Utførelse av blindtest på høyttalerkabler - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 77
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcane
    Litt offtopic kanskje men jeg har selv vært med en hel dag for å teste ut dette. Var egentlig ikke hverken for eller mot men etter den dagen er jeg ikke i tvil lenger. Hørte ikke stor forskjell på alle men noen. Uten tvil!!! Ergo det er forskjell.

Syns det er merkelig at skeptikeren selv ikke hører forskjell. Forventer kanskje for mye..
    Spennende, kan du fortelle forutsetningene for testen? Hvordan ble det testet?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thorwald,

For å beholde integriteten i testen så må du for all del ha et fast lydnivå. Hvis det ikke holdes kontroll på alle elementene i testen, så er den helt klart å ikke regne som gyldig. Det er kjent at en liten lydstyrke endring forandrer oppfattelsen av lyden.

Du kan tenkte deg resultatet av testen blir enten:
    Positiv: kritikerne vil ikke godta resultat pga av ikke kontroll på lydnivå.

eller

- Negativ: entusiastene vil ikke godta resultat pga ikke kontroll på lydnivå.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Thorwald,

For å beholde integriteten i testen så må du for all del ha et fast lydnivå. Hvis det ikke holdes kontroll på alle elementene i testen, så er den helt klart å ikke regne som gyldig. Det er kjent at en liten lydstyrke endring forandrer oppfattelsen av lyden.

Du kan tenkte deg resultatet av testen blir enten:
    Positiv: kritikerne vil ikke godta resultat pga av ikke kontroll på lydnivå.

eller

- Negativ: entusiastene vil ikke godta resultat pga ikke kontroll på lydnivå.
    Og med kontroll på lydnivå regner jeg med du mener antall dB og ikke innstilling på volumknappen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Og med kontroll på lydnivå regner jeg med du mener antall dB og ikke innstilling på volumknappen.
    Det jeg mener hvis høyttalerkablene ikke er gitt dem samme forhold under testen - og det om det måtte være pga volumknappen eller en annen årsak - så er det nok til å rive testen i stykker. Er det bare én faktor vi ikke har kontroll på i denne sammenheng så vil testen bli forkastet av utenforstående fra begge leire.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn ut om det er nivåforskjell mellom kablene med en db måler.

Lytt på ett likt nivå på begge kablene hele tiden.

Bruk ABX prosedyren.

Kjør i gang!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Kjør i gang slik at får det overstått - la det ikke bare ble med diskusjonene 8).
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ressonementet ditt er riv ruskende galt av de årsakene som nå er listet opp flere ganger. Du ønsker å identifisere forskjeller på kabler. Hvis du fritt kan justere lyden mellom 40 og 90dB (himmelvidt stort spenn) så blir dette helt umulig.

Skal du sammenligne lyd i en test SÅ MÅ DET SOM LYTTES TIL VÆRE NIVÅMATCHET, for å eliminere opplevde forskjeller grunnet forskjellig lydtrykk.

Hvis du ikke nivåmatcher er testen din meningsløs.
    Det er bare å beklage at jeg virkelig ikke forstår dette, så du får ha tålmodighet med meg. Jeg regner imidlertid med at du har såpass inngående kunnskap om dette at du klarer å formidle dette til en lekmann uten neveslagsmål og bruk av CAPS. Noe av det første som du kunne fortelle meg er hvorfor man må nivåmatche kabler når de skal spille innenfor det samme db området? Eks. mellom 40-90 db. Dersom det ikke spiller noen rolle hvilken kabel man benytter, så skulle man jo tro at det ikke var mulig å høre forskjell?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    Det er bare å beklage at jeg virkelig ikke forstår dette, så du får ha tålmodighet med meg. Jeg regner imidlertid med at du har såpass inngående kunnskap om dette at du klarer å formidle dette til en lekmann uten neveslagsmål og bruk av CAPS. Noe av det første som du kunne fortelle meg er hvorfor man må nivåmatche kabler når de skal spille innenfor det samme db området? Eks. mellom 40-90 db. Dersom det ikke spiller noen rolle hvilken kabel man benytter, så skulle man jo tro at det ikke var mulig å høre forskjell?
    +1 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av det første som du kunne fortelle meg er hvorfor man må nivåmatche kabler når de skal spille innenfor det samme db området? Eks. mellom 40-90 db. Dersom det ikke spiller noen rolle hvilken kabel man benytter, så skulle man jo tro at det ikke var mulig å høre forskjell?
    Jeg vil gjerne skyte inn et par argumenter her.

Det har vist seg i seriøse forsøk at selv en økning på kun en til to db har gjort at forsøkspersonene har likt den høyeste lyden best, selv om ingenting annet ble forandret.

Nå kan du argumentere med at det vil være tilfeldig hvilken kabel fra gang til gang som vil spille hvilket nivå, men her er det et poeng i å gjøre variablene så få som ovehodet mulig, for å ikke ende opp med å teste nivåforskjeller i stedet for mulige forskjeller mellom kablene.

Målet med testen er å finne ut om du hører forskjell på kabler i blindtest. Siden det allerede foreligger gode prosedyrer på dette, f.eks ABX blindtest (sjekk wikipedia), ser jeg ingen grunn til å forandre på dette. Dette er en testform som er vel annerkjent og overlater ikke noe til tilfeldighetene.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det ikke spiller noen rolle hvilken kabel man benytter, så skulle man jo tro at det ikke var mulig å høre forskjell?
    Jeg tar det forgitt at du mener forskjellene er så store at dem vil kunne gi positive resultater uansett lydnivå.

Sakens kjerne, som nevnt i innlegget over, er hvis du setter volumkontroll kun én eller to db høyere på den ene kablen så vil den enkelt kunne fortrekkes frem for den andre. Da du ikke har kontroll på den faktoren, så vil testen lett forkastes av begge leire. Det blir rett og slett bingo.

Men hvorfor må du senke volumet mellom hver lytte prøve - kan du ikke lage en test CD med fading opp og ned - Da vil du få like forhold hver gang, og så bruker du kun powerknappen i kabelbytte.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor mange flere måter det er mulig å si dette på. Nivåforskjellen mellom 40dB og 90dB er ekstremt høy. Hvis du først hører på en kabel ved f.eks 45dB og den andre ved 83dB så er det helt urealistisk å forsøke å sammenligne lydkvaliteten på de to.

Som jeg og mange andre har sagt flere ganger, hvis du ikke tester på samme lydnivå på alle kablene så vil forskjellen i lydNIVÅ overskygge enhver eventuell forskjell i lydKVALITET.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså: Slik jeg har beskrevet volumkontrollen tidligere så er det helt tilfeldig hvilke kabel som spiller "høyest". Husk at jeg sitter med bind for øynene og at det er jeg som dirigerer lyden opp eller ned via håndsignaler. Dette skal være innenfor tre nivåer av sikkerhet i forhold til at man skal kunne identifisere kabelen basert på anleggets begrensinger og dermed hvilken kabel som spiller høyest. I tillegg har jeg altså sagt at det skal utføres 20 repetisjoner. Hvor en annen i denne tråden har anslått at en feilprosent på 1% må være "bra nok". Dette er altså status så langt.

Likevel er det ikke bra nok?

En liten presisering: Dersom det er uklart for noen, så kan jeg gjerne repetere hva som er intensjonen min her. Jeg ønsker ikke å komme volummessig i en situasjon hvor lydtrykket på en kabel avslører hvilken kabel den er. Jeg ønsker tvert i mot å operere på nivåer som er mine normale lyttenivåer, og som også er de områdene hvor jeg mener å oppleve at kablene gjør en forskjell. Rent objektivt bør det da være mulig å forene disse "kravene", slik at utfallet blir troverdig for de berørte parter? Skeptikere, hiv dere på og kom med forslag!

Kanskje en CD som foreslått kan være løsningen? Problemet er at jeg ikke aner noe om hvordan man lager en slik CD. Kanskje noen har en link (jeg vil jo helst ha en flac jeg da)?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså: Slik jeg har beskrevet volumkontrollen tidligere så er det helt tilfeldig hvilke kabel som spiller "høyest". Husk at jeg sitter med bind for øynene og at det er jeg som dirigerer lyden opp eller ned via håndsignaler. Dette skal være innenfor tre nivåer av sikkerhet i forhold til at man skal kunne identifisere kabelen basert på anleggets begrensinger og dermed hvilken kabel som spiller høyest. I tillegg har jeg altså sagt at det skal utføres 20 repetisjoner. Hvor en annen i denne tråden har anslått at en feilprosent på 1% må være "bra nok". Dette er altså status så langt.

Likevel er det ikke bra nok?
    Nei, det er helt høl i huet, og et svært dårlig forslag. Slik jeg oppfatter deg tror du at det blir lettere for deg å identifisere forskjellene med ovenstående forslag. I realiteten vil det motsatte være tilfelle.

En liten presisering: Dersom det er uklart for noen, så kan jeg gjerne repetere hva som er intensjonen min her. Jeg ønsker ikke å komme volummessig i en situasjon hvor lydtrykket på en kabel avslører hvilken kabel den er. Jeg ønsker tvert i mot å operere på nivåer som er mine normale lyttenivåer, og som også er de områdene hvor jeg mener å oppleve at kablene gjør en forskjell. Rent objektivt bør det da være mulig å forene disse "kravene", slik at utfallet blir troverdig for de berørte parter? Skeptikere, hiv dere på og kom med forslag!

Kanskje en CD som foreslått kan være løsningen? Problemet er at jeg ikke aner noe om hvordan man lager en slik CD. Kanskje noen har en link (jeg vil jo helst ha en flac jeg da)?
    Hvordan mener du at lydtrykket skal avsløre kabelen? Jeg regner med at du kun har tenkt å teste med kabler som er konstruert til bruk som høyttalerkabler, altså at de ikke tar fyr hvis man kjører 100W gjennom dem.

Velg et normalt lyttenivå som 65dB eller 75dB (og hold deg FAST på dette nivået), dette vil ikke være et problem for noen av kablene i testen din.

Det som tydeligvis ikke går inn hos deg er at (siden jeg ikke sitter hos deg kan jeg ikke slå deg, dermed må jeg nøye meg med caps lock) ENHVER ENDRING I LYDKVALITET VIL SLÅ BENA UNDER TESTEN DIN.

Du kan IKKE endre lydnivået i hytt og pine underveis. Sannsynligheten for at du klarer å høre forskjelle er jo svært lav i utgangspunktet, hvis du begynner å vri på volumet i tillegg så er den lik null. Det eneste du oppnår er å kaste bort masse tid for deg selv og de stakkarene som til tross for udugelige forutsetninger, fortsatt velger å følge med på testen din.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor mange flere måter det er mulig å si dette på. Nivåforskjellen mellom 40dB og 90dB er ekstremt høy. Hvis du først hører på en kabel ved f.eks 45dB og den andre ved 83dB så er det helt urealistisk å forsøke å sammenligne lydkvaliteten på de to.
    Dersom du tror at jeg skal teste de to kablene, hvorav den ene skal testes på 40 db og den andre på 90 db, så har jeg formulert meg klumsete. Jeg ønsker altså å kunne lytte til begge kablene på det lydnivået som jeg finner for godt, innenfor disse yttergrensene. Naturligvis vet du dette.

Som jeg og mange andre har sagt flere ganger, hvis du ikke tester på samme lydnivå på alle kablene så vil forskjellen i lydNIVÅ overskygge enhver eventuell forskjell i lydKVALITET.
    Joda, men er ikke det mitt problem? Hvorfor skulle dette undergrave testens troverdighet? Jeg er jo ute etter lydkvalitet. Så om jeg blir avledet av volumet, så er jo det helt greit (såfremt dette ikke bevisst blir manipulert av andre enn meg). Da er jo ikke lydkvaliteten viktigere for meg enn volumet. I så tilfelle er jo det til å leve med? Men å være skeptisk til testen bare fordi jeg gjør dette vanskeligere for meg selv kan vel neppe være nødvendig?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du tror at jeg skal teste de to kablene, hvorav den ene skal testes på 40 db og den andre på 90 db, så har jeg formulert meg klumsete. Jeg ønsker altså å kunne lytte til begge kablene på det lydnivået som jeg finner for godt, innenfor disse yttergrensene. Naturligvis vet du dette.
    Hvis du lytter på 70dB og 73dB så har du fortsatt ødelagt testen din. Du må gjerne lytte først på 70dB, og så på 73dB - men da må du lytte på begge kablene på samme nivå, og så notere det resultatet, og så prøve neste.

En klassisk ABX test kan foregå slik:

Lytte til kabel A på 70dB
    Lytte til kabel B på 70dB
    Lytte til kabel X (enten A eller B) på 70dB

Lytte til kabel A på 73dB
    Lytte til kabel B på 73dB
    Lytte til kabel X (enten A eller B) på 73dB

Og ved hver test forsøke å identifisere X.

Følgende er IKKE ok:

Lytte til kabel A på 70-78dB
    Lytte til kabel B på 73-81dB
    Lytte til kabel X på 68-75dB

Joda, men er ikke det mitt problem? Hvorfor skulle dette undergrave testens troverdighet? Jeg er jo ute etter lydkvalitet. Så om jeg blir avledet av volumet, så er jo det helt greit (såfremt dette ikke bevisst blir manipulert av andre enn meg). Da er jo ikke lydkvaliteten viktigere for meg enn volumet. I så tilfelle er jo det til å leve med? Men å være skeptisk til testen bare fordi jeg gjør dette vanskeligere for meg selv kan vel neppe være nødvendig?
    Joda, gjør det så vanskelig du vil for deg selv du, så kan vi andre følge med på den andre blindtesten som planlegges her på forumet. Vi vet nemlig på forhånd at du i beste fall vil få 50% hitrate (samme som om du hadde gjettet).
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, gjør det så vanskelig du vil for deg selv du, så kan vi andre følge med på den andre blindtesten som planlegges her på forumet. Vi vet nemlig på forhånd at du i beste fall vil få 50% hitrate (samme som om du hadde gjettet).
    Kan du dokumentere dette? Kan du i det hele tatt dokumentere at noen som har fulgt den prosedyren som du anbefaler, har kommet i "mål" med å påvise forskjeller på kabler? På en troverdig måte? For hvis ikke du kan det, kan det jo fremstå nokså tvilsomt at du forbarmer deg slik over testen min.

Du (og flere) fastholder at man ikke må finne på å røre volumet under testen. Det blir jo som å velge sykkel i butikken uten å kunne prøvekjøre. Men så lenge man har hjelm får man til nød lov til å rulle ned rampen som går opp til butikkens varelager. Men for all del, ikke trø!

Videre påstås det at jeg har blitt forklart utallige ganger HVORFOR jeg ikke kan manipulere volumet. Men dette er IKKE tilfellet. Det som sies er at testens troverdighet blir svekket, så presenteres det en ABX-test med eksempler å lydnivåer på de forskjellige kablene (tatt ut av luften). Men du har enda ikke klart å redegjøre for dine synspunkter på noe annet nivå enn at du synes jeg er en idiot og at jeg må bruke ABX på fast volumnivå (kortversjonen). Jeg regner imidlertid med at du er voksen nok til å diskutere sak her, og at du også evner å gå litt mer i dybden. Så jeg utfordrer deg herved til svare skikkelig når du blir tilskrevet, og ikke repetere deg selv i det uendelige for å vri deg unna spørsmål som ikke passer deg.

Det som enda ikke er avklart er følgende:
    HVA er problemet med å bruke volumslideren i spotify (som ikke gir nøyaktig db-mål for operatøren, og hvor maks ikke skal være maks utslag på slideren) i en AB test (med 20 repetisjoner) hvor man ikke skal overskride VOLUMET til operatøren (og hvor Voperatør er definert tidligere i tråden, basert på individuelle lydtrykksmålinger for hver enkelt kabel)?

Jeg hevder at tilfeldighetene i lydtrykk mellom maksverdiene (som man skal forsøke å legge så høyt at man ikke kommer nært dette) blir likt for begge kabler. Det beste er vel til og med å plassere en skeptiker til å justere volumet. Dette isolert sett er jo et argument for meg til å IKKE bruke penger på dyre kabler, dersom jeg ikke hører signifikant forskjell (19 av 20 repetisjoner) i en blindtest.

Husk at jeg ikke er misjonær eller representant for hifi-bransjen. Jeg er kun en lekmann som skal forsøke å tro på min egen test, men som synes det er fornuftig å sparre med skeptikere i et forum som dette slik at jeg ikke lurer meg selv. Men jeg håper ikke skeptikerne her er så paranoide at det legges hindringer i veien for at folk kan skape objektiv selvinnsikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at jeg ikke er misjonær eller representant for hifi-bransjen. Jeg er kun en lekmann som skal forsøke å tro på min egen test, men som synes det er fornuftig å sparre med skeptikere i et forum som dette slik at jeg ikke lurer meg selv. Men jeg håper ikke skeptikerne her er så paranoide at det legges hindringer i veien for at folk kan skape objektiv selvinnsikt.
    Jeg må nok henge meg på Hybris - jeg mener det er flere personer i tråden har som har forklart hvorfor. Jeg ser at du egentlig ikke kommenterer sakens kjerne, jeg lurer derfor på om du egentlig forstår det som bli skrevet.

Jeg skal ikke begi meg ut på en ny forklaring, men jeg vil gjerne poengtere hva som er viktig for meg. Hvordan kan du garantere at den ene kablen ikke får høyere lydnivå enn den andre? Hvis det blir tilfeldig hvilken nivåstyrke kablen får, hvordan kan du garantere at ikke den ene kablen ikke før høyere nivå på 10 av 10 forsøk? Eller 8 av 10 forsøk?

Jeg skjønnet du ønsker tro på din egen test, og det er jo helt greit å overbevise seg selv. Men skal du overbevise andre enn deg selv som ikke deltar i testen så må du ha kontroll og rammer rundt testen. Jeg vil gå så langt å si at det er vitenskap at en økning i lyden på én til to db, så vil menneske kunne oppfatte det som en endring og naturlig nok bedre lyd.
    Resultatet av testen skal jo ikke fortelle oss hvor flink du er til å skru på volumknotten - men kun identisere forskjeller mellom kablene.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre forslag?

Jeg er helt på linje med Hybris her, spesielt mtp dette med volumnivå i testen. Problemet ved å endre volum fra test av kabel A til kabel B er at kablene ikke gis like testforutsetninger. Testen du utfører må gi kablene _eksakt_ samme testforhold, ellers vil testen som påpekt være ugyldig (for alle andre enn deg selv). Vil du overbevise deg selv om at du hører forskjell så er det en ting, men det må da være mer interessant å gjennomføre en mer profesjonell test som flere her inne vil gå god for.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg er helt på linje med Hybris her, spesielt mtp dette med volumnivå i testen. Problemet ved å endre volum fra test av kabel A til kabel B er at kablene ikke gis like testforutsetninger. Testen du utfører må gi kablene _eksakt_ samme testforhold, ellers vil testen som påpekt være ugyldig (for alle andre enn deg selv). Vil du overbevise deg selv om at du hører forskjell så er det en ting, men det må da være mer interessant å gjennomføre en mer profesjonell test som flere her inne vil gå god for.
    Jeg er forsåvidt enig, men uansett hvordan han gjennomfører kommer det til, hvis han hører forskjell, å bli bortforklart av kabelskeptikere her inne.
    Jeg har tilogmed kommet med eksempler hvor jeg har hørt at feil kabel har vært koblet til uten å vite det og blitt møtt med placebo-forklaringer.
    Noen har bestemt seg for at det ikke er forskjell på kabler, sånn er det bare, jeg er en av de idiot-forklarte som innbiller meg at jeg hører signifikant forskjell på anlegget mitt med Nordost Red Dawn og Nordost Baldur HT-kabler, og som også innbilte meg en stor forbedring da jeg byttet fra Nordost Wyrewizard til Baldur mellom RIAA og forsterker.
    Det er bare innbilning og placebo har jeg blitt forklart utallige ganger, at jeg hørte at feil kabel var koblet inn uten å vite det er antagelig intuisjons-placebo....
    Jeg har gitt opp å komme noen vei med den diskusjonen....

Når det er sagt er det selvfølgelig lurt å gjennomføre en test på best mulig måte uansett, også for egen trygghet på testens skyld.
    Kjedelig å tvile etterpå på om mannen som justerer volum (og veit hvem kabel som er koblet til) gjorde det likt hver gang f.eks.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •