Hva mener AVforum om Seas?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva mener AVforum om Seas?

Snakker litt hi-fi med en fra Canada. Plutselig kom han på at jeg bor i Norge og lurer på hvorfor jeg er gira på B&W høytalere når jeg har Seas som nabo?

Jeg har aldri hørt om Seas fra før av, men han hevder at det er blant de beste av de beste. Merkelig at jeg har aldri hørt om de. Jeg har ikke vært her lenge men kjenner ingen tråder om noen høytalere som benytter Seas-drivers. (Vet ikke hva drivers er på norsk ... :P)

Uansett så mener han at jeg burde heller kjøpe Seas Prestige enn B&W 680 serie høytalere...

Hva er AVforum's mening om disse norsk-lagde høytalerne?

THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - Home

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De leverer jo til veldig mange store produsenter rundt omkring i verden. Sonus Faber, Tandberg, XTZ, Montana, Wilson, Monitor Audio, Dunlavy, Audio Physic, Burmester, Pass Labs, PSB og Patos er blant produsenter som bruker eller har brukt Seas elementer.

Teknologisk er de blant de fremste i verden og lager gode all over balanserte elementer (drivere) til en overkommelig penge. De er spesielt kjent for gode papirmembraner, magnesiummembraner, soft og aluminiumsdomer, svært gode glassfibermembraner, gode SD-systemer, blant de første i verden til å aktivt bruke storsignalanalyse, et av verdens beste ekkofrie kammere for å nevne noe.

Seas produserer også det aller meste i Norge og har både produksjon og R&D i Moss. De omsetter for omkring 40 mill og er så vidt jeg vet 100% norskeiet.

De har forøvrig holdt på siden 1956, snart 60 år med andre ord. Man kan på mange måter si de startet i 1948 da de bestemte seg for å separere produksjonen av høyttalerelementer fra Radionette for å kunne selge elementer til andre produsenter.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se her vett snickers knows best

Seas blir vel brukt i blant annet XTZ Divine som var skrevet om i siste hjemmekino bladet, de ligger vel på en 40 lapper, så burde nok være dugendes saker

Har kun hørt divine på dårlig elektronikk og uinnspilt så kan ikke komme med noe der.

Men om de har seas i de mindre 99.36 også? så syns jeg lyden er meget god

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange høyttalere er bygget opp omkring "billige" enheter laget av de velkjente fabrikanter, noen 1 kroners motstande og luftspoler. Mange blir overrasket når de oppdager Peerless enheter i kasserne.
    Scan Speak og Dynaudio fra Danmark er vi danskere jo stolte av, Da er der Peerless (Tymphany) bl.a. men jeg synes det er rart du ikke har hørt om Seas Excel f.eks.
    https://www.madisound.com/store/inde...157f0452n69p13
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...bildetrad.html Legg merke til det enorme delefiltret.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er jo at SEAS elementene ser rimelig kule ut

Om det har noen betydning :P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker jeg ikke helt feil brukte vel Snell også seas i de gamle (gode) årgangene ?

Newcomer heavy.red sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Lyngdal Vest Agder
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .. tror det var en SEAS mellomtone i en tidligere utgave av Wilson Audio Puppy et-eller-annet(?)..
    Det var i hvert fall referanse-ht i Lyd&Bilde uansett pris den gang.Og
    ''80%'' av frekvensområdet ble håndtert av en lett modifisert SEAS driver
    til den nette sum av 700kr ca
    (Ser jo også at de bedre konstruksjonene som benytter seg av SEAS,ofte
    gjør et poeng av at de bruker modifiserte utgaver,særlig i modellene 'under'
    Excel..)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halvnakke
    Husker jeg ikke helt feil brukte vel Snell også seas i de gamle (gode) årgangene ?
    Joa, det er ganske mange Snell høytalere med Seas enheter (:

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Det er Seas, ja.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio Note bruker visstnok kun SEAS, og da kun spesialbestilte med hamp-membraner??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til informasjon så er det 110% ekkelt å stå i ekkorommet på SEAS i moss og føre en samtale :razz:

Hadde mine gamle TDL der en gang for testing, og da måtte jeg benytte muligheten.

Active Anders3D sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øivind-J
    Til informasjon så er det 110% ekkelt å stå i ekkorommet på SEAS i moss og føre en samtale :razz:
    Ekkelt? Jeg synes det var.. Interessant. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    se her vett snickers knows best

Seas blir vel brukt i blant annet XTZ Divine som var skrevet om i siste hjemmekino bladet, de ligger vel på en 40 lapper, så burde nok være dugendes saker

Har kun hørt divine på dårlig elektronikk og uinnspilt så kan ikke komme med noe der.

XTZ benytter Seas som bass/mellomtone elementer i alle høyttalerene de produserer.

Newcomer Hobben sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan legge til at jeg har vært i prøveommet til SEAS i Moss (i forbindelse med en klassetur, Malakoff VGS) Og om ikke dette er High-end så veit ikke jeg
    Var ca 3-4 år siden. tviler på at standarden dems er mista siden da

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hobben
    Kan legge til at jeg har vært i prøveommet til SEAS i Moss (i forbindelse med en klassetur, Malakoff VGS) Og om ikke dette er High-end så veit ikke jeg
    Var ca 3-4 år siden. tviler på at standarden dems er mista siden da
    Hehe. Lurer på hvordan en sånn prøverom hos Seas er i forhold til noe av det best B&W har

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde av Bowers i det ekkofrie rommet til B&W. Det er relativt lite sammenliknet med Seas sitt.

Her er Seas sitt. Det er ikke så lett å se størrelsen her, men den er omtrent som følger:

Rommet er en betongkonstruksjon som står selvstendig på 48 stålfjerer. Dette gir en resonans på 2,5-3Hz, og bortimot fullstendig isolasjon fra omgivelsene for vibrasjoner over resonansfrekvensen. Målene innvendig i rommet er 9,6x6,5x7,55 meter, altså 471 kubikkmeter, noe ved normal takhøyde tilsvarer volumet i et rom på 200 kvadratmeter.

Med 5cm avstand fra veggene er det bygget et lag 1 meter lange steinullkiler som sammen med luftrommet gir en absorbsjon på minst 0,99 fra 70Hz. Inn til rommet er det en ståldør i veggen som tilstøter rommet. Det er så en ny ståldør i veggen som utgjør en del av selve rommet, og i tillegg er det en rammedør innen for disse to som åpner innover og er dekket med demping tilsvarende veggene i rommet.

Det er en kabelinnføring fra selve måleriggen utenfor rommet. Kabelgata går gjennom lydfeller for å hindre lydlekkasje inn i rommet. Gulvet befinner seg 1,7 meter under rommets arbeidsgulv som består av et wirenett spent opp mellom betongveggene, kledd med en tettmasket men fullstendig lydtransparent wirematte. Opp gjennom wirenettet stikker en rekke festepunkter der man kan montere høyttalerstativer, turntables, mikrofonstativer og liknende nødvendig tilbehør.

Jeg bør kanskje understreke at dette ikke er noe rom å lytte i, men for å måle. Målsetningen er å unngå refleksjoner fra omgivelsene.

Her er mitt budsjettrom:

Et par bilder fra byggingen:
    Tykk dør:

Døråpner:

Gulv:

Edit, endret slik at bilde av døråpneren vistes, var lagt inn som URL.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt den direkte sammenligningen mellom B&W og Seas, for Seas produserer vel ikke høyttalere, i allefall ikke til sluttmarkedet(?)
    --
    Thorbjørn

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ser ikke helt den direkte sammenligningen mellom B&W og Seas, for Seas produserer vel ikke høyttalere, i allefall ikke til sluttmarkedet(?)
    Måle "bunkeren" gjør samme jobben om man produserer en ferdig høyttaler eller bare elementer. Det Snickers nok vil fram til er at SEAS har en "bunker" helt i verdens klasse.

Du har da fått deg et bra målerom selv Snickers!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Seas produserer high end elementer, gjør de ikke det? Hvordan måler det dyrest og ELLER eventuelt det beste Seas har å tilby med et kjent merke som B&W med f.eks Diamond serien. Eller Klipsch Palladium serien.. osv osv.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seas sine elementer brukes som nevnt i mange kjente høyttalermerker, også innen high-end. De høyttaler fabrikantene som produserer egne elementer er vel i klart mindretall.
    Seas er blant de beste i verden, ingen tvil om det. Tenker man på byggekvalitet og eksemplarvariasjon er Seas ranket som nr 1 av svært mange.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •