Utførelse av blindtest på høyttalerkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utførelse av blindtest på høyttalerkabler

Hei.

Jeg har lyst til å utføre en blindtest for å avdekke om placebo er involvert når jeg bytter mellom kabler. Jeg opplever nemlig at jeg kan høre forskjell, men kan jo ikke utelukke at dette er noe jeg innbiller meg. Basert på dette ønsker jeg primært innspill på metodikk og utførelse for en slik test.

Hypotesen jeg fremsetter er denne:
    Jeg kan høre forskjell på kabel A (Biltemas tykke kobberkabel) og kabel B (Kimber).

Lokalitetsvalg:
    Testen tenkes utført på mitt eget utstyr, i mitt normale lytterom.

Skjerming:
    Generelt blendes all elektronikk slik at kun ht er udekket.
    Personlig blending, øyne på testperson tildekkes.

Medhjelpere:
    2 Stk. En til å bytte kabler og en til å lede meg til annet rom mellom kabelbyttene (ett minutt i annet rom, fast tid). Den som bytter kabler fører statistikk på rett/galt svar.

Kabler:
    Begge disse er å regne som adekvate ifht. den elektriske kapasitet de innehar. Dvs. ingen av dem er underdimensjonert for oppgaven.

Kabelbytte:
    Hvilken kabel som skal i fastsettes ved å kaste en mynt, hvor kron er Kimber og mynt er biltemas kabel.

Volumkontroll:
    Etter hver test skrus volum ned til det laveste, testpersonen kan regulere volum opp/ned ved hjelp av håndsignaler (tommel opp/ned) til medhjelper som dermed justerer ihh.

Antall repetisjoner:
    20 repetisjoner burde være tilstrekkelig for å indikere om hypotesen er falsifisert.

Er det noen som har noen kommentarer til dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor blinde anlegget - og ledes til et annet rom, når du har bind for øya?

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KLjør på og gi oss resultatet. Noen svakheter har du i forutsetningene i testen din, en er at det kun er du som skal testes.

Men du får svar på hvordan du hører forskjell og det er det viktigste for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Hvorfor blinde anlegget - og ledes til et annet rom, når du har bind for øya?
    Godt spørsmål.

Svaret KAN jo være at:
    a) Jeg kan høre om/hvilke kabel som blir byttet.
    b) Dersom finlandshetten plutselig skulle vri seg av seg selv, slik at jeg fikk en gløtt ut av "pustehullet", så skal jeg altså ikke kunne se noe som helst av betydning. Hehe...

Mjusikern:

Det er vel jeg som må teste dersom man skal teste i forhold til hypotesen? Mulig jeg ikke helt skjønner hva du mener her.

Målet er vel å finne ut OM jeg klarer å høre forskjell, ikke hvordan? Uansett, dersom det foreligger kritikk av måten dette er tenkt testet på, så kom gjerne med det.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ideelt sett bør ikke personen som bytter kabler være i kontakt med deg underveis i testen. Altså burde du lytte, så gå ut av rommet, en annen kommer inn og bytter kabler, og går ut igjen, og så kommer du inn igjen. Ingen andre i rommet inkludert deg selv skal vite hvilke kabler som står i.

I tillegg bør kablene ideelt sett nivåmatches, du gjør det veldig vanskelig for deg selv hvis du selv eller ved hjelp av andre må justere nivå mellom hver test. Dette vil nok redusere sannsynligheten for at du klarer testen.

Se forøvrig denne tråden om samme tema: http://avforum.no/forum/kabler/11332...blindtest.html
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ideelt sett bør ikke personen som bytter kabler være i kontakt med deg underveis i testen. Altså burde du lytte, så gå ut av rommet, en annen kommer inn og bytter kabler, og går ut igjen, og så kommer du inn igjen. Ingen andre i rommet inkludert deg selv skal vite hvilke kabler som står i.
    Dette høres fornuftig ut.

I tillegg bør kablene ideelt sett nivåmatches, du gjør det veldig vanskelig for deg selv hvis du selv eller ved hjelp av andre må justere nivå mellom hver test. Dette vil nok redusere sannsynligheten for at du klarer testen.
    Greit. Men uansett er resultatet kun til "husbruk", så i mitt tilfelle fastholder jeg på min hypotese uten å forsøke å gjøre dette "enklere". Dersom resultatet er så marginalt at jeg ikke klarer å skille uten fast nivå på kablene, så kan jeg fint leve med billige kabler resten av livet.

Se forøvrig denne tråden om samme tema: http://avforum.no/forum/kabler/11332...blindtest.html
    Takk, leste gjennom tråden.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald

Mjusikern:

Det er vel jeg som må teste dersom man skal teste i forhold til hypotesen? Mulig jeg ikke helt skjønner hva du mener her.

Målet er vel å finne ut OM jeg klarer å høre forskjell, ikke hvordan? Uansett, dersom det foreligger kritikk av måten dette er tenkt testet på, så kom gjerne med det.
    Lest litt mer in i det en det det var. Kjør på, gleder oss til referat. Are you a beleiver?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kablene burde kjøres på flere faste nivå, og ikke at du selv varierer volumet.
    Sett opp f.eks 5 nivåer som er fast igjennom en lytterunde.

I tillegg så burde helst kablene ha samme dimmensjon. (usikker på om det er tilfellet her?)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Are you a beleiver?
    Som sagt så OPPLEVER jeg at jeg at det er en forskjell, men dette kan like gjerne være placebo. Derfor ønsker jeg å eliminere denne faktoren for å skape objektiv viten for min egen del. Siden Kimberkablene ikke er mine, så er det bare en fordel for meg om jeg slipper unna med at Biltemas kabler er tilsvarende gode. Det blir billigere på den måten. Så vi får se hvordan det går.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra initiativ, gleder meg til resultatet.

Newcomer Hvard16 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på!
    Prøv 40 ganger om det er mulig. Jo flere jo bedre Synes 20 blir litt lite...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg bør kablene ideelt sett nivåmatches, du gjør det veldig vanskelig for deg selv hvis du selv eller ved hjelp av andre må justere nivå mellom hver test.http://avforum.no/forum/kabler/11332...blindtest.html
    Når det gjelder nivåmatching. Er dette noe som enkelt kan gjøres ved å tilpasse lengden på biltemakabelen og som man enkelt kan måle seg frem til ved hjelp av et multimeter? I så tilfelle, hvordan går man fram her? Måler man bare motstanden i Kimberkabelen for så å sørge for at biltemakabelen har den samme motstanden? Setter pris på noen innspill her.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg lurte på dette med nivåmatching. Er det i det hele tatt såpass forskjeller i resistans og impedans mellom kablene at dette skal ha noen som helst innvirkning på lydnivået når volumknappen settes til samme nivå hver gang?

At testpersonen skal bestemme lydnivået med håndbevegelser blir vel litt feil? Medhjelperne bør vel justere opp/ned volumet til et på forhånd fastsatt lydnivå med en dB-måler før testpersonen entrer rommet.

For øvrig morsomt eksperiment. Ønsker deg lykke til og er spent på resultatet

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at man med nivåmatching og nivå-måling av lyden, så eliminerer man en del av forskjellene som er.

Bedre da at kablene er nøyaktig like lange, og at volumet settes til faste nivåer som det lyttes på istedet.

Bananplugger burde også monteres på alle kablene, og det burde kontrollmåles at bananpluggene ikke utgjør noen forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke noe om nivåmatching (på komponentnivå), men en sentral del av min hypotese baserer seg på at jeg skal kunne høre forskjell på kablene basert på forskjellen i frekvensgjengivelse på ulike lyttenivåer (altså forskjeller (dersom noen) i bass/mellomtone/diskant- området). Dersom lydstyrken settes fast til eks. 75 db er jeg ikke så sikker på at jeg hører forskjell. Men til hverdags lytter jeg ikke på samme lydnivå, jeg guffer opp på noen låter. Da skal det jo også låte best mulig, eller hur?

Jeg håper derfor noen kan fortelle hvordan jeg nivåmatcher disse to kablene mot hverandre, slik at man får en mest mulig realistisk test. Husk, volumet stilles til null etter hver gang, så det spiller kanskje ikke så stor rolle? Hva sier skeptikerne blandt oss?

Begge kablene har bananplugger og det er disse som evt. blir målt (montert på kabel), dersom jeg får vite hva/hvordan jeg kan måle disse for å matche nivåene på komponentene. Hva skal jeg måle etter?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor og når er det disse testene foregår, har lyst til å være med å se på dette

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvard16
    Kjør på!
    Prøv 40 ganger om det er mulig. Jo flere jo bedre Synes 20 blir litt lite...
    Nei nå må dere F.. meg gi dere.

Ved 7 ganger har men 2**7 muligheter, eller 1/128, eller 0.8% sjanse for å gjetter riktig. Da snakker vi om bytte/ikke bytte av to kabler - ved flere kabler blir det enda flere muligheter og dermed kan man gå ned på antallet rett etter hverandre. Ved prøving opperer man normalt med en usikkerhet på 1%, så krav til mer enn 7 ganger rett etter hverandre blir bare tull !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    hvor og når er det disse testene foregår, har lyst til å være med å se på dette
    Det er ikke bestemt når dette skal skje. Først må jeg jo forsøke å danne rammene rundt en mest mulig objektiv test. Jeg går på skole i Kristiansand men tar anlegget med meg til Risør i begynnelsen av Juni. Så det er vel kanskje mest sannsynlig at det kommer til å foregå der. Jeg har forøvrig ikke noe i mot tilskuere, men det mest opplagte er kanskje å filme seansen. Noe jeg heller ikke har noe i mot. Heldigvis har jeg ikke noe å bevise i denne sammenheng, jeg er bare nysgjerrig på om det jeg oppfatter av forskjell utelukkende knytter seg til placebo. Diskusjonene har jo flommet over i forum som dette i årevis. Jeg har jo i utgangspunktet ingen ting å tape på dette. Dersom hypotesen min er korrekt, vinner jeg en bedre lydopplevelse og en styrket tro på at man kan stole på egne sanser i lydsammenheng (selv om fallgruvene naturligvis finnes). Dersom hypotesen er feil, sparer jeg penger og vinner objektiv innsikt. Selverkjennelse heter det kanskje. Uansett utfall kan dette altså være med på å styrke kunnskapen om hvordan faktorene spiller inn for min egen del. Noe jeg naturligvis ser positivt på.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    Jeg kan ikke noe om nivåmatching (på komponentnivå), men en sentral del av min hypotese baserer seg på at jeg skal kunne høre forskjell på kablene basert på forskjellen i frekvensgjengivelse på ulike lyttenivåer (altså forskjeller (dersom noen) i bass/mellomtone/diskant- området). Dersom lydstyrken settes fast til eks. 75 db er jeg ikke så sikker på at jeg hører forskjell. Men til hverdags lytter jeg ikke på samme lydnivå, jeg guffer opp på noen låter. Da skal det jo også låte best mulig, eller hur?

Jeg håper derfor noen kan fortelle hvordan jeg nivåmatcher disse to kablene mot hverandre, slik at man får en mest mulig realistisk test. Husk, volumet stilles til null etter hver gang, så det spiller kanskje ikke så stor rolle? Hva sier skeptikerne blandt oss?
    Usikker på hva du mener i første avsnitt. 75dB er ganske høyt, det burde være plenty høyt nok til å identifisere eventuelle forskjeller. Forskjeller i frekvensrespons på kablene vil naturligvis fortsatt være til stede selv om du nivåmatcher kablene, du nivåmatcher jo bare signalets generelle lydnivå - du endrer ikke kabelens frekvensrespons.

Nivåmatching gjør du enkelt med en dbMåler, ved å spille av en eller annen form for white noise (dette kan man eventuelt ta opp på en CD i forkant eller bruke en MP3 avhengig av hva har tenkt å bruke som kilde her) og justere volumet til det viser da eksempelvis 75dB forut for hver test.
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg er nå fortsatt usikker på om forskjellige høyttalerkabler med tilstrekkelig tverrsnitt i det hele tatt skal kunne medføre noen målbar nivåendring når volumknappen står i samme posisjon?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •