Surround vs Stereo - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 35 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 695
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    På prosessor siden har jeg testet en Rotel og en Marantz 8003. På pre siden har jeg testet en Nelson Pass, en Electrocompaniet, en Thule. Og helt ærlig, forskjellene var ikke store på noen av dem. Selv om prisforskjellen var stor. så på dette grunlaget har jeg kommet frem til at forforsterkere ikke er så forskjellige som mange skal ha det til.

Jeg har også testet en del effektforsterkere, og bortsettfra evnene til å trekke lasten, og evnen til å spille høyt, hører jeg heller ikke de store forskjellene her heller (når de klarer å trekke lasten). (her har jeg testet Electorcompaniet aw 400, Meridian 507, Meridian 507 biampet, Meridian 605 og en Arcam (denne fikk store problemer ved litt volum, men spilte jeg lavt, så var forskjellene små.)

Har også testet noen cd spillere, og heller ikke her finner jeg de store forskjellene. Jeg hører heller ikke stor forskjell på spotefy kontra cd, eller flac.

Høytalere har jeg også testet en del, og her er forskjellene mye større, men hvor de står er viktigere en hvilke de er. Men jeg må si at jeg synes at høytalere er noe av det du får klart mest igjen for å putte penger i.

Så miljøet høytalerne står i, og har man ikke mulighet for å justere dette, EQ. Her er de store forskjellene og her får man mye igjen for pengene. så derfor er jo alt prate til de som ikke har prøvd det siste, og roper høyt om forskjellene på allt det andre, meg fullstendig uforståelig.

Men du sier jo det i noen andre innlegg, er man seriøs lytter så er det viktig. Vel jeg er kanskje ikke en seriøs nokk lytter.

synd at du har slike erfaringer, jeg har aldri opplevd det samme som deg der, tvert imot
    jeg er ikke en seriøs lytter jeg heller, jeg tweaker lyden i retning musikalsk ikke hifi for å si det sånn
    men hvis dere opplever det slik så skjønner jeg valgene deres, men ikke dra alle over en kam for mange opplever det motsatte

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg prater om er ikke samme produsent som produserer forskjellige produkter. Men en stor produsent av Recivere i 20 + klassen mot en liten produsent av stereo forsterkere i 20 + klassen.

Utover dette er det veldig mange ting som spiller inn på utsalgsprisen, og komponentkostnaden er vel en av de minste. Dette sier egentlig ingen ting annet en att din kjepphest om at et produkt med få fungsjoner til en gitt pris må være mye bedre enn et produkt til samme pris med mange fungsjoner ikke bør ha noe som helst med sannheten å gjøre.

Og nei jeg vet ikke hvilken avanse de forskjellige har heller. Det jeg vet er at en forhandler av Pioneer har mye mindre rabatter på veiledende en normalt sett i bransjen (som er 40%).

Så jmf ditt første avsnitt her så mener du altså at man er nødt til å kjøpe stereo forsterkere av små produsenter, mens receivere kjøper man av store produsenter med lav produksjonskostand? Naturligvis kan man også velge kjøpe stereoforsterker fra for eks Rotel eller Denon som fra mindre produsenter som for eks Hegel.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt var jo nettopp dette, komponent kvaliteten kan være bedre i en enhet til 20000,- som er solgt i enorme kvanta. En i en enhet til 20 000,- som selges i 200 enheter.

Su skal være rimelig dårlig i økonomi for ikke å skjønne at sluttsummen på et produkt ikke nødvendigvis har noe som helst med kvaliteten på det som er inni.

Om det at kassa er full av komponenter eller tom har noe med lydkvaliteten å gjøre har jeg liten kompetanse å si noe om. Bortsett fra at det finnes en del såkalte high end produkter med rimelig fulle kasser.
    det faller for eget grep den synsingen der, ingen har vel solgt noe som helst før det kommer på markedet og da er jo innmaten lagd allerede
    selvfølgelig sitter det noen lure rever rundt omkring som selger 200 av ett produkt som koster en brøkdel å lage i forhold til hva de selges for
    men en receiver her i norge til 20000 koster vel godt under 4 tusen å lage og med alt som er inne i den så skal det ikke store kvanta til med fornuft før man ikke roper high end akkurat

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Så jmf ditt første avsnitt her så mener du altså at man er nødt til å kjøpe stereo forsterkere av små produsenter, mens receivere kjøper man av store produsenter med lav produksjonskostand? Naturligvis kan man også velge kjøpe stereoforsterker fra for eks Rotel eller Denon som fra mindre produsenter som for eks Hegel.
    Det var vel ikke det jeg sa i det hele tatt. Det jeg sa var at du tar en slutning på et grunlag som er forferdelig spinkelt, og det behøver ikke på langt nær være så opplakt som du tror det er.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg prater om er ikke samme produsent som produserer forskjellige produkter. Men en stor produsent av Recivere i 20 + klassen mot en liten produsent av stereo forsterkere i 20 + klassen.

Utover dette er det veldig mange ting som spiller inn på utsalgsprisen, og komponentkostnaden er vel en av de minste. Dette sier egentlig ingen ting annet en att din kjepphest om at et produkt med få fungsjoner til en gitt pris må være mye bedre enn et produkt til samme pris med mange fungsjoner ikke bør ha noe som helst med sannheten å gjøre.

Og nei jeg vet ikke hvilken avanse de forskjellige har heller. Det jeg vet er at en forhandler av Pioneer har mye mindre rabatter på veiledende en normalt sett i bransjen (som er 40%).

40% rabatt ?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel ikke det jeg sa i det hele tatt. Det jeg sa var at du tar en slutning på et grunlag som er forferdelig spinkelt, og det behøver ikke på langt nær være så opplakt som du tror det er.

Isåfall: Hvor er da relevansen til at du stadig vekk påpeker at det er mindre produksjonskostand for en receiver hos en stor produsent kontra stereoforsterker hos en mindre produsent?

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    det faller for eget grep den synsingen der, ingen har vel solgt noe som helst før det kommer på markedet og da er jo innmaten lagd allerede
    selvfølgelig sitter det noen lure rever rundt omkring som selger 200 av ett produkt som koster en brøkdel å lage i forhold til hva de selges for
    men en receiver her i norge til 20000 koster vel godt under 4 tusen å lage og med alt som er inne i den så skal det ikke store kvanta til med fornuft før man ikke roper high end akkurat

Du kan jo prøve å ta en Pioneer reciver og ta den fra hverandre, og så prøve å kjøpe alle delene den er laget av, og se hva prisen blir. Så kan du ta en tilsvarende priset stereoforsterker og gjøre det samme. Kan nokk hende du hadde blitt overasket over hva resultatet hadde blitt.

Bare tenkt på selve kassa til enheten, hva koster det å kjøpe 10 av den kontra 100, og hvor mye koster det å kjøpe 10 000 stk. Kostprisen pr. stk. vil nokk falle ganske drastisk.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isåfall: Hvor er da relevansen til at du stadig vekk påpeker at det er mindre produksjonskostand for en receiver hos en stor produsent kontra stereoforsterker hos en mindre produsent?
    Du kødder ikke sant?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve å ta en Pioneer reciver og ta den fra hverandre, og så prøve å kjøpe alle delene den er laget av, og se hva prisen blir. Så kan du ta en tilsvarende priset stereoforsterker og gjøre det samme. Kan nokk hende du hadde blitt overasket over hva resultatet hadde blitt.

Bare tenkt på selve kassa til enheten, hva koster det å kjøpe 10 av den kontra 100, og hvor mye koster det å kjøpe 10 000 stk. Kostprisen pr. stk. vil nokk falle ganske drastisk.

høres ut som stereo selges i små mengder ? hva vises på messer ?high end stereo oppsett med pioneer og onkyo receivere?
    jeg har vært litt i bransjen tilbake i tid og vet noe om innkjøpspris og filosofien til noen av de som selger konsumentprodukter og til de som selger det man kan kalle hifi

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kødder ikke sant?
    tenk deg om litt nå før du ytterligere øser vann inn i ett synkende skip:-D

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kødder ikke sant?

Naturligvis ikke. Forklar meg hvorfor du ustanselig påpeker at det er dyrere for en liten produsent å lage en stereoforsterker til 20 k enn det er for en stor produsent å lage en surroundforsterker til 20 k? Det er ikke relevant, all den tid man selvsagt også kan kjøpe stereoforsterker fra de store produsentene som har lav produksjonskostand.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

og hva med de som lager kassa selv ?:-D

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    40% rabatt ?

Ja, på dyrere hifi produkter har rabatten til en forhandler vært 40%. Ryktene sier at de er på vei ned mot 30, men jeg er ikke så nært på bransjen lenger. På tv og andre produkter det selges mye av er rabattene på ca. 15%. På Pioneeer recivere og andre pioneer produkter var rabatten (om jeg ikke husker helt feil) 20%. (Mitt arbeidssted var (og muligens er) forhandler av Pioneer, noe jeg har utnyttet med personalrabattene (som vel var 25% om jeg ikke husker feil. noen år siden).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, på dyrere hifi produkter har rabatten til en forhandler vært 40%. Ryktene sier at de er på vei ned mot 30, men jeg er ikke så nært på bransjen lenger. På tv og andre produkter det selges mye av er rabattene på ca. 15%. På Pioneeer recivere og andre pioneer produkter var rabatten (om jeg ikke husker helt feil) 20%. (Mitt arbeidssted var (og muligens er) forhandler av Pioneer, noe jeg har utnyttet med personalrabattene (som vel var 25% om jeg ikke husker feil. noen år siden).

snakker du nå utsalgspris eller forhandlers avanse ?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lånt en del av både stereo og hjemmekino elektronikk det siste året. Og jeg har faktisk fått bedre inntrykk av surround utstyret.

Hadde en hybrid forsterker til 16k av en annerkjent produsent og den var ikke spesielt bra. Både en Onkyo og Pioneer receiver til under 8k låt bedre i mine ører. Og en Rotel effektforsterker til 11k låt ikke bedre enn effektdelen i flere receivere til under 10k som jeg har testet.

Derimot så har disse stereo produktene hatt mer krefter å rutte med. Og til høyttalere med lav følsomhet, så kunne de spille mye høyere før det begynte å klippe. Selve kvaliteten på wattene har derimot vært vel så bra i receiverne.

Når det er sagt så er det ingen av surround receiverne eller surround prosessorene jeg har prøvd som har vært på høyde med et Lynx lydkort (DAC), en Bryston forforsterker og en Hypex effektrinn. Alle disse sistnevnte er bedre på sine respektive områder.

Bastante uttalelser på begge sider blir feil synes jeg. Det hele kommer ann på. Det er ingen regel at en stereoforsterker alltid er bedre enn en surroundreceiver i samme prisklasse. Det finnes både gode og mindre bra produkter i begge leire.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Har lånt en del av både stereo og hjemmekino elektronikk det siste året. Og jeg har faktisk fått bedre inntrykk av surround utstyret.

Hadde en hybrid forsterker til 16k av en annerkjent produsent og den var ikke spesielt bra. Både en Onkyo og Pioneer receiver til under 8k låt bedre i mine ører. Og en Rotel effektforsterker til 11k låt ikke bedre enn effektdelen i flere receivere til under 10k som jeg har testet.

Derimot så har disse stereo produktene hatt mer krefter å rutte med. Og til høyttalere med lav følsomhet, så kunne de spille mye høyere før det begynte å klippe. Selve kvaliteten på wattene har derimot vært vel så bra i receiverne.

Når det er sagt så er det ingen av surround receiverne eller surround prosessorene jeg har prøvd som har vært på høyde med et Lynx lydkort (DAC), en Bryston forforsterker og en Hypex effektrinn. Alle disse sistnevnte er bedre på sine respektive områder.

Bastante uttalelser på begge sider blir feil synes jeg. Det hele kommer ann på. Det er ingen regel at en stereoforsterker alltid er bedre enn en surroundreceiver i samme prisklasse. Det finnes både gode og mindre bra produkter i begge leire.

det var ihvertfall freske uttalelser

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei, det kommer ikke ann på. Hovedregelen er at man får bedre lyd pr krone ved å velge stereoforsterker kontra surroundreceiver. Og som det blir påpekt over meg her er det svært friske uttalelser du kommer med, som jeg ærlig talt er fristet til å stemple som rent vås.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vås fordi det ikke stemte med din virkelighetsoppfatning?
    Du får ta det slik du ønsker, men jeg deler det jeg har erfart. Det beste utstyret jeg har vært borti har vært stereoustyr, men jeg finnes om sagt ingen regel at stereo elektronikk alltid er bedre enn surround. Det er ingen grunn til å ikke tro at det finnes surround eletronikk som er bedre enn mye stereoutstyr.

Og har ingen nevnt at når man kommer til et viss punkt, så blir ikke kvaliteten bedre? Dette bekrefter alle seriøse blindtester. Når en forsterker er transparent så har man nådd taket. Og hva visst man faktisk når dette taket med en surround receiver, så sant den ikke blir presset utover wattene den har?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du lirer av deg mye vås, så mye at jeg ikke greier la det få stå ifred. Vi er visst grunnleggende uenig i det meste, fordi jeg er en stor motstander av Spotify. Den er med på å undergrave de fysiske musikkformatene som vinyl og cd plater. Jeg er av den gamle skolen og elsker å ha en fysisk spiller til å lese av platene mine. For ikke å snakke om sjarmen med cover, booklet, spesialutgaver av utgivelser osv. Men dette er nok til 40 andre tråder.
    Vi er nok på to forskjellige planeter ja. Stor motstander av Spotify? Undergrave fysiske musikkformater? Ja, takk og pris for det. Hvorfor i huleste skal jeg betale for masse plastikk og papir og en eller annen stakkar som kjører rundt med musikken min på lastebil? Jeg lever tross alt i 2011. Men burde vel skjønt at du var motstander av det, siden du nevner "spotify ready" som et negativt ladet ord i hvert annet innlegg du skriver. Nei, sett deg og bla i et par cd-cover du, kos deg.

Recievere i 20 000 kr klassen er naturligvis brukbare på stereo, ingen i denne tråden har påstått noe annet. Men når ble brukbar lyd interessant for musikk/hifiinteresserte mennesker? Kjøper du derimot en stereoforsterker til 20 000 kr er du faktisk på high end nivå hva gjelder lydgjengivelse. Og gjett hva: Du slipper å bytte forsterker neste år eller om 2 år fordi det har kommet noen flere funksjoner og dekodingsystemer som man bare _må_ ha. For ikke å snakke om annenhåndsverdi på bruktmarkedet som er av en annen verden fordi en stereoforsterker ikke blir avleggs på samme måte. Måtte flere snart innse disse fordelene, og hoppe av dette sirkuset.
    Som du sikkert skjønner synes jeg receivere i 20k-klassen er langt mer enn "brukbare" på stereo, så spørsmålsstillingen din gir ingen mening for meg. Når det gjelder dekodingsystemer så kjører jeg fortsatt 5.1, og har fortsatt DVD - så jeg behøver ikke bytte så ofte. Jeg har fått merkbart nyttig funksjonalitet ved bytte av surroundreceiver én gang på 10 år, og det var når HDMI dukket opp. Disse argumentene har forøvrig ingenting med diskusjonens tema (lydkvalitet) å gjøre.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vås fordi det ikke stemte med din virkelighetsoppfatning?
    Du får ta det slik du ønsker, men jeg deler det jeg har erfart. Det beste utstyret jeg har vært borti har vært stereoustyr, men jeg finnes om sagt ingen regel at stereo elektronikk alltid er bedre enn surround. Det er ingen grunn til å ikke tro at det finnes surround eletronikk som er bedre enn mye stereoutstyr.

Og har ingen nevnt at når man kommer til et viss punkt, så blir ikke kvaliteten bedre? Dette bekrefter alle seriøse blindtester. Når en forsterker er transparent så har man nådd taket. Og hva visst man faktisk når dette taket med en surround receiver, så sant den ikke blir presset utover wattene den har?

Nei, vås fordi mye av det du skrev i ditt forrige innlegg er totalt virkelighetsfjernt og bryter med alle erfaringer gjennom flere år,- både i hifipresse og miljøet generelt. Stereoelektronikk er bedre lydmessig på musikk en enn surroundreceiver i samme prisklasse i 99 av 100 ganger, med mindre man lytter til obskure små ukjente produsenter med et ukjent kvalitetsnivå på produktene sine.

Side 16 av 35 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •