Surround vs Stereo - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 35 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 695
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En i utgangspunktet interessant diskusjon, og litt aktuelt for meg da jeg står å vipper mellom å kjøpe meg en av7005 prossessor eller en musical fidelity m6pre med prossessor inngang. Jeg er meget itvil om jeg skal gjøre.

Per i dag har jeg en onkyo 708 og effektforsterker, samt en ren stereo pre som jeg bruker på musikk - og i mine ører låter utvilsomt min 20 år gamle pre bedre enn 708 (må sies at pre'en den gangen kostet ca 20k, mens 708 er jo vesentlig billigere). Men hva som er "best" idag, vet jeg ikke.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    En i utgangspunktet interessant diskusjon, og litt aktuelt for meg da jeg står å vipper mellom å kjøpe meg en av7005 prossessor eller en musical fidelity m6pre med prossessor inngang. Jeg er meget itvil om jeg skal gjøre.

Per i dag har jeg en onkyo 708 og effektforsterker, samt en ren stereo pre som jeg bruker på musikk - og i mine ører låter utvilsomt min 20 år gamle pre bedre enn 708 (må sies at pre'en den gangen kostet ca 20k, mens 708 er jo vesentlig billigere). Men hva som er "best" idag, vet jeg ikke.

Artig å høre at du finner trådens problemstilling interessant, men tviler på om du har blitt noe klokere av sparringen som har foregått over mange innlegg her, hehe

Men fra spøk til Halvor: Jeg anbefaler deg å bruke tid på beslutningen så vil magefølelsen etterhvert vokse seg frem. Og da gjelder det å stole på magefølelsen og være ærlig med seg selv om hva man egentlig ønsker. Gjør man dette blir man som oftest fornøyd også.Mine 2 cent:-D

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Litt deilig å vite at forsterkerne er skikkelige saker da Gjelder seff høyttalere også, men det er jo slik at mange av de rimelige høyttalerne trenger skikkelige forsterkere for å glimre.
    Ja har jo testa noen budsjetthøyttalere på forsterkeri med high-end ambisjoner og det luktet det svidd av God dempefaktor skal aldri undervurderes

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Men dette vil du ikke klare å få til samme prisen. For å kompensere må du har mindre motor og da snakker du egentlig mot deg selv igjen. Regner da motor som strømforskyning.
    Alle disse sammenligningene blir jo ganske unøyaktige, men en BMW med mindre motor har jo fortsatt de samme kjøreegenskapene, man kan bare ikke kjøre like fort (spille like høyt).

Nå har jeg personlig gleden av en relativt strømsterk forsterker, og har i tillegg kuttet fronthøyttalerne ved 80hz for ytterligere å avlaste forsterkeren. Subben har jo sin egen 300W forsterker å kose seg med.

Så det er jo ikke slik at jeg fnyser av effekt, tvert i mot er det viktig å ha nok kraft til å drive høyttalerne sine (tror jeg har sagt det mange ganger i både denne og andre diskusjoner). Det jeg er mer skeptisk til er hvor stor forskjellen på lydKVALITETEN faktisk er såfremt alle forsterkere som sammenlignes spiller innenfor sitt normale virkeområde, altså at de IKKE utsettes for mer last enn de håndterer EFFEKTmessig.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Alle disse sammenligningene blir jo ganske unøyaktige, men en BMW med mindre motor har jo fortsatt de samme kjøreegenskapene, man kan bare ikke kjøre like fort (spille like høyt).

.

Feil. Kjøreegenskapene forblir _ikke_ de samme med mindre motor. Både akkselerasjonsevne,kjøreglede,forbikjøringsevne osv blir svekket med en mindre motor. Forøvrig syns jeg tvert imot at både denne og min pizzaanalogi er meget presise når det kommer til å illustrere poenget.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Denne tråden er preget av folk som har valgt surroundbokser og som ikke er istand til å innrømme at de ville fått bedre lyd pr krone hvis de heller hadde brukt pengene på stereo. Istedet fortsetter man å svømme motstrøms, istedet for å innrømme det åpenbare og med dette bringe diskusjonen videre.
    Problemet er jo at vi er grunnleggende uenig. Jeg mener helt bestemt at det ikke er noen stor teknisk utfordring å bygge en surroundreceiver som låter bra i stereo. Jeg har og har hatt flere eksemplarer i min egen stue, så det ville jo vært rart hvis jeg mente noe annet. Det finnes helt sikkert surroundforsterkere der ute som ikke låter optimalt, men de må man jo ikke finne på å kjøpe.

Jeg innrømmer gjerne at jeg rent personlig har svært liten erfaring med rimelige surroundreceivere - så hvordan de låter skal jeg ikke uttale meg så veldig hardt om.

Bedre lyd per krone er sikkert fint det, men nå ønsker jeg faktisk lyd i fem høyttalere, og ikke bare to - så det nytter ikke å kjøpe en stereoforsterker. Jeg hadde sikkert fått (litt) bedre lyd hvis jeg hadde kjøpt en stereoforsterker til 18,000 i stedenfor en surroundforsterker til 18,000 - men da hadde jeg hatt tre døde høyttalere.
    --
    Thorbjørn

Newcomer ArildE. sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Underholdende tråd! :lol:

Er det bare jeg som husker sammenligningen av Pio LX83 og Hegel H200 som ble nevnt i bladet Hjemmekino tidlig høst ifjor?.. Hvis jeg ikke husker helt feil så ble det faktisk skrevet noe i retning av at LX83 nesten (bare nesten) kunne måle seg med en H200.

Da tenker jeg at siden H200 er en av de beste stereoforsterkerne i sin prisklasse, at LX83 faktisk er like god, om ikke bedre, enn de fleste andre stereoforsterkere i prisklassen 20.000. Forutsetter her at Hjemmekino vet hva dem prater om :smile: Har prøvd å finne artikkelen, men uten hell.. Mulig at det var oktoberutgaven..

Tror forresten at de som produserer receivere også har pizzakokker i toppsjiktet, men de har i tillegg Gordon Ramsey og Jamie Oliver til å kokkelere den andre "maten" på menyen. Det selges flere receivere enn stereoforsterkere, og slik jeg har skjønt er det lavere avanse på surroundreceiveren. Derfor blir det penger til å betale alle kokkene og resultatet blir topp receivere til en "hyggelig" pris! (Måtte bare bli med på denne pizza/kokk sammenligningen)

God helg!
    Dali Mentor 1 - Dali Mentor Vokal - B&W M1 Surround - XTZ sub 10" - Pioneer LX55 - Emotiva XPA5 - Panasonic 65" ST60 tv - Panasonic BDT500 blurayspiller

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ArildE.

Er det bare jeg som husker sammenligningen av Pio LX83 og Hegel H200 som ble nevnt i bladet Hjemmekino tidlig høst ifjor?.. Hvis jeg ikke husker helt feil så ble det faktisk skrevet noe i retning av at LX83 nesten (bare nesten) kunne måle seg med en H200.

Da tenker jeg at siden H200 er en av de beste stereoforsterkerne i sin prisklasse, at LX83 faktisk er like god, om ikke bedre, enn de fleste andre stereoforsterkere i prisklassen 20.000. Forutsetter her at Hjemmekino vet hva dem prater om :smile: Har prøvd å finne artikkelen, men uten hell.. Mulig at det var oktoberutgaven..

Tror forresten at de som produserer receivere også har pizzakokker i toppsjiktet, men de har i tillegg Gordon Ramsey og Jamie Oliver til å kokkelere den andre "maten" på menyen. Det selges flere receivere enn stereoforsterkere, og slik jeg har skjønt er det lavere avanse på surroundreceiveren. Derfor blir det penger til å betale alle kokkene og resultatet blir topp receivere til en "hyggelig" pris! (Måtte bare bli med på denne pizza/kokk sammenligningen)

God helg!

Hyggelig at du finner tråden underholdende:grin: Sånn det skal være, gøy med litt trykk og temperatur innimellom på et forum spør du meg og ikke kun koseprat:grin: Synd ikke du fant artikkelen, den skulle jeg gjerne likt å lese.

Forøvrig er ikke avanseargumentet holdbart i lengden, spesielt ikke hvis man forholder seg til samme produsent.Ingen her aner hva det enkelte ledd tar i avanse på det enkelte produkt med mindre de jobber sentralt hos produsent og dermed har inngående kjennskap derfra. Det har vært nevnt Cambridge 840 A v2 integrert stereoforsterker her til 8500 kr, sammenlignet med surroundreceiveren fra samme produsent i samme prisklasse. Komponentkostnadene og de generelle byggeutgiftene skulle man da kunne annta er relativt like for begge modellene. Det hele koker da ned til at man skal betale for enormt mye ekstra dill dall i surroundmodellen, man får som nevnt ikke 7-8 kanalers forsterkning, spotify ready, thx, 1000 tilkoblingsmuligheter mm gratis på kjøpet. Så gavmilde er ikke produsentene, det garanterer jeg.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    søkte på pioneer på "insider" på hjemmekino.no, fant ikke artikelen, fant kun en test av lx81 - men mulig jeg har oversett noe, eventuelt søkemotoren fungerer dårlig.

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil. Kjøreegenskapene forblir _ikke_ de samme med mindre motor. Både akkselerasjonsevne,kjøreglede,forbikjøringsevne osv blir svekket med en mindre motor. Forøvrig syns jeg tvert imot at både denne og min pizzaanalogi er meget presise når det kommer til å illustrere poenget.
    Hybris mente nok hvordan bilen klarte svinger, nedbremsinger, hvordan bilen er på over/understyring etc når han nevnte kjøreegenskaper, han nevnte jo at en med svakere motor ikke kunne kjøre like fort i innlegget sitt. Ellers har ikke jeg tenkt og ta noen side her men kan bare nevne at jeg har gått ned til stereo dog med en surround prossessor, Rotel rsp 1570, kjørte før Yamaha Rx-v1800 og opplevde dramatisk bedre lyd, men som sagt dette er en surround sak så det er vel ikke relevant i denne tråden.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corleone
    Hybris mente nok hvordan bilen klarte svinger, nedbremsinger, hvordan bilen er på over/understyring etc når han nevnte kjøreegenskaper, han nevnte jo at en med svakere motor ikke kunne kjøre like fort i innlegget sitt. Ellers har ikke jeg tenkt og ta noen side her men kan bare nevne at jeg har gått ned til stereo dog med en surround prossessor, Rotel rsp 1570, kjørte før Yamaha Rx-v1800 og opplevde dramatisk bedre lyd, men som sagt dette er en surround sak så det er vel ikke relevant i denne tråden.

Jeg observerte at han nevnte at bilen med svakere motor ikke vil kunne kjøre like fort. Dog medfører ikke dette alene riktighet heller, fordi en mindre motor som nevnt medfører mange flere negative forskjeller og forringelse av kjøreegenskaper/kjørekomforten i bilen. Med en større motor kan man aksellere mye raskere, man kan kjøre forbi på en raskere(tryggere) måte osv. Disse sammenligningene er helt overførbare til denne debatten.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "gått ned til stereo" ???

Det er det værste jeg har hørt!
    OPP mann, OPP!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur

OPP mann, OPP!

Hehehe Pluss 10!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg observerte at han nevnte at bilen med svakere motor ikke vil kunne kjøre like fort. Dog medfører ikke dette alene riktighet heller, fordi en mindre motor som nevnt medfører mange flere negative forskjeller og forringelse av kjøreegenskaper/kjørekomforten i bilen. Med en større motor kan man aksellere mye raskere, man kan kjøre forbi på en raskere(tryggere) måte osv. Disse sammenligningene er helt overførbare til denne debatten.
    Jeg synes disse sammenligningene er helt ubrukelige. Kan vi ikke kalle en spade en spade og diskutere det vi faktisk snakker om, uten å trekke inn pizzakokker og det ene med det andre.
    --
    Thorbjørn

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur

OPP mann, OPP!

He he joda, kommer nok tilbake til det etterhvert når det snart blir en kåk med plass til dedikert rom men akkurat nå går det bra med stereo.:-D

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 6-7 år siden var forskjellen på stereo og surroundutstyr i samme prisleie enorm, men her har det skjedd en drastisk utvikling! De dyrere reciverne har fått kontroll på støygulv og forvregning, og evner nå levere skikkelig nerve og klang på musikk.

All min erfaring er dog at forskjellen har blitt MINDRE, den er ikke borte. I en kjede (inkludert rommet) hvor eksterne parametre som kan påvirke lyden er under skikkelig kontroll blir de små nyanser viktige. De kan gjøre forskjellen på om man "bare" syns det låter dritbra eller om man lever seg inn i musikken med ståpels nedover ryggen og tårer i øyekroken!

Som så mange ganger tidligere i en diskusjon ligger nok sannheten et sted midt i mellom

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he joda, kommer nok tilbake til det etterhvert når det snart blir en kåk med plass til dedikert rom men akkurat nå går det bra med stereo.:-D
    Hmmm, sånn jeg leste det var poenget at du hadde gått OPP til stereo

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Problemet er jo at vi er grunnleggende uenig. Jeg mener helt bestemt at det ikke er noen stor teknisk utfordring å bygge en surroundreceiver som låter bra i stereo. Jeg har og har hatt flere eksemplarer i min egen stue, så det ville jo vært rart hvis jeg mente noe annet. Det finnes helt sikkert surroundforsterkere der ute som ikke låter optimalt, men de må man jo ikke finne på å kjøpe.

Jeg innrømmer gjerne at jeg rent personlig har svært liten erfaring med rimelige surroundreceivere - så hvordan de låter skal jeg ikke uttale meg så veldig hardt om.

Bedre lyd per krone er sikkert fint det, men nå ønsker jeg faktisk lyd i fem høyttalere, og ikke bare to - så det nytter ikke å kjøpe en stereoforsterker. Jeg hadde sikkert fått (litt) bedre lyd hvis jeg hadde kjøpt en stereoforsterker til 18,000 i stedenfor en surroundforsterker til 18,000 - men da hadde jeg hatt tre døde høyttalere.
    Og der kom det en skjult innrømmelse: Du hadde sikkert fått litt bedre lyd hvis du hadde kjøpt en stereoforsterker, men da hadde du hatt 3 døde høyttalere....ja...
    FORDI DU VIL HA SURROUND!
    Men nå har jo hele diskusjonen her gått på hvordan ting spiller i STEREO, og du har hardnakket benektet at det, i stereo, hadde vært en fordel med en stereoforsterker!
    Det du kaller litt bedre kan for andre være helt avgjørende, det kommer an på hva man er ute etter...
    Ingen av oss som har påstått at en surround-receiver er nødt til å låte dritt i stereo, bare at en stereo-forsterker vil låte bedre til samme pris! (Ja, man kan sikkert finne enkeltunntak)
    10 sider...phew....

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Og der kom det en skjult innrømmelse: Du hadde sikkert fått litt bedre lyd hvis du hadde kjøpt en stereoforsterker, men da hadde du hatt 3 døde høyttalere....ja...
    FORDI DU VIL HA SURROUND!
    Men nå har jo hele diskusjonen her gått på hvordan ting spiller i STEREO, og du har hardnakket benektet at det, i stereo, hadde vært en fordel med en stereoforsterker!
    Det du kaller litt bedre kan for andre være helt avgjørende, det kommer an på hva man er ute etter...
    Ingen av oss som har påstått at en surround-receiver er nødt til å låte dritt i stereo, bare at en stereo-forsterker vil låte bedre til samme pris! (Ja, man kan sikkert finne enkeltunntak)
    10 sider...phew....

Korrekt, til slutt malte han seg inn i et hjørne med sin sirkelargumentasjon:-D Det har luktet lang vei at motstanderne mine i denne tråden er folk som foretrekker surround og som blir vonbrotne når det påpekes det faktum at 2 kanals stereoforsterkeri gir mer/bedre lyd per krone.Stoltheten sitter grusomt hardt hos flere ser det ut til, det er denne tråden et bevis på.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ArildE.

God helg!

Har sett testen du refererer til, men klarer heller ikke finne den lenger

Side 10 av 35 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •