trenge en subwofer for å få et fullfrekvent lydbilde. Å da dele mellom 60 og 80 vil være fornuftig da man jo ikke stresser forsterkern like mye. Da vil forskjellen på en
    strømsterk og strømsvak forsterker bli mindre. Jeg deler mine høytalere av ved 60hz og lar subwooferen gå opp til 80hz. Dette har gjordt at jeg kan spille litt høyere en før jeg fikk subwoofer. (Dvs. jeg stresser ikke forsterkerne mine like tidlig).

sludder og vås, det finnes da plenty av høytalere som kan fylle store rom setter bare krav til resten av utstyret
    dessuten hvis forsterkeren/receiveren er bra nok så stresses den vel ikke så lett ?

edit ser at løsningen fungerer for deg, og det er bra men det finnes mye der ute

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    og grunnen til slike "watt" finnes, er vel fordi det er forskjell på målemetode, strømforsyning, aktuel belastning under måling og alt dette.. ?

grunnen til at slike watt finnes ligger i profitt i mine øyne, i en ideel verden hadde jo alt av forsterkeri vært bygd bra nok i utgangspunktet
    og fritt fall watt avsløres rimelig fort på lave laster i en test, det jeg kaller fritt fall watt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Å da dele mellom 60 og 80 vil være fornuftig da man jo ikke stresser forsterkern like mye. Da vil forskjellen på en
    strømsterk og strømsvak forsterker bli mindre.
    Men da vil du vel strengt talt ikke sammenlikne hvor god en forsterker er mot en reciever i stereo lenger heller... :-)

Side 27 av 35 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •