Litt uklar lyd - Reciever sin feil?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Litt uklar lyd - Reciever sin feil?

Hei!

Er nokså ny med Hifi selv om jeg har hatt anlegg i flere år. Først nå i det siste har jeg begynt å bli et snev audiofil, og ønsker å prøve å gjøre det beste utav utstyret mitt.

Jeg har bygget ny hjemmekino i kjelleren, og trenger litt hjelp til å "justere" lyden. Det har seg nemlig sånn at jeg opplever den som litt uklar. Det er vanskelig å forklare, men det høres nesten ut som noe lyd blir borte :-?

I alle årene jeg har hatt den JVC-forsterkeren har jeg egentlig merket det, så jeg lurer på om det kan være den som rett og slett gir et dårlig ut-signal? Kjører PS3 med optisk til reciever og med Dynavoice F6 fronter og Proson sorround og center. Jeg bruker Dolby Pro Logic II 5.1-instillingen på forsterkeren.

En annen ting jeg lurer på er om det finnes noe jeg kan montere i taket for at ikke lyden skal trenge gjennom så lett? Man hører det nemlig ganske godt i stua nå...

bellduck

Edit: Det réelle spørsmålet var vel egentlig om jeg trenger ny forsterker, kom kanskje litt uklart frem!

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det lyden på cd'er eller? eller film? hvis det er cd eller musikk så kan du prøve og sette receiveren på 2 kanals eller stereo, litt usikker på mulighetene på jvc receiveren:P

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    er det lyden på cd'er eller? eller film? hvis det er cd eller musikk så kan du prøve og sette receiveren på 2 kanals eller stereo, litt usikker på mulighetene på jvc receiveren:P
    Det er både film og musikk, men spilt rett fra PS3, ikke CD. Har prøvd med stereo, men likte ikke lyden da heller... Mener jeg prøvde de høyttalerne på en Onkyo-forsterker en gang (eldre, men dyrere modell), og da synes jeg de låt fantastisk.

Så det er kanskje på tide å investere i en ny reciever? Skal forresten se om jeg finner ut hva den jeg har heter

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bellduck
    Det er både film og musikk, men spilt rett fra PS3, ikke CD. Har prøvd med stereo, men likte ikke lyden da heller... Mener jeg prøvde de høyttalerne på en Onkyo-forsterker en gang (eldre, men dyrere modell), og da synes jeg de låt fantastisk.

Så det er kanskje på tide å investere i en ny reciever? Skal forresten se om jeg finner ut hva den jeg har heter
    Okay, ja da må du nok bytte forsterker er vel en grunn til at så og si ingen har jvc receiver her inne hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    Okay, ja da må du nok bytte forsterker er vel en grunn til at så og si ingen har jvc receiver her inne hehe
    Grunnen er vel kanskje også fordi JVC ikke produserer løskomponent-forsterkere lenger

Men fant ut at den jeg har er JVC RX-5060.

Har du da noen å anbefale meg? Gjerne brukt, så får jeg mer for pengene Har ikke så mye penger til det, skal igang med å finansiere billappen og bil ser du...

Active Mr Jetta sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Yamaha og er godt fornøyd med hva de leverer. Noe i denne gaten hadde kanskje vært overkommelig for ditt bruk, med en ekstra tanke på lommeboken.. 8)

Komplett.no - Yamaha RX-V467BL hjemmekinoreceiver

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Jetta
    Har selv Yamaha og er godt fornøyd med hva de leverer. Noe i denne gaten hadde kanskje vært overkommelig for ditt bruk, med en ekstra tanke på lommeboken.. 8)

Komplett.no - Yamaha RX-V467BL hjemmekinoreceiver
    Har faktisk sett på dem, og det passer jo bra siden jeg kjører Yamaha sykkel! 8)

Hehe, men har også sett litt på brukt, blant annet denne NAD-receiveren. Er den noe å legge penger i? Ville jo egentlig hatt HDMI på en eventuell ny forsterker, men klarer meg uten om lyden er mye bedre

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg nok ikke handlet ny receiver UTEN HDMItilkobling når jeg først skulle handle meg ny. På selv nye receivere som har HDMI i prisklassen 3000 - 4000,- vil jeg anta at du får en merkbar bedre lydkvalitet og ikke minst er jo teknologien kommet langt med tanke på automatisk romkorreksjonen, HD-lydformat osv..

Går ut ifra at du har en flatskjerm, og med ps3 som blu-rayspiller er du jo allerede klar for HD-verden! Ingen ting å vente på når du først planlegger å gjøre innkjøp.. GO FOR IT! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg nok ikke handlet ny receiver UTEN HDMItilkobling når jeg først skulle handle meg ny. På selv nye receivere som har HDMI i prisklassen 3000 - 4000,- vil jeg anta at du får en merkbar bedre lydkvalitet og ikke minst er jo teknologien kommet langt med tanke på automatisk romkorreksjonen, HD-lydformat osv..

Går ut ifra at du har en flatskjerm, og med ps3 som blu-rayspiller er du jo allerede klar for HD-verden! Ingen ting å vente på når du først planlegger å gjøre innkjøp.. GO FOR IT! :-D
    Ok, men da blir det nok en sånn Yamaha eller noe

Men vet du eller noen andre om det finnes noe som kan festes i taket for at det ikke skal høres så godt i rommet over?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bellduck
    Ok, men da blir det nok en sånn Yamaha eller noe
    Ikke dumt!

Når det gjelder lyddemping i taket har jeg nok ingenting å komme med.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dumt!

Når det gjelder lyddemping i taket har jeg nok ingenting å komme med.
    Tenker jeg tar en tur innom Hi-Fi klubben her i Sandnes i morgen og forhører meg litt. Ser de har noen ganske rimelige Denon forsterkere, så kanskje det blir kjøp også

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp igjen denne tråden.

Har nemlig også lagt merke til at det er mye støy i lyden. Om jeg går inntil høyttalerne (gjelder alle 5) hører jeg en suselyd. Og om jeg ikke hører på noe, men det står på hører jeg en slik suselyd i hele rommet. Er dette receiver sin feil tror dere? Jeg mistenker den sterkt, men skal forhøre meg litt på Hi-Fi klubben...

En annen ting er at gulvet er litt ujenvt der hvor høyttalerne står, selv om det er teppe. Vil det hjelpe på den "uklare" lyden om jeg plasserer steinheller under dem?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •