Surround vs Stereo - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 35 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 695
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Kommentar til det siste avsnittet ditt:

Jeg er stikk motsatt oppfatning, jeg er møkklei alt pjattet og krims kramset som omkranser hifiverden. Subutgang og korrigering av rom? Hvor i all verden er sjarmen her? Mulig jeg er ekstremt konservativ, men isåfall får det bare være. For meg er det ingenting som er mer tilfredstillende enn å høre musikk på et godt stereoanlegg bestående av signalkilde, 2 kanals forsterker og 2 høyttalere. Ikke noe innstillinger, ingen kalibrering, ingen korrigering av rom, ingen oppdatering av firmware osv osv osv.

For meg er musikk/hifi like mye følelser som matematiske specs og alskens mulige innstillinger. Og der er et klassisk godt og ikke minst good looking stereoanlegg uslåelig.

her må jeg si meg enig i mye , godt å høre hva utstyret presterer helt uten hjelp av en eq

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Vel, skal vi være pinlig korrekte har min påstand vært at forskjellene er minimale, og det står jeg for. Vil også poengtere at jeg har diskutert forsterkere i klassen 15-40,000.

Gilmour har i mange innlegg påstått at forskjellen er svært stor, jeg fastholder at det er tull og tøys. Samtidig har det blitt sagt at en stereoforsterker til 8-10,000 spiller like bra som en surroundforsterker til 15,000 - og den har jeg ingen problemer med. Min oppfatning er nemlig at stereoforsterkere flest i klassen 10,000 spiller svært bra.

Et annet poeng som tydeligvis er tapt i oversettelsen her er at surroundreceivere gir deg muligheter til å korrigere rommet, noe som spesielt i bassen gjør et langt større utslag enn forskjellene dere diskuterer. Om jeg så skulle satt opp et rent stereooppsett kunne det ikke falt meg inn i måneskinn å kjøpe en stereoforsterker uten dedikert subutgang og mulighet for EQ. Da måtte jeg i såfall kjøpt en dedikert equalizer i tilegg og koblet til.

nå er det jo slått fast i andre tråder her på forumet at rk på de fleste receivere egentlig suger big time

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    her må jeg si meg enig i mye , godt å høre hva utstyret presterer helt uten hjelp av en eq
    Jeg har annlegget i en stue på ca. 50m2, og det låt ikke bra. Subwoofer, med innebygget eq for hele frekvensområdet løste problemene, og ga meg det lydbildet jeg savnet. Oppgraderingen med denne subben med eq var det klart størtste oppgradering jeg har gjordt, og det var langt fra den dyreste.

Hadde jeg skulle gjordt alt på nytt, så hadde jeg startet her, da eq delen her er den klart viktigste bestandelen i å få mitt annlegg til å låte slik jeg ønsker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Men det har ikke noe med best lyd å gjøre, at du liker denne lyden best har mye mer med dine følelser rundt disse produktene å gjøre en det som virkelig kommer ut av høytalerne.
    Det er her jeg stusser litt på elektro-freakene i denne tråden - at man kan sette ord på hva som er best lissm... :-)

Egentlig handler denne tråden om et tema som jeg ikke forstår kan være noe annet enn individuelt ??

Noen synes rom-kalibrering, o.l. veier opp å gjør ting bedre enn en stereoforsterker i samme prisklasse, mens andre ikke gjør det...?

Eller beviser slike målinger som vist at dette faktisk er fakta...? :-D

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eksakt ja! Glad for at noen deler mine forvaklede konservative syn også ;-)

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva gjør en "billig" EQ/RK med mikrodynamikk i lydbildet?
    Og ingen skal fortelle meg at denne delen av en middels priset receiver er veldig påkostet!
    Jeg er ikke så konservativ at jeg ikke kan tenke meg å prøve EQ/RK, men å putte inn en til et par tusen som egentlig er bygget for å håndtere surround? (For denne ene delen av en receiver kan jo umulig være stort mer enn 15-20% av kostnaden)
    Nei, tror ikke det, kunne godt ha tenkt meg å prøvd en stereo-pre med innebygget EQ/RK, er ikke fremmed for at dette kan gjøre positive ting med lydbildet, spesielt hvis man ikke har frihet til å tune rommet.
    Men, og dette er et stort men; En EQ/RK blir en veldig viktig del av anlegget da den skal prosessere all lyd og korrigere for høyttalernes kurver og rommet, du kan jo nesten si at den vil være den nye hoved-enheten hva lyd angår, og da blir det for meg litt vanskelig å tro at en dippedutt til et par tusenlapper skal gjøre en god nok jobb til å forbedre lyden i et anlegg til 100K.
    At det kan gjøre positive ting for frekvenskurven tviler jeg ikke på, men at den skal være bra nok til å bevare alt annet i samme kvalitet?

Jeg er ikke ekspert på slikt, men jeg tviler HARDT!

Når det gjelder vinyl spesielt og målemafian generelt; Jeg driter syltynt i hva dere kan måle og hva som er best på papiret, utover at det er en grei pekepinn må man fortsatt høre selv.
    Kurver og målinger er ikke alt, har ikke sett noen målinger som forteller hvor oppløst og detaljert et lydbilde er, det blir bare teori....
    Målemafian påstår hardnakket at cd banker vinyl på alle punkter, men det er ganske mange andre enn meg som foretrekker lyden fra vinyl framfor lyden fra cd, og det er forumsider opp ned og i mente om hvorfor det er sånn.
    Jeg trenger ingen forklaring som forteller meg hvorfor det er "feil" at jeg foretrekker vinyl, jeg konstanterer at sånn er det, og så koser jeg meg med vinyl.....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt dette er jo helt flott, du koser deg med sjarm og nostalgi. Men det har ikke noe med best lyd å gjøre, at du liker denne lyden best har mye mer med dine følelser rundt disse produktene å gjøre en det som virkelig kommer ut av høytalerne. Derfor er jo menneskehjernen så flott, den lager virkeligheten om til hva du føler den skal være.

På denne bakgrunnen så kan vi jo også slå fast at alle dine tilbakemeldinger angående lytteerfaringer er sterk farget og lite å stole på.
    Men det er jo akkurat derfor diskusjoner blir så vanskelige, "best lyd" er subjektivt og individuelt.
    Angående oppegående kassettspillere kan selv de være vanskelige å detektere kontra en cd spiller i blindtest men ryktet er at det er et dårligt medium, derfor må lyden være dårlig.
    Skjønner bare ikke at om noen er lykkelige med den lyden de har, da bare MÅ andre påpeke at det må suge! Hva er det for noe?
    RK er et tveegget sverd, noen virker dårligt, andre bra, lykkelige er de der har et rom hvor tiltak ikke trengs, men når jeg ser avvik på +/- 30 db, da falder all prat om utstyrets kvaliteter til gulvet for min del.
    Man får høyttalere med innebygget romkorreksjon idag, men det er lite kjent.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La en ting være klinkende klart: Jeg vil ha meg frabedt at du spytter ut påstander om hva jeg har hørt og ikke har hørt, om hvilke type rom jeg har lyttet i musikk osv. Det er grenseløst frekt og upassende da du ikke innehar noe som helst kjennskap til mine lytterfaringer gjennom 15-20 år som musikk/hifiinteressert.
    Vel, du stiller deg jo lagelig til for hugg når du sier at du liker et ukorrigert anlegg og et ukorrigert rom best. Det er ingen som gjør det.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hybris:

Videre så får jeg følelsen av at musikk er kun tall og formler for deg, ikke følelser og sjarm. At du glatt avfeier både vinyl og gode gamle stereoanlegg uten alskens kalibreringer, innstillinger og annet teknisk fjas gir sterke indikasjoner på dette.
    Med en gang noen legger ut en graf så er man en teoretiker som ikke liker musikk. Fin generalisering.

Hvis du leser innleggene mine så har jeg på ingen måte avfeid vinyl, og har selv eid fem-seks forskjellige platespillere over en 10-15 års periode, men den siste forsvant ut døren for 5-6 år siden, og kommer ikke tilbake igjen. Lydmessig er det ingenting å hente der.

Det er ikke slik at det ikke går an å få god lyd i vinyl, men det er ingenting i vinylmediet i seg selv som ikke lar seg gjenskape digitalt.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er jo en diskusjon fra 70 tallet (ihvertfall) angående eq, rom er jo greit å fikse best mulig men at man må ha eq / rk på stereolyd er jeg ikke helt enig i ihvertfall, på film er det veldig kjærkomment
    skulle jeg gått for en slik løsning hvor eq er det sentrale i hele filosofien så hadde jeg vel kjøet en receiver + ett rotel digital effekttrinn for eq redder jo alt inn uansett :twisted:
    EQ er en forutsetning for å få korrekt gjengivelse i bassområdet (grafen ovenfor viser det relativt tydelig). De fleste koser seg selvfølgelig storveis uten, men de hadde fått enda bedre lyd med. Og det er det oppriktig synd at så mange går glipp av. Forskjellen fra 70tallet og i dag er at man nå kan kjøre EQ tapsfritt i det digitale domene, så reduksjon i lydkvalitet er ikke lenger et tema.

Selv en AD/DA-konvertering for å foreta EQ er forøvrig ikke noe problem kvalitetsmessig i bassområdet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er det jo slått fast i andre tråder her på forumet at rk på de fleste receivere egentlig suger big time
    Jeg vil gjerne presisere at jeg IKKE bruker den automatiske romkorreksjonen i Pioneeren, jeg har justert inn EQen manuelt, og bruker en egen boks spesifikt laget for formålet (Antimode 8033) til å korrigere bassen.

EQ over typ 200hz kan etter min erfaring kun brukes til relativt brede og forsiktige korrigeringer, og automatisk romkorreksjon har endel å hente enda. I høyere frekvenser er plassering av høyttalere og akustisk tilpasning av rommet som gjelder. Men de ivrigste i denne tråden fnyser jo til og med av akustiske tiltak, så da er det vel egentlig bare å gi opp å komme igjennom...
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Men det er jo akkurat derfor diskusjoner blir så vanskelige, "best lyd" er subjektivt og individuelt.
    Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg skulle ønske at teknologien var kommet så langt at vi kunne sende lyden vi har rommet over til hverandre som lydfiler, slik at man faktisk kunne presentere den lyden man har hjemme til hverandre. Det blir håpløst å diskutere når alle tror den lyden de har i sin egen stue låter best, uten å ha mulighet til å høre alternativet.

Forøvrig har Harman gjort en rekke tester hvor det viser seg at den høyttaleren/det anlegget med jevnest frekvensrespons er det folk flest oppfatter som "best". Så hvis man tar bort alle påvirkninger (kjennskap til hva man lytter til, etc) - så ønsker vi alle egentlig en relativt nøytral høyttaler med god og jevn frekvensrespons.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg skulle ønske at teknologien var kommet så langt at vi kunne sende lyden vi har rommet over til hverandre som lydfiler, slik at man faktisk kunne presentere den lyden man har hjemme til hverandre. Det blir håpløst å diskutere når alle tror den lyden de har i sin egen stue låter best, uten å ha mulighet til å høre alternativet.
    Jeg anbefaler deg å vurdere andres anlegg uten bruk av tastatur og diskusjon, m.a.o. kom deg opp av kontorstolen og besøk andre lyd og bilde-entusiaster. Det er veldig lærerikt, og er vi heldige så får kanskje ekspertholdingen din seg en liten knekk også.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Og hva gjør en "billig" EQ/RK med mikrodynamikk i lydbildet?
    Og ingen skal fortelle meg at denne delen av en middels priset receiver er veldig påkostet!
    Jeg er ikke så konservativ at jeg ikke kan tenke meg å prøve EQ/RK, men å putte inn en til et par tusen som egentlig er bygget for å håndtere surround? (For denne ene delen av en receiver kan jo umulig være stort mer enn 15-20% av kostnaden)
    Nei, tror ikke det, kunne godt ha tenkt meg å prøvd en stereo-pre med innebygget EQ/RK, er ikke fremmed for at dette kan gjøre positive ting med lydbildet, spesielt hvis man ikke har frihet til å tune rommet.
    Men, og dette er et stort men; En EQ/RK blir en veldig viktig del av anlegget da den skal prosessere all lyd og korrigere for høyttalernes kurver og rommet, du kan jo nesten si at den vil være den nye hoved-enheten hva lyd angår, og da blir det for meg litt vanskelig å tro at en dippedutt til et par tusenlapper skal gjøre en god nok jobb til å forbedre lyden i et anlegg til 100K.
    At det kan gjøre positive ting for frekvenskurven tviler jeg ikke på, men at den skal være bra nok til å bevare alt annet i samme kvalitet?

Jeg er ikke ekspert på slikt, men jeg tviler HARDT!

Når det gjelder vinyl spesielt og målemafian generelt; Jeg driter syltynt i hva dere kan måle og hva som er best på papiret, utover at det er en grei pekepinn må man fortsatt høre selv.
    Kurver og målinger er ikke alt, har ikke sett noen målinger som forteller hvor oppløst og detaljert et lydbilde er, det blir bare teori....
    Målemafian påstår hardnakket at cd banker vinyl på alle punkter, men det er ganske mange andre enn meg som foretrekker lyden fra vinyl framfor lyden fra cd, og det er forumsider opp ned og i mente om hvorfor det er sånn.
    Jeg trenger ingen forklaring som forteller meg hvorfor det er "feil" at jeg foretrekker vinyl, jeg konstanterer at sånn er det, og så koser jeg meg med vinyl.....
    Fint at du deler dine meninger/synsinger om rk! Som du aldrig har prøvd!
    Meningsløst innlegg..

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Fint at du deler dine meninger/synsinger om rk! Som du aldrig har prøvd!
    Meningsløst innlegg..
    Fint at du viser at du er utrolig arrogant og tror du veit alt, for eksempel hva jeg har prøvd.....
    At jeg foretrekker stereo betyr ikke at jeg aldri har hatt noe annet eller vært borti noe annet veit du, men nei, jeg har aldri hatt EQ/RK i et dedikert STEREO-anlegg.
    Det jeg kunne tenkt meg å prøve er en DeqX for å se hva den ville gjort med lyden, men ifølge deg er sikkert EQ og RK i en gjennomsnittlig receiver like bra, ikke sant?
    Det jeg har litt erfaring med er prosessorer, limitere, gater, klang og EQ i pa-sammenheng, og en ting jeg har lært er at alle komponenter som skal gjøre noe med lyd gjør litt mer enn de skal, de påvirker lyden utover akkurat det bittelille området de skal, og jo billigere de er jo større er denne faktoren.

Det virker som om noen må forsvare receivere med nebb og klør for å forsvare lyden i eget anlegg her, men da har dere misforstått poenget!
    Jeg har aldri sagt at en receiver ikke kan gjøre en god jobb i stereo, har du et surround-anlegg til 100k låter det selvfølgelig dritbra i stereo også, påstanden her er at en stereo-forsterker spiller bedre ( i stereo ) pr krone enn en receiver!

Og du, når vi snakker om meningsløse innlegg; Hva tilførte du i debatten med ditt?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg anbefaler deg å lytte til andres anlegg uten bruk av tastatur og diskusjon, m.a.o. kom deg opp av kontorstolen og besøk andre andre lyd og bilde entusiaster. Det er veldig lærerikt, og er vi heldige så får kanskje ekspertholdingen din en liten knekk også.

Pluss 2, noen har frekkhetens nådegave det er det ingen tvil om.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Det virker som om noen må forsvare receivere med nebb og klør for å forsvare lyden i eget anlegg her, men da har dere misforstått poenget!
    Jeg har aldri sagt at en receiver ikke kan gjøre en god jobb i stereo, har du et surround-anlegg til 100k låter det selvfølgelig dritbra i stereo også, påstanden her er at en stereo-forsterker spiller bedre ( i stereo ) pr krone enn en receiver!

Og du, når vi snakker om meningsløse innlegg; Hva tilførte du i debatten med ditt?

Meget relevant poeng som jeg kan skrive under på uten problemer. Som du selv sier så låter selvsagt et surround anlegg til 100 lapper godt i stereo, men det er heller ikke casen i tråden. At det er folk i denne tråden som sliter med å innrømme at de ville fått mer og bedre lyd pr krone med stereo istedet for surroundreceiver er hevet over enhver tvil. Stoltheten sitter grisehardt i for enkelte.

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye krangletråder her inne nå for tiden, noen som husker tråden "Hva skjer med oss for tiden"? Søk den opp.:roll:

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corleone
    Mye krangletråder her inne nå for tiden, noen som husker tråden "Hva skjer med oss for tiden"? Søk den opp.:roll:
    Det er jo krangletrådene som er morsomme, full harmoni har jo ikke noe for seg.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo krangletrådene som er morsomme, full harmoni har jo ikke noe for seg.

Jeg er i utgangspunktet enig i at det er underholdning med krangletråder, dog innen rimelighetens grenser. Når Hybris begynner å fantasere fritt om hva jeg har lyttet til og ikke lyttet til i min 15 årige "karriere" som musikk og hifiinteressert går det over grensen for min del.

Side 12 av 35 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •