Surround vs Stereo - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 35 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 695
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    oki så hvis en receiver klarer dette på ett gitt volum(lavt) så er den like god eller bedre enn stereoampen den testes mot ?
    trodde receivere var laget for å kunne dra 5-7 ht på referanse nivå under filmtitting jeg ? bør de da ikke konkurere glatt mot en stereoforsterker på 2 kanaler hvis de er så sabla bra som det hevdes ? eller er de bare bra så lenge volum ikke er ett kriterium ?
    Da er den like bra innenfor de kriteriene. Så man man vurdere hvilke kriterier man har og trenger. Ofte klarer man seg utmerket med 90 watt.
    Men nå finner man surround receivere med kraftiger strømreserver også som kan dra de fleste høyttalere på høyt volum med kontroll.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Spes at en Onkyoreciever skal låte bedre enn Pm15s1 på musikk er bare kostelige påstander som mangler all rot i virkeligheten.
    Er ikke det litt rart, tidligere i diskusjonen sa du jo selv noe sånt som at en receiver måtte opp i 14-15,000 før den spilte like bra som en stereoforsterker til rundt 10? Hva koster PM15S1 sa du? Og basert på din logikk, hvor mye må en receiver koste for å spille like bra?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke hvis volumgrensen settes etter min smak på bw , da peker nok pioneren seg kjapt ut
    for det er vel slik at man skal kunne (selv om man ikke gjør det) spille så høyt man har behov for ? eller er alt best når det ikke makter det ?
    Det er helt urimelig å teste forsterkere utenfor den last den er designet for, og jeg har heller aldri argumentert for at noen skal kjøpe en forsterker som ikke håndterer de høyttalere og det lyttevolum man har tenkt å belaste den med. Det ville jo ikke vært spesielt smart.

Hvis ditt eneste argument mot receivere er at det ikke finnes noen som har nok effekt for ditt personlige effektbehov, så har jeg ikke tenkt å argumentere mot deg.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Er ikke det litt rart, tidligere i diskusjonen sa du jo selv noe sånt som at en receiver måtte opp i 14-15,000 før den spilte like bra som en stereoforsterker til rundt 10? Hva koster PM15S1 sa du? Og basert på din logikk, hvor mye må en receiver koste for å spille like bra?

Pm15s1 koster per idag rundt 14 laken ny, for bare 3 år siden lå den på 20 laken ny. Jeg vil tippe at man minst må opp i 17-18 laken for å få like god musikkgjengivelse i stereo, muligens enda høyere. Pm15s1 er en legendarisk stereoforsterker og vant også Eisaprisen i 2007. Og ja: jeg er stolt over å eie en

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pm15s1 koster per idag rundt 14 laken ny, for bare 3 år siden lå den på 20 laken ny. Jeg vil tippe at man minst må opp i 17-18 laken for å få like god musikkgjengivelse i stereo, muligens enda høyere. Pm15s1 er en legendarisk stereoforsterker og vant også Eisaprisen i 2007. Og ja: jeg er stolt over å eie en
    Men da sier du jo indirekte at f.eks en Pioneer SC-LX83 bør spille minst like bra i stereo som din PM15 S1, som du tydeligvis mener spiller svært bra. Hvorfor da all denne negative omtale av receivere?

Hvis du er fornøyd med PM15S1 i et stereooppsett, hvorfor er jeg og andre helt på jordet når vi er fornøyd med SC-LX8x i et stereooppsett - som basert på det du sier bør være like bra?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt urimelig å teste forsterkere utenfor den last den er designet for, og jeg har heller aldri argumentert for at noen skal kjøpe en forsterker som ikke håndterer de høyttalere og det lyttevolum man har tenkt å belaste den med. Det ville jo ikke vært spesielt smart.

Hvis ditt eneste argument mot receivere er at det ikke finnes noen som har nok effekt for ditt personlige effektbehov, så har jeg ikke tenkt å argumentere mot deg.

snakker ikke om å dra noe utenfor det de er beregnet for ? skal ikke din pioneer kunne yte en del i 5/7 kanaler da ? eller er den beregnet for lav filmtitting for å ikke vrenge lyden ? selv bruker jeg sjelden mer enn 1 watt her hjemme så det er sagt, og det ser jeg på wattmeterne her og såpass bør vel en receiver klare også ? eller .............
    jeg satser på eller

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da sier du jo indirekte at f.eks en Pioneer SC-LX83 bør spille minst like bra i stereo som din PM15 S1, som du tydeligvis mener spiller svært bra. Hvorfor da all denne negative omtale av receivere?

Hvis du er fornøyd med PM15S1 i et stereooppsett, hvorfor er jeg og andre helt på jordet når vi er fornøyd med SC-LX8x i et stereooppsett - som basert på det du sier bør være like bra?

Hele poenget er jo at man kan få en gitt lydkvalitet _billigere_ ved å velge en stereoforsterker ikke sant? Hvor mye koster Pioneern ny per idag? (Nei, jeg aner ikke hva den koster). For ikke å snakke om hvor mye penger man taper ved annenhåndsverdi, da surroundforsterkere synker i pris som en gråstein, omtrent på lik linje med pcer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jeg ser ikke at en receiver skal hanskes med den forsterkeren lydmessig egentlig

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ser ikke at en receiver skal hanskes med den forsterkeren lydmessig egentlig

Nei, helt klart ikke. Da må man iallfall en god del lapper opp i pris, dog er det vanskelig å fastslå eksakt hvor mye. Men at Pm15s1 er en suveren stereoforsterker er det ingen tvil om.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne selvsagt ikke la være å komme innpå igjen.. Lover at det er siste gang nå PM15S1 kostet 14.995,- i Norge i 2007 (NEBY). Jeg betalte 9.500,- for min som jeg kjøpte fra Fyndbörsen i 2008.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snakker ikke om å dra noe utenfor det de er beregnet for ? skal ikke din pioneer kunne yte en del i 5/7 kanaler da ? eller er den beregnet for lav filmtitting for å ikke vrenge lyden ? selv bruker jeg sjelden mer enn 1 watt her hjemme så det er sagt, og det ser jeg på wattmeterne her og såpass bør vel en receiver klare også ? eller .............
    jeg satser på eller
    Jeg vet naturlig nok ingenting om dine lyttevaner. Det er du selv som mener at du kan skille Pioneeren i en ABX-test ved ditt lyttenivå, da må vi jo anta at du har tenkt å presse forsterkeren. Den vil jo ikke endre lydkarakter så lenge den spiller innenfor det den har strøm nok til å håndtere. Så da må du nesten bestemme deg.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele poenget er jo at man kan få en gitt lydkvalitet _billigere_ ved å velge en stereoforsterker ikke sant? Hvor mye koster Pioneern ny per idag? (Nei, jeg aner ikke hva den koster). For ikke å snakke om hvor mye penger man taper ved annenhåndsverdi, da surroundforsterkere synker i pris som en gråstein, omtrent på lik linje med pcer.
    Dette har jo ingen nektet på.

At annenhåndsverdien synker som en stein er jo et argument til fordel for receiveren hva lydkvalitet angår. Det vil si at på bruktmarkedet vil stereoforsterkeren holde seg mye bedre i pris, vips kan du altså få en receiver som spiller like bra som en stereoforsterker brukt, da receiveren har sunket mye mer i pris.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet naturlig nok ingenting om dine lyttevaner. Det er du selv som mener at du kan skille Pioneeren i en ABX-test ved ditt lyttenivå, da må vi jo anta at du har tenkt å presse forsterkeren. Den vil jo ikke endre lydkarakter så lenge den spiller innenfor det den har strøm nok til å håndtere. Så da må du nesten bestemme deg.

det jeg antar jeg vil kunne skille den på er klasse d preget egentlig, jeg mener med at jeg bruker under 1 watt her hjemme at det er forskjell på sterk og svak watt og at 1 watt her tilsvarer tom strømbank på en receiver, eller i nærheten av pusteproblemer ihvertfall
    ellers pleier jeg å bedømme lyd utifra hva øra mine forteller meg
    og skal man ikke kunne presse en receiver, eller hvorfor skal det i det hele tatt være ett utgangspunkt egentlig, hvis den ikke kan levere så sier det seg jo selv at vi snakker om skrøpelige watt og ikke kvalitet ? kan det ha noe med å gjøre at det ikke er plass til alt inne i en slik boks og at det må inngås komprisser i slike løsninger

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Kunne selvsagt ikke la være å komme innpå igjen.. Lover at det er siste gang nå PM15S1 kostet 14.995,- i Norge i 2007 (NEBY). Jeg betalte 9.500,- for min som jeg kjøpte fra Fyndbörsen i 2008.

Og jeg betalte bare knappe 6 lapper for mitt eksemplar på brukten,- poenget ditt er?:-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg antar jeg vil kunne skille den på er klasse d preget egentlig, jeg mener med at jeg bruker under 1 watt her hjemme at det er forskjell på sterk og svak watt og at 1 watt her tilsvarer tom strømbank på en receiver, eller i nærheten av pusteproblemer ihvertfall
    ellers pleier jeg å bedømme lyd utifra hva øra mine forteller meg
    og skal man ikke kunne presse en receiver, eller hvorfor skal det i det hele tatt være ett utgangspunkt egentlig, hvis den ikke kan levere så sier det seg jo selv at vi snakker om skrøpelige watt og ikke kvalitet ? kan det ha noe med å gjøre at det ikke er plass til alt inne i en slik boks og at det må inngås komprisser i slike løsninger
    1 Watt er 1 Watt.

Ingen forsterker bør presses utover sin yteevne, da vil de begynne å vrenge. All den tid hele diskusjonen går på lydkvalitet vil jeg tro at ingen av de deltagende i diskusjonen ønsker dette, da det vil gå på bekostning av den lydkvaliteten vi alle setter så høyt.

Dette gjelder uavhengig av om forsterkeren yter 10W eller 1000W, og uavhengig av om det er en receiver eller en monoblokk. Så skrøpelige watt, boks og kompromisser har ingenting med saken å gjøre.

EDIT: SC LX8x og 7x har forøvrig ikke noe klasse D preg av typen "klinisk lydbilde" eller lignende slik endel tidligere klasse D forsterkere ble beskyldt for.
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jokris:
    Det er ingen som er uenig i at du nesten alltid får mer watt/krefter i en tokanals stereoforsterker. Det sier seg selv. Men det innebærer ikke automatisk at den er best for det. Den kan alikevel ha mer forvrengning og ha dårligere lydkvalitet enn en receiver.

Og skille en Marantz forsterker mot noe mer nøytralt i en blindtest burde være mulig. Marantz sin eletronikk låter ikke spesielt transparent. De heller helt klart mot det varme og har ofte litt mer nivå i mellomtonen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det gjøres et stort poeng i å fokusere på at strømreservene i receivere er elendige, fant jeg frem noen tall for Pioneer SC-LX83 (dette er reelle målinger av forsterkeren, ikke oppgitte tall fra Pioneer).

2 channels driven continously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 152.5 watts

5 channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 135.7 watts

7 channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 125.4 watts

Og dette med hva jeg vil kalle en relativt flat frekvensrespons:
    "Response from the multichannel input to the speaker output measures –0.06 decibels at 10 hertz, –0.01 dB at 20 Hz, +0.48 dB at 20 kilohertz, and –1.58 dB at 50 kHz."

EDIT: La til målinger for 2-kanaler også.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 Watt er 1 Watt.

Ingen forsterker bør presses utover sin yteevne, da vil de begynne å vrenge. All den tid hele diskusjonen går på lydkvalitet vil jeg tro at ingen av de deltagende i diskusjonen ønsker dette, da det vil gå på bekostning av den lydkvaliteten vi alle setter så høyt.

Dette gjelder uavhengig av om forsterkeren yter 10W eller 1000W, og uavhengig av om det er en receiver eller en monoblokk. Så skrøpelige watt, boks og kompromisser har ingenting med saken å gjøre.

EDIT: SC LX8x og 7x har forøvrig ikke noe klasse D preg av typen "klinisk lydbilde" eller lignende slik endel tidligere klasse D forsterkere ble beskyldt for.

snakker ikke om å presse utstyret utover det man kan forvente, men det høres ut som at man plutselig skal ta hensyn til pioneeren på dette punktet ?
    1 watt er absolutt ikke 1 watt, stor forskjell på hva som ytes og oppgis
    man har svake watt og sterke watt bla

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det gjøres et stort poeng i å fokusere på at strømreservene i receivere er elendige, fant jeg frem noen tall for Pioneer SC-LX83 (dette er reelle målinger av forsterkeren, ikke oppgitte tall fra Pioneer).

5 channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 135.7 watts

7 channels driven continuously into 8-ohm loads:
    0.1% distortion at 125.4 watts

da burde jo ikke denne ha problemer med å spille med volum elller .........

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    jokris:
    Det er ingen som er uenig i at du nesten alltid får mer watt/krefter i en tokanals stereoforsterker. Det sier seg selv. Men det innebærer ikke automatisk at den er best for det. Den kan alikevel ha mer forvrengning og ha dårligere lydkvalitet enn en receiver.

Og skille en Marantz forsterker mot noe mer nøytralt i en blindtest burde være mulig. Marantz sin eletronikk låter ikke spesielt transparent. De heller helt klart mot det varme og har ofte litt mer nivå i mellomtonen.

men du er enig i at en sterk watt som oftest holder bedre kontroll i lydbildet enn en svak watt ?

Side 18 av 35 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •