Testing av nye komponeter uten blindtesting

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Testing av nye komponeter uten blindtesting

Hvilken måte syns dere er den beste til og teste ut nye ting i anlegget på?
    Korte intervaller av og på, teste utstyret i dager/uker, med favorittmusikk eller "testplater" med ekstraordinær lyd, alene eller med venner, spille høyt eller lavt, edru eller full, o.s.v ?

Diskusjoner rundt blindtesting taes ikke her.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har gjort med et visst hell er å plukke ut 3-4 låter jeg kjenner godt og lytte til ca 1 minutts passasjer, og på forhånd tenke litt på hvilke kriterier jeg er ute etter å forbedre. Så svitsjes det litt frem og tilbake, gjerne noterer litt på et ark under veis. Deretter lar jeg det nye "oppsettet" spille en stund, gjerne en ukes tid for å venne meg til den "nye" lyden. Etter dette tidsrommet svitsjer jeg tilbake til gammelt oppsett og vurderer om det er noen endringer.

På denne måten tror jeg hvertfall at jeg klarer å oppveie litt for dagsform-momentet. Når man sitter med noe nytt stæsj eller nye innstillinger å nilytter og svitsjer frem og tilbake, er man kanskje litt sliten, opprømt eller hva som helst, men etter en ukes tid har man på et vis senket skuldrene litt.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget meg en mappe på harddisken med ca. 20 låter i - låter som jeg også har på en egen test-CD når jeg skal lytte hos folk som fortsatt baserer seg på CDspiller. Et variert utvalg av forskjellig musikktyper - alt fra heavy metal til klassiske strykekvartetter - som danner et godt grunnlag for å avdekke forskjeller.

Utfordringen er å styre unna forandring-fryder-syndromet. Uansett endring, er det lett å la seg begeistre der og da. Helt til lyttetrettheten kommer snikende og feller sin endelige dom. I f.m. flytting fra hus til leilighet nå nylig, har jeg hatt muligheten til å teste alt mulig av bokser om hverandre i nye kombinasjoner av oppsett - men det går som regel en del dager - av og til uker - før litt uortodokse varianter blir avslørt og kan få sin endelige dom.

Selv om man vet hva man skal lytte etter, er dette vanskelig, synes jeg. Feks. litt lite bass i utgangspunktet? Litt mer bass etter et kjapt nytte. Visst låter det bra. Og så går det en uke eller to - og plutselig er lyttetrettheten der igjen. En vakker dag blir man oppmerksom på at den nye bassen ikke er så bra når man svitsjer over på radio - eller at man har mistet litt av den varme gløden man hadde i mellomtonen etc. etc.

For å forkludre det hele: Man kan ha det aldeles utmerket i sin lille musikkhule - helt til man er på besøk hos gode hifivenner og får høre lyder og klanger man ikke har hørt hjemme hos seg - og dermed rykker man tilbake til start og synes at det anlegget man har komponert, er helt håpløst. På den annen siden kan venner også være et nyttig korrektiv i forhold til egne urealistiske forventninger. Å surre rundt i sine egne små hifisirkler er heller ikke bra.

Et hundeliv med andre ord - men et spennende hundeliv.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •