Surround vs Stereo - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 35 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 695
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Interessant diskusjon...

Dette er en interessant diskusjon.

Hva med det beste fra to verdener?

1. Surround forsterker med effektforsterker til frontene på film.
    2. Effektforsterkeren til frontene er en integrert stereo forsterker som brukes som eneste forsterker og har musikk avspilleren tilkoblet.

Da vil man få surround når man ønsker det og stereo når man ønsker det til de samme fronthøytalerne, eller hva?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Og der kom det en skjult innrømmelse: Du hadde sikkert fått litt bedre lyd hvis du hadde kjøpt en stereoforsterker, men da hadde du hatt 3 døde høyttalere....ja...
    FORDI DU VIL HA SURROUND!
    Men nå har jo hele diskusjonen her gått på hvordan ting spiller i STEREO, og du har hardnakket benektet at det, i stereo, hadde vært en fordel med en stereoforsterker!
    Det du kaller litt bedre kan for andre være helt avgjørende, det kommer an på hva man er ute etter...
    Ingen av oss som har påstått at en surround-receiver er nødt til å låte dritt i stereo, bare at en stereo-forsterker vil låte bedre til samme pris! (Ja, man kan sikkert finne enkeltunntak)
    10 sider...phew....
    Vel, skal vi være pinlig korrekte har min påstand vært at forskjellene er minimale, og det står jeg for. Vil også poengtere at jeg har diskutert forsterkere i klassen 15-40,000.

Gilmour har i mange innlegg påstått at forskjellen er svært stor, jeg fastholder at det er tull og tøys. Samtidig har det blitt sagt at en stereoforsterker til 8-10,000 spiller like bra som en surroundforsterker til 15,000 - og den har jeg ingen problemer med. Min oppfatning er nemlig at stereoforsterkere flest i klassen 10,000 spiller svært bra.

Et annet poeng som tydeligvis er tapt i oversettelsen her er at surroundreceivere gir deg muligheter til å korrigere rommet, noe som spesielt i bassen gjør et langt større utslag enn forskjellene dere diskuterer. Om jeg så skulle satt opp et rent stereooppsett kunne det ikke falt meg inn i måneskinn å kjøpe en stereoforsterker uten dedikert subutgang og mulighet for EQ. Da måtte jeg i såfall kjøpt en dedikert equalizer i tilegg og koblet til.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Et annet poeng som tydeligvis er tapt i oversettelsen her er at surroundreceivere gir deg muligheter til å korrigere rommet, noe som spesielt i bassen gjør et langt større utslag enn forskjellene dere diskuterer. Om jeg så skulle satt opp et rent stereooppsett kunne det ikke falt meg inn i måneskinn å kjøpe en stereoforsterker uten dedikert subutgang og mulighet for EQ. Da måtte jeg i såfall kjøpt en dedikert equalizer i tilegg og koblet til.
    For å jobbe med plassering og akustiske tiltak istedet ekke no du gidder ? ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    For å jobbe med plassering og akustiske tiltak istedet ekke no du gidder ? ;-)
    Begge deler er naturligvis også gjort, men som du sikkert vet er ikke akustisk tlipasning av rommet for å løse utfordringer under 100hz gjennomførbart i praksis i en vanlig stue. moderne EQ-produkter som også jobber med tid/fase gjør forøvrig en svært god jobb i dette området.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, skal vi være pinlig korrekte har min påstand vært at forskjellene er minimale, og det står jeg for. Vil også poengtere at jeg har diskutert forsterkere i klassen 15-40,000.

Gilmour har i mange innlegg påstått at forskjellen er svært stor, jeg fastholder at det er tull og tøys. Samtidig har det blitt sagt at en stereoforsterker til 8-10,000 spiller like bra som en surroundforsterker til 15,000 - og den har jeg ingen problemer med. Min oppfatning er nemlig at stereoforsterkere flest i klassen 10,000 spiller svært bra.

Kommentar til det siste avsnittet ditt:

Jeg er stikk motsatt oppfatning, jeg er møkklei alt pjattet og krims kramset som omkranser hifiverden. Subutgang og korrigering av rom? Hvor i all verden er sjarmen her? Mulig jeg er ekstremt konservativ, men isåfall får det bare være. For meg er det ingenting som er mer tilfredstillende enn å høre musikk på et godt stereoanlegg bestående av signalkilde, 2 kanals forsterker og 2 høyttalere. Ikke noe innstillinger, ingen kalibrering, ingen korrigering av rom, ingen oppdatering av firmware osv osv osv.

For meg er musikk/hifi like mye følelser som matematiske specs og alskens mulige innstillinger. Og der er et klassisk godt og ikke minst good looking stereoanlegg uslåelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er når du ommøblerer stuen for å integrere lyden best mulig du virkelig kan kalle deg entusiast... Ødelegge lyden som profesjonelle produsenter har mikset med elektroniske duppeditter a gitt... ;-)

Er vel en grunn til at folk sier vinyl overgår cd og annen digital musikk en lang gang...? :-)

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er når du ommøblerer stuen for å integrere lyden best mulig du virkelig kan kalle deg entusiast...
    ..og single :wink:

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er når du ommøblerer stuen for å integrere lyden best mulig du virkelig kan kalle deg entusiast... Ødelegge lyden som profesjonelle produsenter har mikset med elektroniske duppeditter a gitt... ;-)

Er vel en grunn til at folk sier vinyl overgår cd og annen digital musikk en lang gang...? :-)

Jepp, tingen med vinyl er at det for mange representerer tonnevis med sjarm som man ikke kan kjøpe for penger. Noe av det samme er casen mtp stereoanlegg for min del. Jeg tilter nesten av alle innstillinger og pjatt som må utføres på dagens hjemmekinoprodukter, og det er en av grunnene til at jeg holder meg langt unna. Å legge i en skive i spilleren og vite at den er i de beste hender, ikke påvirket av alskens innstillinger, kalibrering osv er en vanvittig tilfredsstillende følelse i seg selv for min del.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gilmour

Eneste grunnen til at du mener ingenting er mer tilfredsstillende enn et ukalibrert anlegg i et ukorrigert rom må være at du aldri har hørt et anlegg med riktig kalibrert bass. Og du har helt tydelig aldri vært i et rom som er bygget fra bunn av til å være stereo- eller hjemmekinorom.

Så da får du kose deg, så skal jeg sitte her kjede meg med et anlegg som spiller med perfekt bassrespons ned til 20-25hz ved referansenivå. Et bassfundament uten peaker / roommodes som ødelegger bassgjengivelsen har bare så utrolig mye mer å si for oppfattet lydkvalitet enn alt dette snikksnakket.

Det er helt fantastisk at EQ endelig begynner å bli stuerent, at noen ønsker seg tilbake til tiden før dette er for meg uforståelig. Dere går glipp av noe stort.

Mens dere hører på den grønne kurven her, koser jeg meg med den gule. Hver sin smak sier jeg bare.

--
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er ingenting som et format med en dynamisk rekkevidde som en gammel kassettspiller, en frekvensrespons som med litt flaks går til 15-16khz og et støygulv som er helt på tur. Går digital musikk en høy gang på alle måter. Eller ikke.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste grunnen til at du mener ingenting er mer tilfredsstillende enn et ukalibrert anlegg i et ukorrigert rom må være at du aldri har hørt et anlegg med riktig kalibrert bass. Og du har helt tydelig aldri vært i et rom som er bygget fra bunn av til å være stereo- eller hjemmekinorom.
    Igjen vil jeg påpeke at jeg ikke mener noe som helst i denne tråden... ;-)
    Men hva er "riktig kalibrert bass" ? Finnes det virkelig et fasitsvar på det ?
    Og er det fasitsvar på at cd er bedre enn vinyl, eller vica versa ?

(Håper du catcher poenget, man... ;-) )

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen vil jeg påpeke at jeg ikke mener noe som helst i denne tråden... ;-)
    Men hva er "riktig kalibrert bass" ? Finnes det virkelig et fasitsvar på det ?
    Og er det fasitsvar på at cd er bedre enn vinyl, eller vica versa ?

(Håper du catcher poenget, man... ;-) )
    Riktig kalibrert bass er en jevn (og da mener jeg ikke nødvendigvis jevn som i frekvensflat, snarere tvert i mot) bassrespons som gir et lydbilde som oppfattes nøytralt uten å fokusere på enkelte frekvensområder. Hvor mye bass man ønsker er naturligvis opp til hver enkelt (selv om tester viser at dette er svært sammenfallende hos de fleste av oss), men det er nok ingen der ute som mener at en ujevn bassrespons låter riktig, muligens untatt de som skrur anlegg i russebusser.

Alle i vanlige stuer har en relativt stor peak et eller flere steder mellom 30 og 100hz grunnet stående bølger i rommet, og disse gjør dessverre en svært god jobb hva gjelder å mudre til lydbildet i bassen, og dermed også hele resten av frekvensområdet. Den grønne kurven i grafen jeg postet ovenfor er jo et godt eksempel, med en kjempepeak som topper ved 45hz. Alt låter ryddigere når bassen låter rett. Med de to kurvene ovenfor låter anlegget ekstremt forskjellig.

Det er ikke mye tvil om at CD og andre digitale medier har en bedre forutsetning for å gjengi høy lydkvalitet enn vinyl, men hva som låter best for lytteren er påvirket av en rekke andre faktorer. CD har bedre dynamikk og bedre frekvensrespons enn vinyl, men det er ikke ensbetydende med at en cdspiller alltid låter bedre enn en platespiller.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig kalibrert bass er en jevn (og da mener jeg ikke nødvendigvis jevn som i frekvensflat, snarere tvert i mot) bassrespons som gir et lydbilde som oppfattes nøytralt uten å fokusere på enkelte frekvensområder. Hvor mye bass man ønsker er naturligvis opp til hver enkelt (selv om tester viser at dette er svært sammenfallende hos de fleste av oss), men det er nok ingen der ute som mener at en ujevn bassrespons låter riktig, muligens untatt de som skrur anlegg i russebusser.

Alle i vanlige stuer har en relativt stor peak et eller flere steder mellom 30 og 100hz grunnet stående bølger i rommet, og disse gjør dessverre en svært god jobb hva gjelder å mudre til lydbildet i bassen, og dermed også hele resten av frekvensområdet. Den grønne kurven i grafen jeg postet ovenfor er jo et godt eksempel, med en kjempepeak som topper ved 45hz. Alt låter ryddigere når bassen låter rett. Med de to kurvene ovenfor låter anlegget ekstremt forskjellig.

Det er ikke mye tvil om at CD og andre digitale medier har en bedre forutsetning for å gjengi høy lydkvalitet enn vinyl, men hva som låter best for lytteren er påvirket av en rekke andre faktorer. CD har bedre dynamikk og bedre frekvensrespons enn vinyl, men det er ikke ensbetydende med at en cdspiller alltid låter bedre enn en platespiller.

det er svært delte meninger på det området , angående cd spiller mot vinyl, en god vinylrigg knekker ryggen på det meste av cdspillere glatt i mine øyne og ører
    cd har ikke automatisk bedre dynamikk og frekvensrespons selv om de tørre faktaene på paoiret skulle tilsi det

finnes gode cd spillere og gode vinyl spillere, man får bruke øra å se hva som kan passe, liker man analog lyd er jo valget lett

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hybris, du var jo innom tråden her http://avforum.no/forum/kalibrering-...et-100-hz.html
    Her snakker vi avvik!
    Nuvel, vinyl er elsket pga den analoge lyd, forvrenging, lavt s/n ratio osv osv, men det lyder bra fordi øret liker sånt. Bruker selv kassettspilleren mer enn musikken på harddisken, men Spotify bruker jeg ganske mye.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så da får du kose deg, så skal jeg sitte her kjede meg med et anlegg som spiller med perfekt bassrespons ned til 20-25hz ved referansenivå. Et bassfundament uten peaker / roommodes som ødelegger bassgjengivelsen har bare så utrolig mye mer å si for oppfattet lydkvalitet enn alt dette snikksnakket.

Det er helt fantastisk at EQ endelig begynner å bli stuerent, at noen ønsker seg tilbake til tiden før dette er for meg uforståelig. Dere går glipp av noe stort.

Mens dere hører på den grønne kurven her, koser jeg meg med den gule. Hver sin smak sier jeg bare.

La en ting være klinkende klart: Jeg vil ha meg frabedt at du spytter ut påstander om hva jeg har hørt og ikke har hørt, om hvilke type rom jeg har lyttet i musikk osv. Det er grenseløst frekt og upassende da du ikke innehar noe som helst kjennskap til mine lytterfaringer gjennom 15-20 år som musikk/hifiinteressert.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kamikazee
    Dette er en interessant diskusjon.

Hva med det beste fra to verdener?

1. Surround forsterker med effektforsterker til frontene på film.
    2. Effektforsterkeren til frontene er en integrert stereo forsterker som brukes som eneste forsterker og har musikk avspilleren tilkoblet.

Da vil man få surround når man ønsker det og stereo når man ønsker det til de samme fronthøytalerne, eller hva?
    Ja, find en integrert forsterker med prosessorinngang der matcher dine høyttalere.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hybris:

Videre så får jeg følelsen av at musikk er kun tall og formler for deg, ikke følelser og sjarm. At du glatt avfeier både vinyl og gode gamle stereoanlegg uten alskens kalibreringer, innstillinger og annet teknisk fjas gir sterke indikasjoner på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dette er jo en diskusjon fra 70 tallet (ihvertfall) angående eq, rom er jo greit å fikse best mulig men at man må ha eq / rk på stereolyd er jeg ikke helt enig i ihvertfall, på film er det veldig kjærkomment
    skulle jeg gått for en slik løsning hvor eq er det sentrale i hele filosofien så hadde jeg vel kjøet en receiver + ett rotel digital effekttrinn for eq redder jo alt inn uansett :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hybris, du var jo innom tråden her http://avforum.no/forum/kalibrering-...et-100-hz.html
    Her snakker vi avvik!
    Nuvel, vinyl er elsket pga den analoge lyd, forvrenging, lavt s/n ratio osv osv, men det lyder bra fordi øret liker sånt. Bruker selv kassettspilleren mer enn musikken på harddisken, men Spotify bruker jeg ganske mye.

viktig poeng det der , at øra faktisk liker det det hører

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jepp, tingen med vinyl er at det for mange representerer tonnevis med sjarm som man ikke kan kjøpe for penger. Noe av det samme er casen mtp stereoanlegg for min del. Jeg tilter nesten av alle innstillinger og pjatt som må utføres på dagens hjemmekinoprodukter, og det er en av grunnene til at jeg holder meg langt unna. Å legge i en skive i spilleren og vite at den er i de beste hender, ikke påvirket av alskens innstillinger, kalibrering osv er en vanvittig tilfredsstillende følelse i seg selv for min del.
    Alt dette er jo helt flott, du koser deg med sjarm og nostalgi. Men det har ikke noe med best lyd å gjøre, at du liker denne lyden best har mye mer med dine følelser rundt disse produktene å gjøre en det som virkelig kommer ut av høytalerne. Derfor er jo menneskehjernen så flott, den lager virkeligheten om til hva du føler den skal være.

På denne bakgrunnen så kan vi jo også slå fast at alle dine tilbakemeldinger angående lytteerfaringer er sterk farget og lite å stole på.

Side 11 av 35 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •