Surround vs Stereo - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 35 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 695
    Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Fint at du viser at du er utrolig arrogant og tror du veit alt, for eksempel hva jeg har prøvd.....
    At jeg foretrekker stereo betyr ikke at jeg aldri har hatt noe annet eller vært borti noe annet veit du, men nei, jeg har aldri hatt EQ/RK i et dedikert STEREO-anlegg.
    Det jeg kunne tenkt meg å prøve er en DeqX for å se hva den ville gjort med lyden, men ifølge deg er sikkert EQ og RK i en gjennomsnittlig receiver like bra, ikke sant?
    Det jeg har litt erfaring med er prosessorer, limitere, gater, klang og EQ i pa-sammenheng, og en ting jeg har lært er at alle komponenter som skal gjøre noe med lyd gjør litt mer enn de skal, de påvirker lyden utover akkurat det bittelille området de skal, og jo billigere de er jo større er denne faktoren.

Det virker som om noen må forsvare receivere med nebb og klør for å forsvare lyden i eget anlegg her, men da har dere misforstått poenget!
    Jeg har aldri sagt at en receiver ikke kan gjøre en god jobb i stereo, har du et surround-anlegg til 100k låter det selvfølgelig dritbra i stereo også, påstanden her er at en stereo-forsterker spiller bedre ( i stereo ) pr krone enn en receiver!

Og du, når vi snakker om meningsløse innlegg; Hva tilførte du i debatten med ditt?
    Du sier jo selv at du ikke har prøvd rk..
    Men alikevel har du veldig mange ord å fortelle oss andre om akkurat det temaet..

Hvordan du får det til å bli arrogant, forstår jeg ikke?..
    Har jo på ingen måte innsinuert at jeg vet alt eller vet hva du har prøvd..
    Men du sier jo som sagt selv, at du aldrig har prøvd rk..
    Da blir ditt innlegg, fortsatt meningsløst for meg..

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Det er jo krangletrådene som er morsomme, full harmoni har jo ikke noe for seg.
    Jeg var også sånn i trassalderen

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt dette er jo helt flott, du koser deg med sjarm og nostalgi. Men det har ikke noe med best lyd å gjøre, at du liker denne lyden best har mye mer med dine følelser rundt disse produktene å gjøre en det som virkelig kommer ut av høytalerne. Derfor er jo menneskehjernen så flott, den lager virkeligheten om til hva du føler den skal være.

På denne bakgrunnen så kan vi jo også slå fast at alle dine tilbakemeldinger angående lytteerfaringer er sterk farget og lite å stole på.

Du må gjerne stille mine lytteerfaringer i tvil rundt dette, det bryr meg svært lite all den tid hifiekspertisen i diverse miljøer er rimelig enstemmig rundt stereo vs surround. Stereo gir best lyd pr krone, dette er ikke rakettforskning,- det er anerkjente erfaringer gjennom flere år i hifipressen/miljøet.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Du må gjerne stille mine lytteerfaringer i tvil rundt dette, det bryr meg svært lite all den tid hifiekspertisen i diverse miljøer er rimelig enstemmig rundt stereo vs surround. Stereo gir best lyd pr krone, dette er ikke rakettforskning,- det er anerkjente erfaringer gjennom flere år i hifipressen/miljøet.

Nå er ikke jeg veldig uenig med deg i dette, så lenge du holder deg til relativt billig utstyr. Det er når man kommer opp i dyrt utstyr, der småprodusentene florerer er jeg ikke enig lenger.

Men å bruke hifi pressen og såkalte hifi eksperter som sanhetsvitner er vel ikke noe jeg ville gjort. Mange her er vil like mye å stole på som eksperter innen natrumedesin, dyre kremer, shampo etc...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har annlegget i en stue på ca. 50m2, og det låt ikke bra. Subwoofer, med innebygget eq for hele frekvensområdet løste problemene, og ga meg det lydbildet jeg savnet. Oppgraderingen med denne subben med eq var det klart størtste oppgradering jeg har gjordt, og det var langt fra den dyreste.

Hadde jeg skulle gjordt alt på nytt, så hadde jeg startet her, da eq delen her er den klart viktigste bestandelen i å få mitt annlegg til å låte slik jeg ønsker.

da er jo rommet den store slemme ulven hos deg ? regner med du har utstyr som klarer å fylle 50kvm i utganspunktet selvfølgelig
    da kan nok eq være siste lille piffen som hjelper deg billigst mulig helt klart, men tidligere i tråden ble det slengt ut kommentarer om rom som er bygd fra bunnen av for lyd og i slike rom har jo ikke eq noe annen betydning enn å skjule den dårlige kvaliteten i utstyret i tilfelle

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Eksakt ja! Glad for at noen deler mine forvaklede konservative syn også ;-)

vi er vel musikk likere og ikke technofreaks tenker jeg :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Med en gang noen legger ut en graf så er man en teoretiker som ikke liker musikk. Fin generalisering.

Hvis du leser innleggene mine så har jeg på ingen måte avfeid vinyl, og har selv eid fem-seks forskjellige platespillere over en 10-15 års periode, men den siste forsvant ut døren for 5-6 år siden, og kommer ikke tilbake igjen. Lydmessig er det ingenting å hente der.

Det er ikke slik at det ikke går an å få god lyd i vinyl, men det er ingenting i vinylmediet i seg selv som ikke lar seg gjenskape digitalt.

hvis du via oppsettet ditt klarer å gjennskape god vinyl lyd så er jeg påskeharen :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EQ er en forutsetning for å få korrekt gjengivelse i bassområdet (grafen ovenfor viser det relativt tydelig). De fleste koser seg selvfølgelig storveis uten, men de hadde fått enda bedre lyd med. Og det er det oppriktig synd at så mange går glipp av. Forskjellen fra 70tallet og i dag er at man nå kan kjøre EQ tapsfritt i det digitale domene, så reduksjon i lydkvalitet er ikke lenger et tema.

Selv en AD/DA-konvertering for å foreta EQ er forøvrig ikke noe problem kvalitetsmessig i bassområdet.

hvis rommet er bygd for lyd er det kun mulig for eq å dekke over feil og mangler som ligger i utstyret
    grafer betyr lite for meg da jeg har erfart at en god graf oftest for meg har betydd lyd som jeg oppfatter som noe kjedelig i lengden og for meg lite musikalsk og uten "sjel" som jeg kaller det
    jeg liker at oppsettene viser hva som bor i utstyret , på godt og vondt
    det er ett oppsett jeg kunne tenkt meg å høre seriøst på når det gjelder 2 kanals via receiver og det er anlegget til vår kjære norgesmester i bytting, han har virkelig gjort en innsats med å prøve ut eq i slikt oppsett og utifra hans erfaringer er det vel flere eq som suger enn som duger
    jeg har selv på ingen måte ett perfekt oppsett , bare sånn at det er sagt, men jeg jobber meg i riktig retning føler jeg , og bruker kun rk til kino, der det har sin store forche

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg skulle ønske at teknologien var kommet så langt at vi kunne sende lyden vi har rommet over til hverandre som lydfiler, slik at man faktisk kunne presentere den lyden man har hjemme til hverandre. Det blir håpløst å diskutere når alle tror den lyden de har i sin egen stue låter best, uten å ha mulighet til å høre alternativet.

Forøvrig har Harman gjort en rekke tester hvor det viser seg at den høyttaleren/det anlegget med jevnest frekvensrespons er det folk flest oppfatter som "best". Så hvis man tar bort alle påvirkninger (kjennskap til hva man lytter til, etc) - så ønsker vi alle egentlig en relativt nøytral høyttaler med god og jevn frekvensrespons.

ikke alle :-D :-D føler at mitt valgte ht merker har fokus og særpreg som jeg ikke vil rette på med eq

men skjønner hva du mener, i en ideell verden ville det vært slik at cd var bedre enn lp og streaming bedre enn cd, men vi lever i en konsument verden så det må taes med i ligningen
    kjøp kjøp kjøp kjøp
    ikke hugg hodet og drit ut andre som mener annet enn at det nyeste hele veien er best
    antimode er super bra den , ære være det produktet for det
    men jeg har ikke sub engang

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til trådstarter..

Ikke for å "se ned" på dine erfaringer og syn ang. lyd.
    Men jeg er nysgjerrig på hva slags utsyr er det du har hørt.
    Dette er såklart veldig mye ulike utstyr.. Men det er nok flere som har satt et inntrykk hos deg. Noe du var imponert over eller ikke imponert over.

Ang. tråden at stereoforsterkeren gir bedre lyd enn recievere er en smak sak.
    Det er for såvidt alle lignende tråder her.
    Alt kommer i bunn om hva du selv foretrekker og hva bruken din er.
    Selv liker jeg begge deler og føler til dags dato med mitt oppsett er at jeg har oppnåd begge deler. Om du var hos meg engang og lyttet på det så sitter du kanskje ikke med det samme lyd opplevelsen. Dette på grunn av våres erfaringer..
    Mine høyt. er Martin Logan, har vært hektet på elektrostat siden jeg hørte det for første gang 14år siden. Og den dag idag prøver jeg å åpnå den samme nirvana tilstand... (ikke helt der, men ganske nær per dags dato..)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv en AD/DA-konvertering for å foreta EQ er forøvrig ikke noe problem kvalitetsmessig i bassområdet.
    Nå er vel bassorådet kun en 1% av selvelydbildet? Jeg er vel mere opptatt av at det meste skal låte mest mulig naturlig, og ikke på imponator-vis, med klar diskantgjengivelse (med mangel på utklingning). hvis det er mangler vil alltid RK tilføre mere av det den mener mangler. Og så kjøre det ut i en signaldel som den også prøver å kompensere på. Høres sikkert bra ut for en rocker med store akustikkproblemer, analogt i mine ører? Nix..

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Du sier jo selv at du ikke har prøvd rk..
    Men alikevel har du veldig mange ord å fortelle oss andre om akkurat det temaet..

Hvordan du får det til å bli arrogant, forstår jeg ikke?..
    Har jo på ingen måte innsinuert at jeg vet alt eller vet hva du har prøvd..
    Men du sier jo som sagt selv, at du aldrig har prøvd rk..
    Da blir ditt innlegg, fortsatt meningsløst for meg..
    Ja, logikk basert på tilsvarende erfaringer er meningsløst, ok, oppfattet.
    Jeg har sagt, og utdypet igjen i det innlegget du nå svarte på, at jeg aldri har prøvd RK I ET DEDIKERT STEREO-OPPSETT.
    Hvis du hadde giddet å lese mer enn at vi er uenige, faktisk fått med deg argumentene og, i neste innlegg, hva jeg faktisk har erfaring med og hvorfor jeg skriver det jeg skriver, så kunne du kanskje svart med noe logisk tilbake....

Hvis man ikke skulle ha lov å synes noe om oppsett/utstyr man ikke spesifikt har prøvd selv hadde diskusjonene her inne blitt no tynne tror jeg, de fleste har ikke hatt 50 amper innom stua...
    Jeg prøver igjen, og ser om du klarer å svare denne gangen: Basert på de erfaringene jeg har med lydutstyr generelt stiller jeg meg sterkt tvilende til at en billig EQ/RK kan brukes i et godt stereo-oppsett uten at det farger og/eller legger til/trekker fra noe i lydbildet utover jobben det faktisk skal gjøre.

Hmmm, tredje innlegg hvor jeg faktisk mener noe (rett eller galt) og forklarer hvorfor, så nå venter jeg på tredje innlegg fra deg fullstendig blottet for argumenter utover at jeg er tjukk i huet og skriver meningsløse innlegg.....
    Vær så snill; Overrask meg!

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Ja, logikk basert på tilsvarende erfaringer er meningsløst, ok, oppfattet.
    Jeg har sagt, og utdypet igjen i det innlegget du nå svarte på, at jeg aldri har prøvd RK I ET DEDIKERT STEREO-OPPSETT.
    Hvis du hadde giddet å lese mer enn at vi er uenige, faktisk fått med deg argumentene og, i neste innlegg, hva jeg faktisk har erfaring med og hvorfor jeg skriver det jeg skriver, så kunne du kanskje svart med noe logisk tilbake....

Hvis man ikke skulle ha lov å synes noe om oppsett/utstyr man ikke spesifikt har prøvd selv hadde diskusjonene her inne blitt no tynne tror jeg, de fleste har ikke hatt 50 amper innom stua...
    Jeg prøver igjen, og ser om du klarer å svare denne gangen: Basert på de erfaringene jeg har med lydutstyr generelt stiller jeg meg sterkt tvilende til at en billig EQ/RK kan brukes i et godt stereo-oppsett uten at det farger og/eller legger til/trekker fra noe i lydbildet utover jobben det faktisk skal gjøre.

Hmmm, tredje innlegg hvor jeg faktisk mener noe (rett eller galt) og forklarer hvorfor, så nå venter jeg på tredje innlegg fra deg fullstendig blottet for argumenter utover at jeg er tjukk i huet og skriver meningsløse innlegg.....
    Vær så snill; Overrask meg!

Og jeg sier igjen.. For MEG blir denne generele synsinga, som du forøvrig selv nevner i andre del av dette innlegget ikke greit..
    Om man uttaler seg om en sak/ting man ikke har prøvd/testa i praksis selv, kan man fort havne ute på glattisen..

Men det er bare min mening, sikkert andre som finner det interrsant..
    God helg

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Og jeg sier igjen.. For MEG blir denne generele synsinga, som du forøvrig selv nevner i andre del av dette innlegget ikke greit..
    Om man uttaler seg om en sak/ting man ikke har prøvd/testa i praksis selv, kan man fort havne ute på glattisen..

Men det er bare min mening, sikkert andre som finner det interrsant..
    God helg
    Og jeg sier igjen: Hvis du er uenig med meg kunne du vel klare å spa opp noe i nærheten av et argument for ditt syn!
    Det er gjerne det et diskusjonsforum blir brukt til skjønner du, å diskutere.
    For meg blir dette litt som å påstå at en Ferrari F40 er en rask bil, nei jeg har ikke prøvd en, men jeg føler meg rimelig sikker på at påstanden er riktig.
    Hvis du er uenig hadde det vært veldig fint om du kunne forklare hvorfor, da har vi nemlig det vi kaller en diskusjon

Dette er forresten verdens beste headset, å kjøpe noe dyrere er bare tull.
    Og siden du sikkert ikke har prøvd akkurat dette headsettet kan du bare glemme å fortelle meg at det er feil?
    Eller har du grunn til å tro at det ikke stemmer allikevel?

Sånn i tilfelle du ikke oppfatter det, så er det en del sarkasme i dette innlegget.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg anbefaler deg å vurdere andres anlegg uten bruk av tastatur og diskusjon, m.a.o. kom deg opp av kontorstolen og besøk andre lyd og bilde-entusiaster. Det er veldig lærerikt, og er vi heldige så får kanskje ekspertholdingen din seg en liten knekk også.
    Poenget i mitt innlegg var nøyaktig det samme, men jeg formulerte meg tydeligvis dårlig.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    da er jo rommet den store slemme ulven hos deg ? regner med du har utstyr som klarer å fylle 50kvm i utganspunktet selvfølgelig
    da kan nok eq være siste lille piffen som hjelper deg billigst mulig helt klart, men tidligere i tråden ble det slengt ut kommentarer om rom som er bygd fra bunnen av for lyd og i slike rom har jo ikke eq noe annen betydning enn å skjule den dårlige kvaliteten i utstyret i tilfelle
    Men hvor mange av oss har rom som er bygget fra bunnen av for lyd? Og selv da kommer du ikke nødvendigvis 100% i mål uten EQ.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    hvis du via oppsettet ditt klarer å gjennskape god vinyl lyd så er jeg påskeharen :-D
    Så bra, jeg er fysen på noen sjokoladeegg!
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra, jeg er fysen på noen sjokoladeegg!

det skjønner jeg godt, men vinylegg er jeg tom for

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor mange av oss har rom som er bygget fra bunnen av for lyd? Og selv da kommer du ikke nødvendigvis 100% i mål uten EQ.

joda, er rommet bygget for lyd er kvasi eq overflødig , ikke mange har det men du har jo brukt argumenter for lydtilpassa rom tidligere i tråden
    rk i pioner lx81 på 804 er ikke lik fantastisk lyd ihvertfall, men en stereo forsterker av kaliber så vil du kunne finne ut av at det bor mer i de ht enn det du klarer å tyne ut med receiver og eq

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Nå er vel bassorådet kun en 1% av selvelydbildet? Jeg er vel mere opptatt av at det meste skal låte mest mulig naturlig, og ikke på imponator-vis, med klar diskantgjengivelse (med mangel på utklingning). hvis det er mangler vil alltid RK tilføre mere av det den mener mangler. Og så kjøre det ut i en signaldel som den også prøver å kompensere på. Høres sikkert bra ut for en rocker med store akustikkproblemer, analogt i mine ører? Nix..
    Nå er det plutselig du som blir teknisk? Selv om bassen bare er 1% av frekvensområdet i antall hz, så har det nok mye mer enn 1% å si for hvordan du oppfatter lydkvaliteten, det tror jeg nok du vet selv også. Det interessante med bass er at det sterkt påvirker hvordan du opplever resten av lyden. Folk som ønsker "varmere mellomtone" eller synes "diskanten låter skarpt" kan godt være mennesker som egentlig har problemer i bassområdet.

Jeg kan forøvrig forsikre deg om at anlegget mitt låter mer analogt med EQ aktivert enn uten. Stort sett samtlige rom har nemlig ujevn bassrespons grunnet stående bølger, og stort sett samtlige transistoranlegg har for lite bass.

Det høres på mange ut som om det er en eller annen magisk komponent ute og går f.eks i platespillere, men analogt utstyr er nok dessverre (eller heldigvis) bygget på teknologi det også. Begrenset frekvensrespons i toppen, litt ekstra puff i bassen og harmonisk forvrengning gir det mange mener er godlyden, og det er naturligvis ingenting galt i det.
    --
    Thorbjørn

Side 13 av 35 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •