Surround vs Stereo - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 35 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 695
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    da burde jo ikke denne ha problemer med å spille med volum elller .........
    Det er det da heller ingen andre enn du som har påstått.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snakker ikke om å presse utstyret utover det man kan forvente, men det høres ut som at man plutselig skal ta hensyn til pioneeren på dette punktet ?
    1 watt er absolutt ikke 1 watt, stor forskjell på hva som ytes og oppgis
    man har svake watt og sterke watt bla
    1 watt er 1 watt når vi snakker om hva som ytes. Hva som oppgis er naturligvis en annen historie.

Man må kjøpe en forsterker som er kraftig nok til sitt behov, dette må man ta hensyn til helt generelt, det er ikke noe spesielt for Pioneeren. Beklager om jeg har vært utydelig på det punktet.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er det da heller ingen andre enn du som har påstått.

jo angående dine bw

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo angående dine bw
    Hva med de? Det er du som har sagt Pioneeren ikke er dugandes til å dra de, ikke jeg. Hadde jeg vært av den oppfatningen hadde jeg naturligvis ikke kjøpt den. Jeg kjører forøvrig også 4 av kanalene til frontene (biamper).
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men du er enig i at en sterk watt som oftest holder bedre kontroll i lydbildet enn en svak watt ?
    Nei. Strømforsyning har f.eks mye å si. Og klasse D er f.eks bedre på vanskelige laster enn klasse AB. Så en forsterker med færre watt kan gi bedre kontroll enn en forsterker som ser kraftigere ut på papiret.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med de? Det er du som har sagt Pioneeren ikke er dugandes til å dra de, ikke jeg. Hadde jeg vært av den oppfatningen hadde jeg naturligvis ikke kjøpt den. Jeg kjører forøvrig også 4 av kanalene til frontene (biamper).

men det var begrensninger på hvor høyt du kan dra de ?
    biamping med receiver har jeg heller ikke veldig tro på da det kommer fra samme hovedkilde åkke som
    klasse D er ikke nødvendigvis bedre på vanskelige laster, kan forårsake problemer den komboen der

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 watt er 1 watt når vi snakker om hva som ytes. Hva som oppgis er naturligvis en annen historie.

Man må kjøpe en forsterker som er kraftig nok til sitt behov, dette må man ta hensyn til helt generelt, det er ikke noe spesielt for Pioneeren. Beklager om jeg har vært utydelig på det punktet.

man snakker litt generellt også, ikke bare din pioneer som granskes
    det oppgis jo ofte watt i fritt fall på receivere og jeg har til dags dato ikke hørt om andre enn deg som opplever at en kombo med receiver og bw ikke tømmes for fort

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Nei. Strømforsyning har f.eks mye å si. Og klasse D er f.eks bedre på vanskelige laster enn klasse AB. Så en forsterker med færre watt kan gi bedre kontroll enn en forsterker som ser kraftigere ut på papiret.

nå mente ikke jeg papirwatt, klasse a watt er jo sterke også, skulle jeg målt watt forbruk på en receiver kontra klasse a , har begge deler, så tror jeg
    receiveren begynner å få pustevansker før man bruker 1 watt fra klasse a, og det høres jo lydmessig helt klart

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er det musikk for min del ikveld fyre opp vinylriggen

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er det musikk for min del ikveld fyre opp vinylriggen

Gjør det,- og god musikkpåske:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sammenligner vanskelige laster som i elektrostat last så er min erfaringer det motsatte.
    Ikke for å være vanskelig, men bare til info. Hadde tidligere M.L CLS II men måtte innse til slutt at dette ikke var bra for effekt forsterkeren.
    Byttet til M.L Vantage som var mye bedre i sammarbeid med min effekt.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og skille en Marantz forsterker mot noe mer nøytralt i en blindtest burde være mulig. Marantz sin eletronikk låter ikke spesielt transparent. De heller helt klart mot det varme og har ofte litt mer nivå i mellomtonen.
    En sædeles ofte gjentatt "forumsannhet". Har du hørt mange av Marantz sine stereoprodukter de siste 4-5 årene?

Marantz var kjent for å være litt "rørlignende" og varm i lyden sin tidligere. Etter min mening har Marantz lagt om kursen en smule de siste årene og har en mer dynamikk og luftighet i sin lydgjengivelse nå. At Marantz sin elektronikk ikke er "spesielt transparent" som du skriver kjenner jeg meg heller ikke igjen i.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man snakker litt generellt også, ikke bare din pioneer som granskes
    det oppgis jo ofte watt i fritt fall på receivere og jeg har til dags dato ikke hørt om andre enn deg som opplever at en kombo med receiver og bw ikke tømmes for fort
    Det finnes gode og dårlige produkter innen både stereoforsterkere og receivere naturligvis. Jeg valgte ikke den forsterkeren jeg har helt tilfeldig.

Men rent generelt vil jeg nok tro de kraftigste modellene hos de fleste produsentene evner å drive relativt greie laster i 2 kanaler. De er tross alt laget for å spille 5-7 kanaler.

Noen andre eksempler nedenfor i noenlunde samme klasse (inkluderte Pioneeren til slutt til sammenligning), dette er amerikanske utgaver av forsterkerne, så det er ikke sikkert alle typebetegnelsene er like som i Norge. Dårligste her er Yamaha, som har oppgitt 140W i 2 kanaler og klarer kun rundt 50-60W i 5-7 kanaler.

Marantz SR7500 (Rated Power: 125W into 8 ohms, two channels driven):
    Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 91.2 watts

Seven channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 74.6 watts

Onkyo TX-NR5008 (Rated power: 145W into 8 ohm, 2 channels driven):
    0.1% distortion at 79.1 watts

0.1% distortion at 78.7 watts

Sony STR-DA4600ES (Rated power: 120W into 8 ohms, all channels driven):
    0.1 percent distortion at 81.0 watts

0.1 percent distortion at 78.2 watts

Yamaha RX-Z7 (Rated power: 140W into 8 ohms, 2 channels driven):
    0.1% distortion at 63.0 watts

0.1% distortion at 47.1 watts

Pioneer SC-37 (LX-83) (Rated power: 140W into 8 ohms, two channels driven):
    0.1% distortion at 135.7 watts

0.1% distortion at 125.4 watts
    --
    Thorbjørn

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Hvis du sammenligner vanskelige laster som i elektrostat last så er min erfaringer det motsatte.
    Min også. Det aller dårligste resultatet av de forsterkerne jeg testet ut på mitt forrige referanseoppsett med Martin Logan Vista-høyttalere kom ved å bruke MA Oberon sine 600-wattere.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    En sædeles ofte gjentatt "forumsannhet". Har du hørt mange av Marantz sine stereoprodukter de siste 4-5 årene?

Marantz var kjent for å være litt "rørlignende" og varm i lyden sin tidligere. Etter min mening har Marantz lagt om kursen en smule de siste årene og har en mer dynamikk og luftighet i sin lydgjengivelse nå. At Marantz sin elektronikk ikke er "spesielt transparent" som du skriver kjenner jeg meg heller ikke igjen i.

+5

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det var begrensninger på hvor høyt du kan dra de ?
    biamping med receiver har jeg heller ikke veldig tro på da det kommer fra samme hovedkilde åkke som
    klasse D er ikke nødvendigvis bedre på vanskelige laster, kan forårsake problemer den komboen der
    Nei, jeg har ikke klart å bånne receiveren, men nå er jo 804s ganske ressurssterke høyttalere, så hvis du har en stue på 100 kvadrat du ønsker å fylle på fest så kan det jo hende du trenger noe enda kraftigere. Det har ikke jeg.

Vet ikke hvorfor du ikke har tro på biamp med denne receiveren når jeg viser deg målinger som indikerer det motsatte? Effekten er målt til 135.7W når den driver fem (5) kanaler, og ca 150W ved 2 kanaler. Tallenes tale sier jo da at hver av de fire kanalene som brukes ved biamp har minst 140W tilrådighet. Det burde duge greit til å holde kontroll på 804s, spesielt når jeg som nevnt avlaster den ved å kjøre de to nederste oktavene til en aktiv subwoofer.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå mente ikke jeg papirwatt, klasse a watt er jo sterke også, skulle jeg målt watt forbruk på en receiver kontra klasse a , har begge deler, så tror jeg
    receiveren begynner å få pustevansker før man bruker 1 watt fra klasse a, og det høres jo lydmessig helt klart
    Det du prøver å si her er at min Klasse A hodetelefonforsterker er kraftigere enn min Pioneer receiver? Det må jeg si.
    --
    Thorbjørn

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg har selv i flere år latt meg rive med på hjemmekinobølgen som har herjet, både i Norge og i andre land.Mitt aller første anlegg var et rent stereoanlegg som jeg forsåvidt var veldig fornøyd med: Helt til hjemmekinobølgen for alvor begynte å slå innover oss. Naturligvis burde jeg ikke latt meg rive med, men det er lett å se i etterkant..
    Da har gilmour kjøpt en Marantz sr 5002 (er vel produsert i 2001 eller noe..
    som han bruker sammen med en like gammel Marantz dvd4200 og Dali høytalere
    (nevnes ikke om det er dvd spillerens dac eller reciverens dac som er dac som brukes)

Hjemmekinobølgen har betydd og betyr både surroundforsterkere som skal løse alle mulige oppgaver, flere høyttalere, mer kabler liggende rundt osv. Men mine tanker om dette knytter seg til hva gjør dette med lydkvaliteten? Med kvaliteten på musikkavspilling i stereo? Når forsterkeren skal ha en haug med ulike oppgaver og i tillegg 6-7-8-9 kanaler å drive
    så sier det seg selv at dette betyr nedsatt lydkvalitet.
    Dette har du ingen peiling på å er ikke synsing engang men rør
    En periode for noen få år siden var det såpass ille at man fikk inntrykk i diverse hifisjapper at stereo var dødt og på vei ut.Hjemmekinoforsterkere proppet fulle av alskens dekoding, dts, thx og gud vite hva alle tingene heter sto i sentrum. Jeg var med på bølgen selv lenge, rett og slett fordi jeg lot meg rive med og ikke visste bedre.Helt til jeg møtte en person i en Hifiklubben butikk på østlandet et sted for noen måneder siden: Som fikk meg til å se lyset ved å demonstrere et skikkelig stereoanlegg for meg til en overkommelig pris.
    På dette tidspunktet hadde jeg hatt hjemmekinoanlegg i flere år, og hadde ikke hørt et godt stereoanlegg på veldig lenge.

Denne opplevelsen av igjen å høre et godt stereoanlegg spille musikk betydde enormt mye.Jeg vil rette en stor takk til vedkommende for dette, du har faktisk bidratt til å redefinere min musikkinteresse og interesse for hifi.
    Flott med demo ....men farging fra utstyr og selgers farging ut fra manglende kompetanse eller egeninteresse gir jo ikke mye holdepunkter.

Per idag har jeg som sikkert endel vet nylig anskaffet meg ny forsterker og ny signalkilde, samt _2_ nye høyttalere er etterhvert på trappene. Forsterkeren er selvfølgelig en integrert stereoforsterker denne gangen.
    Min erfaring forteller at man ofte må opp i dobbel pris på en surroundforsterker kontra en ren stereoforsterker for å oppnå like god lydkvalitet.

Etter mine opplevelser med hvor mye bedre lyd og musikkglede man får for pengene ved å velge stereo kan jeg herved si at surround/hjemmekino er lagt død en gang for alle hos undertegnede.
    Tror de fleste har fått med seg ditt nye utstyr samt dine opplevelser med forskjell.
    (det har ikke ramlet deg inn at det har vært utvikling på recivere , priser osv så gamle recivere faktisk er dårlige men nye recivere er meget bra)

Nei, jeg tror på ingen måte at Pm15s1 er high end, og
    nei mine meninger/ytringer i denne tråden er ikke basert på oppgraderingen min fra en hjemmekinoforsterker som er 4 år gammel til denne stereoforsterkeren

.
    Altså du så lyset for få mnd siden å hadde ikke på lenge hørt bra stereo,du basserer ikke utaleser ang reciver v.s stereo på ditt nye utstyr?
    Ærlig talt .......
    å her på forumet rakker du ned på alle som ikke har samme erfaring / opplevelse å påtar deg ekspertutalelser i det vide og breie.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noe annet å bidra med enn alskens hersketeknikker, ta sitater ut av sin opprinnelige sammenheng og å stemple meg som en amatør på bakgrunn av et par hundre innlegg, eller er denne råtne grøten det du er kapabel til å servere?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Marantz elektronikk. Hehe. Låter fint det, men har helt klart et hint av varme.

At en del klasse D forsterkere ikke takler svært lavimpedante høyttalere er jo en kjent sak. Det undergraver ikke det faktum at klasse D takler vanskelig fasevinkler bedre enn klasse AB. Det samme gjør klasse A.

Side 19 av 35 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •